DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Flerkulturell kjærlighet
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [40 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
 Flerkulturell kjærlighet

Har altså da dame som er fra Irak, ho er 19 år og vi har vært sammen i en måned nå. Det har gått kjempefint, inntil nå nylig, så sier dama til meg at foreldrene hennes har sagt at de har hørt at hun har "hengt mye med" en norsk gutt. Nei, de vet ikke at vi er sammen. Jeg har møtt hennes foreldre, og har spist middag sammen med de, og dama mi sier de liker meg..Så sånnsett er jeg godtatt av dem, men de liker ikke å høre fra sine venner at dattera deres ikke er "ordentlig", fordi hun henger mye med en norsk gutt. Derfor har de nå bedt henne om å holde en lav profil ovenfor meg.

Det er ikke at vi er sammen, men det er det at de andre i det arabiske miljøet her borte begynner å snakke, som gjør foreldrene hennes usikre. Det er visst veldig viktig hva andre synes i det miljøet.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, men kanskje noen har noen råd. Hvordan skal vi kunne fortsatt være sammen uten at hennes familie får ryktet sitt ødelagt? Er det noen som har vært borti noe lignende og kommet over det? Går det i det hele tatt å forandre meningen til et helt miljø bestående av arabere?

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 00:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Re: Flerkulturell kjærlighet

BagBiter skrev:
Går det i det hele tatt å forandre meningen til et helt miljø bestående av arabere?
Beklager, men nei det går ikke. Flere enn deg har prøvd, og alle har misslyktes...

Det er alltid et stort sjokk for disse foreldrene når dattera "henger" med norske gutter, jeg mener de bor jo bare i Norge Rolling Eyes Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner tankegangen: "Ja, vi har flyttet til Norge, men vi er [fra et annet land] og dattera vår SKAL gifte seg med [sånne som oss]! Norske gutter er [insert whatever her] og skal ikke besudle VÅR datter!

Som sagt - jeg kjenner andre gutter som har "gått i samme felle", og det er aldri artig... Enkelte har blitt truet til å slutte å se kjæresten sin, enkelte har opplevd at kjæresten plutselig "måtte hjem" (dvs tilbake dit familien kom fra), mens en, eller to av de guttene jeg kjenner har fått rundjuling av brødrene til kjæresten fordi han har hatt sex med henne... (Og så sier de ingenting om at man må være to for sex...)

Sorry at jeg ikke er mer positiv, men dette er fakta slik jeg ser det... You're fighting a lost cause...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 08:46
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Det samme gjelder ofte omvendt og, med utelandske gutter. De får beskjed av foreldre om at "norske jenter er horer, du skal ikke være sammen med slike" Kjenner en som har vært sammen med ei meget ordentlig norsk jente i flere år, men de kan fortsatt ikke være hos ham dersom faren er i nærheten.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 10:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Hurra for et flerkulturelt samfunn :p

Hva skjedde med "When in Rome, do as the Romans"?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 10:34
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Tittan skrev:
Hurra for et flerkulturelt samfunn :p

Det er ikke så vanskelig i roma, for der er de jo faktisk bare katolske, det er jo ingen som har noen problemer om en fra thailand gifter seg med en norsk kar, (eller dvs noen har det, og i enkelte tilfeller med rette) Men det er mye mer ståhei om ei irakisk, pakistansk (ok.. les muslim...) jente skal gifte seg med en nordmann. Og jeg tror faktisk det er mer skam for familien om jentene "driver hor" enn om gutta gjør det. Og når jeg er på byen ser jeg MANGE nye landsMENN, men jeg ser aldri noen kvinner...

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 11:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
Tittan skrev:

hehe..enig.. syntes utlendinger bør respektere at dattera vil henge med en norsk gutt.. men jeg kan jo skjønne.. foreldrene har sikkert i 19 år forestilt seg datteren med en iransk gutt, da er det jo et nederlag at hun blir sammen med en norsk en.. og familiens rykte blir jo dårlig da..

herregud liksom.. glad jeg er norsk jeg !Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
Det går ikke ann å utelukke at man kan forandre meningene i dette miljøet.

Det må jo også være en grunn til at de ser slik på norske ungdommer.

Sitat:
Og når jeg er på byen ser jeg MANGE nye landsMENN, men jeg ser aldri noen kvinner...

Er det helt riktig?

Ellers blir jeg kvalm av denne generaliseringa.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Kvinner skal ikke ha rett til å gifte seg med andre enn muslimer (f.eks), mens menn skal ha muligheten til å gjøre hva de vil.
Kvinner har jo søren ikke lov til å røre seg utenfor hjemmet etter en viss tid, det vil si at de kan glemme å gå ut på byen. Da blir enten far eller mann sint.
syke greier.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Hos hvem skjer dette?

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:19
BagBiter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Nå skal det nevnes at dama mi ikke er muslim. Da hadde jeg nok ikke vært sammen med henne i det hele tatt - De er, ifølge henne, enda strengere..!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:21
toth42
Cowboy
Cowboy

Ronja skrev:
Sitat:
Og når jeg er på byen ser jeg MANGE nye landsMENN, men jeg ser aldri noen kvinner...

Er det helt riktig?

Ja, langt på vei.. Man ser mange pakistanske, bosniske, iranske (osv) gutter på byen, men har aldri sett en jente med typisk muslimsk look (sjal på hodet) på byen.

Nå er det jo forsåvidt totalforbud mot alkohol i Islam da, så man burde jo egentlig ikke se så mange muslimer på pub'er..

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:21
Ronja

Ja, men de kan jo forsatt være nye lands... kvinner. Det er ikke slik at alle muslimer praktiserer det med sjal på hodet.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:24
toth42
Cowboy
Cowboy

joda, men generelt er det faktisk veldig få jenter, i forhold til gutter, med annen hudfarge på byen.. lite vietnamesere, thai, pakistan og alt mulig..

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:30
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ronja skrev:
Ellers blir jeg kvalm av denne generaliseringa.

Sorry Ronja, men selv om du blir kvalm av "generaliseringa" så er det slik virkeligheten er. Kom en tur ned fra den rosa skyen din og snakk med mennesker som opplever dette, så ser du kanskje at verden ikke er sort/hvitt.

Jo, det er sikkert noen muslimske jenter på byen, og jo, det er sikkert noen muslimske gutter som ikke går ut. Det er sikkert også noen foreldre som lar døtrene gifte seg med hvem som helst, og det finnes gutter som blir sendt til [hjemlandet] for å gifte seg med [noen].

Men å bli sur (kvalm) hver gang noen påpeker de faktiske tilstandene er et tegn på missforstått lojalitet. Jeg er ikke rasist, jeg har vært gift med ei som var adoptert fra Korea, men jeg ser hvordan ting er. "Ja til et fargerikt fellesskap" var en fin organisasjon, det var bare så synd at den ble "helhvit" siden innvandrerne ikke gadd å organisere seg fordi de ikke [vil være norske]...

ps - steder hvor det står tekst i [slike klammer] er steder hvor jeg ikke vil generalisere :p

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 12:52
Ronja

Tittan skrev:
Sorry Ronja, men selv om du blir kvalm av "generaliseringa" så er det slik virkeligheten er. Kom en tur ned fra den rosa skyen din og snakk med mennesker som opplever dette, så ser du kanskje at verden ikke er sort/hvitt.

Hei? Er det jeg som skal se at verden ikke er sort/hvit? Rolling Eyes
Hvor i alle dager fikk du det fra?

Jeg har ikke sagt at det ikke skjer! Men der snakker om "de", ingen pressiserer hvem de mener. Mange generaliserer, blandt annet du, og med mindre du har noen skikkelig bevis som underbygger det du sier, mer enn egne erfaringer, bør du ikke gjøre det.

Jeg sitter ikke på en rosa sky, jeg prøver bare å se en sak fra flere sider.

Ro deg ned.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:16
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

"Bevis"? Er ikke egne erfaringer "bevis"?

Jente 23, banket av søsken fordi hun var sammen med en venn av meg.

Jente 26, truet av egen familie og lever i skjul fordi hun var sammen med en annen venn av meg - samtidig som broren er en av de største rundbrennerne jeg har sett!

Jente 25, hun har ingen sett siden hun "dro på ferie" for 2 år siden... kanskje hun bare ble Jente 23?

Skal jeg fortsette?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:22
Ronja

Jo, til en viss grad.
Men fordi det er slike holdninger i området hvor du bor, betyr det ikke at det nødvendigvis er ett fellestrekk for innvandrere fra andre land enn de i vesten, ok? Det var bare det jeg vil ha frem her.

Sitat:
Jeg har ikke sagt at det ikke skjer! Men der snakker om "de", ingen pressiserer hvem de mener. Mange generaliserer, blandt annet du, og med mindre du har noen skikkelig bevis som underbygger det du sier, mer enn egne erfaringer, bør du ikke gjøre det.

JEG SA IKKE DU IKKE HADDE BEVIS. Jeg sa IKKE at det ikke skjedde. Du var bare ikke kommet med noen gode nok til å folk generalisere på den måten!

Jeg prøver bare å se saken fra flere sider.

Igjen:
Hei? Er det jeg som skal se at verden ikke er sort/hvit?
Hvor i alle dager fikk du det fra?

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:28
aniraC
Moderator
Moderator

jeje. ro ned'a.

uansett. i byen i Oslo ser man MANGE nye landsmenn på byen om kveldene.. det er jo alltid de som starter svære slosskamper utenfor rundt stengetiden..

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:40
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Kanskje jeg sammenligner deg (ufortjent) med enkelte andre jeg har diskutert dette med. De nekter å se at innvandrere kan gjøre [noe galt], og mener at alt som skjer er nordmenns feil. Sorry...

*tenke først, skrive etterpå* damn, når skal jeg lære det?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:47
Ronja

Sitat: uansett. i byen i Oslo ser man MANGE nye landsmenn på byen om kveldene.. det er jo alltid de som starter svære slosskamper utenfor rundt stengetiden..

Er det de som ALLTID gjør det? Kan du bevise det?

Og så lurer jeg på hva denne "uansett:...." har med problemer i ett kjærlighetsforhold mellom to fra forskjellige kulturer og gjøre?

Ja, vet jeg provoserer og pirker, men ord som aldri eller alltid bør ikke brukes vis det ikke kan bevises.

InnleggSkrevet: Ons 22 Jun 2005, 13:49
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [40 Posts]   Gå til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet