DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Om rasjonalitet
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [20 Posts]  
Av Innlegg
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
 Om rasjonalitet

Er mennesket en rasjonell skapning?
Kan mennesket vĂŠre en rasjonell skapning?
Hvordan?
Vil vi egentlig det?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 01:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Ja

Ja

...og ja!

www.objektivisme.no

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 02:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Re: Om rasjonalitet

sharee skrev:

Kan mennesket vĂŠre en rasjonell skapning...

(jeg vrir litt:)

...NÄr det er kjÊrlighet i bildet?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 08:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003

sharee skrev:
Vil vi egentlig det?

Jeg har vel aldri egentlig hatt noe stort Ăžnske om Ă„ vĂŠre rasjonell!

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 09:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hva menes egentlig med Ă„ vĂŠre rasjonell?

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 14:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Glahn skrev:
Hva menes egentlig med Ă„ vĂŠre rasjonell?

At en ting/handling er fornuftig og vel gjennomtenkt. I tillegg vil jeg si at rasjonalitet kun kommer til uttrykk nÄr man handler i henhold til viten og virkelighet. Man kan ikke leve ut religion pÄ en rasjonell mÄte den tid religion ikke har noe med virkeligheten Ä gjÞre, da faller begrepene sammen.

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 14:56
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

"Fornuftig" - nok et ord som egentlig bĂžr forklares litt.

At ting bÞr vÊre vel gjennomtenkt derimot, er ganske greit Ä forstÄ. Men de kan heller ikke vÊre for godt gjennomtenkte - hvor mye tid er det egentlig lurt Ä bruke pÄ Ä tenke fÞr man handler? Wink

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 15:17
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tja, det gÄr fortere og fortere jo mer man venner seg til Ä tenke...kanskje to sekunder pÄ et spÞrsmÄl som dette...med PeeWee; kanskje tre sekunder Very Happy

InnleggSkrevet: Tir 07 Des 2004, 16:08
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Hvorfor er mennesket en rasjonell skapning?

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 00:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

sharee skrev:
Hvorfor er mennesket en rasjonell skapning?

Er det det, da? Riktignok har vi kanskje evnen til Ä vÊre rasjonelle, hva nÄ enn det betyr, men om vi bruker den er en annen sak.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 02:14
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
er det enkli no morro Ä tenke sÄ grundig gjennom alt da..? jeg spÞr pÄ en annen mÄte:
Impulsivitet er en fin ting i mine Ăžyne.
Kan man vÊre bÄde impulsiv og rasjonell i samme situasjon..? altsÄ, om man rasjonaliserer over det fÞrst, kan man da kalle det impulsivt?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 08:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Noen ganger er det livsnÞdvendig Ä vÊre impulsiv. Har man bare to sekunder pÄ Ä ta en avgjÞrelse sÄ har man bare det.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 13:51
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003

sharee skrev:
Er mennesket en rasjonell skapning?

Tja, kommer vel an pÄ definisjonen av rasjonell. Rasjonell med tanke pÄ Ä handle pÄ en mÄte som gjÞr at en oppnÄr sine personlige mÄl, eller rasjonell med tanke pÄ Ä tilfredstille en guddom, eller menneskets overlevelse? Eller rasjonell med tanke pÄ Ä tolke trussler realistisk? Noe annet?

VrĂŠĂŠĂŠĂŠĂŠĂŠl! Verden er dritskummel!

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 17:22
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Begrepsavklaring.

Jeg er ikke helt sikker pÄ om alle i denne debatten legger det samme i begrepet rasjonalitet. Tenkte det kunne vÊre en god ide med en liten begrepsavklaring i alle fall.

I fÞge Weber finnes det to typer rasjonel handling: Verdirasjonalitet og formÄlsrasjonalitet.

En person er formÄlsrasjonell dersom han velger det han tror er de mest effektive midlene for Ä realisere de mÄlene han har.

En person er verdirasjonell dersom han handler pÄ grunnlag av verdier, og fÞlger disse verdiene uavhengig av konsekvensene, fordi denne handlingsmÄten har en egenverdi for ham.

Andre typer handlinger som ikke er rasjonelle er affektuelle handlinger (motivert av fĂžlelser) og tradisjonell handling (motivert av vane).

Hvis dette var ting dere allerede viste og la til grunn for denne debatten, eller hvis dere fÞler at det ikke er relevant, sÄ er det bare Ä overse det. Hvis en annen definisjon av "rasjonell" er mer relevant eller mer i takt med det trÄdstarter Þnsket, hÄper jeg man kan komme med den. Rasjonell som "fornuftig" (som igjen ville kreve videre definering) er ogsÄ en mulighet.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 19:30
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Men hvordan gjÞr man disse tingene i praksis? Hvor ofte har man tid til Ä overveie verdigrunnlag eller mÄl? Skal man overveie alt blir man jo bare sittende der og tenke. Og det kan vel knapt kalles rasjonelt all den tid man faktisk ikke fÄr gjort noe.

InnleggSkrevet: Ons 08 Des 2004, 21:55
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Et problem med det vi kaller rasjonalitet er jo at vi definerer det som det vi selv _tror_ er rasjonelt. Det virkelige spÞrsmÄlet er jo heller nÊrmere determinisme-debatten. Hvis vi hadde all informasjon om nÄdtid og fortid - da i vid forstand - ville vi kunne forutse framtiden? Et virkelig rasjonelt vesen vil jo ogsÄ mÄtte ta hensyn til alle mulige faktorer for Ä kunne ta et virkelig rasjonelt valg. Vi kan vel ikke _tro_ noe og mene at det dermed er rasjonelt? Selv tror jeg at det er teoretisk (ikke praktisk) mulig Ä vÊre rasjonell, men at det likevel vil vÊre umulig Ä forutse at det rasjonelle valget dermed vil vÊre "riktig". Framtiden kan ikke spÄs, den mÄ leves.

OgsĂ„ en mer folkelig mening i "rasjonell" som at man bruker "fornuften" og ikke "fĂžlelsene" til Ă„ avgjĂžre en sak har sine problemer. Betyr dette at fĂžlelsene ikke bĂžr spille en rolle i hvordan vi bĂžr ta avgjĂžrelser? BĂžr ikke en rasjonell avgjĂžrelse i betydningen god/riktig avgjĂžrelse ta hensyn til BÅDE fornuft og fĂžlelser? Hvis det i det hele tatt er mulig Ă„ skille disse to tingene i realiteten... Debatten her er kanskje om "rasjonell" skal bli tillagt en positiv/negativ/nĂžytral mening....

InnleggSkrevet: Tir 17 Mai 2005, 22:34
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

SelvfÞlgelig er det rasjonelt Ä tro all den tid man ikke KAN vite. Og selv om man kunne det ville det ta en evighet Ä finne ut alt det man kan kunne om konsekvensene av en handling. Skulle jeg tenkt pÄ alle de mulige konsekvensene av Ä gÄ ut av dÞra om morran hadde jeg aldri kommet ut av senga. Riktignok er det deilig Ä bli liggende, men sÊrlig rasjonelt er det ikke.

InnleggSkrevet: Ons 18 Mai 2005, 22:04
woogie
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Men uansett vil beslutningen din vÊre basert pÄ en tro, og ikke en endelig fornuft. Det kan for eksempel vÊre rasjonelt og fornuftig Ä bli liggende i sengen hvis du visste at sjefen din hadde bestemt seg for Ä sparke deg den dagen. Da er det jo kanskje like greit Ä fÄ den beskjeden over telefon, sÄ kan du ligge i senga og se pÄ regnvÊret ute og ta en kaffe ellerno...

Poenget mitt er at "rasjonell" slik vi mener det ikke nÞdvendigvis er rasjonelt. Din mÄte Ä tenke pÄ rasjonell er nÊrmere "common sense". Det vil vÊre naturlig Ä tenke seg at siden du ikke ble sparket i gÄr, og siden du har et godt forhold til sjefen din, at du vil ha en jobb Ä gÄ til. PÄ den mÄten vil du dermed ogsÄ tro at det er lurt Ä gÄ pÄ jobben. Dette fordi jobben gir deg penger til Ä kjÞpe mat, hus, klÊr osv., fordi det gir deg en glede, mulig sosialt samvÊr ++ ?

Men jeg er enig i deg at det er rasjonelt Ä ta med i regningen alt det man ikke kan vite. Sett at vi har en rasjonell skapning som vet alt i nÄtid og fortid. Det han ikke vet - nÞdvendigvis - er framtiden, nettopp fordi denne ikke har hendt. Og siden skapningen vet at uforutsette ting har skjedd fÞr, legger han inn en viss usikkerhetsmargin nÄr han behandler fremtiden.

NÄr det gjelder tid, syntes jeg det er en egen diskusjon. Er det for eksempel rasjonelt Ä si at en "bruker tid"? Hvordan kan vi bruke tid? Er det ikke slik at vi _er_ i tiden? Akkurat som vi _er_ i rommet. Og hvis det er rasjonelt Ä bruke tid - hva er det rasjonelt Ä bruke det pÄ?

Det jeg egentlig Þnsker er at jeg har sett meg lei pÄ en snever bruk av rasjonell. Hele vitsen med "rasjonell" er jo at en tenker pÄ "hvorfor?" Ikke nÞdvendigvis pÄ den uoppnÄelige mÄten jeg har lagt fram fÞrst, men sÄ godt en kan.

InnleggSkrevet: Ons 18 Mai 2005, 22:54
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hovedsaken er vel ganske enkelt at det ikke er noe spesielt lett Ä komme frem til en definisjon av rasjonalitet som faktisk fungerer og som folk flest forstÄr og er enige i. Typisk snakker man om rasjonalitet som om det var et enkelt konsept, men det er det egentlig ikke.

InnleggSkrevet: Tor 19 Mai 2005, 22:15
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Som nevnt tidligere, alt kommer an pÄ formÄlet.

Jeg, for eksempel, sitter her med tiendeklasses avsluttende prosjektoppgave. Jeg har masse annet fornuftig Ä gjÞre, for eksempel Þve til eksamen, eller Þve til NM i skolekorps, eller for den saks skyld Þve til Ä ta datakortet, en prÞve jeg skal opp i neste uke. Prosjektet skal leveres onsdag, og jeg fant min fÞrste kilde pÄ sÞndag.

LÊreren min vil ha 15-30 sider tekst. Bilder, forside etc kommer i tillegg. Vurderingen av oppgaven kommer til Ä stÄ i en egen rubrikk pÄ vitnemÄlet, og jeg er en sÄpass skoleflink gutt at lÊrerne mine ikke vil skrive noe direkte negativt. Den har ingenting Ä si pÄ karakterer eller gjennomsnitt. Denne rubrikken har til gjengjeld ingenting Ä si om man ikke skal sÞke sommerjobb, hvilket jeg allerede har. NÄr jeg har begynt pÄ videregÄende skole, og gÄr videre til universitet etterpÄ er det ingen som bryr seg om den.

SpÞrsmÄlet er. Er det rasjonelt av meg Ä sette meg som mÄl tre sider pluss bilder?

Det kommer an pÄ hva jeg Þnsker Ä oppnÄ. Om jeg vil oppnÄ Ä kunne vise til at jeg har gjort den bra, sÄ kan det vÊre rasjonelt Ä prÞve litt mer enn tre sider. Om jeg vil kunne levere den stolt og fornÞyd inn, sÄ bÞr jeg ogsÄ gjÞre mer enn tre sider.

Jeg vil begge deler, men jeg vet at den ikke har noe Ä si. jeg vil inn pÄ videregÄende, dit kommer jeg. Jeg vil gjÞre det bra pÄ datakortprÞven, jeg vil klare eksamen, og jeg vil vÊre fornÞyd i NM skolekorps. Dette er ting jeg Þnsker mer enn de to fÞrste. Dessuten er jeg giddalaus, og skolelei.

Jeg vil si at det er rasjonelt, selv om jeg har en stikkende fÞlelse av dÄrlig samvittighet.

InnleggSkrevet: Sűn 29 Mai 2005, 14:57
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [20 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet