DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
kristenmansidioti
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 6 av 9 [171 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Neste
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Til en sann omvendelse hører med to ting:
1. Først anger og bedrøvelse over synden
2. Dernest tro til den Herre Jesus

Bibelen er en slags ledsager..
I bibelen står også De ti Guds bud, som er loven.

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 10:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
theJack skrev:

Hvis kristendom er å tro på Jesus, kan man være kristen uten bibelen.
Dette er jo en vanlig "feil" oppfatning nå til dags, særlig i nyere religionssamfunn.. det fokuseres kun på jesus, og altfor lite på Gud og den Hellige Ånd, og andre elementer.
Det er for enkelt som mange tror, at "jeg tror at Jesus har levd, så jeg er frelst og kristen". Det er ganske mye mer man må erkjenne og vite før man egentlig kan kalle seg kristen..
Og når det gjelder "jeg ble frelst igår"-utsagn, skal jeg vel egetlig ikke begynne engang..
Ordene "frelst" og "kristen" brukes jo helt feil idag.. om man er kristen eller ikke er faktisk ikke noe man bestemmer selv, det er en betegnelse for om man blir salig eller ikke, og det er det da strengt tatt bare Gud som kan vite.. den korrekte betegnelsen på folk som kaller seg "kristne", er "troende".
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 11:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Men, Jesus, Gud og Den Hellige Ånd er jo egentlig en og samme ting, bare allikevel tre forskjellige? Sånn komplett uforståelig...

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 14:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Men hallo. jeg går og har dårlig samvittighet over ALT galt jeg har gjort jeg. Hver gal tanke. Det er akkurat som om jeg er min egen harpy. ikke så veldig kult det i grunn. Er ikke et "omvendt" menneske av den grunn. Kanskje jeg heller er motsatt :p

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 14:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Men, Jesus, Gud og Den Hellige Ånd er jo egentlig en og samme ting, bare allikevel tre forskjellige? Sånn komplett uforståelig...
Uforståelig, nei?! da har du nok bare misforstått littegranne.. you see, sjefen er schitzo, han har 3 personligheter..

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 14:47
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Schizo.. Det har jeg alltid trodd at "sjefen" må være. Men er det da forsvarlig å legge sin tro til etellerannet med kraftig sinnslidelse??? Aldri i verden om jeg hadde turt det.

InnleggSkrevet: Fre 04 Jun 2004, 14:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Noe jeg synes er ganske interessant med religioner er at de forklarer årsakssammenhenger i første instans, slik som feks et leksikon gjør. Slikt stoff og validiteten av det er ofte i konflikt med andre kilder, og det er opp til en selv å avgjøre hvilke kilder en vil ta til seg som "det rette". En kilde sier at verden ble til ved Big Bang, en annen ved Guds vilje. Noe samtlige kilder glatt unngår er å fortelle meningen med det hele, altså mening i andre instans; hvorfor i all verden er det nå slik da? Noen hevder at vi ikke vet ennå, andre at vi ikke er i stand til å forstå det, det er ikke meningen at vi skal vite det.

Jeg tror derfor ikke på folk som sier de har funnet mening ved livet sitt etter å ha joinet en religion. Det jeg derimot tror er at de har funnet en måte å se verden/livet på som er mer behagelig enn de hadde fra før. Det finnes ting vi mennesker ikke kan akseptere. Det kan være utroskap, løgner og fobier, eller det kan være tanken på at en skal dø. Manglende evne til å forestille seg en ikke-eksistens tror jeg er hoveddrivkraften for å bli religiøs.

Vi mennesker er superegoister, vi hadde aldri trodd på en gud vi aldri har møtt med mindre vi var lokket av belønningene vi skal få for innsatsen. Les: evig liv og lykke.

En annen ting jeg irriterer meg over er at religioner notorisk utnytter begrepene det Gode kontra det Onde. Idealet er å være god, og en misjon i livet blir da å jakte på og utrydde ondskap. Men kan noen egentlig definere disse begrepene annet enn i ytterste fiktive instans, eks Engler og Djevler? Godhet og ondskap bør skrinlegges som begreper mener jeg. De fungerer bare som hatspropaganda og til å skape murer mellom folk.

Hva skal til for at en person egentlig er ond? Må det ikke bety at denne personen selv ønsker å være ond? Og hvor mange faller under den kategorien? De psykisk syke kanskje, men dem frifinner vi jo hvis de begår en ugjerning..? Derimot er definisjonen på en god person lettere. Men følger man definisjonen videre, kommer man til at onde personer egentlig er alle dem som ikke likes av dem som er gode. Og dette er høyst individuelt og altså definisjonsmessig uholdbart. Dermed vil en oppheving av disse begrepene og "båsene" være en veiviser mot fred og forståelse.

Og hvordan klarer verdens største religioner seg uten dette sneversynte grunnlaget? Dårlig nok til at jeg satser på andre kort gitt..

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 01:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ronja

Glahn skrev:

I følge bibelen er det ikke meningen at du skal forstå det..

Tre personer i en Gud.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 09:00
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Hvordan kan man bare totalt slå seg til ro med sånt???? Jeg hadde ikke klart det for alt i verden.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 09:09
Ronja

Mareth skrev:
Hvordan kan man bare totalt slå seg til ro med sånt???? Jeg hadde ikke klart det for alt i verden.

Vet ikke jeg.. Wink

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 09:12
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Hehehe, nei, det er nettopp det.
Det er greit at ikke mennesker skal vite alt, men enkelte ting klarer man, jallafall ikke jeg, å slå meg til ro med. ikke et så egentlig eksistensielt spm liksom.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 09:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ronja skrev:
Glahn skrev:

I følge bibelen er det ikke meningen at du skal forstå det..

Tre personer i en Gud.

Og der har vi vel kanskje hovedgrunnen til at kristendommen aldri har apellert til meg...

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 12:02
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Den eneste furnuftigheten jeg har fått ut av det er mer sånn: De er kanskje 1/3 hver liksom. Av en enhet. Men det er ikke noe mer forståelig eller logisk det så Wink

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 14:23
Homewrecker
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004
Kristendommen er en de mest dobbeltmoralistiske tingene som finnes i denne verdenen... De har de 10 bud som dems leveregler, men de klarer ikke å følge etter disse reglene... Mad

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 15:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Marius89 skrev:
Kristendommen er en de mest dobbeltmoralistiske tingene som finnes i denne verdenen... De har de 10 bud som dems leveregler, men de klarer ikke å følge etter disse reglene... Mad
Prøv selv da, det er ikke lett..
Budene er et ideal man skal strebe etter å holde så godt man kan, det forventes ikke at man kan holde dem 100% hver dag, det er umenneskelig.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 15:34
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Men bibelen forlanger det jo.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 18:11
Ronja

Marius89 skrev:

Bibelen sier jo at det er umulig for ett menneske å føle budene.

SecretWindancer skrev:
Men bibelen forlanger det jo.

Å, gjør den det?

SecretWindancer skrev:
jeg har ikke lest noen biblel, og kommer aldri til å gjøre det heller.

Hvordan kan du da vite det?

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 19:44
SecretWindancer
l33t
l33t

Hva med noe som heter krl?

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 20:18
SecretWindancer
l33t
l33t

http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=DEU&chapter=10&verse=4#2

Se selv hva som står.
Om det IKKE er meningen at noen skal følge de reglene han setter så er jeg en krakk.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 20:30
SecretWindancer
l33t
l33t

Dere skal ikke legge noe til det jeg befaler dere, og ikke trekke noe ifra, men holde de budene fra Herren deres Gud som jeg gir dere.

http://www.bibelen.no/chapter.aspx?book=DEU&chapter=4&verse=13#11

Det står ganske så tydelig for min del.

InnleggSkrevet: Lør 05 Jun 2004, 20:32
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 6 av 9 [171 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Generelt » Tåkeprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet