|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Indigo
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005 Innlegg: 137
|
Ã…penhet i forhold?
Hvor åpen skal man være i et forhold? Bør man kunne fortelle ALT, eller er det noe som er hemmelig? Og når kan man si noe, skal det bare komme naturlig, eller holder man mest mulig tilbake hvis man ikke må si noe?
Personlig mener jeg at man skal kunne si ALT, også uoppfordret. Men når partneren spør, bør man hvertfall si det! Å holde informasjon tilbake for partnere hjelper jo ikke akkurat på å styrke et bånd mellom de 2 parter, gjør det vel?
|
Skrevet: Fre 29 Jul 2005, 13:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Kommer vel litt an på hva det er snakk om, og hvor lenge man har vært sammen. Man bør ihvertfall nærme seg hverandre i et noenlunde synkront tempo. Ideelt sett skal man kunne si alt, men alt med måte. Man behøver jo ikke å fortelle livshistorien sin første uka.
I utgangspunktet bør ingenting være _hemmelig_ i et forhold, men det er unntak. Det er forskjell på å fortelle om ting som handler om en selv, og ting som handler om andre. Informasjon om ekskjærester, for eksempel, synes jeg bare man skal komme med når det er _veldig_ relevant, for eksempel hvis man overreagerer på enkelte ting pga noe eksen gjorde. Selv om kjæresten spør, så skal man ikke utbrodere om ekskjærestens dårlige sider, og ihvertfall ikke om ekskjærestens gode sider.
|
Skrevet: Fre 29 Jul 2005, 15:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Melody
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Aug 2005 Innlegg: 53
|
Mine kjærester må alltid utbrodere eksens dårlige sider, for at jeg skal overleve. Jeg lider av ekstrem sjalusi.
Men jeg synes også a et forhold der det er total åpenhet er fantastisk betryggende og deilig, og mye mye bedre enn ett der det er mye man lurer på om hverandre, føler man ikke kan si elelr spør om, osv. Om man sier noe man vet kan såre, så må man bare sørge for å sette av litt trøste- og kosetid.
|
Skrevet: Man 01 Aug 2005, 14:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Man kjenner hverandre godt når man vet hva man bør/må fortelle og ikke.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Man 01 Aug 2005, 23:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Melody
Varm i trøya

|
Og poenget var?
|
Skrevet: Tir 02 Aug 2005, 12:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Trenger jeg et poeng? Jeg ville bare være tverr:)
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 02 Aug 2005, 19:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Mar 2003 Innlegg: 661 Bosted: Levanger
|
Jeg vet hva jeg bør og ikke bør fortelle min kjære. Det som jeg mener er urelevant for oss begge å vite, forteller jeg ikke sånn helt uten videre med mindre vi snakker om det. Har bestevenninna mi en hemmelighet hun forteller meg, går jeg ikke rett til kjæresten min og forteller det. Det er bestevenninna mi sin hemmelighet, ikke min. Såklart, åpenhet er veldig bra i ett forhold. Men trenger man å vite alt som er urelevant også?
- Nå vet jeg, iallefall etter det jeg vet, så og si alt om min kjære. Jeg er den som kjenner ham best av alle i verden. Yeah. (men hva skal man forvente etter snart fem år?!)
Jaja. Poenget mitt var uansett at det ser man an. Er det noe kjæresten absolutt BØR vite - fortell det. Ikke hold det inne. Er det noe som kan ødelegge forholdet, om du vil holde på forholdet, se det an. Jeg mener at hvis man har små følelser for en eks, men gjerne vil satse alt på forholdet man har da - og vil glemme eksen, så bør man ikke si det. For det vil ødelegge den andre parten i forholdet, og gjør det vanskeligere.
Hurra for innviklet innlegg!
|
Skrevet: Tor 04 Aug 2005, 07:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

|
| Melody skrev: | Mine kjærester må alltid utbrodere eksens dårlige sider, for at jeg skal overleve. Jeg lider av ekstrem sjalusi.
Men jeg synes også a et forhold der det er total åpenhet er fantastisk betryggende og deilig, og mye mye bedre enn ett der det er mye man lurer på om hverandre, føler man ikke kan si elelr spør om, osv. Om man sier noe man vet kan såre, så må man bare sørge for å sette av litt trøste- og kosetid. |
Ja, forresten: jeg lider også av ekstrem sjalusi Men så lenge mitt forhold er åpent og jeg føler meg trygg på min kjære, så holder jeg det i sjakk. Bedre å vite at man er sjalu enn å ikke vite, for da kan man iallefall gjøre noe for det. Som det å ha ett veldig åpent forhold.
- Det gjorde meg iallefall veldig godt da han spurte meg hvem dama bak kassen der vi handla en gang var, for hun så veldig kjent ut - og jeg kunne informere han om at det var eksen hans. *fnis* Samme skjedde med den andre eksen hans på ett utested. Haha. Men da så han henne ikke i det hele tatt.
|
Skrevet: Tor 04 Aug 2005, 07:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Indigo
Spitzy (!)

|
Jeg kan ikke kalle meg direkte sjalu, men heller aktivt opptatt av kunnskap. Hvis noen veit noe, kan jeg bli sykelig opptatt av å finne ut hva det er. F.eks. hvis dama har brukt 50,- på kontantkortet sitt på noen andre, vil jeg gjerne vite hvem, om hva dem snakka om, osvosv - Ikke fordi jeg er sjalu, men fordi jeg er redd at andre skal bygge opp et solid nok vennskap til å kunne stenge meg ute. Paranoid? Kanskje, men slike ting har skjedd så ufattelig mange ganger før, at jeg orker ikke at det skjer igjen.
|
Skrevet: Tor 04 Aug 2005, 10:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Melody
Varm i trøya

|
Skjønner. Sjalusi eller hva man måtte kalle det, kan være som en sykdom mange ganger, og man må bare lære seg selv og sine nærmeste å finne en måte å leve med det. Men det kan være pokker så vondt og slitsomt iblant.
Noen ganger kan jeg bare begynne å tenke på eksen til kjæresten min, som han var sammen med i to år, og alt de må ha gjort, og alle de fine stunder de må ha hatt. Ser for meg bilder i hodet av de to kyssende og smilende i hodet, og så blir jeg helt ødelagt.
Hva pokker er vitsen?
|
Skrevet: Tor 04 Aug 2005, 16:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Melody skrev: | Skjønner. Sjalusi eller hva man måtte kalle det, kan være som en sykdom mange ganger, og man må bare lære seg selv og sine nærmeste å finne en måte å leve med det. Men det kan være pokker så vondt og slitsomt iblant.
Noen ganger kan jeg bare begynne å tenke på eksen til kjæresten min, som han var sammen med i to år, og alt de må ha gjort, og alle de fine stunder de må ha hatt. Ser for meg bilder i hodet av de to kyssende og smilende i hodet, og så blir jeg helt ødelagt.
Hva pokker er vitsen? |
Riktig, hva er vitsen? Det kommer ikke noe godt ut av det, for noen som helst.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Fre 05 Aug 2005, 07:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Indigo
Spitzy (!)

|
Men det er da ikke noe man styrer helt selv heller. Det bare trenger seg på. Men jeg liker ikke å definere meg selv som sjalu, jeg bare liker å vite hva som skjer overalt, ettersom jeg ikke kommer meg altfor mye ut. Det blir som å leve på andres opplevelser, men når det er eneste alternativ blir det en veldig viktig ting å få vite mest mulig, hele tia.
|
Skrevet: Fre 05 Aug 2005, 10:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
| Melody skrev: | Skjønner. Sjalusi eller hva man måtte kalle det, kan være som en sykdom mange ganger, og man må bare lære seg selv og sine nærmeste å finne en måte å leve med det. Men det kan være pokker så vondt og slitsomt iblant.
Hva pokker er vitsen? |
kjenner meg igjen der jeg.. og det gjør auau.. men jeg er åpen til kjæresten min, og forteller han hvordan jeg har det, og det godtar han..
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Fre 05 Aug 2005, 19:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Melody
Varm i trøya

|
Samme her. Han er heldigvis veldig tolmodig med sånne ting, og koser og kysser og forteller at han aldri ville hatt henne nå, de to var der og da. Og så slenger han gjerne på at jeg har mye finere rumpe f.eks, og sånt er medisin =)
|
Skrevet: Lør 06 Aug 2005, 13:46 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Sier mann for mye kan det også føre til sjalusi. Det har jeg lært på den harde måten.. Det er noe i utrykket "det man ikke vet, har man ikke vondt av".
Men selvfølgelig skal man være åpen og ærlig, men hvite løgner er noen ganger lov. Noe annet er bare egoistisk.
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Søn 07 Aug 2005, 10:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Crispa
OoaHelaNatten

|
| Ennasus skrev: | Sier mann for mye kan det også føre til sjalusi. Det har jeg lært på den harde måten.. Det er noe i utrykket "det man ikke vet, har man ikke vondt av".
Men selvfølgelig skal man være åpen og ærlig, men hvite løgner er noen ganger lov. Noe annet er bare egoistisk. |
.. akkurat, du fikk det godt forklart der. Hvis det ikke er relevant for forholdet og vil ødelegge, vil det være egoistisk å fortelle...
|
Skrevet: Søn 07 Aug 2005, 11:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Indigo
Spitzy (!)

|
| Sitat: | | "det man ikke vet, har man ikke vondt av". |
Jeg er absolutt ikke enig. Hadde din partner vært utro, ville du vel visst det, så du kunne dumpa hele fyren eller hvertfall finni ut hva som var galt, så det kunne blitt en ordning på det?
Jeg veit hvertfall at jeg vil vite ALT om kjæresten min, positivt eller negativt. For meg er åpenhet selve essensen i et forhold, jo mer åpen man er og jo mer man kjenner hverandre, jo bedre forstår man og kan omgås hverandre i et forhold. Å ha hemmeligheter blir hvertfall bare feil, det kan bringe fram mer sjalusi enn sannheten.
|
Skrevet: Søn 07 Aug 2005, 12:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Du må lese resten også Indigo:
| Ennasus skrev: | Det er noe i utrykket "det man ikke vet, har man ikke vondt av".
Men selvfølgelig skal man være åpen og ærlig, men hvite løgner er noen ganger lov. Noe annet er bare egoistisk. |
Hvite løgner er ikke "Nei, jeg har ikke vært utro" når du har vært det...
|
Skrevet: Søn 07 Aug 2005, 14:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
| Tittan skrev: | Du må lese resten også Indigo:
| Ennasus skrev: | Det er noe i utrykket "det man ikke vet, har man ikke vondt av".
Hvite løgner er ikke "Nei, jeg har ikke vært utro" når du har vært det... |
Akkurat! -Takk 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Søn 07 Aug 2005, 19:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |