|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Skolevalg-resultatene
FrP ble klart stĂžrst i skolevalget og fikk som kjent 24,9% av alle stemmene i skolevalget.
Ap ble nest stĂžrst, 3% bak FrP.
160.000 elever har sagt sin mening.
Hver fjerde skoleelev stemte altsÄ FrP.
Hva er DIN teori til at sÄ mange elever valgte FrP? Er det som noen sier, at ungdommen kun tenker alkohol og bensin? eller stikker det dypere?
Hva betyr dette for fremtiden?
Og hvorfor gjÞr SV som har skolepolitikk som et av sine viktigste omrÄder et sÄ katastrofalt dÄrlig valg?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 08:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg vet ikke hva alle og en hver tenker, men FRP er da mer enn alkohol og Bensin, f.eks sÄ er det for dette at innvandrere som helt tydelig har terror sympatier og er en fare for rikets sikkerhet skal sendes ut av landet, de vil at vÄre besteforeldre skal ha det bedre, med Ä konkurranse utsette dette, noe jeg tror er bra, for da mÄ alle skjerpe seg for Ä gjÞre en god jobb! De er og for at Folk skal fÄ velge mer selv, som f.eks hvilke skole barna skal gÄ pÄ. uten at det skal koste mer. Og de vil fjerne bomstasjonene, noe jeg syntes er flott, for i sverige er de fattige, de har bedre veier og har bare en bomstasjon?! OM bensin blir billigere gir jeg F*** i for jeg har lappen, men ingen bil, men det er jo ikke negativt at det blir billigere for de som TRENGER en bil da, jeg for min del tar kollektivtransport, fordi jeg bor i en by, og det passer meg ganske bra.
Og Jensemann (stoltenberg) sa noe smart, du skal ikke lete etter det perfekte parti, for det er det ingen som er, du skal finne det du er mest enig med...
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 08:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
Mm..
Frp er ogsÄ veldig flinke til Ä love bort penger de ikke alltid er like flinke til Ä forklare hvor de tar fra.. Hvert fall tidligere, har ikke fulgt alt for godt med i Är. Ellers er det uansett selvmord Ä stemme Frp om man har kulturelle interesser. Ting som teater, opera, konserter osv er ikke alltid like Þkonomiske, og er de ikke det, har de selvfÞlgelig ikke livets rett..!?! I hvert fall i fÞlge Frp. Ellers har jeg inntrykk av mer til de rike og mindre til de fattige. Hvert fall det fÞrste, via skatteletter og ting som gir stÞrtst utslag for de rike.. SpÞr du meg virker Frp som et utrolig egoistisk parti.
Du fÄr vÊre sÄ enig eller uenig med meg du vil Coralin, men Frp er det siste partiet jeg noen sinne kunne finne pÄ Ä stemme! Og det skremmer meg at det er sÄ mange som faktisk sympatiserer med dem
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
dette er jo en diskusjon, jeg ville bare fÄ frem at de fleste partier er mer enn 2 ting. AltsÄ SV er skole og liker ikke USA, men de er jo mye mer ogsÄ. KRF er i mot abort og for statskirken, men de er da mer enn det. Og alle Partier har positive og Negative sider, om Noen stemmer et parti fordi de vil ha billigere alkohol og Bensin sÄ syntes jeg det er hÞl i huet. Og jeg syntes alle partiene lover i Þst og vest jeg, ikek bare FRP og de partiene som har vÊrt i regjering nÄ har jo ikke akkurat vÊre noe hÊla i taket regjering, kanskje med unntak av noen fÄ ting som har vÊrt bra, men vi vet alle at ingen av partiene fÄr gjennomslag for alt de kommer med, for at de skal fÄ noe flertal mÄ de nemlig samarbeide, og da mÄ noen ofre noe. sÄ om noen stemmer et parti for to av sakene deres (eks billigere alkohol og bensin) sÄ kan de ikke akkurat sitte og klage om de ikke fikk billigere alkohol og bensin nÄr Partiet de stemte pÄ har fÄtt igjennom alt annet.
Jeg har ikke hĂžrt noen FRP politiker si mer til de rike og mindre til til fattige btw...
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg tror det er for det meste alkohol-lÞftene deres som har gitt de sÄ gode resultater i skolevalget.
NÄr de hadde sÄnn debatt pÄ skolen, var det omtrent det eneste de sa noe sÊrlig fornuftig om. (Resten var bare forsvar mot drittslenginga fra alle de andre partiene). De fikk iallfall voldsom applaus for det lille de sa om alkohol til 18Äringer.
Joda, de har nok mer Ä komme med enn bare alkohol, de fleste ungdommene bryr seg ikke om sÄ mye annet enn det de sier der og da. (Iallfall ikke de som er for unge til Ä stemme pÄ ordentlig). Derfor tror jeg ikke at skolevalget er sÄ mye Ä stole pÄ. Hadde et parti delt ut spritflasker, hadde de sikkert fÄtt masse stemmer.
Personlig vil jeg heller si fra meg stemmeretten enn Ä stemme pÄ noen som ikke vil la meg gifte meg med den jeg vil.
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 11:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
Coralin skrev: | dette er jo en diskusjon, jeg ville bare fÄ frem at de fleste partier er mer enn 2 ting. AltsÄ SV er skole og liker ikke USA, men de er jo mye mer ogsÄ. KRF er i mot abort og for statskirken, men de er da mer enn det. Og alle Partier har positive og Negative sider, om Noen stemmer et parti fordi de vil ha billigere alkohol og Bensin sÄ syntes jeg det er hÞl i huet. Og jeg syntes alle partiene lover i Þst og vest jeg, ikek bare FRP og de partiene som har vÊrt i regjering nÄ har jo ikke akkurat vÊre noe hÊla i taket regjering, kanskje med unntak av noen fÄ ting som har vÊrt bra, men vi vet alle at ingen av partiene fÄr gjennomslag for alt de kommer med, for at de skal fÄ noe flertal mÄ de nemlig samarbeide, og da mÄ noen ofre noe. sÄ om noen stemmer et parti for to av sakene deres (eks billigere alkohol og bensin) sÄ kan de ikke akkurat sitte og klage om de ikke fikk billigere alkohol og bensin nÄr Partiet de stemte pÄ har fÄtt igjennom alt annet.
Jeg har ikke hĂžrt noen FRP politiker si mer til de rike og mindre til til fattige btw... |
For all del! SkjÞnner litt hva du mener. Klart de stÄr for mer enn bensinpriser og sÄnn! Men er noe med den generelle holdningen til partiet slik jeg oppfatter den som ikke stemmer overens med meg som person. Men der er det selvfÞlgelig opp til hver enkelt Ä vurdere hvilke ting de legger vekt pÄ og hvilke partier som passer best ut fra det (ev. krÊsjer minst...)
Ellers er det selvfÞlgelig ingen som direkte sier mer til de rike og mindre til de fattige. Men er noen av sakene de stÄr for som i praksis lett vil gjÞre det sÄnn.. Som nÄr sykehus ol. blir privatisert, er det de som har mest penger som fÄr best hjelp og kanskje i de mest ekstreme tilfeller, fÞrst plass uavhengig av hvor akkutt det er. De som ikke har sÄ mye mÄ gjerne greie seg med det som blir igjen og Ä stÄ i kÞ. Eller som jeg nevnte i sted om skattelette, der dette gir mye stÞrre utslag for de rike; de sparer mye mer. Og det er gjerne toppskatten det er snakk om, hvilket forsterker dette ytterligere. SelvfÞlgelig -behÞver- ikke disse sakene fÄ like negative konsekvenser som jeg her nevner, men jeg personlig ser det litt som en sannsynlig retning og fare; ikke for alle og overalt nÞdvendigvis, men som en tendens i samfunnet.
NÄ skal det kanskje nevnes at jeg ikke er av dem som har mest oversikt over politikkens mange labyrinter generelt (bl.a. fordi jeg ikke har verdens stÞrste tiltro til politikerene og lÞftene deres. Men det er en annen sak). derfor skal jeg ikke gÄ alt for dypt inn pÄ ting. Men ut fra det jeg _har_ fÄtt med meg, ikke bare nÄ, men generelt gjennom de Ärene jeg har kunnet stemme, mener jeg at jeg vet litt om hva jeg sier. Jeg bryr meg nok til Ä ville benytte meg av stemmeretten og da bÞr man i grunn vite litt om hva partiene stÄr for ogsÄ.
Og en ting til
Selv om det hÞres ut som du kanskje sympatiserer med Frp ut fra innleggene dine, er det din sak; ditt valg. Jeg har ikke ment tingene jeg sier som noen anklage mot deg som person, kun som en kritikk av slik jeg oppfatter partiet. Hva sÄ hver og en velger er opp til dem. Det har ikke jeg noe med. Om du er uenig med meg, sÄ for all del. Det er ditt valg.
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 12:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Klart det er min sak, og jeg tar ikke dette som noe personlig angrep eller noe slikt, langt i fra, folk mÄ stemme det de vil stemme sÄ klart, og jeg syntes virkelig at songbird har et godt poeng med dette at man mÄ fÄ gifte seg med hvem man vil, og lesbiske og homofile bÞr fÄ adoptere barn (hvis de fÄr gifte seg lÞser jo dette problemet seg egentlig, for det er kun gifte som fÄr det..) men jeg kommer ikke til Ä stemme pÄ et parti BARE pÄ grunn av de sakene heller. Skal jeg finne det perfekte Parti mÄ jeg starte et selv. Hva jeg stemmer er ene og alene opp til meg, og hva jeg mener er ene og alene opp til meg det ogsÄ. Og jeg tror nok ikke FRP fÄr sÄ mange stemmer som i skolevalgene, for da vi hadde skolevalg i 2001 sÄ stemte jeg ikek akkurat fordi jeg visste helt hva partiene stod for, fordi sakene de kom med ofte var helt pÄ vill spor, og spesielt RV pleier jo Ä spore helt av i de debattene der. SÄ jeg tror ikke at Skole valget skal tas for seriÞst. SÊrlig med tanke pÄ at unge/voksna har forskjellige meninger om temaer. Egentlig er valget i Är et valg mellom Pest og Kolera slik jeg ser det, sÊrlig siden man egentlig mÄ velge mellom rÞdgrÞnn, eller borgelig ( i hovedsak) og uansett hva som skjer da vil partiet man har stemt pÄ aldri i livet fÄ gjennomslag for alle sakene sine uansett, de kan love i hytt og vÊr, men det blir aldri som de sier sÄ lenge ikke ET parti har et klart flertall!
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 14:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Coralin skrev: | Egentlig er valget i Är et valg mellom Pest og Kolera slik jeg ser det, sÊrlig siden man egentlig mÄ velge mellom rÞdgrÞnn, eller borgelig ( i hovedsak) og uansett hva som skjer da vil partiet man har stemt pÄ aldri i livet fÄ gjennomslag for alle sakene sine uansett, de kan love i hytt og vÊr, men det blir aldri som de sier sÄ lenge ikke ET parti har et klart flertall! |
*applaus*
NETTOPP dette er min store bÞr i vÄrt "demokrati". At noe sÄnt som "samarbeidsregjeringer" i det hele tatt eksisterer, surner hele valget. Jeg VET at jeg ikke vil ha Bondevik pÄ toppen. Men hva om jeg kjenner meg absolutt best igjen i HÞyres program? Hva skal jeg da gjÞre? Som sagt, pest og kolera.. Syns nesten vi skulle hevet sperregrensa til nÊrmere 20%, sÄ hadde V, SP, RV og de andre fislepartiene som nÄ kan forpurre de stÞrre partienes saker forsvunnet.. Med sperregrense pÄ 20% hadde vi sittet igjen med 2, kanskje 3 valg: AP, FRP og kanskje hÞyre.. Hvor mye enklere hadde ikke det vÊrt?? Ingen rÄtten KRF som fÄr statsminister-prest med mindretall..
|
Skrevet: Ons 07 Sep 2005, 14:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Ăžnskemestern skrev: | *applaus*
NETTOPP dette er min store bÞr i vÄrt "demokrati". At noe sÄnt som "samarbeidsregjeringer" i det hele tatt eksisterer, surner hele valget. Jeg VET at jeg ikke vil ha Bondevik pÄ toppen. Men hva om jeg kjenner meg absolutt best igjen i HÞyres program? Hva skal jeg da gjÞre? Som sagt, pest og kolera.. Syns nesten vi skulle hevet sperregrensa til nÊrmere 20%, sÄ hadde V, SP, RV og de andre fislepartiene som nÄ kan forpurre de stÞrre partienes saker forsvunnet.. Med sperregrense pÄ 20% hadde vi sittet igjen med 2, kanskje 3 valg: AP, FRP og kanskje hÞyre.. Hvor mye enklere hadde ikke det vÊrt?? Ingen rÄtten KRF som fÄr statsminister-prest med mindretall.. |
Med en sperregrense pÄ 20% ville vi ikke hatt et demokrati. For da hadde 50% av befolkningen aldri blitt hÞrt.
Det er ikke sÄnn at fordi du stÞtter det nest stÞrste partiet, eller det stÞrste for den saks skyld - skal fÄ medhold i dine synspunkter. I et demokrati er det en mÄlsetning Ä gjÞre det beste for alle. Derfor er det bra med mindretallsregjeringer. Da kan ikke en liten del av befolkningen kjÞre over alle andre.
Videre sÄ er det ikke sÄnn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. HÞyre stÄr fortsatt fritt til Ä stemme hva de vil pÄ stortinget.. Om de da ikke inngÄr en avtale med KrF om at hvis de stemmer for et forslag som de egentlig er imot, sÄ kan HÞyre gjÞre det samme en annen gang.
Vi stemmer ikke for at et parti skal overkjÞre de andre. Vi stemmer for Ä styrke vÄrt partis forhandlingssituasjon i Stortinget.
|
Skrevet: Lűr 10 Sep 2005, 13:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
[quote="JC\forum"] Þnskemestern skrev: | sÄ er det ikke sÄnn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. |
I know.. Men man kan ha andre grunner til Ä ikke Þnske Bondevik som statsminister, grunner som gÄr pÄ hans person og ikke parti.. right?
|
Skrevet: Man 12 Sep 2005, 09:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er dette som er problemet ved Ä stemme slik systemet er idag - en stemme pÄ ett parti er plutselig med pÄ Ä fÞre til at et helt annet fisleparti fÄr statsministerposten. ForÞvrig ser jeg ikke noe prinsipielt galt ved Ä heve sperregrensen til 20% - demokrati gÄr ikke ut pÄ at alle skal vÊre med pÄ Ä bestemme hele tiden. Derimot skal alle ha sjansen til det, hvis det er mange nok stemmer for samme parti/sak.
Frp er forÞvrig i fÞlge min egne, hÞyst ubeskjedne mening noe populistisk rÊl. De fremmer forslag de tror vil vÊre populÊre, enkelt og greit. Om det om fem Är mot all fornuftig formodning skulle bli populÊrt med bomstasjoner og hÞy bensinpris, sÄ vil Frp vÊre de fÞrste til Ä vÊre for bomstasjoner og hÞy bensinpris.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tir 13 Sep 2005, 18:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Glahn skrev: | Det er dette som er problemet ved Ä stemme slik systemet er idag - en stemme pÄ ett parti er plutselig med pÄ Ä fÞre til at et helt annet fisleparti fÄr statsministerposten. ForÞvrig ser jeg ikke noe prinsipielt galt ved Ä heve sperregrensen til 20% - demokrati gÄr ikke ut pÄ at alle skal vÊre med pÄ Ä bestemme hele tiden. Derimot skal alle ha sjansen til det, hvis det er mange nok stemmer for samme parti/sak.
|
JC\forum skrev: |
Med en sperregrense pÄ 20% ville vi ikke hatt et demokrati. For da hadde 50% av befolkningen aldri blitt hÞrt.
Det er ikke sÄnn at fordi du stÞtter det nest stÞrste partiet, eller det stÞrste for den saks skyld - skal fÄ medhold i dine synspunkter. I et demokrati er det en mÄlsetning Ä gjÞre det beste for alle. Derfor er det bra med mindretallsregjeringer. Da kan ikke en liten del av befolkningen kjÞre over alle andre.. |
Om det er liten del, er det fortsatt flertallet. Noe som vel definerer demokrati?
http://www.direktedemokratene.no/
|
Skrevet: Tir 13 Sep 2005, 21:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Glahn skrev: | Frp er forĂžvrig i fĂžlge min egne, hĂžyst ubeskjedne mening noe populistisk rĂŠl. |
Kunne ikke sagt det bedre selv! 
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Ons 14 Sep 2005, 13:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
magnon
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 47
|
[quote="toth42"] JC\forum skrev: | Þnskemestern skrev: | sÄ er det ikke sÄnn at KrF bestemmer politikken fordi Bondevik er statsminister. |
I know.. Men man kan ha andre grunner til Ä ikke Þnske Bondevik som statsminister, grunner som gÄr pÄ hans person og ikke parti.. right? |
Hvis du stemmer basert pÄ person og ikke politikk, sÄ er du, ehm, litt teit.
Det er stor, stor, STOR forskjell pÄ demokrati og flertalsstyre. I et demokrati har alle rett til Ä bli hÞrt, alle rett til beskyttelse, uansett opphav, rulleblad, etnisitet, religion osv. I et flertallsstyre vil flertallet bestemme alt. Det er vesensforskjellen, og det er derfor Stortinget f.eks. er oppbygd i komitéer som arbeider med forskjellige tema, sÄ innstillinger fra komitéene kommer fra alle partier og representantene har mulighet til Ä pÄvirke vedtak.
En heving av sperregrensen ville vÊre totalt Þdeleggende for minoritetssyn (i mange forstander, ikke bare folkegrupper) i politikken. Det er ogsÄ et argument for maktsenking sentralt og mer lokaldemokrati, jeg har ingen glede av at et flertall pÄ toppen bestemmer over lokalsaker (ref. BjÞrnÞy, for eksempel), hvis mitt lokale flertall vil noe annet for meg.
|
Skrevet: Sűn 29 Jan 2006, 19:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Skolevalgene er egentlig noe vrĂžvl.
Det er sÄ mange av elevene i dag som er sÄ lite opplyst at man kan si ca hva som helst og alt avhenger av personene som debatterer.
RV fikk 22 prosent pÄ en skole i Vennesla. Det har nesten aldri skjdd at RV har fÄtt noen stemmer der i det hele tatt. Men han som tok debatten for RV er utrolig dyktig. Det at RV pleier Ä spore av er noe tull, det gjelder alle.
PÄ vÄr skole brukte AP og HÞyre tiden pÄ Ä krangle om hvor de sto under andre verdenskrig!
SV sÄ jo i ettertid at det Ä bruke sÄ mye tid pÄ skolepolitikk var ett dÄrlig valg. Likevell er det slik at det tar en liten stund Ä sette seg inn i SVs skolepolitikk, sÄ jeg tror flertallet av elevene misforstod hele greia.
|
Skrevet: Man 30 Jan 2006, 08:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ronja skrev: | Det er sÄ mange av elevene i dag som er sÄ lite opplyst at man kan si ca hva som helst og alt avhenger av personene som debatterer. |
Jeg mener det ikke nĂždvendigvis selv, men temmelig mange vil nok mene at det samme kan sies om alle velgere generelt.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Man 30 Jan 2006, 19:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |