|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

Ble Medlem: 07 Mai 2005 Innlegg: 78 Bosted: Oslo
|
Fattigmannstaco (og gjerne andre fattige retter)
Det var en gang en meg som ikke hadde noe mer penger igjen før stipendet skulle komme. Dette skjedde i de tider da Pontius Pilatus forlengst var død, og jeg bodde på hybel og gikk annen klasse på VGS. Jeg brukte mine siste kroner + panten etter de siste tre festene på hybelen til å handle inn til taco! And there was much rejoycement! Sikker i min sak om at der fantes kjøttdeig i fryseren unnet jeg meg til og med en tipakning røyk, man skulle jo bare overleve til morgendagen når kontoen atter ble mett og god fra Lånekassas nyserverte middagsmåltid.
Men der var ikke kjøttdeig der.
Sulten og desperat og litt student-ish åpnet jeg og lukket skapdørene 473 ganger før jeg fant ut at jeg fikk lage nesten-taco. Dette ble vegetar-taco eller fattigmanns taco om du vil:
Lag ca 4 posrsjoner jasminris (eller en annen variant av langkokt ris). Bruk en halv DL for lite vann når du koker den. Når der er 2-3-5 min igjen av koketiden, ta en halv DL vann og rør ut tacokrydderet i og rør så dette inn i risen og la det trekke. Lag salat som vanlig, putt ananas, mais, agurk, salat og alt du trenger + krydderisen inn i tortillalefser eller pitabrød... og hogg inn.
Det var faktisk utrolig nam-nam.
Men, jeg vil ha lure løsninger! Også vil jeg gjerne ha tips til billige og vanvittig lettvinte matretter som passer for oss som
* Ikke kan lage mat
* Svir tevannet i vannkokeren
* Prioriterer smykker og smågodt og kaffe og røyk helt til sulten gnager hull i magen og man tenker "oh faen, mat ja!"
* Bah...
Gi meg ideer![/list]
|
Skrevet: Tor 26 Mai 2005, 14:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Ok, dette tipset er kun for de som er lette tilbens.
Men passer yppelig til de som heller ser pengene sine brukt på smykker og klær.
-Man velger ut en meget fin resturang, setter seg ned og bestiller.
Og du skal bestille som om det er din siste dag som ett fritt meneske.
(for det kan fort bli det)
-Når du har spist deg god og mett, bestill en dyr deser. Ta deg en tur på toalettet mens du venter på deseren.
-Hopp ut av vinduet og LØP SOM FAEN.........
-Skulle det vise seg og ikke finnes vindu eller etasjen er for høyt opp.
Da har du driti på leggen, synd for deg.(prøv med brannalarmen og håp på det beste)....
Jeg anbefaler gode løpe sko til denne middagen, og en god venn med en rask bil stående ikke altforlangt unna.
Det positive er at man får trimmet av seg litt av middags flesket ; )
Injoy
ellWooD
|
Skrevet: Fre 27 Mai 2005, 16:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
lite problem er at man bare kan gjøre det én gang for hver resturant. Og man bør kjenne til hvor toalettvinduet er i forhold til bakken på forhånd, men det er garantert moro... omtrent som å løpe fra taxien.
|
Skrevet: Tir 14 Jun 2005, 07:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Veldig billig middagsmat for de som har lite penger og ikke er redd for luft i magen er tomatbønner (aka blodige bondetær). Ca. 5,00,- for en boks, føler man seg litt gavmild og vil spe på litt kan man jo gnage på en skalk i tillegg.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 14 Jun 2005, 10:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
plysjhai
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Apr 2003 Innlegg: 409 Bosted: oslo
|
min billigmiddag består av:
* pasta
* en boks hakkede tomater, gjerne med smak
* mais
kok pasta som anvist på pakken.
mot slutten av koketiden varmer man opp tomatene og mais i en annen kasserolle til det er varmt. det tar kort tid.
bland.
krydder kan tilsettes da det egentlig smaker litt kjedelig som det er.
|
_________________ puss puss så får du en suss...
Skrevet: Tir 14 Jun 2005, 10:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg har bodd alene en stund og vet at jeg lett blir fattig, så når jeg får penger, så handler jeg som gal. akkurat nå har jeg en kjempe pakke pølser, pasta, ris, kjøttdeig, kylling, lapskaus, to pakker med firstprice pasta med saus, en boks skinke, pytt i panne, tomatsuppe, potetstappe.
så jeg har jo middag en stund, og skulel det gå dritt har jeg et brød og en boks makrell i tomat som ikke går ut før i 2008
|
Skrevet: Tir 14 Jun 2005, 13:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Duckling
Varm i trøya

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 44 Bosted: I kjellern min :)
|
mitt tips er veldig lite orginalt; men nudler er knallbra! Om du i tillegg visper ett egg og heller i nuddelvannet så får du masse eggebiter i nudlene også, og det er dritgodt! 
|
_________________ Kvakketigakk
Skrevet: Tir 14 Jun 2005, 14:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
Fint tips: Havregrynsgrøt, man tager; en pose lettkokte havregryn (koster mellom 7 og 13kr) og følger oppskriftenn på baksida (man trenger vann, føler man seg veldig raus kan man også spandere litt melk oppi).
Men obs obs! Stor brannfare!
|
Skrevet: Tor 16 Jun 2005, 10:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zhor
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Feb 2005 Innlegg: 110 Bosted: Krynn
|
Nam nam
| sharee skrev: | Fint tips: Havregrynsgrøt, man tager; en pose lettkokte havregryn (koster mellom 7 og 13kr) og følger oppskriftenn på baksida (man trenger vann, føler man seg veldig raus kan man også spandere litt melk oppi).
Men obs obs! Stor brannfare! |
En pose havregrynsgrøt varer jo nesten i en uke også. Si 2 poser på en uke a 10 kr, ingenting melk (luksus) Det blir nesten 3 kr dagen på mat. Det skal man nu klare
Er ikkeno brannfare hvis man passer på grøten. Ps mindre fare hvis man ikke bruker melk.
|
Skrevet: Fre 17 Jun 2005, 08:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
Re: Nam nam
| Zhor skrev: | | sharee skrev: | Fint tips: Havregrynsgrøt, man tager; en pose lettkokte havregryn (koster mellom 7 og 13kr) og følger oppskriftenn på baksida (man trenger vann, føler man seg veldig raus kan man også spandere litt melk oppi).
Men obs obs! Stor brannfare! |
En pose havregrynsgrøt varer jo nesten i en uke også. Si 2 poser på en uke a 10 kr, ingenting melk (luksus) Det blir nesten 3 kr dagen på mat. Det skal man nu klare
Er ikkeno brannfare hvis man passer på grøten. Ps mindre fare hvis man ikke bruker melk. |
Du mener vel at det er liten brannfare om man har ei lillesøster som man kan sette til å røre? 
|
Skrevet: Fre 17 Jun 2005, 09:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
egg og brød...egg er billig og brød koster 4.- på Rimi
makaroni er også billig,og det er mettende...og hvis du vil skjemme deg bort kan du ta ost på makaronien.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 08 Aug 2005, 13:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Pasta er i det hele tatt veldig billig, særlig hvis du får tak i sånne digre poser på innvandrerbutikker o.l. Første gangen jeg bodde på hybel og hadde 1700 kr å leve for en hel sommer til lønningen kom, tror jeg jeg testa ut alle varianter av pasta som er mulig. Jeg mener å huske at jeg kapitulerte og dro hjem til foreldrene mine for å tigge mat da jeg seriøst begynte å overveie pasta med makrell i tomat 
|
Skrevet: Tir 09 Aug 2005, 10:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Innvandrerbutikker, ihvertfall enkelte av dem, er grisebillige. Særlig de som ligger inne på selve Tøyen, tror jeg.
Smart å kjøpe inn store kvanta med ris og pasta til en billig penge. Og hvis man i tillegg tester ut ting som linser, bulgur osv, har du flere ting å variere med som ikke er så dyrt. (Bulgur er gryn laget av et eller annet korn, kjempegodt, du kan bruke det litt på samme måte som ris i gryteretter og sånt)
Selv pleier jeg å lage gryteretter ut ifra en basis på en eller annen "paste" jeg finner i innvandrerbutikken. De har masse forskjellige typer, koster ca 27 kr for et glass, og du bruker bare noen spiseskjeer hver gang. Holdbare er de også. Bare sjekk at du ikke må tilsette yoghurt i dem (tandoori pasten f.eks), da må du jo gå og kjøpe yoghurt også. Min favoritt er Bhuna.
Stek ymse grønnsaker i litt olje og paste. Alt funker, fra ferske grønnsaker til "amerikansk blanding", ta det du har råd til. Har du halvgod råd kan du steke litt kjøtt før du har i grønnsakene. Halvdårlig råd: First Price-reker i lake, tunfisk fra boks (olje el vann), has i før grønnsakene.
Serveres med ris eller nudler.
|
Skrevet: Tir 09 Aug 2005, 10:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Hvis du skal spandere på deg en luksusrett i fattig stil: Tunfisk-pasta.
kok opp pasta (ta den mengden som passer deg) fersk pasta er veldig godt og en til 2 pers koster 10 kr eller noe. Kjøp enløk og en hvitløk, evt kan du bruke sånn hakket hvitløk (krydder vett) spanderer du et sånt krydderglass koster det maks 25 kr og du har det lenge. Champignon er også billig, og du kan bruke enten fersk eller på boks. (fersk anbefales da denne tar til seg smak bedre) en putt fløte trenger du, og en bok tunfisk i vann. Hakk opp løken og fres den lett i olje sammen med hvitløk og champignon. så har du i fløten. la de koke lett opp, og ha i tunfisken (hell av vannet) smak til med salt og pepper (og kanskje litt mer hvitløk?)
Når pastaen er ferdig er resten det også! Det smaker supergodt:D
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 16 Jan 2006, 16:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jeg levde på vann, havregryn og melk jeg lånte rundt omkring i nabolaget i 2-3 uker i sommer etter roskilde. Folka var borte og jeg hadde ikke mere penger. Det gikk veldig bra, jeg skylder bare tilsammen 20-30 liter melk til folk da.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 17 Jan 2006, 01:22 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gnomulfen
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005 Innlegg: 497 Bosted: Bergen
|
Nå liker ikke jeg spes godt vegetarmat, ei heller å trimme, så for oss som vil nyte et bedre måltid til en rimelig penge er svaret knusende enkelt. Det hele bygger på å innse sin egen viktighet, om dere vil.
Når jeg ikke har mat, lever jeg etter følgende tese;
1: Verden vil før eller senere gå inn i en krise av en slik dimensjon at et hvert tenkende menneske vil være nødvendig for å sikre den videre eksistens.
1a: Dette vil føre til en oppblomstring av nød for universitetsutdannede mennesker. (Vi er jo kremen på kransekaken *host*)
2: Jeg har ikke mat, og/eller penger til mat.
2a: Dette vil føre til sult.
2b: Noe som igjen fører til en ubehagelig død.
3: som vist i pungt 1 og 1a vil verden komme til å trenge mennesker som meg; siden jeg er universitetsutdannet.
3a: Dermed skylder jeg verden å holde meg i live.
3b: Dermed må jeg ikke sulte.
Konkluksjon: Jeg må for en hver pris få mat.
Når man inser dette er ikke veien lang for å invitere seg selv til en tilfeldig venn på middag. Vennejengen har på mystisk vis vendt seg til dette, og har på mystisk vis alltid litt ekstra mat rundt 10 i hver måned.
Dette gir et resultat som ikke bare beviselig gir meg mat, et videre liv, og en videre eksistens på jorden for menneskene. (Heldiggrisene) Men viser også at evolusjonen ikke enda har lagt inn planken. Venner av meg har rett og slett utviklet seg til hamstere, for min og verdens skyld. Egentlig burde vi alle takke dem...
|
_________________ I was going to say something witty, but then I suddently realised; I couldn't be arsed.
Skrevet: Tir 17 Jan 2006, 04:19 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
haha, rofl. jeg kan gjerne leve på veldig små mengder mat, og det klarer jeg fint. Men jeg tror gutter sliter litt mer med dette. du blir supersure og vrange dersom de ikke får mat. og noen av dem kan tilogmed forlange rimelig dyre og totalt komplette middager ca hver dag... det er ikke alltid man har over 100 kr til middag hver dag.. dermed: SVERIGE!! Har man sjansen til å komme seg til sverige eller få noen som skal dit til å shoppe for seg så blir det litt lysere tider. for 1500 kr får man masse mat, et rør snus og en 5pak med tobakk. anskaffer man seg rullemaskin og winnertip holder dette (for min del i 5 uker)
kjekt 
|
Skrevet: Tir 17 Jan 2006, 10:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Sverige, ja. Jeg har jo bil, for svarte - burde egentlig hamstre litt der ved anledning.
Ellers anbefales det å bla igjennom tilbudsavisene til butikkene. Hender faktisk man snubler over ting som blir billig middag i mange dager.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 17 Jan 2006, 16:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

|
JEg har kjempelyst på hjemmelaget pizza, eller sånn tunfiskpasta. men jeg å visst lage lasagne...
|
Skrevet: Ons 18 Jan 2006, 18:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Lillebror
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 28 Okt 2005 Innlegg: 410 Bosted: Oslo
|
Kebab FTW
(for de som ikke vet hva FTW betyr så betyr det: for the win. uttryk som brukes innenfor gaming-verden)
en annen billig løsning er Sværing
Dette trenger du:
Grillpølser (du kan bruke alle slags pølser egentlig men jeg anbefaler grillpølser)
Potetstappe
Lomper
Pølsebrød
Slik lager du det:
Stek pølsene og kok potetstappen ferdig.
legg pølsene i pølsebrødet og legg et lag med potetstappe over pølsen (ikke for mye for da bare faller det av).
legg to lomper rundt pølsebrødet, lompa og alt det der.
Ã…pne munnen og ta en stor bit
det høres sikkert ikke godt ut men det er det!!
stapp mett blir man også 
|
Skrevet: Tor 19 Jan 2006, 18:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|