DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Halloween
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Av Innlegg
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003

ARGH! Ikke spre løgn! Å feire Halloween er en gammel keltisk tradisjon. Det var en høytidsdag for de døde. Dagen som ble feiret markerte slutten på sommeren og begynnelsen på det keltiske nyåret. Familiens avdøde ble på denne dagen takket for hjelp fra sitt såkalte "eksil" i åndenes verden.

IKKE amerikansk. IKKE amerikansk. IKKE amerikansk. Ok? Laughing

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 14:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Moonshade
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005
maria skrev:
ARGH! Ikke spre løgn! Å feire Halloween er en gammel keltisk tradisjon. Det var en høytidsdag for de døde. Dagen som ble feiret markerte slutten på sommeren og begynnelsen på det keltiske nyåret. Familiens avdøde ble på denne dagen takket for hjelp fra sitt såkalte "eksil" i åndenes verden.

IKKE amerikansk. IKKE amerikansk. IKKE amerikansk. Ok? Laughing

Eh...
Er det ikke egentlig Allehelgens dag du snakker om? Som er samtidig, men som ble feiret mer i det stille før den amerikanske høsttakkefesten Halloween dukket opp? Var i hvert fall sånn jeg hadde forstått det, men korriger meg om jeg tar feil...
Finnes ellers noen som feirer Allehelgensdag fortsatt tror jeg.
En del som setter lys på graven til familie/venner og minnes de som har gått bort

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 21:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Allehelgens dag er dagen etter allehelgens natt, som er halloween, på engelsk.

Det som i dag feires som halloween, er en moderne (og litt for kommersiell) kultur som kommer fra "all hollow's eve," altså allehelgens natt.

Denne feiringen har gjennomgått mange transformasjoner siden de gamle kelterne feiret den for to tusen år siden. Den gang markerte den det nye året i den keltiske kalenderen, og det var også natten hvor skillet mellom deres verden og åndenes verden var litt uklar. *finne frem forelesningsnotater* Skal vi se.

Det opprinnelige navnet som kelterne bruke, var Samhain, som på keltisk betød 'slutten på sommeren.' Det var en tre dagers festival, hvor man brukte masker for at åndene ikke skulle gjenkjenne en, og lys for å holde dem (åndene) på avstand.

HÃ¥per dette var litt oppklarende. Wink

(Halloween/Allehelgensnatt/Samhain må heller ikke forveksles med høsttakkefesten (Thanksgiving day). Det er noe ganske annet.)

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 14:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
har nettop lest om dette, og det er slett ikke bare en keltisk tradisjon, det er var/ er en feiring fremdeles, for mange paganister, men dette og valentinesday er blitt så "amerikansk i feiringen. Grunnen til at halloween har blitt som det er at the crone Godess hylles, og det er en "gammel" gud som representerer død, visdom bla. og derfor kler mange seg ut som kamle koner med hatt og vorte på nesa, seff kler man seg ut som andre ting og..denne dagen heter egentilg Samhain, så har du Julaften, som egentlig er Vintersolverv(Yula) og Påske tradisjonen med å male egg er faktisk og en GAMMEL tradisjon som ikke har NOE med kristendom og gjøre, dette representerer faktisk fruktbar het, og heter Ostara. Så har vi jo st.hans aften som kristne har satt et "kristent" navn på, mye av de tradisjonene vi har i dag er slett ikke som vi tror, men jeg har gravd litt dypere i dette, og man trenger slett ikke være kristen for å feire jul, for jul har INGENTING med kristendomå gjøre.

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 20:06
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Men tenk så praktisk for kristendommen å snike seg inn som hovedreligion når de kunne legge sine høytider samtidig med allerede eksisterende høytider! Det er de kristne som påstår at julen er en kristen høytid, de som ikke er kristne feirer ikke jul pga 3 vise menn som dro på barselbesøk.. jeg feirer fordi det er en tradisjon.

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 20:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg tror ikke så mange kler seg ut som "hekser" med hatt og vorte på nesen for å hylle "the old crone." Flertallet av de som feirer Halloween (og ikke Samhain, som var den keltiske høytiden som dagens paganister har basert sin feiring på) har neppe i det hele tatt hørt om denne gudinneskikkelsen. Så mange kler seg ut som "hekser" fordi det er et vanlig Halloween-tema, i likhet med spøkelser og gresskar.

Jeg synes det er viktig å skille mellom forskjellige måter å feire disse høytidene på i dag, forskjellige navn som er knyttet til disse måtene (Halloween/Samhain, f.eks.), og opprinnelsen bak det hele. Hvis man mikser det hele sammen til én røre blir det bare masse rot.

SÃ¥ jeg vil si Halloween er en kommersiell greie, men Samhain, All Hallow's Eve eller Allehelgens natt er ikke det.

InnleggSkrevet: Lør 12 Feb 2005, 21:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
"morra di er så skummel at ungene kler seg ut som henne på Halloween"

InnleggSkrevet: Man 07 Mar 2005, 21:17
mærta-bærta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
Hallo-vin, sier da jeg........ Laughing

InnleggSkrevet: Tir 08 Mar 2005, 13:34
Enyen
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Jul 2005
Når jeg ser alle disse fantastiske innleggene med opprinnelsen til alle høytidene, blir jeg helt varm inni meg og glad for at jeg ønsker folk et "Gledelig midtvinters blot" rundt "juletider".
Selv om folk ser rart på meg. Ok, de aller fleste får frasen "Gledelig midtvinters", men blikkene er mange og rare for det.

InnleggSkrevet: Lør 20 Aug 2005, 21:03
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [9 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet