SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn : For lenge siden,
Artikkelen er skrevet av Mikal Skår Ellwood
Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn
I løpet av Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn, vil jediridderen Anakin Skywalker ta en skjebnesvanger avgjørelse som til sist vil føre ham over til Den mørke siden der han vil "gjenoppstå" som den fryktede Darth Vader.
Nøyaktig hva Anakins avgjørelse er, hvorfor han må velge og hvordan det leder ham til å iføre seg den uhyggelige svarte drakten, er virkelig noe som tilhører Star Wars-legenden. Etter snart 30 år med spekulasjoner og åndeløs venting, vil filmentusiaster verden over omsider få svar på sine mange spørsmål nå som Episode III er ferdigstilt.
Ja ja, Men hvorda er egentlig filmen?
Det er jo spesielt og sitte i en kinosal og se teksten:
For lenge siden, i en galakse langt, langt borte, dukke opp på leretet. Etterfulgt av den vellkjente Star Wars melodien.Taata da dadada da tadat da!(vakkert nynnende) Man får en klump i halsen og gåsehud nedover nakken og armene. Filmen var god den. Jeg var grenseløst begeistret under hele filmen.
Men! Dessverre ble grenseløs begeistring etterfulgdt av dyp skuffelse, (ca 10 minutter etter forhenget hadde lukket seg). Her mangler det store biter,grove feil. Filmen er et hån mot alle fans!!!
Så, ti minutter etter den store skuffelsen over avsluttningen på det som har vært en del av min oppvekst og holdepunkt gjennom de siste 24 år. Kom fornuften og forståelsen. Hey, det er jo bare en film. Det var kanskje ikke mer en en litt over middels god film, men det er jo egentlig ikke urimlig av en film det.
Nøyaktig hva som er bra og hva som ikke er det i denne filmen er opp til ver enkelt og avgjøre. Men her er nå min mening:
EWAN MCGREGOR (Obi-Wan Kenobi) er en såpass mye bedre skuespiller en sin motspiller HAYDEN CHRISTENSEN (Anakin Skywalker) at noe av dialogene og og scenene mellom dem blir svake, til og med på grensen til dårlig. Hadde det ikke vert for at Hayden Christiansen ser så forbannet godt ut, kunne dette ha vert katastrofalt. Hayden oser ond og bitter. På en sexye og forførende måte.(Nei jeg er ikke gutte gutt,) Det Hayden mangler i talent, tar han igjenn med et god utseende.
NATALIE PORTMAN (Padmé Amidala) Er en skikkelig lekkerbisk. Men det redder ikke henne i denne filmen. Jeg tror ikke det er Portmans feil,(vi vet jo fra før at hun er en god skuespiller, Mars Attacks, Heat, Beautiful Girls, Leon.)Men jeg tror ikke hun får noe og gå på. De meste av scenene hun er i, er hun høygravid og sutrende...
SAMUEL L. JACKSON. Hva gjør egentlig han i disse filmene? Har han betalt seg inn eller ligget med Lucas? Jeg digger Jackson egentlig, altså. Men hva gjør han her i denne filmen?
Den som alltid gjør en god figur, er selvsagdt Master Yoda. Liten besluttsom guru. Som viser muskler og kicker ass, også i denne episoden. Og det til de grader.
Endelig er filmen rettet for de over seks år. Det er faktisk en god mørk stemmning over alle de innvolverte. Mer død. Død er bra..(på film altså).
Sånn ellers er filmen spekket med helt fantastiske action scener og spesialefekter. Nydelig og se på.
SÃ¥, sum a sumarum. Filmen er en god kino opplevelse. Har sine mangler,men det har mange gode filmer. I utgangspunktet hadde jeg tenkt og gi Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn. Fire stjerner. Meeen det er jo Star Wars... fem stjerner ; )
Du får det du betaler(dyrt) for. En Film opplevelse.
ellWooD
|