|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

Ble Medlem: 07 Mai 2005 Innlegg: 78 Bosted: Oslo
|
Økonomi, økonomi, økonomi.
Jeg HATER å være voksen. Jeg hater å ha lån. Jeg hater det at jeg blir like overrasket hver gang bilforsikringen kommer i posten. Jeg hater purringer. Jeg frykter inkassokrav. Jeg misliker på det sterkeste å aldri ha råd til å spontankjøpe noesomhelst over hundrelappen.
JEG VIL IKKE VÆRE VOKSEN! (og fattig student attpå.)
AARGH! *klage*
|
_________________ Sometimes I think so hard
I mentally touch myself.
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 17:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Tiltredes.
Hvert år gleder jeg meg til å få masse feriepenger som jeg kan bruke på alt jeg ikke har hatt råd til gjennom hele våren, men så plutselig kommer jeg på at Lånekassa ikke har utbetalinger i juni og juli.
Hmpf. "Pappa? Mamma? Kjeft på dumme mannen som sier jeg må betale husleie.... "
|
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 21:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg har brukt opp feriepengene min alt jeg..!
Jeg overlever alltid, men styr på økonomien? Det er å ta litt hardt i.. Gleder meg til å få studielån jeg, så jeg slipper å arbeide og slite for hver eneste krone...
Så jeg stemmer i koret: Jeg hater også å være voksen!!!!
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 21:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

|
En artig observasjon at vi er omtrent jevngamle.
Tenk om mamma og pappa alltid ordna ut det som var vanskelig, og at det a) ikke var pinlig men helt naturlig å be dem om hjelp samt b) man ikke tenkte over at man skaffet dem bekymringer, bare man ble kvitt sine egne.
Og slippe skatt. Og budsjettering. Og selvangivelser. Og husleie. Og fordele husholdningspenger utover måneden. Og huske på å kjøpe lyspærer, og putte brød og pizzaer i fryseren.
Tenk om man stadig opplevde at kjøkkenet vaska seg selv, klærne på magisk vis havna i foldede hauger på senga di, at noen husket på frister og maste på deg for å få det til å gjøre ting før det ble for sent. Og puttet kjeks i skapet som du kunne stjele når nattemørket snek seg på. Og betalte telefonregningene og bare kjeftet litt dersom man hadde ringt i to timer til Irland.
*sukke*
Det er skikkelig kjipt å bli voksen. Av og til. Det har noen lyse sider også, men nå kommer jeg ikke på noen. Spør meg i august, da har jeg vært hjemme i 6 uker og har sikkert kommet på hvorfor det var deilig å flytte ut. 
|
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 23:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
calyptomena
Spitzy (!)

Ble Medlem: 07 Mar 2005 Innlegg: 247 Bosted: Oslo
|
Heh - apropos dårlig råd. En annen ulempe er at man må klippe seg hos lærlinger, med mindre man har lyst til å bruke halve husholdsbudsjettet på håret sitt. Noen av dem er flinke, altså, men jeg har opplevd å sitte i TO timer pga en lærling som ikke klarte å få det jevnt....
I dag var jeg hos GRATIS frisør. Genialt.
Studio Alf i Grensen, hun jeg klippet meg hos var ihvertfall kjempeflink. Var halv pris på farging, og gratis for klipp, så lenge man ikke skulle bare klippe tuppene eller noe annet som ikke var noe utfordring for lærlingen.
Og så er alle de kjedelige, nødvendige tingene dyre. Mat for eksempel. *surmule*
Husker når jeg flyttet for meg selv; tok meg ca en uke å innse at alle de teite kommentarene fra mine foreldre om at man ikke kunne kjøpe luksusmat hver dag, at man er ikke gjort av penger, etc etc, faktisk stemte. 
|
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 23:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

|
Ja. Frisør. Jeg vil til!
Har ikke vært hos frisør og klippet meg på snart 5 år. Har langt hår, så tuppe-stussing tar søstre og venninner seg av.
Men det er så deilig å sitte i frisørstolen og bli dullet med, få håret vasket og kuret og klippet og stylet proft. *sukke*
|
Skrevet: Tor 09 Jun 2005, 00:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Hva er økonomi?
|
Skrevet: Tor 09 Jun 2005, 01:03 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

|
Godt spørsmål. Den allmennkjente betydningen av ordet finner man i hr. Hvermannsens ordbøker rundt omkring i landet:
Økonomi ~nomi' m1 (gjennom latin fra gresk 'husholdning', se -nomi)
1 pengeforhold, finansiell stilling, økonomiske forhold i stat, kommune, bedrift, husholdning og lignende ha god, dårlig ø- / kommunen har en anstrengt ø- / Norge har en av mest internasjonale ø-er i verden
2 fag, vitenskap som gjelder finansielle forhold i forretningslivet, i det offentlige liv og lignende, jamfør *bedriftsøkonomi, sosialøkonomi
Men det er løgn.
Økonomi er et slangord som banker, inkassobyråer og generelt slemme rikinger bruker seg i mellom, og de har gitt oss en lurebetydning å trykke i ordbøkene. Øko-delen av ordet kommer av "Økosystem", av den grunn at et økosystem er selvforsynende og gir selv det det selv trenger. Bankene tjener penger på oss, samtidig som de er snille og gir oss låne, enhver kunde er et potesielt positivt økonsystem for en bank eller kreditor. "Nomi"-delen kommer ikke fra det koselige greske ordet for husholdning, men en dobbeltbetydning. Det kommer av "Nominell", og vi kjenner alle til begrepet nominell rente (pålydende renter som regel oppgitt årlig). Men det betyr også "I navnet". Som en ren avgudsdyrkelse og som en liten HAHA til renter og purregebyrer har de altså hengt på denne søte "nomi'en" på slutten.
Tenk om alle som studerer økonomi visste at alle skolebøkene deres lyver.
|
Skrevet: Tor 09 Jun 2005, 09:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg slenger meg på, jeg er lærling jeg har regninger på 7400 kroner og jeg har ikke 6000 kroner engang.
Tikker inn litt ferie penger nå og litt stipend da og forhåpentlig vis litt skattepenger fort så jeg får betalt.
Og jeg pleier å bruke en masse penger, jeg har ikek kjøpt et plagg på en stund nå
|
Skrevet: Fre 10 Jun 2005, 07:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Økonomi er noe ordentlig ræl. Men nå ser det ut til at det kanskje endelig skal begynne å gå rette veien igjen.
Regninger er noe ordenlig møl, ja. Spesielt når de er totalt uforutsette - jeg er ganske flink til å holde orden på de faste tingene, og blir sjeldent overrasket av slikt. Men når rådyr driver og går på bilen min og slikt, derimot...
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 11 Jun 2005, 20:24 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Knaskerot
Veronica

Ble Medlem: 09 Jul 2006 Innlegg: 941 Bosted: Larvik/Stjørdal
|
Jeg kunne tenke meg litt mer penger, men jeg lever ikke dårlig fordet om jeg ikke kan kjøpe klær hver dag eller stikke av til utlandet på 2 uker ferie når jeg vil.
Billån kunne jeg klart meg uten, men jeg kunne ikke klart meg uten bil.
|
_________________ Det finnes ikke problemer, bare utfordringer 
Skrevet: Søn 30 Jul 2006, 14:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |