DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Flerkulturell kjærlighet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 2 [40 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Men jeg kan godt provosere litt, jeg vet jeg ofte gjør det. Men det er litt av poenget også.

Jeg ser problemet og jeg ser at det er vanskelig å finne en løsning.
Jeg ser at problemet er utbredt i større eller mindre grad, men det er ingen grunn til å dra alle over samme kam.

Ã… jeg tror veldig mange har rasistiske holdninger de ikke er klar over selv.

Her var det en diskusjon om kjærlighet på tross av kulturer, noe som bli vanskelig fordi familien til den ene parten prøver å stoppe det eller stopper det.

SÃ¥ kommer dette opp:
- Det er alltid nye landsmenn som starter slosskamper på byen

All denne generaliseringa fører ikke noe godt med seg!
Og hva har egentlig det med at nye landsmenn "alltid" starter slosskamper med den egentlig saken å gjøre? Lite. Men det er ett eksempel på hvordan vi tenkter.

Vi er ikke bedre enn disse som mener at alle norske jenter er horer.
De generaliserer etter at de bare har sett en liten del.
Hva gjør vi?

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:09
Sist endret av Ronja den Ons 22 Jun 2005, 14:25, endret 1 gang
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Hvorfor er det "skjulte rasistiske holdninger" når vi sier hva vi ser og har opplevd? Man trenger ikke være hvit for å være rasist heller, og jeg tror mange av innvandrerne er rasistiske ovenfor oss "nordmenn"...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Tittan skrev:
Hvorfor er det "skjulte rasistiske holdninger" når vi sier hva vi ser og har opplevd? Man trenger ikke være hvit for å være rasist heller, og jeg tror mange av innvandrerne er rasistiske ovenfor oss "nordmenn"...

Men hvorfor i alle dager kommer det opp i en diskusjon hvor det ikke har noe med saken å gjøre da?

Det er jo helt tydelig at rasisme går begge veier.
NÃ¥ enkelte mener at alle norske jenter er horer, er dette ett eksempel.
Det er det egentlig ikke rasisme, siden det ikke går på raser, men likevell.. Fordommer, og det fører ikke til noe godt.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Re: Flerkulturell kjærlighet

BagBiter skrev:
Har altså da dame som er fra Irak, ho er 19 år og vi har vært sammen i en måned nå. Det har gått kjempefint, inntil nå nylig, så sier dama til meg at foreldrene hennes har sagt at de har hørt at hun har "hengt mye med" en norsk gutt. Nei, de vet ikke at vi er sammen. Jeg har møtt hennes foreldre, og har spist middag sammen med de, og dama mi sier de liker meg..Så sånnsett er jeg godtatt av dem, men de liker ikke å høre fra sine venner at dattera deres ikke er "ordentlig", fordi hun henger mye med en norsk gutt. Derfor har de nå bedt henne om å holde en lav profil ovenfor meg.

Det er ikke at vi er sammen, men det er det at de andre i det arabiske miljøet her borte begynner å snakke, som gjør foreldrene hennes usikre. Det er visst veldig viktig hva andre synes i det miljøet.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, men kanskje noen har noen råd. Hvordan skal vi kunne fortsatt være sammen uten at hennes familie får ryktet sitt ødelagt? Er det noen som har vært borti noe lignende og kommet over det? Går det i det hele tatt å forandre meningen til et helt miljø bestående av arabere?

Er ikke dette rasisme?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Ikke i følge definisjonen nei, men vi trenger da ikke være korrekte heller.

Dette fører ikke til noe bra.

Men hva har dette med hvem som starter slosskamper i byen å gjøre?

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:21
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jeg har aldri nevnt slosskamper på byen, bare så det er sagt... Men, jeg føler at jeg ble anklaget for rasisme fordi jeg har negative tanker om [enkelte] i innvandrermiljøet, og det vil jeg ikke gå med på.

Og dermed forsvant du tilbake inn i den båsen jeg hadde satt deg i, nemlig båsen med folk som mener at alt vi "nordmenn" sier som kan være kritisk til innvandrer er rasisme...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:24
Ronja

Jeg har ikke kalt noen her rasister, og jeg mener ikke at all kristikk fra nordmenn er rasisme. Men, jeg påpekte hvilken holdning folk har her, og det kan være lurt å se en sak fra flere sider. Rasisme går begge veier, som jeg har påpekt.

Å det der med å fortelle meg hvilken bås du har satt meg, det kan du drite i.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:29
Sist endret av Ronja den Ons 22 Jun 2005, 14:31, endret 1 gang
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ronja skrev:

Hvorfor det? Jeg har full rett til å sette folk i bås, og jeg er 100% sikker på at du har satt meg i en også :p

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:31
Ronja

Tittan skrev:
Ronja skrev:

Hvorfor det? Jeg har full rett til å sette folk i bås, og jeg er 100% sikker på at du har satt meg i en også :p

Om du så gjør det, trenger ikke du å skrive på ett åpen forum hva du mener om meg. Du kan mene hva du vil, bare ikke dra det inn i diskusjonen. La heller andre få gjøre opp en egen mening, heller enn at du drar ut en liten del av det jeg skriver å så forteller hvordan jeg er.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 14:33
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Ronja skrev:

Sitat:
Og når jeg er på byen ser jeg MANGE nye landsMENN, men jeg ser aldri noen kvinner...

Er det helt riktig?

Jeg har ingen bevis og komme med, jeg har ingen bilder fra da jeg er på utested, jeg er for opptatt med å danse, men Jeg sier bar det jeg ser, det finnes VELDIG få kvinner med utenlandsk opprinnelse på byen, og da tenke rjeg på de man kan se kommer fra et annen land, sikker noen svenske dansker osv ute, og jeg ser en og ennen som er utenlandskjente , men jeg kan faktisk ikke si at jeg har sett noen som ser ut som de er pakistanske, iranske, irakiske Afganske, eller somaliske for den del. og det er jo disse landene som er muslimske. Mens det kryr av menn fra samme området. Jeg sier ikke at det gjelder alle, for jeg har virkelig ikke gjort noen undersøkelser, jeg bare sier hva jeg ser(ikke ser)

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 15:16
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Ronja skrev:
Jeg har ikke kalt noen her rasister, og jeg mener ikke at all kristikk fra nordmenn er rasisme. Men, jeg påpekte hvilken holdning folk har her, og det kan være lurt å se en sak fra flere sider. Rasisme går begge veier, som jeg har påpekt.

Er ikke du litt generaliserende nå? "jeg påpekte hvilken holdning folk har her"
Jeg ser ikke på meg selv som rasist på noen måte, Saken er at det eneste vi får høre om i media (omtrent) er negative ting, så jeg synte sikke det er rart at mange har noe som minner om rasistiska holdninger, rett og slett fordi det virker som om det er det media vil ha frem, om det er en "ny landsmann/kvinne" som har begyått kriminelle handlinger er de raskt ute til å på peke det, er det en nordmann og de ikke sier noe er det mange som antar at det likevel er en "ny landsmann/kvinne" når det kommer til hvem som starter slåsskamper så har jeg faktisk ikek sett noen av våre nye landsmenn slåss, men det var masseslagsmål her en helg med 150 tyrkere og somaliere.. så om da nordmenn starter 10 slagsmåål en helg så overskygger masseslagsmål med 150 stykker det litt, kan man si..og dermed blir det ofte til at folk sier at det "alltid er de som starter" men det erjo selv følgelig ikke det. Og enkelte av våre nye landskvinner er sikkert ute og fester ræva av seg, men jeg har ikke sett mange av dem og de jeg har sett, har ikke kommer fra de typisk muslimske landene.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 15:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ronja

Nei, jeg synes ikke jeg er generaliserende. Det jeg skrev var faktisk til alle som har uttalt seg på denne tråden. Det er ikke å generalisere.

Kan jeg spørre hva dette egentlig har med selve saken å gjøre? Slagsmål mellom innvandrere? Det har ingenting med saken å gjøre, men det uvikler seg ofte slik i en diskusjon om ikke-vestlige innvandrere at det kommer mye negativt om dem, selv om det egentlig ikke er noe argument i saken.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 18:45
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
Tittan skrev:
Kanskje jeg sammenligner deg (ufortjent) med enkelte andre jeg har diskutert dette med. De nekter å se at innvandrere kan gjøre [noe galt], og mener at alt som skjer er nordmenns feil. Sorry...

*tenke først, skrive etterpå* damn, når skal jeg lære det?

dette var ment til ronja?

jeg mener at innvandrere gjør like mye galt som oss nordmenn kan.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 19:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Det var ment til meg, ja.

Om "de" så gjør like mye "galt" som oss, er det relevant?

Med det mener jeg:
Alle har rett til å velge hvem de vil leve sammen med.
Det er galt i forhold til norsk lov at familien skal bestemme hvem dattera skal gifte seg med.
Det er galt av familien å reagere med vold.

Men: Hva har dette egentlig med slosskamper på byen å gjøre?
Jeg synes vi bør holde oss til saken, i stedet for å diskutere alt som har med ikkee-vestlige innvandrere å gjøre.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 19:28
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Jepp, den var ment for Ronja... Men du, det er du som fortsetter å trekke frem slosskamper på byen...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 20:44
Ronja

Å så? Jeg bruker det ikke som ett argument, men som ett eksempel. Og jeg vil gjerne få svar på de spørsmålene jeg har stilt.

InnleggSkrevet: Søn 26 Jun 2005, 21:35
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Re: Flerkulturell kjærlighet

BagBiter skrev:
Har altså da dame som er fra Irak, ho er 19 år og vi har vært sammen i en måned nå. Det har gått kjempefint, inntil nå nylig, så sier dama til meg at foreldrene hennes har sagt at de har hørt at hun har "hengt mye med" en norsk gutt. Nei, de vet ikke at vi er sammen. Jeg har møtt hennes foreldre, og har spist middag sammen med de, og dama mi sier de liker meg..Så sånnsett er jeg godtatt av dem, men de liker ikke å høre fra sine venner at dattera deres ikke er "ordentlig", fordi hun henger mye med en norsk gutt. Derfor har de nå bedt henne om å holde en lav profil ovenfor meg.

Det er ikke at vi er sammen, men det er det at de andre i det arabiske miljøet her borte begynner å snakke, som gjør foreldrene hennes usikre. Det er visst veldig viktig hva andre synes i det miljøet.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, men kanskje noen har noen råd. Hvordan skal vi kunne fortsatt være sammen uten at hennes familie får ryktet sitt ødelagt? Er det noen som har vært borti noe lignende og kommet over det? Går det i det hele tatt å forandre meningen til et helt miljø bestående av arabere?

Er familien relgiøs? Hva slags relgion? Finn ut hvorfor det ikke er bra at hun henger sammen med en norsk gutt! HAr det med relgion eller kultur å gjør? Sett deg inn i kulturen/relgionen. Snakk med henne, og snakk med foreldrene om det.

Finn ut om det er noe du/dere vil kjempe for. Ikke gi opp. Man skal ha respekt for andre mennesker, kulturer og relgioner, og forvente gjensidig respekt. Men det ene fungerer ikke uten det andre.

Vanskelige greier det der. Jeg har vell i bunn og gund ikke peiling, men det var bare noen forslag. HÃ¥per du kan bruke dem til noe! Smile

InnleggSkrevet: Ons 29 Jun 2005, 12:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Atanamir
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 04 Jul 2004
Respekt er en toveis sak.
Det hjelper så lite om den ene kulturen respekterer og godtar
den andre så lenge det ikke er gjensidig.

Beklagelig og trist for de som er midt oppi slike saker.

InnleggSkrevet: Lør 02 Jul 2005, 22:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
Atanamir skrev:
Respekt er en toveis sak.
Det hjelper så lite om den ene kulturen respekterer og godtar
den andre så lenge det ikke er gjensidig.

enig der gitt...

InnleggSkrevet: Man 04 Jul 2005, 16:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Men det var jo det jeg skrev... At man også skal forvente gjensidig respekt... Sa aldri at det var enkelt.

InnleggSkrevet: Ons 06 Jul 2005, 14:19
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 2 [40 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet