DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Musikk
Animal Alpha : Fremtiden er Norsk
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [2 Posts]  
Av Innlegg
SayIt
SupersĂžt

Ble Medlem: 19 Aug 2003
 Animal Alpha : Fremtiden er Norsk

Artikkelen er skrevet av Raymond Julin

Animal Alpha

Om du er aktiv pÄ konsertfronten i Oslo har du muligens fÄtt med deg dette bandet. Om du ikke er fult sÄ aktiv er nok sjansen for at du har hÞrt om de mye mindre.
Om jeg fÄr lÄne din oppmerksomhet i noen minutter skal jeg redde deg fra nedturen det er nÄr alle vennene dine snakker om det geniale bandet du aldri har hÞrt om.

Animal Alpha er nok et relativt ubeskrevet blad for de fleste, men det er neppe noe som kommer til Ă„ vare lenge.
Den 6. juni slapp de den selvtitulerte ep'en Animal Alpha, som gir en forsmak pÄ hva vi forhÄpentligvis kan forvente oss nÄr fullengderen slippes i september.

Bak frontfigur og vokalist Agnete Maria Forfang KjÞlsrud stÄr trommis Thomas Emil Jacobsen, bassist Lars Imre Bidtnes og de to gitaristene Christian Wibe og Christer-AndrÚ Cederberg.
Tilsammen lever de et kraftfull og levende produkt som jeg ikke kan komme pÄ noen tidligere norske band har gjort fÞr de innen sjangeren.

EP'en inneholder 4 spor:
1. Bundy
2. Big Surprise
3. TrĂžbbel
4. Waltz

Bundy Äpner ep'en pÄ en relativt rolig mÄte fÞr det hele eksploderer med en mengde utrolig fengende partier. Agnete viser kjapt at hun har en vokal det er verdt Ä bite seg merke i. Hun mestrer hele spektret fra det sÞte forlokkende til skrikevokal med uante doser vitaminpiller.
Det hele lÄter kompakt, bra produsert og Êrlig. Bandet har en sound litt utenom det vanlige, pÄ en positiv mÄte.

Spor to, Big Surprise, er litt mer anonym og nÄr ikke helt opp til Äpningen.
Men det er fremdeles rock pÄ et internasjonalt nivÄ, og det er ingen tvil om at man hÞrer pÄ samme bandet.

TrÞbbel Äpner med et groovy gitar-riff og minner litt om Danko Jones pÄ en eller annen mÄte. En litt mer pÞnkete lÄt med gitarer som har lÄnt litt fra blues ogsÄ.
LÄten klokker inn pÄ under 2 minutter (1:5Cool og kunne etter min mening vÊrt litt lengre.
Av en eller annen grunn har ogsÄ lÄten engelsk tekst til tross for at tittelen er norsk.

Til dessert fÄr man servert Waltz, som kanskje er det beste jeg har hÞrt i Är.
LÄten begynner rolig med bare gitar og vokal i en stemning som smaker sÞndag med en dose depresjon, noe som i dette tilfellet er veldig vellsmakende.
Etter 3 minutter eksploderer lÄten inn i en instrumental del som varer helt til lÄten og ep'en avsluttes etter ca 5 minutter med Waltz.
Et veldig bra oppbygd klimaks som gjÞr lÄten veldig dramatisk.

NÄr jeg sÄ innser at platen har sluttet Ä snurre gÄr jeg og starter den pÄ ny. Dette er stor rock som ikke kan klassifiseres eller sammenlignes.
Man kan trekke noen paralleler til A Perfect Circle, men det blir vanskelig Ă„ sammenligne med den unike vokalen Animal Alpha har.
Det kan ogsÄ nevnes at det heler er produsert av Sylvia Massey.

Ryktene sier at bandet skal vÊre utrolig bra live ogsÄ, med stor entusiasme og innlevelse.

Jeg annbefaler samtlige som liker real rock Ä plukke opp denne ep'en mens man venter pÄ en fullengder. Jeg mÄtte ut med 59,- pÄ platekompaniet for mitt eksemplar, noe det er _vell_ verdt.

Og femmeren er en 5+.

Mer informasjon kan du finne pÄ nettsiden til bandet:
http://animalalpha.com/

InnleggSkrevet: Ons 15 Jun 2005, 17:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
Jeg hadde ikke hĂžrt om Animal Alpha
fĂžr innleget ditt. Takk.
Du er gud,Animal Alpha min religion. Cool