|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Skolevalg-resultatene
FrP ble klart størst i skolevalget og fikk som kjent 24,9% av alle stemmene i skolevalget.
Ap ble nest størst, 3% bak FrP.
160.000 elever har sagt sin mening.
Hver fjerde skoleelev stemte altså FrP.
Hva er DIN teori til at så mange elever valgte FrP? Er det som noen sier, at ungdommen kun tenker alkohol og bensin? eller stikker det dypere?
Hva betyr dette for fremtiden?
Og hvorfor gjør SV som har skolepolitikk som et av sine viktigste områder et så katastrofalt dårlig valg?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 08:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg vet ikke hva alle og en hver tenker, men FRP er da mer enn alkohol og Bensin, f.eks så er det for dette at innvandrere som helt tydelig har terror sympatier og er en fare for rikets sikkerhet skal sendes ut av landet, de vil at våre besteforeldre skal ha det bedre, med å konkurranse utsette dette, noe jeg tror er bra, for da må alle skjerpe seg for å gjøre en god jobb! De er og for at Folk skal få velge mer selv, som f.eks hvilke skole barna skal gå på. uten at det skal koste mer. Og de vil fjerne bomstasjonene, noe jeg syntes er flott, for i sverige er de fattige, de har bedre veier og har bare en bomstasjon?! OM bensin blir billigere gir jeg F*** i for jeg har lappen, men ingen bil, men det er jo ikke negativt at det blir billigere for de som TRENGER en bil da, jeg for min del tar kollektivtransport, fordi jeg bor i en by, og det passer meg ganske bra.
Og Jensemann (stoltenberg) sa noe smart, du skal ikke lete etter det perfekte parti, for det er det ingen som er, du skal finne det du er mest enig med...
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 08:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
Mm..
Frp er også veldig flinke til å love bort penger de ikke alltid er like flinke til å forklare hvor de tar fra.. Hvert fall tidligere, har ikke fulgt alt for godt med i år. Ellers er det uansett selvmord å stemme Frp om man har kulturelle interesser. Ting som teater, opera, konserter osv er ikke alltid like økonomiske, og er de ikke det, har de selvfølgelig ikke livets rett..!?! I hvert fall i følge Frp. Ellers har jeg inntrykk av mer til de rike og mindre til de fattige. Hvert fall det første, via skatteletter og ting som gir størtst utslag for de rike.. Spør du meg virker Frp som et utrolig egoistisk parti.
Du får være så enig eller uenig med meg du vil Coralin, men Frp er det siste partiet jeg noen sinne kunne finne på å stemme! Og det skremmer meg at det er så mange som faktisk sympatiserer med dem
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
dette er jo en diskusjon, jeg ville bare få frem at de fleste partier er mer enn 2 ting. Altså SV er skole og liker ikke USA, men de er jo mye mer også. KRF er i mot abort og for statskirken, men de er da mer enn det. Og alle Partier har positive og Negative sider, om Noen stemmer et parti fordi de vil ha billigere alkohol og Bensin så syntes jeg det er høl i huet. Og jeg syntes alle partiene lover i øst og vest jeg, ikek bare FRP og de partiene som har vært i regjering nå har jo ikke akkurat være noe hæla i taket regjering, kanskje med unntak av noen få ting som har vært bra, men vi vet alle at ingen av partiene får gjennomslag for alt de kommer med, for at de skal få noe flertal må de nemlig samarbeide, og da må noen ofre noe. så om noen stemmer et parti for to av sakene deres (eks billigere alkohol og bensin) så kan de ikke akkurat sitte og klage om de ikke fikk billigere alkohol og bensin når Partiet de stemte på har fått igjennom alt annet.
Jeg har ikke hørt noen FRP politiker si mer til de rike og mindre til til fattige btw...
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg tror det er for det meste alkohol-løftene deres som har gitt de så gode resultater i skolevalget.
Når de hadde sånn debatt på skolen, var det omtrent det eneste de sa noe særlig fornuftig om. (Resten var bare forsvar mot drittslenginga fra alle de andre partiene). De fikk iallfall voldsom applaus for det lille de sa om alkohol til 18åringer.
Joda, de har nok mer å komme med enn bare alkohol, de fleste ungdommene bryr seg ikke om så mye annet enn det de sier der og da. (Iallfall ikke de som er for unge til å stemme på ordentlig). Derfor tror jeg ikke at skolevalget er så mye å stole på. Hadde et parti delt ut spritflasker, hadde de sikkert fått masse stemmer.
Personlig vil jeg heller si fra meg stemmeretten enn å stemme på noen som ikke vil la meg gifte meg med den jeg vil.
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
| Coralin skrev: | dette er jo en diskusjon, jeg ville bare få frem at de fleste partier er mer enn 2 ting. Altså SV er skole og liker ikke USA, men de er jo mye mer også. KRF er i mot abort og for statskirken, men de er da mer enn det. Og alle Partier har positive og Negative sider, om Noen stemmer et parti fordi de vil ha billigere alkohol og Bensin så syntes jeg det er høl i huet. Og jeg syntes alle partiene lover i øst og vest jeg, ikek bare FRP og de partiene som har vært i regjering nå har jo ikke akkurat være noe hæla i taket regjering, kanskje med unntak av noen få ting som har vært bra, men vi vet alle at ingen av partiene får gjennomslag for alt de kommer med, for at de skal få noe flertal må de nemlig samarbeide, og da må noen ofre noe. så om noen stemmer et parti for to av sakene deres (eks billigere alkohol og bensin) så kan de ikke akkurat sitte og klage om de ikke fikk billigere alkohol og bensin når Partiet de stemte på har fått igjennom alt annet.
Jeg har ikke hørt noen FRP politiker si mer til de rike og mindre til til fattige btw... |
For all del! Skjønner litt hva du mener. Klart de står for mer enn bensinpriser og sånn! Men er noe med den generelle holdningen til partiet slik jeg oppfatter den som ikke stemmer overens med meg som person. Men der er det selvfølgelig opp til hver enkelt å vurdere hvilke ting de legger vekt på og hvilke partier som passer best ut fra det (ev. kræsjer minst...)
Ellers er det selvfølgelig ingen som direkte sier mer til de rike og mindre til de fattige. Men er noen av sakene de står for som i praksis lett vil gjøre det sånn.. Som når sykehus ol. blir privatisert, er det de som har mest penger som får best hjelp og kanskje i de mest ekstreme tilfeller, først plass uavhengig av hvor akkutt det er. De som ikke har så mye må gjerne greie seg med det som blir igjen og å stå i kø. Eller som jeg nevnte i sted om skattelette, der dette gir mye større utslag for de rike; de sparer mye mer. Og det er gjerne toppskatten det er snakk om, hvilket forsterker dette ytterligere. Selvfølgelig -behøver- ikke disse sakene få like negative konsekvenser som jeg her nevner, men jeg personlig ser det litt som en sannsynlig retning og fare; ikke for alle og overalt nødvendigvis, men som en tendens i samfunnet.
Nå skal det kanskje nevnes at jeg ikke er av dem som har mest oversikt over politikkens mange labyrinter generelt (bl.a. fordi jeg ikke har verdens største tiltro til politikerene og løftene deres. Men det er en annen sak). derfor skal jeg ikke gå alt for dypt inn på ting. Men ut fra det jeg _har_ fått med meg, ikke bare nå, men generelt gjennom de årene jeg har kunnet stemme, mener jeg at jeg vet litt om hva jeg sier. Jeg bryr meg nok til å ville benytte meg av stemmeretten og da bør man i grunn vite litt om hva partiene står for også.
Og en ting til
Selv om det høres ut som du kanskje sympatiserer med Frp ut fra innleggene dine, er det din sak; ditt valg. Jeg har ikke ment tingene jeg sier som noen anklage mot deg som person, kun som en kritikk av slik jeg oppfatter partiet. Hva så hver og en velger er opp til dem. Det har ikke jeg noe med. Om du er uenig med meg, så for all del. Det er ditt valg.
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 12:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Klart det er min sak, og jeg tar ikke dette som noe personlig angrep eller noe slikt, langt i fra, folk må stemme det de vil stemme så klart, og jeg syntes virkelig at songbird har et godt poeng med dette at man må få gifte seg med hvem man vil, og lesbiske og homofile bør få adoptere barn (hvis de får gifte seg løser jo dette problemet seg egentlig, for det er kun gifte som får det..) men jeg kommer ikke til å stemme på et parti BARE på grunn av de sakene heller. Skal jeg finne det perfekte Parti må jeg starte et selv. Hva jeg stemmer er ene og alene opp til meg, og hva jeg mener er ene og alene opp til meg det også. Og jeg tror nok ikke FRP får så mange stemmer som i skolevalgene, for da vi hadde skolevalg i 2001 så stemte jeg ikek akkurat fordi jeg visste helt hva partiene stod for, fordi sakene de kom med ofte var helt på vill spor, og spesielt RV pleier jo å spore helt av i de debattene der. Så jeg tror ikke at Skole valget skal tas for seriøst. Særlig med tanke på at unge/voksna har forskjellige meninger om temaer. Egentlig er valget i år et valg mellom Pest og Kolera slik jeg ser det, særlig siden man egentlig må velge mellom rødgrønn, eller borgelig ( i hovedsak) og uansett hva som skjer da vil partiet man har stemt på aldri i livet få gjennomslag for alle sakene sine uansett, de kan love i hytt og vær, men det blir aldri som de sier så lenge ikke ET parti har et klart flertall!
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 14:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Coralin skrev: | | Egentlig er valget i år et valg mellom Pest og Kolera slik jeg ser det, særlig siden man egentlig må velge mellom rødgrønn, eller borgelig ( i hovedsak) og uansett hva som skjer da vil partiet man har stemt på aldri i livet få gjennomslag for alle sakene sine uansett, de kan love i hytt og vær, men det blir aldri som de sier så lenge ikke ET parti har et klart flertall! |
*applaus*
NETTOPP dette er min store bør i vårt "demokrati". At noe sånt som "samarbeidsregjeringer" i det hele tatt eksisterer, surner hele valget. Jeg VET at jeg ikke vil ha Bondevik på toppen. Men hva om jeg kjenner meg absolutt best igjen i Høyres program? Hva skal jeg da gjøre? Som sagt, pest og kolera.. Syns nesten vi skulle hevet sperregrensa til nærmere 20%, så hadde V, SP, RV og de andre fislepartiene som nå kan forpurre de større partienes saker forsvunnet.. Med sperregrense på 20% hadde vi sittet igjen med 2, kanskje 3 valg: AP, FRP og kanskje høyre.. Hvor mye enklere hadde ikke det vært?? Ingen råtten KRF som får statsminister-prest med mindretall..
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 14:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
| ønskemestern skrev: | *applaus*
NETTOPP dette er min store bør i vårt "demokrati". At noe sånt som "samarbeidsregjeringer" i det hele tatt eksisterer, surner hele valget. Jeg VET at jeg ikke vil ha Bondevik på toppen. Men hva om jeg kjenner meg absolutt best igjen i Høyres program? Hva skal jeg da gjøre? Som sagt, pest og kolera.. Syns nesten vi skulle hevet sperregrensa til nærmere 20%, så hadde V, SP, RV og de andre fislepartiene som nå kan forpurre de større partienes saker forsvunnet.. Med sperregrense på 20% hadde vi sittet igjen med 2, kanskje 3 valg: AP, FRP og kanskje høyre.. Hvor mye enklere hadde ikke det vært?? Ingen råtten KRF som får statsminister-prest med mindretall.. |
Med en sperregrense på 20% ville vi ikke hatt et demokrati. For da hadde 50% av befolkningen aldri blitt hørt.
Det er ikke sånn at fordi du støtter det nest største partiet, eller det største for den saks skyld - skal få medhold i dine synspunkter. I et demokrati er det en målsetning å gjøre det beste for alle. Derfor er det bra med mindretallsregjeringer. Da kan ikke en liten del av befolkningen kjøre over alle andre.
Videre så er det ikke sånn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. Høyre står fortsatt fritt til å stemme hva de vil på stortinget.. Om de da ikke inngår en avtale med KrF om at hvis de stemmer for et forslag som de egentlig er imot, så kan Høyre gjøre det samme en annen gang.
Vi stemmer ikke for at et parti skal overkjøre de andre. Vi stemmer for å styrke vårt partis forhandlingssituasjon i Stortinget.
|
Skrevet: Lør 10 Sep 2005, 13:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
[quote="JC\forum"] | ønskemestern skrev: | | så er det ikke sånn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. |
I know.. Men man kan ha andre grunner til å ikke ønske Bondevik som statsminister, grunner som går på hans person og ikke parti.. right?
|
Skrevet: Man 12 Sep 2005, 09:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er dette som er problemet ved å stemme slik systemet er idag - en stemme på ett parti er plutselig med på å føre til at et helt annet fisleparti får statsministerposten. Forøvrig ser jeg ikke noe prinsipielt galt ved å heve sperregrensen til 20% - demokrati går ikke ut på at alle skal være med på å bestemme hele tiden. Derimot skal alle ha sjansen til det, hvis det er mange nok stemmer for samme parti/sak.
Frp er forøvrig i følge min egne, høyst ubeskjedne mening noe populistisk ræl. De fremmer forslag de tror vil være populære, enkelt og greit. Om det om fem år mot all fornuftig formodning skulle bli populært med bomstasjoner og høy bensinpris, så vil Frp være de første til å være for bomstasjoner og høy bensinpris.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 13 Sep 2005, 18:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| Glahn skrev: | Det er dette som er problemet ved å stemme slik systemet er idag - en stemme på ett parti er plutselig med på å føre til at et helt annet fisleparti får statsministerposten. Forøvrig ser jeg ikke noe prinsipielt galt ved å heve sperregrensen til 20% - demokrati går ikke ut på at alle skal være med på å bestemme hele tiden. Derimot skal alle ha sjansen til det, hvis det er mange nok stemmer for samme parti/sak.
|
| JC\forum skrev: |
Med en sperregrense på 20% ville vi ikke hatt et demokrati. For da hadde 50% av befolkningen aldri blitt hørt.
Det er ikke sånn at fordi du støtter det nest største partiet, eller det største for den saks skyld - skal få medhold i dine synspunkter. I et demokrati er det en målsetning å gjøre det beste for alle. Derfor er det bra med mindretallsregjeringer. Da kan ikke en liten del av befolkningen kjøre over alle andre.. |
Om det er liten del, er det fortsatt flertallet. Noe som vel definerer demokrati?
http://www.direktedemokratene.no/
|
Skrevet: Tir 13 Sep 2005, 21:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
| Glahn skrev: | | Frp er forøvrig i følge min egne, høyst ubeskjedne mening noe populistisk ræl. |
Kunne ikke sagt det bedre selv! 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Ons 14 Sep 2005, 13:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
magnon
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 47
|
[quote="toth42"] | JC\forum skrev: | | ønskemestern skrev: | | så er det ikke sånn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. |
I know.. Men man kan ha andre grunner til å ikke ønske Bondevik som statsminister, grunner som går på hans person og ikke parti.. right? |
Hvis du stemmer basert på person og ikke politikk, så er du, ehm, litt teit.
Det er stor, stor, STOR forskjell på demokrati og flertalsstyre. I et demokrati har alle rett til å bli hørt, alle rett til beskyttelse, uansett opphav, rulleblad, etnisitet, religion osv. I et flertallsstyre vil flertallet bestemme alt. Det er vesensforskjellen, og det er derfor Stortinget f.eks. er oppbygd i komitéer som arbeider med forskjellige tema, så innstillinger fra komitéene kommer fra alle partier og representantene har mulighet til å påvirke vedtak.
En heving av sperregrensen ville være totalt ødeleggende for minoritetssyn (i mange forstander, ikke bare folkegrupper) i politikken. Det er også et argument for maktsenking sentralt og mer lokaldemokrati, jeg har ingen glede av at et flertall på toppen bestemmer over lokalsaker (ref. Bjørnøy, for eksempel), hvis mitt lokale flertall vil noe annet for meg.
|
Skrevet: Søn 29 Jan 2006, 19:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Skolevalgene er egentlig noe vrøvl.
Det er så mange av elevene i dag som er så lite opplyst at man kan si ca hva som helst og alt avhenger av personene som debatterer.
RV fikk 22 prosent på en skole i Vennesla. Det har nesten aldri skjdd at RV har fått noen stemmer der i det hele tatt. Men han som tok debatten for RV er utrolig dyktig. Det at RV pleier å spore av er noe tull, det gjelder alle.
På vår skole brukte AP og Høyre tiden på å krangle om hvor de sto under andre verdenskrig!
SV så jo i ettertid at det å bruke så mye tid på skolepolitikk var ett dårlig valg. Likevell er det slik at det tar en liten stund å sette seg inn i SVs skolepolitikk, så jeg tror flertallet av elevene misforstod hele greia.
|
Skrevet: Man 30 Jan 2006, 08:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
| Ronja skrev: | | Det er så mange av elevene i dag som er så lite opplyst at man kan si ca hva som helst og alt avhenger av personene som debatterer. |
Jeg mener det ikke nødvendigvis selv, men temmelig mange vil nok mene at det samme kan sies om alle velgere generelt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 30 Jan 2006, 19:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |