DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Folkeavstemninger
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [13 Posts]  
Av Innlegg
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
 Folkeavstemninger

Er folkeavstemninger bra eller dÄrlig?

I kjÞlvannet av avstemningene i Nederland og Frankrike blir folket beskyldt for Ä svare pÄ alt annet enn det de blir spurt om. UndersÞkelser i Nederland viser derimot det motsatte..

Men.. Teksten det skal stemmes over er en juridisk tekst som er tungt tilgjengelig. MÄten den er skrevet pÄ, betydningen av det som stÄr der.. Det er ikke skrevet for mannen i gaten.. Hvor mange har i det hele tatt lest teksten de skal stemme over?

Jeg synes at det er bra at folket fÄr sagt sin vilje. Det er bra at vi stemmer over hvorvidt Norge bÞr bli medlem av EU eller ikke. Men jeg mener, i likhet med mennene pÄ Eidsvoll i 1814, at den beste mÄten vi gjÞr det pÄ, er Ä stemme pÄ representanter som stÄr for det samme for oss, men som har den kompetansen og innsikten som skal til for Ä gi en kvalifisert uttalelse.

Og..som overskriften hinter om: Folkeavstemninger er temaet, men EU er ypperlig som eksempel:)

InnleggSkrevet: Tir 07 Jun 2005, 00:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er fullt mulig Ä heller snu om pÄ problemet. Hvorfor skal vi bare kunne stemme pÄ noen som ikke mener akkurat det samme som oss? Da er det bedre at vi har egne avstemninger for de virkelige store forandringene.

InnleggSkrevet: Tir 07 Jun 2005, 00:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

SelvfÞlgelig er det fullt mulig, men det forutsetter at folk faktisk setter seg inn i det det stemmes over. Det jobber politikerene vÄre med som fulltidsjobb. Vi andre har andre jobber, studier og lignende som gjÞr at vi ikke har tid til Ä sette oss inn i hva det stemmes over. Hvor mange her VET for eksempel hva som ligger i forbudet mot kvantitative importrestriksjoner i EØS-avtalens art 11? Hvem her kan si meg hva det betyr, hvilke konsekvenser det fÄr for Norge om vi sier ja til en traktat med en slik bestemmelse? Det skal jeg love deg at ikke er mange. Men kunnskap om hva sÄnne ting betyr er nÞdvendig for Ä kunne gjÞre seg opp en mening om hva som skal stÄ i teksten.

Dessuten er det vanskelig nok Ä lage en tekst som 25 parter skal enes om.. Med avstemninger blir det en tekst som over 100 000 000 skal enes om, og hvor bare maks 20% vet hva de gÄr med pÄ...

InnleggSkrevet: Tir 07 Jun 2005, 17:42
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
En ting som er artig med folkeavstemninger, f.eks slik som den om EU, er at vi ("folket") mener at et reint flertall er bra nok for Ä kunne vedta en sÄnn endring, mens grunnlovsendringer trenger kvalifisert flertall for Ä bli godkjent i Stortinget (er det 3/4 eller 2/3?). En annen ting er at folkeavstemninger i Norge kun er rÄdgivende. Av og til tror jeg folk glemmer at vi er et representativt demokrati..., og det er mange gode grunner til hvorfor, JC har ett.

Om avstemningen i Nederland og Frankrike syntes jeg at media har tolket dette pĂ„ en spennende mĂ„te... Innbyggerne i Frankrike stemte ikke for/imot EU, men for/imot en grunnlov som de ikke hadde fĂ„tt tilstrekkelig med informasjon om. NĂ„r Åslaug Haga har "Nei-fest" dagen etterpĂ„ syntes jeg det er Ă„ utnytte situasjonen maksimalt.

Har veldig blanda fÞlelser om folkeavsteminger... For det fÞrste har vi en veldig generell en hvert 4 Är, det burde jo holde. For det andre sÄ kan de brukes av feige politikere som ikke tÞrr Ä ta ansvaret selv. For det tredje kan ting bli presset igjennom av "folket" uten at det har et kvalifisert flertall - flertallstyranniet er en av grunnene til at vi har et representativt demokrati.... Samtidig er det jo fint Ä vite hvordan folket ligger an pÄ noen saker...

InnleggSkrevet: Tir 07 Jun 2005, 20:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: Folkeavstemninger

JC\forum skrev:
Er folkeavstemninger bra eller dÄrlig?

I kjÞlvannet av avstemningene i Nederland og Frankrike blir folket beskyldt for Ä svare pÄ alt annet enn det de blir spurt om. UndersÞkelser i Nederland viser derimot det motsatte..

Men.. Teksten det skal stemmes over er en juridisk tekst som er tungt tilgjengelig. MÄten den er skrevet pÄ, betydningen av det som stÄr der.. Det er ikke skrevet for mannen i gaten.. Hvor mange har i det hele tatt lest teksten de skal stemme over?

Jeg synes at det er bra at folket fÄr sagt sin vilje. Det er bra at vi stemmer over hvorvidt Norge bÞr bli medlem av EU eller ikke. Men jeg mener, i likhet med mennene pÄ Eidsvoll i 1814, at den beste mÄten vi gjÞr det pÄ, er Ä stemme pÄ representanter som stÄr for det samme for oss, men som har den kompetansen og innsikten som skal til for Ä gi en kvalifisert uttalelse.

Og..som overskriften hinter om: Folkeavstemninger er temaet, men EU er ypperlig som eksempel:)

Det fÄr vÊre opp til hver enkelt Ä sette seg inn i stoffet, evt. opp til staten Ä lage et lettfattelig sammendrag. Uansett: Det er knapt demokrati om ikke slike viktige avgjÞrelser tas av hele folket.. De folkevalgte har sjelden ALLE meninger slik du vil ha dem, selv om du stemmer pÄ dem.. For mange er valget snakk om det minste av flere onder, og derfor kan vi ikke la dem bestemme alt alene. Da er vi nÊrmere diktatur enn demokrati, synes jeg.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 08 Jun 2005, 08:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er litt uenighet om hvor stort flertall en EU traktat trenger pÄ Stortinget for Ä bli vedtatt. Det kommer litt ann pÄ hvordan den endelige avtalen om den kan gjennomfÞres i medhold av grl § 93, isÄfall kreves det 3/4 flertall.

Hvis ikke mÄ det gjÞres som grunnlovsendring i medhold av grl § 112, og da kreves det 2/3 flertall OG et mellomkommende valg. I DETTE valget kan folk stemme pÄ sine representanter. Dette er grunnlovens system, og det er det forelÞpig beste systemet synes jeg.

InnleggSkrevet: Tor 09 Jun 2005, 16:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hvor mange som stemmer ved vanlige valg har egentlig satt seg skikkelig inn i hva partiet de stemmer pÄ stÄr for? Synes ikke det i seg selv er noe godt argument mot Ä ha valg, sÄ kan ikke helt se at det funker som argument mot folkeavstemninger heller.

InnleggSkrevet: Lűr 11 Jun 2005, 20:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

De fleste vet ganske mye mer om hva for eksempel HÞyre og SV stÄr for, enn hva som stÄr i et 450 siders langt juridisk dokument.

Dessuten synes jeg folks manglene vilje og evne til Ä sette seg inn i hva partiene stÄr for, og hvordan de vil styre landene faktisk er en fare for demokratiet. Det er bare det at alternativet (diktatur) er enda vÊrre.

InnleggSkrevet: Tir 14 Jun 2005, 11:21
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det er derfor man i utgangsÄpunktet begrenser stemmeretten - historisk sett har den kun blitt gitt til de styresmaktene har ment har evne til Ä sette seg inn i disse sakene.

Vi vet alle at det meste politiske partier sier fÞr valg er rent valgflesk og at mestparten av det aldri vil bli satt ut i livet fordi partiene uansett mÄ samarbeide med hverandre og dermed gÄr de fleste fanesakene ut vinduet. Den stÞrste trusselen mot demokratiet er ikke velgerne - det er politikerne selv og det systemet de jobber innenfor.

InnleggSkrevet: Fre 17 Jun 2005, 23:42
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Helt uenig. Det stÞrste problemet er media, sÄ velgerne. Hadde vi vÊrt mer opptatt av at G8-landene nÄ har vedtatt Ä slette ulandsgjelden enn av at Morten Gamst Pedersen flÞrtet med Idol-Tone, sÄ hadde kanskje dagbladet funnet plass til saken pÄ forsiden av avisen..

(bare et eksempel pÄ hva som er viktig for folk. Det er flere ungdom som vet at det er grandiosavalg i Är enn at det er stortingsvalg....)

InnleggSkrevet: Lűr 18 Jun 2005, 18:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Du sier det jo selv... "Hadde vi vĂŠrt mer opptatt av..."

Media skriver om det de tror vil selge, og putter det pÄ forsida. Men enhver som abonnerer pÄ for eksempel Aftenposten vet at det skrives betydelig mye om mange andre ting ogsÄ. Man kan ikke skylde pÄ media bare i sÄ mÄte - man har minst like mye selv et ansvar for Ä skaffe seg litt kunnskap om verden omkring seg, ut over grandisvalg og hva tyske tabloider skriver om kongefamilien.

Det finnes seriÞs informasjon om viktige emner der ute i lange baner - ikke er den vanskelig Ä finne heller. Man mÄ bare ta litt ansvar for egen oppdragelse.

Men selv om man har skaffet seg all mulig kunnskap, sÄ er norsk politikk fryktelig lite oversiktlig allikevel. Enkelt sagt virker det jo som om Bondevik blir statsminister samme hvilket parti som fÄr flest stemmer. Mindretallsregjeringer bestÄende av flere partier som svelger hverandres politiske kameler i lange baner er det jeg som velger har Ä forholde meg til.

Det er demoraliserende. At mange folk knapt vet hva NATO er og ikke husker hva Warsava-pakten var for noe kan jeg i det minste riste pÄ huet over.

InnleggSkrevet: Man 20 Jun 2005, 21:12
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004
Jeg er for folkeavstemning i den grad at det fungerer som en pekepinne for politikerene for Ässen folket vil ha det, siden folkeavstemning ikke er bindene er dette en fin lÞsning som en veileder.

Men det negative som jeg ser ved folkeavstemninger som ved f.eks EU avstemning, sÄ vil politikeren bÞye seg etter flertallet, men jeg er ganske sikker pÄ at flertallet ikke har en fjern anelse om hva de stemmer ja eller nei til. SpÞr man en vanlig mann eller kvinne pÄ gata hvorfor han/hun stemme ja nei vil sansynligheten vÊre stor for Ä fÄ et svar som "ja, fordi da blir spriten billigere" eller "nei, jeg liker ikke eu"
En annen ting er at politikken i Norge er lagt opp slik at ikke flertallet skal fÄ bestemme alt, slik at de i nord norge med et mindretall, slik at flertallet ikke alltid kjÞrer over mindretallet. Men med folkeavstemning er det flertallet som bestemmer hele utfallet.

InnleggSkrevet: Tir 21 Jun 2005, 00:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Veldig enig med deg Haaa. En annen ulempe med folkeavstemning er at den bare trenger 50% overvekt. Etter vanlige regler kreves sÄ drastiske endringer som EU medlemsskap 2/3 flertall og mellomfÞlgende valg...

Folkeavstemninger om mer generelle ting kan vĂŠre en god ting, men Ă„ stemme ja/nei til en lang juridisk tekst mener jeg er Ă„ overvurdere velgerne:)

SkjÞnner poenget ditt, Glahn. Er ogsÄ enig i at disse parti-samarbeidene er litt pÄ kanten iforhold til hvordan vi velger.. KrF og V fÄr for mye makt i forhold til hva folket synes. Slik politikken utvikler seg, mener jeg at stemmeordningen vi har idag ikke fungerer.

Media har forresten et samfunnsmessig ansvar. Derfor avisene er fritatt for moms. Hvis ikke dagbladet skjerper seg, synes jeg de bĂžr bli momspliktige...

InnleggSkrevet: Tir 21 Jun 2005, 19:46
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [13 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet