DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
energi og hvordan det pÄvirker deg.
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
 energi og hvordan det pĂ„virker deg.

Har en vill teori bare.
Siden i min oppfatning er energi det som fÄr ting til Ä skje.
Fks jeg prater skjeldent med andre folk, men tenker og prater mye meg meg selv (stille) innbiller meg situasjoner osv.

Kan man da tenke (veldig forenkla) slik at jeg har en energi som normalt skal fÄ meg til Ä prate med folk, men siden den ikke fÄr utslipp pÄ den mÄten sÄ mÄ den fÄ utslipp pÄ en anen mÄte, og derfor inbiller jeg meg situasjoner istede?

At noe mÄ skje med energien uansett.

Har ikke noe konkret sprÞsmÄl men, har noen noen synspunkter?

InnleggSkrevet: Man 18 Jul 2005, 16:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Tror ikke det er energi det er snakk om her. Hvis man tar et dualistisk standpunkt er energi den underliggende Ärsaken til at materie forflytter seg. Energi kan brukes til hva som helst, og er ikke satt av til et bestemt formÄl.
Prating er utveksling av meninger, noe som hÞrer til idÚenes, Ändenes, sjelens verden eller hva enn du vil kalle det. Energi har ingenting med Ändeverdenen Ä gjÞre. Uansett hvor mange idÚer eller tanker eller meninger du har i hodet ditt, er energien der uansett til hva som helst.

I dette tilfellet er det ikke snakk om energi, men psykologi. Du har en trang til Ä snakke med mennesker, og siden du ikke gjÞr det sÄ mye fÄr du utlÞp for denne trangen ved Ä snakke til en fiktiv person, eller sette deg i en innbillt situasjon, og spille et teater for deg selv. Du lurer pÄ en mÄte deg selv til Ä tro at du snakker med noen. Problemet er bare at ingen noensinne vil vite hva du har snakket om.

ForÞvrig er ikke dette noen uvanlig ting. Jeg snakker med meg selv hele tiden, selv om jeg snakker sinnsykt mye med folk (jobber pÄ TusenFryd, sÄ jeg mÞter veldig mye mennesker...) Ved Ä spille teater for deg selv og se for deg innbilte situasjoner forbereder du deg pÄ lignende situasjoner i det virkelige liv.

Men for all del, jeg ser tankegangen din, og det er ikke en helt dum idĂš Wink

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Tir 19 Jul 2005, 18:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
SÄ du tror ikke at alt er Ärsak og virkning?
Jeg trodde at vitenskapen hadde funnet ut at det som fikk ting til Ă„ skje var energi og ingenting annet.
I min oppfatning er alt ting fysisk/matrealistisk.
Jeg antar da at din oppfattning er en anen?

InnleggSkrevet: Sűn 24 Jul 2005, 19:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Her tror jeg det kommer litt an pÄ hvordan man vinkler kausaliteten...
Lite snakking med mennesker = snakkeenergioverskudd = snakke med seg selv.
Evt.: Lite snakking med mennesker = bittelitt energi spart.

Akkurat nÄ tar jeg standpunkt i dualisme, dvs. fysisk/Ändelig verden.
Energi fÄr materie til Ä flytte seg, mens Änden styrer energien. Det er ingen spesiell "snakkeenergi" som man fÄr overskudd av nÄr man snakker lite med andre mennesker. Det er helt og holdent et Ändelig/mentalt 'problem'. Men det Ä snakke med seg selv og innbille seg situasjoner behÞver ikke vÊre pga. lite snakking med mennesker. Som sagt gjÞr jeg det selv, pÄ tross av at jeg snakker veldig mye med andre folk.

....fy fasan sÄ dÄrlig forklart...

InnleggSkrevet: Man 25 Jul 2005, 10:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hvordan skal Änden klare Ä styre materien hvis Änden ikke er fysisk? Energi og materie er to sider av samme sak, noe Einstein kom pÄ for lenge siden.

Hvis noe skal kunne ha virkning pÄ den fysiske verden mÄ det vÊre fysisk - hvis ikke gÄr du pÄ tvers av fysikkens grunnleggende lover slik vi kjenner dem.

InnleggSkrevet: Man 25 Jul 2005, 20:24
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Glahn skrev:
Hvordan skal Änden klare Ä styre materien hvis Änden ikke er fysisk? Energi og materie er to sider av samme sak, noe Einstein kom pÄ for lenge siden.

Hvis noe skal kunne ha virkning pÄ den fysiske verden mÄ det vÊre fysisk - hvis ikke gÄr du pÄ tvers av fysikkens grunnleggende lover slik vi kjenner dem.

Lover er til for Ă„ overtredes.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tor 28 Jul 2005, 18:46
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

sharee skrev:
Glahn skrev:

Lover er til for Ă„ overtredes.

Godt sagt.

Energi og materie er to sider av samme sak, men med viktige forskjeller i egenskaper...
Jeg er fullt klar over feilen i Änd/materie-teorien. Men, vitenskapen har ikke sÄ veldig mye bedre forslag heller... Tanken om at alt bare er kjemi og elektriske signaler, mao. en slags automatiske prosesser er like far out hvis man tenker litt dypt pÄ det (ikke bare teoretisk, men realistisk). Jeg mener at det mÄ vÊre en Änd, en sjel som er meg, men mine grunner til Ä tro dette klarer jeg ikke Ä formulere med sprÄk. Det er bare noe jeg ser for meg (har ikke noe bedre forklaring (jeg tenker i bilder, konkrete og abstrakte, ikke sprÄk...)).

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Tor 28 Jul 2005, 22:02
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Er mange lover jeg gjerne skulle overtredt, men utallige forsÞk viser at det dessverre ikke gÄr.

Da lurer jeg pÄ hvorfor du trenger Ä ha en teori om noe vesensforskjellig fra den fysiske verden for at verden skal gi mening. At man bare har en fÞlelse av at slik mÄ det vÊre holder ikke i lengden for meg.

InnleggSkrevet: Fre 29 Jul 2005, 22:22
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Er mange lover jeg gjerne skulle overtredt, men utallige forsÞk viser at det dessverre ikke gÄr.

Da lurer jeg pÄ hvorfor du trenger Ä ha en teori om noe vesensforskjellig fra den fysiske verden for at verden skal gi mening. At man bare har en fÞlelse av at slik mÄ det vÊre holder ikke i lengden for meg.

Men det holder for meg, og det er det viktigste Wink

InnleggSkrevet: Lűr 30 Jul 2005, 17:24
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Helt til den dagen da det plutselig ikke lenger er nok...

InnleggSkrevet: Lűr 30 Jul 2005, 22:44
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Helt til den dagen da det plutselig ikke lenger er nok...

Og hvilken forskjell ville det da gjort?

InnleggSkrevet: Sűn 31 Jul 2005, 13:29
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

SÄ du innrÞmmer at denne Ändelige materien eller hva det nÄr er som svever omkring og pÄvirker den fysiske verden, egentlig ikke spiller noen rolle? At det er det samme om den finnes eller ikke? Wink

Neida - kverulerer litt nÄ.

Men hva folk tror pÄ har ofte ganske stor pÄvirkningskraft pÄ de avgjÞrelsene de tar om store og smÄ ting her i livet. Og det kan vÊre ganske deprimerende Ä komme til den konklusjonen at det man trodde pÄ viste seg Ä vÊre kanskje riv ruskende galt. Og at man mÄ finne noen andre styrende prinsipper her i livet.

InnleggSkrevet: Ons 03 Aug 2005, 22:25
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet