|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Sep 2004 Innlegg: 30 Bosted: Bergen
|
Ronja skrev: | Du trenger ikke Ä belÊre meg pÄ den mÄten takk!
Hvor peiling den gutten hadde pÄ livet vet du INGENTING om. |
Vil du pÄstÄ at en fjortenÄring har nok livserfaring til Ä dÞmme om livet er verdt Ä leve? Som jeg tidligere nevnte, en av de to mest vanlige sykdommene i Norge i dag er depresjon. Om et voksent menneske blir alvorlig deprimert, har han nok erfaring og kunnskap til Ä vite at det gÄr over. PÄ toppen av oppÄverbakken er det en nedoverbakke. En fjortenÄring, som vi alle vet, ser ikke sÊrlig langt frem i tid. Noen ser ett par uker, andre ett Är, de ferreste lengre en det. NÄr ting da blir hÄplÞst kan ikke de trekke pÄ samme type erfaring som de voksne. Hens sier jeg "en fjorten Äring har ikke peiling". Det finnes ett fÄtals unntak, men ellers er dette et faktum.
Om du tenker tilbake til da du var fjorten, vil du pÄstÄ at du tenker pÄ samme mÄte nÄ som da?
Og nÄr det kommer til hvor mye peiling en ukjent person har pÄ livet, sÄ mener jeg at en person som tar selvmord, spesielt i fjortenÄrs alderen, ikke har snÞring om livet.
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 07:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Siden vi ikke skulle vÊre personlige her og disuktere det opprinnelig ser jeg vekk fra det innlegget, jeg har alle rede sagt min mening og den stÄr jeg pÄ. Uenig? Da kan vi godt forsette en annen plass.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 10:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
Var jeg personlig i det innleget mitt da?
|
_________________ Jeg er dyslektiker, sĂ„ ikke stress med Ă„ pĂ„peke Ăžrti skrivefeil. (og ja, Ărti er et ord, sĂ„ ikke pĂ„pek det heller)
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 11:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SecretWindancer
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004 Innlegg: 1396 Bosted: Enebakk
|
Jeg forslÄr at det blir laget en ny trÄd jeg, men i hvilket tema bÞr den stÄ?
Etter min mening bĂžr ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja.
Men man mÄ ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv.
|
_________________ ~Du er ikke mye original om du gÄr inn for det. K thx bai~
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 12:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Shira
Varm i trĂžya

|
SecretWindancer skrev: | Etter min mening bÞr ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja. Men man mÄ ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv. |
Arg, selvmord blir ikke straffet, hvor mangen ganger mÄ jeg si det? Man fÄr ikke straff for Ä prÞve Ä ta sitt eget liv. Man fÄr hjelp.
|
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 13:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veronica
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
|
SecretWindancer skrev: |
Etter min mening bĂžr ikke selvmord straffes. Det er egoistisk ja.
Men man mÄ ha rett til og bestemme over seg selv og sitt eget liv. |
Folk flest, som er oppegÄende og friske, bÞr absolutt ha rett til Ä bestemme over seg selv og sitt eget liv. Men de som Äpenbart ikke vet sitt eget beste, burde man da ta hÄnd om Ä hindre i Ä gjÞre dumme, selvdestruktive ting, i den grad det er mulig. Det blir som Ä hanskes med smÄ barn som gjÞr livsfarlige ting (som f.eks. Ä leke pÄ veien, klatre i store hÞyder, osv.) fordi de ikke vet bedre; man ser da ikke foreldre trekke pÄ skuldrene av det og si "barna mÄ da fÄ bestemme over seg selv." PÄstanden min her er altsÄ at folk som Þnsker Ä begÄ selvmord ikke er friske, og dermed ikke vet sitt eget beste.
Eller skal man bare drite i Ä bry seg om andre, og la alle seile sin egen sjÞ? Det er det man gjÞr hvis man sier "Jaja, han Þnsket selv Ä dÞ fordi han hadde en vanskelig periode i livet, sÄ da er det vel greit da."
Jeg synes tvangsbehandling etter selvmordsforsÞk er et kjempebra tiltak. Og som jeg tror det har blitt pÄpekt fÞr, er det svÊrt bra for folk som trenger psykisk hjelp, men som ikke har fÄtt seg til Ä oppsÞke det pÄ eget initiativ.
|
_________________ I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Fre 24 Sep 2004, 13:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Atanamir
Spitzy (!)

Ble Medlem: 04 Jul 2004 Innlegg: 158
|
TrÄden er stengt fordi :
- Temaet forlengst har sklidd ut
- Personangrep har forekommet trass varsler om stenging av trÄden
- Det er ikke lenger hensiktsmessig Ä holde denne trÄden Äpen da fokus er borte.
Moderator atanamir
|
Skrevet: Lűr 25 Sep 2004, 00:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |