|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Sjarm og glimt i øyet for å få jobb?
Jeg leste i Avis1 idag at mange (det var det det sto) ferske IT-utdannede har problemer med å få seg jobb. Hvorfor? Fordi de har for dårlige sosiale ferdigheter. De er ofte veldig faglig dyktige, men det hjelper ikke, fordi "Alle vil ha interessante mennesker å spise lunsj med. Derfor plukker arbeidsgiver de som har sjarm og glimt i øyet"
Jeg tenker at verden er litt urettferdig; hva skal nerdene gjøre, da, når selv IT-jobbene blir forbeholdt de sosialt vellykkede?
Hva mener dere?
Skal det være nødvendig å ha "sjarm og glimt i øyet" for å få jobb, hvis man er dyktig?
Og ville dere valgt en halvflink, sjarmerende medarbeider fremfor en dyktig medarbeider?
|
Skrevet: Fre 27 Mai 2005, 13:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Nerds on site, stillingsutlysning
og
http://www.iwanttobeanerd.com
Dette gir vel inspirasjon til alle nerder, lag dere et slikt firma, eller søk på denne jobben!
|
Skrevet: Fre 27 Mai 2005, 14:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det kan jo også være kjekt å huske på muligheten for å jobbe enten som frilanser, eller det at man kan lage sitt eget enmannsforetak. Men er klart - sistnevnte krever ihvertfall endel sosiale evner, siden man selv må evne å få tak i kunder.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 29 Mai 2005, 01:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg vil påstå at man bør være ganske så oppegående sosialt for å få seg en jobb, men det varierer jo veldig på stillingen. Skal man drifte en serverpark så er det ikke så veldig viktig at man har 'sjarm og glimt i øyet'. Hvis man derimot skal jobbe i et utviklerteam og omgås masse mennesker tett, ha mye kontakt med kunder ol, så sier det seg selv at man bør være relativt sosialt omgjengelig.
Men på en annen side, det er vel en 'rapport' som har konkludert med at datafolk er mer omgjengelig enn andre. Man går på kino, kafe, pubben, turer, fester osv med hverandre. Mens en god del mennesker med 'felles interesser' bare dyrker den ene interessen sammen. Eks, dykkerforening, en aktivitet som krever at man stoler ganske mye på hverandre, men at de som drev med dette gjorde lite annet sammen enn å dykke.
|
Skrevet: Søn 29 Mai 2005, 10:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Avstemningsalternativene blir litt feil, for det kommer mye an på jobben det er snakk om.. er det salg for eksempel, så er jo sjarm og glimt noe som kan kompensere for dyktighet, mens i eks. håndverker-yrker kan det være omvendt..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 29 Mai 2005, 17:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Findus
Spitzy (!)

Ble Medlem: 11 Apr 2004 Innlegg: 176 Bosted: Oslo
|
Det er klart at sjarm og "glimt i øyet" spiller inn på sjansene for å få jobb. Men du kommer lengre med kun kvalifikasjoner kontra kun sjarm, så det viktigste er ferdigheter.
Jeg er selv nerd og kunne ikke tenkt meg å jobbet med andre nerder med total mangel på sosial intelligens, og heldigvis så jobber jeg med nettop den typen nerder som ikke faller inn under den myten.
|
Skrevet: Søn 05 Jun 2005, 16:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Man hadde ikke kommet langt i jobben min med bare sjarm. Hehe... prøv å stelle en multihandikappet 17åring med sjarmen din liksom
Men, som vekter (som jeg driver å søker på jobb som nå) kommer man langt med sjarm. Faktisk så bør man kunne sjarmere godt for å være en god vekter, selv om man selvfølgelig også bør kunne det man skal, sånn som hjemmel, lovverk og slike ting 
|
Skrevet: Ons 27 Jul 2005, 13:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Det er lite vits i å kunne sjarmere seg til en fin jobb om man ikke har evnen til å utføre den. Da ender det opp med trøbbel til slutt.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tor 28 Jul 2005, 18:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Sjarm og glimt vil jo faktisk være en relevant kvalifikasjon om man søker jobb i eksempelvis klesbutikk.. Folk kjøper mer av å høre "Den satt som et skudd, nå er du klar for byen!", enn "denne er 45% bomull og resten polyester. tåler vask men ikke trommel. Fargen er laget av burgundergule okersolsikker."
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 01 Aug 2005, 07:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
| ønskemestern skrev: | | Sjarm og glimt vil jo faktisk være en relevant kvalifikasjon om man søker jobb i eksempelvis klesbutikk.. Folk kjøper mer av å høre "Den satt som et skudd, nå er du klar for byen!", enn "denne er 45% bomull og resten polyester. tåler vask men ikke trommel. Fargen er laget av burgundergule okersolsikker." |
akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv !! *klapp*
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Man 01 Aug 2005, 12:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |