DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Evolusjon
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [34 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Men det at elektronet har et mÞnster som vi ikke forstÄr oss pÄ, betyr faktisk ikke at tilfeldigheter finnes. Jeg er klar over at man ikke er klar over banen til et elektron. Og mitt instinkt forteller meg at det er et mÞnster selv om vi ikke har funnet det. Dette vet jeg dessverre ikke alt om, sÄ det mÄ jeg lese pÄ.

PÄ den annen side, elektronet mÄ fÞlge en bane grunnet en Ärsak, av energiprinsippet, enkelt og greit. For at en ting skal kunne fÄ energi en retning, mÄ noe annet gi det den energien.

Dvs. Om (for eksempel) elektronet beveger seg i bane ut ifra atomkjernen, sÄ er det muligens fordi det blir tiltrukket av tyngdekraften, og deretter frastÞtt av det positive protonet. Enten det er vakuum, tyngdekraft, noen egenskaper ved kvarker eller ved elektroner vi ikke har funnet ut av, sÄ er det en Ärsak til hvor elektronet befinner seg, og elektronet befinner seg. Jeg er klar over at det er umulig for oss Ä finne elektronets nÞyaktige posisjon, men bare det utsagnet indikerer at elektronet har en.

Og om elektronet har en nÞyaktig posisjon, sÄ er det en grunn tilat det er der det er, og tilfeldigheter finnes fortsatt ikke Razz

InnleggSkrevet: Sűn 29 Mai 2005, 14:34
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg gjentar: det er ikke det at elektronet har en bane vi ikke forstÄr oss pÄ. Det er ikke mulig, hverken praktisk eller teoretisk, Ä bestemme banen med 100 % sikkerhet.

Radioaktive stoffer er et annet eksempel, som brytes ned i et mÞnster som ikke kan beskrives nÞyaktig. Derfor kan man ogsÄ bruke smÄ mengder radioaktive materialer til Ä lage innretninger som genererer rekker med tilfeldige tall.

Hva menes forresten med tilfeldige tall? La oss si at vi skal ha ti tall, og at tallene kan vÊre enten 0 eller 1. Vi vil da ha et stort antall mulige rekker av 0 og/eller 1, og det skal vÊre ti tall tilsammen. Mer fastlagt er det ikke, og den nÞyaktige tallrekken kan vÊre en hvilken som helst av de mulige rekkene. Dette er hva som menes med tileldighet - ikke et totalt fravÊr av lovmessighet, men at vi snakker om sannsynligheter og ikke fastlagte, sikre utfall. Dette skjer ikke som fÞlge av mangel pÄ evne til Ä forstÄ eller forutsi, men fordi fenomenet ikke kan forutis med noen stÞrre sikkerhet. Det er matematisk og fysisk umulig.

Slik er ogsÄ store deler av verden.

InnleggSkrevet: Sűn 29 Mai 2005, 19:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Men det du sier motsier ikke det jeg har sagt!

Det at vi ikke kan definere banen til elektronet gjĂžr ikke at den ikke er der. Det fysisk og matematisk umulig for oss mennesker Ă„ definere den, men det betyr fortsatt ikke at den ikke er der.

Du kan si at det er totalt fravÊr av mÞnster og lover. ja, greit, det trenger ikke Ä vÊre et mÞnster, men Ärsak-effekt loven virker, og dermed er det bare en mulighet. Utfall er alltid sikre, selv om vi ikke aner hvordan det gÄr.

I teorien, nÄr du bare har de fÄ reglene om ti tall med 1 og 0, sÄ er det helt tilfeldig. Det er fordi vi mangler de andre Ärsakene. I praksis, nÄr vi setter det inn i et virkelig scenario, mister det tlifeldigheten. Som med terningeksempelet mitt. Sjansene og sannsynligheten blir mer nÞyaktig helt til vi vet utfallet. Problemet er at vi ikke kan vite alt. Derfor er det umulig for oss Ä forutsi fremtiden, men vi mennekser kunne ikke like gjerne vÊrt grÞnne.

Denne samtalen skulle jeg gjerne hatt personlig med deg, Glahn Razz

InnleggSkrevet: Man 30 Mai 2005, 10:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Selv om vi visste alt ville vi ikke kunne forutsi alt. Universet er ganske enkelt ikke laget slik.

"Utfall er alltid sikre, selv om vi ikke aner hvordan det gÄr"? HÊ? Her mangler det bare en grunnleggende forstÄelse av matematikk, sannsynlighetsberegning, og fysikk.

SelvfÞlgelig er banen til elektronet der. Men at den blir som den blir er ikke noe som kan forutsees, uansett hvor mye kunnskap om Ärsak-virkning man mÄtte ha. Tilsvarende med det nÞyaktige mÞnsteret i hvordan radioaktive stoffer brytes ned.

InnleggSkrevet: Tir 31 Mai 2005, 21:58
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004
Her er nok svaret dere alle lurer pÄ, dette er evolusjon!.....
http://www.obsessedwithwrestling.com/profiles/e/evolution.html

InnleggSkrevet: Ons 01 Jun 2005, 14:58
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er forÞvrig noen ting du blander sammen her, som mÄ forklares.

Sett at jeg faktisk klarer Ä beskrive den nÞyaktige banen til et elektron rundt kjernen til et hydrogenatom i et visst tidsrom. Stemmer observasjonene mine er det selvfÞlgelig bombesikkert at banen ble som det ble, og utfallet er sikkert. Men hva sÄ? MÄtte banen bli som den ble, eller kunne den ikke ogsÄ ha blitt en annen? Siden elektroner er som de er, var det ikke slik at banen ble som observert av nÞdvendighet - den bare ble det.

Kan jeg si noe om hvordan banen kommer til Ä bli videre fremover? Tja. Jeg kan lage ett tusen hydrogenatomer til nÞyaktig samme tid, sÞrge for at de er i nÞyaktig like omgivelser, og observere banene deres. Banene vil vÊre forskjellige, men jeg vil ogsÄ oppdage mÞnstre - jeg vil kunne si noe om hvor det er mest sannsynlig at banen til et enkelt elektron vil gÄ. Men jeg kan ikke si det med sikkerhet, fordi det er tilfeldigheter med i spillet her.

Det er ingen kunst Ä observere noe, og sÄ si at "se, slik ble det" i etterkant. Da har du ikke gjort noe annet enn Ä beskrive - du har ikke forklart noe som helst. Du kan ikke bare fra observasjonen si noe om at slik mÄtte det bli, og du vil heller ikke kunne si noe om slik kommer det til Ä bli, med 100 % sikkerhet. Du ser ikke pÄ mekanismene bak det som skjer - du ser bare pÄ det som skjer.

Tilsvarende for evolusjon. Jeg kan ved hjelp av fossiler beskrive hvordan en art har utviklet seg, men jeg kan ikke med sikkerhet si at arten mÄtte bli som den ble. Det finnes drÞssevis med mulige mÄter Ä utvikle seg pÄ som gjÞr at en overlever bedre i det samme miljÞet. Det er bare mer sannsynlig at noen mÄter vil virke bedre enn andre, men ikke sikkert. Tilfeldighetene rÄder grunnen.

Jeg kan heller ikke si med sikkerhet noe om hvilken vei en art vil ta. Nok en gang vil bare noen veier vĂŠre mer sannsynlige enn andre.

SelvfĂžlgelig er utfall sikre etter at man har observert dem, etter at de har hendt. Men det er ikke poenget med sannsynlighetsregning og det misser fullstendig essensen i tilfeldigheter. Verden kunne ellers vĂŠrt helt lik, men utfallet kunne allikevel blitt et ganske annet. Det var ikke med nĂždvendighet at det ble som det ble. (Derfor er det heller ikke med nĂždvendighet at mennesker ikke er grĂžnne.) Og hva videre utfall vil bli kan vi heller ikke si noe som helst om, med sikkerhet.

Vi kan vite alle sikre utfall som noen sinne har funnet sted, og allikevel ikke kunne forutsi fremtiden.

InnleggSkrevet: Ons 01 Jun 2005, 15:39
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Glahn, jeg ser hva du mener, men du mÄ tenke stÞrre. Du tenker deg alt sammen fra et menneskelig synspunkt. Alt du sier stÞtter mine utsagn.

Mennesker kan ikke beregne banen til et elektron, men selv om vi ikke fÄr det til er den basert pÄ regler. Det finnes lover som gjÞr at hvis elektronet gjÞr sÄnn, protonet gjÞr sÄnn, nÞytronet gjÞr sÄnn, ting som er rundt gjÞr sÄnn, sÄ vil elektronet nÞdvendigvis gjÞre sÄnn.

Du snakker om observasjoner. NÄr en forsker observerer og snakker om nÞyaktig samme omgivelser, sÄ er det faktisk ikke nÞyaktig de samme omgivelsene, fordi bittesmÄ ting som man ikke legger merke til har innspillende effekt. Dermed baserer du deg pÄ statistikk nÄr du sier at om du tar nÞyaktig like hydrogenatomer. Om alle de tusen hydrogenatomene har nÞyaktig samme utgangspunkt, og da sier jeg nÞyaktig, sÄ vil elektronene oppfÞre seg prikk likt.

Dette er dessverre umulig for oss mennesker Ä sette i gang, fordi vi glemmer ting. Om det bare er et objekt som stÄr ved, som spiller bittelittegranne inn ved tyngdekraft, vil det trolig gjÞre at banen blir en litt annen. Men pÄ en side er jeg ganske enig med deg. Om vi noensinne hadde prÞvd Ä gjenskape et slikt tilfelle, sÄ ville banen bli annerledes, fordi vi ikke kan sÞrge for alt.

I det du motsier meg her, motsier du ogsÄ at elektronet er bundet av fysiske lover. men det er det. Om elektronet var utelatt fra fysiske lover ville det sluppet atomkjerner nÄr det ville, og bare flydd rundt pÄ egenhÄnd. Skifta retning nÄr det ville, men det gjÞr det ikke. Det kunne ha gjort som fotonet, og skifta kurs for eksempel i nÊrheten av stor masse. Det viser at lys, fotoner, ogsÄ er bundet av lover. Og i det noen med ekstremt stor kapasitet hadde funnet uta av disse lovene, og hvordan elektronet beveger seg nÄr det har den kursen, den posisjonen, i forhold til det og det, ville vedkommende kunnet forutsi hvordan kursen hadde fortsatt.

Jeg er fortsatt helt enig med deg i at vi ikke kan forutsi fremtiden. Vi mÄ bruke sannsynlighetsberegning, men det har Ä gjÞre med at vi ikke kan kjenne til alle faktorer.

InnleggSkrevet: Sűn 12 Jun 2005, 00:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Overhodet ikke.

SelvfÞlgelig er banen til et elektron basert pÄ regler, men reglene er ikke absolutte. Men det fÄr du visst ikke med deg. Du tenker tydeligvis pÄ sannsynligheter som noe som er oppfunnet av mennesker, men det er de ikke. De er reelle.

InnleggSkrevet: Man 13 Jun 2005, 19:02
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Men hvordan kan du si det?

Slik jeg ser det er det tilsynelatende tre muligheter for at reglene ikke er absolutte.

1. Reglene er ikke altomfattende, som vil si at ikke alt elektronet foretar seg er regelbelagt. Dette er ikke mulig, fordi det mÄ gjelde regler i alle tilfeller.

2. Reglene gir mulighet for Ä brytes, uten at vi snakker om unntak fra regelen. AltsÄ gjelder regelen bare halvveis. Akkurat som med loven om Ä ikke fÄ lov til Ä laste ned piratkopier fra internett. Det er ulovlig men folk kan gjÞre det, fordi ingen hindrer dem.
Denne varianten ser jeg ogsÄ pÄ som umulig, fordi elektronet ikke velger hva det gjÞr eller ikke gjÞr.

3. Reglene har unntak, der unntakene ogsÄ er regelbelagte. Om elektronet gjÞr noe som ikke er omfattet av regelen kommer en annen regel inn og forteller hva det kan gjÞre. SÄ pÄ sett og hvis er dette egentlig fortsatt bare en regel som er delt opp i flere.

I tilfelle nummer 3, sÄ er reglene absolutte, og det er ogsÄ det eneste tilfellet jeg kan tenke meg at er riktig. Jeg er veldig Äpen om noen finner enda et tilfelle det kan fungere.

Det at regler vi mennesker finner om stÞrre ting ikke er absolutte, skyldes at reglene ikke er helt riktige, eller at observasjonen ikke stemmer helt med vilkÄrene i regelen. (for eksempel kan du ikke bruke nÞyaktig pi pÄ en unÞyaktig sirkel)

Andre lover og regler som tyngdekraft, elektrisitet og en rekke andre ting stemmer faktisk i alle tilfeller, og nÄr det ikke stemmer er det fordi en beregning er gjort feil. En menneskelig feil. SÄ, som sagt, jeg vil veldig gjerne vite hvorfor du mener at reglene til elektronet ikke er absolutte.

InnleggSkrevet: Ons 15 Jun 2005, 12:39
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Fordi de rett og slett ikke er det.

Du tar som utgangspunkt at regler der de finnes skal vĂŠre absolutte. Det er det motsatte av hva man bĂžr gjĂžre. Man bĂžr lete etter system i kaoset, ikke omvendt.

Mennesker liker Ä tro at alle ting kan forklares ved hjelp av faste regler, men verden er ikke alltid sÄ hyggelig at den er slik. Gud spiller ikke terning med universet, sa Einstein - men det kan godt hende at mannen der for en gangs skyld tok feil.

Nok en gang - kan vi si noe om elektroner generelt? Ja. Men kan vi si noe om hvordan elektroner generelt garantert, nÞyaktig kommer til Ä bevege seg rundt et atom? Nei. Ikke fordi vi ikke er i stand til Ä beskrive dem, men fordi de ikke kan beskrives slik. Du har snudd spÞrsmÄlet pÄ hodet. Du bÞr spÞrre hvorfor reglene skal vÊre absolutte, ikke hvorfor det skal vÊre snakk om sannsynligheter.

Lovene om tyngdekraft, elektrisitet og andre ting stemmer ikke nĂždvendigvis perfekt - de stemmer bare ofte nok til at de er brukbare.

Elektroner likner i prinsippet litt pÄ konseptet "det stÞrste tallet som finnes". Jeg kan anta at tallet X er det stÞrste tallet som finnes. Men jeg vil alltid kunne legge 1 til X, og fÄr da et tall X+1 som er stÞrre enn det stÞrste tallet som finnes. AltsÄ finnes det ikke noe slikt tall X - tall kan vÊre uendelig store.

InnleggSkrevet: Fre 17 Jun 2005, 23:36
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

NĂ„ roter du her.

Du sier at man bÞr finne system i kaoset, ike omvendt. Det er det jeg har prÞvd Ä si hele tiden. om ikke grunnreglene (som det er fullstendig godt mulig at vi ikke har funnet helt rett) er absolutte mÄ det bli kaos.

Derimot om alle regler er absolutte er ingenting kaos lenger, som jeg har prÞvd Ä fÄ fram gjennom hele denne trÄden.

Og nÄr det gjelder hva man bÞr mene og hva man ikke bÞr mene, sÄ har det med ting man vet Ä gjÞre. logikk. Jeg finner det veldig logisk at reglene er absolutte, noe jeg har forklart. Dessuten gir det mening til mye og mangt.

jeg savner ogsÄ litt reflektert kritikk fra deg. "Det er sÄnn" sier du. "Hvorfor er det sÄnn" sier jeg. "det bare er sÄnn, og det er teit Ä mene noe annet" sier du. Derfor sier jeg nÄ "Kan du ikke prÞve Ä fÄ greie pÄ noen gode grunner til at det mÄ vÊre sÄnn?"

Jeg har allerede sagt at mennesker ikke kan vite om alt som skjer,blant annet fordi det ligger hinsides vÄr evne Ä beskrive elektronets kurs og bane. det vil si, at mennesket kan ikke forklare alting ved hjelp av faste regler.

Du mÄ ogsÄ huske at de reglene vi kjenner til er tolkninger basert pÄ observasjoner av de praktiske reglene. VÄre tolkninger er sannsynligvis ikke helt korrekte, men de som virker i praksis er absolutte.

Og vÊr sÄ snill og gi meg et skikkelig motargument, om ikke jeg snart har overbevist deg.

InnleggSkrevet: Tir 21 Jun 2005, 12:15
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Kom pÄ at jeg for et par Är siden leste en bok av Stephen Wolfram, kalt A New Kind of Science, som forteller at ekstremt avanserte, ulogiske mÞnstre, uten gjentagelser, kan vÊre bygd opp av enkle regelsett. Noe som understreker at universet ogsÄ gjerne kan vÊre bygget pÄ regler.

Har fortsatt ikke funnet noen grunn til Ă„ tro noe annet.

InnleggSkrevet: Man 18 Jul 2005, 11:18
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

fungi skrev:
Kom pÄ at jeg for et par Är siden leste en bok av Stephen Wolfram, kalt A New Kind of Science, som forteller at ekstremt avanserte, ulogiske mÞnstre, uten gjentagelser, kan vÊre bygd opp av enkle regelsett. Noe som understreker at universet ogsÄ gjerne kan vÊre bygget pÄ regler.

Har fortsatt ikke funnet noen grunn til Ă„ tro noe annet.

Jeg kan ikke skjÞnne annet enn at dette stÞtter det jeg sier. At regelstyrte Ärsakssammenhenger godt kan vÊre ulogiske, pr. definisjon uten gjentagelser og dermed umulige Ä forutsi med nÞyaktighet - pr. definisjon.

En annen ting er at man kan ikke ta for gitt at verden alltid skal fortsette Ä vÊre som den alltid har vÊrt. Vi har gode grunner til Ä tro at fysikkens lover kommer til Ä gjelde imorgen pÄ samme mÄte som de gjÞr idag, men vi har ingen garanti for at de ikke kan endre seg.

InnleggSkrevet: Ons 20 Jul 2005, 20:23
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

NĂ„ nĂŠrmer vi oss en enighet her.

Det med at mÞnsteret mangeler gjentagelser og ser ulogisk utbetyr ikke at det er ulogisk. Nettopp ved et sÄnt mÞnster kan man lett gÄ videre til neste steg, bare man kjenner reglene, og det forrige steget. Dermed er det mulig Ä forutsi et mÞnster som det. Hvilket igjen betyr at det egentlig ikke er ulogisk heller, fordi om man kjenner reglene og gÄr inn for Ä se etter finner man lett logikken.

Akkurat sÄnn er det i vanlige livet ogsÄ, bare at vi ikke kjenner reglene fult ut, og at vi ikke kjenner det forrige steget fullt ut.

Jeg tror at om fysikkens lover endrer seg fra i dag til i morgen kan det ha to forklaringer:

1. Der finnes en overnaturlig eksistens som kan skalt e og valte med universet som den vil.

2. At reglene ikke har endret seg, men at de var sÄnn i utgangspunktet, bare at tilfellet har endret seg.

InnleggSkrevet: Lűr 30 Jul 2005, 16:38
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [34 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet