DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Røyk så mye du vil i skolegården!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 5 [82 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Røyk sÃ¥ mye du vil i skolegÃ¥rden!

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kristiansand/article264565.ece
Røyk og snus er lov igjen
Helomvending fra fylkespolitikerne: Nå kan elevene i videregående igjen ta seg en blås enkelte steder i skolegården. Snuse kan de gjøre overalt ute.
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:42
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
*klappe for*

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 10:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Hurra for oppheving av dumme regler!

Men røyking og snusing er fortsatt nasty likevel.. Wink

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 11:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Pøh! Snus er sundt for tenna! Dessuten sa dagbladet m/overleger og forskere at snus ikke er beviselig farligere enn kaffe!
"Jeg skulle ønske alle røykere heller snuste", sa overlegen..!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:09
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Man kan naturligvis ikke høre på en lege når det gjelder dette... det finnes ingen konsensus rundt hvorvidt snus er farlig eller ikke.

Og derfor bør en forby det i skolen. Det er en liten prosentandel som er mottagelige for den fornuften lærere/autoriteter i dag utstråler, og da bør forholdene legges til rette for at denne gruppen får best mulig oppdragelelse.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Snusing er noe av det desidert hesligste som noen kan gjøre.

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg kan ikke se jeg forstår hva som er så positivt med dette....

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 20:56
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
root
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Mar 2005
Det gode med snusing er at det ikke plager andre, dvs. enkelte synes at der ser ekkelt ut, det kan jeg være enig i, i motsetning til røyking som tvinger alle i rommet til å delta. Det som er skummelt med snusing er at det ikke er gjennomført noen omfattende studier av hvilken effekt de små mengdene med nikotin, og de andre stoffene som finnes i forskjellige typer snus, som siver nedover spiserøret og ned til magen har på kroppen. Enkelte leger mener at det øker sjansen for magekreft, magesår og andre typer magebesvær. Men siden det ikke er gjennomført noen studier er det meste av dette udokumenterbart.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 15:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eruanna
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 07 Apr 2004
Jeg syns det er ganske bra at elevene ikke fikk røyke på skolens områder. Det er mange som misliker røyking, og det er da ikke så mye stress for røykerne om de må gå noen få meter lenger for å komme seg på utsida av skolens område.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:11
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvis det ikke er noen regler, kan man ikke bryte dem... Crying or Very sad

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 01:52
Shira
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 15 Sep 2004
Eruanna skrev:
Jeg syns det er ganske bra at elevene ikke fikk røyke på skolens områder. Det er mange som misliker røyking, og det er da ikke så mye stress for røykerne om de må gå noen få meter lenger for å komme seg på utsida av skolens område.

Jeg vet ikke hva slags kronglete liten skole du holder til på, men skolen min har et uteareal på nesten 500 meter i radius fra hovedbygget, og ingen ting som minner om dekning for vær og vind (noe vi har en del av i Bergen).

Vi har et ganske stort uteområde med tak, og om du kan grave opp en god grunn til at jeg ikke skal kunne stå under det å røyke når de regner som verst, blir jeg imponert. Ikke røykerne holder seg i oppholdsrommene når det er dårlig vær, og ingen er under taket når det er sommervær.

Men uansett, her i Bergen er det fortsatt forbud, men det er ikke akkurat en stor kvantitet som bryr seg. Lærerne prøvde å håndheve regelen det første året, men antall "LG" i orden og adferd på slutten av året førte til at de ga opp.

Det eneste ikke røykere oppnår med disse dumme regulasjonene sine er at røykerne mister det lille de har av hennsyn til ikke røykere. Før alle disse reglene og all sytingen, kunne jeg komme til et busstop mens det regnet, det er masse folk i busstoppet så jeg kubba røyken. Men om den situasjonen blir aktuell i dag, så røyker jeg like fordømt i busskuret, og nåde være den som har noe å si på det.

Vi kan ikke lenger røyke inne (untatt i private hjem). Forståelig nok egentlig, med tanke på ansatte og alergikere osv. Men kommer du med ett stykke kritt og prøver å vise meg hvor jeg kan og ikke kan røyke utenfor, så spyr jeg på deg (for deretter å ignorere deg).

InnleggSkrevet: Fre 15 Apr 2005, 09:42
Ronja

Dette viser jo bare at begge parter oppfører seg tåpelig. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 17 Apr 2005, 19:05
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Shira skrev:
Før alle disse reglene og all sytingen, kunne jeg komme til et busstop mens det regnet, det er masse folk i busstoppet så jeg kubba røyken. Men om den situasjonen blir aktuell i dag, så røyker jeg like fordømt i busskuret, og nåde være den som har noe å si på det.

Det sier vel egentlig mest om din folkeskikk (eller mangel på). Jeg er en av de som kan be folk om å stompe røyken hvis det irriterer meg, da forventer jeg at personen enten gjør det, eller flytter seg så det ikke kommer noe på meg. Noe annet vil jeg rett og slett tolke som at personen er dum og ikke vet bedre (stakkar).

InnleggSkrevet: Søn 17 Apr 2005, 19:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
haakoo skrev:
Det sier vel egentlig mest om din folkeskikk (eller mangel på). Jeg er en av de som kan be folk om å stompe røyken hvis det irriterer meg, da forventer jeg at personen enten gjør det, eller flytter seg så det ikke kommer noe på meg. Noe annet vil jeg rett og slett tolke som at personen er dum og ikke vet bedre (stakkar).

At personen nekter å ta hensyn ville jeg ikke nødvendigvis tolket som at han/hun er dum. Det er mange grunner til at folk begynner å røyke, og siden de vet at det er skadelig vil det si at de mener de får mer ut av å røyke enn å ikke gjøre det, enten det er for sosial respekt, avhengighet, opprørsfaktor, for å skille seg ut, osv.. Det handler om et valg og å tilfredsstille et behov, ikke så mye om å være "dum".

Derimot handler det om respekt for andre mennesker å stumpe røyken når noen blir plaget av det. Folkeskikk, som du nevner er jo et slags lovverk som skal fortelle oss hvordan man skal være for å komme godt overens med andre. Men om en person starter å røyke først og fremst for å provosere og få oppmerksomhet vil ikke akkurat folkeskikken være viktig i han eller hennes øyne likevel.

Å sette en slik person i bås og krangle nedsettende overfor denne ved å kalle ham dum eller lignende vil bare føre til at han mister respekt for deg og eventuelt det du representerer(ikke-røykere) og ødelegge muligheten du eller andre har for å komme med konstruktiv kritikk. Det å slutte blir da på en måte å godta at du visste best og da videre å også godta at en er "dum"..

Jeg blir provosert av folk som røyker opp i trynet mitt men blir enda mer provosert av folk som bruker ordet "dum". Mentale slag er alltid vondere enn fysiske, og opprørere har ofte mottatt en god del av dem..

Men ja, å røyke ute blant folk er som å tisse i bassenget Razz

InnleggSkrevet: Søn 17 Apr 2005, 21:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hvis noen røyker i trynet ditt, spør om du kan få et trekk, og lat som om du skal stumpe røyken i trynet på vedkommende...Very Happy

er vokst opp med passiv røyk, så jeg bryr meg ikke... men det er vel en grei prinsippsak.

InnleggSkrevet: Søn 17 Apr 2005, 22:07
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Nå hadde jeg aldri sagt til en røyker at personen er dum, men jeg hadde likevel ment det og hatt det i bakhodet når jeg prøvde å få personen til å lære seg normal oppførsel.

Nå var det uansett et (fåtall av) tilfelle jeg kommenterte, og jeg kommer alltid til å mene at personer som ikke vet bedre, når noen ber de stompe røyken eller flytte seg, enn å fortsette er dumme.

Så lenge røykere tar hensyn så viser de i det minste at de kan leve i et samfunn.

InnleggSkrevet: Søn 17 Apr 2005, 22:07
pita
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Apr 2003
jeg er så lei av at folk skal se ned på røykere. de er ikke dumme eller andre ting bare fordi de røyker
greit, det er kanskje ikke det lureste man kan bedrive men trenger man virkelig å si så mye stygt?

så lenge det finnes tobakk vil folk røyke, av ulike grunner.
at man gjør det for å være kul er en myte. man røyker fordi man vil, og det trenger ikke ligge mer bak.

om en person sitter og damper deg i trynet sier det mer om personen som person enn noe annet. det er ike et syndrom alle røykere har.

at det lukter høgg er det også flere meninger om. noen liker lukta, andre liker den ikke og en tredje part har egentlig ikke så mye å si.
hvem av disse som har rett eller feil er virkelig ikke noe å diskutere om.

InnleggSkrevet: Fre 10 Jun 2005, 22:12
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ronja

Eruanna skrev:

Jo, det er det faktisk. Skolegåren vår er stor, veldig stor. Det tar tid å komme seg ut og inn i løpet av ett friminutt på 10 min. Å det er ingen problem for de som misliker røykingen. Vis de ikke da går inn for å lage problemer.

Til andre diskusjoner:

Folk som ikke har folkeskikk oppfører seg vel ikke bedre om de slutter å røyke. Det er da ikke noe typisk for røykere at de ikke har folkeskikk.

Mennesker er frie og bør kunne velge hva de vil, så lenge det ikke går ut over noen andre. Plages folk av at enkelte røykere ikke viser hensyn, er det da de røykerene som er problemet, ikke at de røyker. Vis jeg klarer å for klare meg skikkelig. De vil de også ikke oppføre seg i andre situvasjoner.

InnleggSkrevet: Lør 11 Jun 2005, 12:06
Haaa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 18 Jul 2004
skolegården vår er mellomstor å jeg er ekstremt glad for at røykerene må stå et annet sted for å røyke!
Før var deler av skolegården en stor skorstein, skulle man på butikken måtte man gå en stor omvei for å komme seg unna disse skorsteinsgruppene. Så få røykerne vekk fra skoleplassene! De har nok i tillegg godt av den mosjone de kan få, med de kjærelungene dems!

InnleggSkrevet: Lør 11 Jun 2005, 13:24
Ronja

Det der var jo bare tåpelig!
Det kan da umulig være en stor omvei, vis skolegåren er mellomstor!
Det er jo bare å holde seg en meter vekke.

Å den siste kommentaren gidder jeg ikke å svare på ei gang! Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Søn 12 Jun 2005, 18:50
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 5 [82 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet