|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ivar Johansen
Främling

Ble Medlem: 17 Jul 2005 Innlegg: 12
|
Har tatt ut 2 milliarder skattefritt
I VG leser jeg:
Stein Erik Hagen og hans familie (ja, tidligere RIMI-Hagen) har på to år tatt ut over to milliarder kroner fra sitt familieselskap, uten å betale en krone i skatt.
- Skattereformen fungerer slik at de som har mye fra før, får mer. Det er klart urettferdig at de som må leve av det de skaper, blir hardt skattet, mens de som slipper å ta ut det de skaper i utbytte for å leve slipper billig, sier skatteprofessor Ole Gjems-Onstad ved Bedriftsøkonomisk Institutt til VG.
Les mer her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=284027
Og vi husker kanskje den samme Hagen mange ganger har klaget på det norske skattenivå, og truet med å flytte til utlandet.
Ja, det ser ut som han lider.
med hilsen
Ivar Johansen
http://ivarjohansen.no
|
Skrevet: Søn 17 Jul 2005, 20:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Og her betaler jeg skatt på inntekt som kanskje blir under hundretusen kroner iår...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 20:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
Ja, i forbindelse med omleggingen av skattesystemet så var det en åpning for å ta ut utbytte... Skulle han gjort det samme idag, så hadde han måttet betale 48%, altså ca 1 milliard i skatt. Under det gamle skattesystemet hadde han måttet betale 28%, altså 1/2 mill.
Ganske betydelig skatteskjerpelse det der? Systemet er lagt om slik at penger som blir tatt ut i utbytte til et annet selskap, blir skattefrie. Altså kan man investere på nytt uten å miste halvparten i skatt. Mens tar man derimot pengene UT av selskapet, for eksempel for å kjøpe seg hytte, bil, båt, dra på ferie etc, må man betale full skatt, mot bare 28% før. Regelen er mer rettferdig, og samtidig gunstig med tanke på fremtidige investeringer.
Aldri tro at du får et riktig bilde av politikken av å lese VG eller Dagbladet.
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 21:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hvilket vil si at jeg som en relativ liten aksjonær i Orkla må betale enda mer i skatt på de få inntektene jeg har enn jeg allerede gjorde fra før av? Jippi!
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 21:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
Kjenner ikke reglene så godt. Men målet er at beskatning på arbeid og kapital skal være lik...Noe som for Hagens del vil være lik toppskatt:p
|
Skrevet: Man 18 Jul 2005, 23:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jo, takk.
Fordi jeg er så heldig at jeg faktisk har litt oppsparte midler jeg skal bruke til å skaffe meg eget sted å bo i, med et levelig boliglån, så skal jeg altså straffes med skatt.
|
Skrevet: Ons 20 Jul 2005, 20:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
magnon
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Mar 2003 Innlegg: 47
|
Er det ikke lagt inn en differensiering av aksjeutbyttebeskatningen nå, da? Jeg mener det.
Ikke det at jeg kjenner det helt, men det hr. Hagen gjorde, altså overføre penger til et annet selskap, bør være skattefritt da det oppfordrer til videre investeringer og dermed verdiskapning. Bruker han de personlig skal det skattes av - ikke det at jeg er fan av dobbeltbeskatning av slikt, og det kan under enkelte systemer virke som det ikke blir betalt skatt, men selskapet betaler kapitalsatsen istedet for privatpersonen. Samme summen går jo i statskassa likevel.
Og det er forskjell på kjøp og salg av aksjer, og aksjeutbytte.
|
Skrevet: Søn 29 Jan 2006, 19:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |