DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Har ikke råd til å gå til lege
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Av Innlegg
Ivar Johansen
Främling
Främling

Ble Medlem: 17 Jul 2005
 Har ikke råd til å gå til lege

Fattige og unge risikerer å bli alvorlig syke, fordi de ikke kan betale egenandelene på legetimene, advarer Legeforeningen, ved president Hans Kristian Bakke. Egenandelene hos fastlegen har fordoblet seg de siste ti årene, noe som har ført til at enkelte føler at de ikke har råd til å gå til legen.

- Jeg opplever at unge som opplever sin helse truet, og som ikke tør å snakke med foreldrene sine om dette, føler at de ikke har råd til å kontakte fastlegen på grunn av de høye egenandelene. Ofte kan dette være de aller sykeste, for eksempel unge som sliter med angst og depresjon, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, Ole Rikard Haavet til NRK.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4944536.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/05/439328.html

Jeg synes dette er særs bekymringsfullt, og krever tiltak.
Det er mye fokus på skattelettelser, men det ser faktisk ut som deler av skattelettelsene finansieres ved at de sykeste må betale relativt sett mer.

Hvordan ser folk her på dette?

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no

InnleggSkrevet: Lør 20 Aug 2005, 03:21
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
ja det er litt sant det altså, men jeg er mer bekymra for fremtidige tannlege regninger... for de er SCHVÆÆÆÆÆÆÆÆRE

InnleggSkrevet: Tir 23 Aug 2005, 11:19
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Enig der.. Tannlege har jeg ikke råd til! Har ikke vært hos en på mange år.. Sad
Men siden jeg har dansk sykesikring er det ingen egenandel for å gå til fastlegen sin Smile *takk og lov*

InnleggSkrevet: Tir 23 Aug 2005, 18:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Ivar Johansen
Främling
Främling

Coralin skrev:
ja det er litt sant det altså, men jeg er mer bekymra for fremtidige tannlege regninger... for de er SCHVÆÆÆÆÆÆÆÆRE

Dette er jeg enig i

Tannhelse bør sidestilles med annen helse, og finansieres på samme måte.

Det betyr at det bør være folketrygdfinansiert, med egenandeler på nivå med det den enkelte betaler til lege og tak som resulterer i at en får frikort hvis en går over tak.

Enig?

med hilsen

Ivar Johansen

InnleggSkrevet: Tor 25 Aug 2005, 11:48
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Bra å se at politikere tør innrømme at de er gale ^_^ (Når de står frem med fullt navn på DSGF er de jo gale, ikke sant?)

Jeg er enig!! Siden jeg har tannlegeskrekk blir ikke regningene noe mindre når jeg endelig tar meg sammen og stikker en tur innom Evil or Very Mad

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tor 25 Aug 2005, 12:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Alle studenter kan gå til studenthelsetjenesten. Alle yngre enn det kan gå til skolen. Og har du jobb, så har du råd til å gå til legen. Det koster uansett ikke mer enn 1500kr i året.

Sosialistmøl.

InnleggSkrevet: Tir 30 Aug 2005, 22:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ivar Johansen
Främling
Främling

JC\forum skrev:
Alle studenter kan gå til studenthelsetjenesten. Alle yngre enn det kan gå til skolen. Og har du jobb, så har du råd til å gå til legen. Det koster uansett ikke mer enn 1500kr i året.

Sosialistmøl.

Du er heldig som er i den situasjon.

For mange i dette land er situasjonen en annen:

En rapport utarbeidet av ECON (Senter for økonomisk analyse), viser at funksjonshemmede og kronisk syke gjennomsnittlig har utgifter til helse- og omsorgstjenester på knapt 9.000 kroner i året. I undersøkelsen går det fram at over 6% har utgifter på over 20.000 kroner i året, mens hele 8% i løpet av 2001 har måtte avstå fra bruk av helse- og omsorgstjenester fordi det ble for dyrt. Rapporten bygger på en utvalgsundersøkelse blant 12 av FFOs medlemsorganisasjoner og omfatter 126.000 personer.

http://www.ffo.no/?dokId=195

med hilsen

InnleggSkrevet: Ons 31 Aug 2005, 00:09
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Men, som det går frem av samme rapporten, kan man trekke fra utgiftene på ligningen hvis man har utgifter større enn 8800 kr.

Men er helt enig i at tannlegeutgifter også burde ha egenandel-tak.

InnleggSkrevet: Ons 31 Aug 2005, 12:13
Ivar Johansen
Främling
Främling

JC\forum skrev:
Men, som det går frem av samme rapporten, kan man trekke fra utgiftene på ligningen hvis man har utgifter større enn 8800 kr.

Men det er så mange utgifter man her som syk og/eller funksjonshemmet som man ikke kan trekke fra. F.eks. merkostnader til transportutgifter.

med hilsen

Ivar Johansen

InnleggSkrevet: Ons 31 Aug 2005, 23:20
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
For ikke å snakke om innen psykiatrien, der omtrent den eneste muligheten man har (dersom man ikke kan vente i evigheter) må velge en privat psykolog, som koster masse penger, og som det ikke finnes noe frikort for...

InnleggSkrevet: Tor 01 Sep 2005, 05:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ivar Johansen skrev:
JC\forum skrev:

Men det er så mange utgifter man her som syk og/eller funksjonshemmet som man ikke kan trekke fra. F.eks. merkostnader til transportutgifter.

med hilsen

Ivar Johansen

De funksjonshemmede jeg kjenner får betalt taxi tilogfra skolen hver dag. Og i Oslo omegn kjører SL (Storoslo Lokaltrafikk) egne Servicelinjer som kjører de som trenger det helt til døra istedenfor at de må gå til bussholdeplassen.

InnleggSkrevet: Tor 01 Sep 2005, 16:18
Ivar Johansen
Främling
Främling

JC\forum skrev:
Ivar Johansen skrev:
JC\forum skrev:

med hilsen

Ivar Johansen

De funksjonshemmede jeg kjenner får betalt taxi tilogfra skolen hver dag. Og i Oslo omegn kjører SL (Storoslo Lokaltrafikk) egne Servicelinjer som kjører de som trenger det helt til døra istedenfor at de må gå til bussholdeplassen.

Ja, til skole går greit.
Men funksjonshemmede har da et liv ut over skole, utdanning og arbeid.

Og

1) det er en høy terskel for å komme inn i Transporttjenesten for funksjonshemmende

2) antall reiser du får et begrenset

3) selv om du kommer inn i ordningen er egenandelen for transport høyere enn for ordinær buss og T-bane.

4) og som du vet; vi har også mange rullestolsbrukere, og som altså trenger spesialtransport.

med hilsen

Ivar Johansen

InnleggSkrevet: Tor 01 Sep 2005, 20:26
cybersin
Främling
Främling

Ble Medlem: 27 Aug 2005
Lavere skatter eller bedre helsetjeneste ol.

Personlig syntes jeg skatter og avgifter er for dyrt i norge, og må settes kraftig ned. Men grunnlaget mitt for å mene det er at helsetjeneste, skole og transport mm. er alt for dyrt.
Det vi betaler er alt for høyt i forhold til hva vi får igjen.

Så for meg har jeg 2 utveier.

1. Vi må sette ned avgiftene så folket har råd til å betale alle ekstrautgiftene.

2. Beholde avgiftene og senke (helst fjerne) mange av ekstrautgiftene.

InnleggSkrevet: Man 12 Sep 2005, 19:46
magnon
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Ikke råd til å gå til lege? Ta en tur på sosialkontoret, be om nødpenger. Det er en søknad som ikke kan avslås, og utbetales på 1-3 dager.

Optimalt, nei. Det er ganske byråkratisk. Men det er det tilbudet som eksisterer.

Psykiatrien er dog et større problem. Men sosialkontoret tar også imot søknader om betaling av slikt, og tannhelse, om du ikke har penger til det. Det er derfor de er der. Dessverre sitter de altfor mye og finner ut av hvor mye penger man skal få, istedet for hva slags hjelp man skal få. Heia garantert minsteinntekt.

InnleggSkrevet: Søn 29 Jan 2006, 19:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Sosialkontoret? De ber deg vel stort sett om å selge sofaen før de vil gi deg noe særlig med penger. Du skal nok være veldig på felgen før du får noe fra den kanten.

InnleggSkrevet: Søn 29 Jan 2006, 19:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [15 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet