|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
liker alle lese?
Er det sånn at alle her i dsgf liker å lese eller??
Jeg selv har aldri vært noe stort fan av å lese. Av frivillige bøker har jeg til sammen lest maks 5, ellers leser jeg bare om det er nødvening, som hvis jeg skal skrive et bok raport på skolen.
Grunnen til at jeg ikke liker lese noe særlig, er fordi jeg som liten har slete med lese- og skrive problemer. Ikke at de er så gale nå da,men jeg bruker evig lang tid på å lese. Men vil egentli lese litt, føler at jeg kanskje går glipp av noe...
Er det noen som vet om noe jeg kan lese eller?? Som ikke er for vanskelig og ikke for mange sider, slik at jeg ikke bruker evig lang tid??
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 03:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Jeg leste ikke en eneste bok så lenge jeg gikk på skolen.
-ingen skulle tvinge meg til noe jeg ikke ville.
-Sleit jo med lesing og skriving.
men for og gjøre en lang historie kort.Droppa ut av skolen etter niende(ikke og ambefalle) og begynte og lese de bøkene jeg hadde lyst til og lese,ikke de som ble bestemt at jeg skulle lese.
Har lest rundt 90 bøker i forskellige katogorier(mest fantasy)
OG INGENTING ER BEDRE EN EN GOD BOK.
Så tipset er bare og sette seg ned med en du har lyst og lese.
|
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 09:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg leste masse da jeg gikk på barne og ungdomsskolen, mest fantasy og krim/krigsromaner. Gjorde vel stort sett ikke annet på fritiden i noen år der.. Men nå leser jeg svært lite, bortsett fra fag da, som er ting jeg liksom må igjennom. Tror muligens det har ødelagt interessen min for å lese på en stund.
Jeg liker forsåvidt tykke bøker, med mange sider. Har aldri syns det har vært et mål i seg selv å bli ferdig med en bok. Hovedsaken var å sitte og lese og drømme seg bort noen timer Drøye, velskrevne bøker ble etter hvert en kjær eiendel som jeg ble glad av å bare se coveret til. Kunne liksom alltid vende tilbake til "goboka" Så da var det alltid litt trist å lese ferdig den siste siden.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 11:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Moonshade
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005 Innlegg: 173
|
| Eyden skrev: | Jeg leste masse da jeg gikk på barne og ungdomsskolen, mest fantasy og krim/krigsromaner. Gjorde vel stort sett ikke annet på fritiden i noen år der.. Men nå leser jeg svært lite, bortsett fra fag da, som er ting jeg liksom må igjennom. Tror muligens det har ødelagt interessen min for å lese på en stund.
Jeg liker forsåvidt tykke bøker, med mange sider. Har aldri syns det har vært et mål i seg selv å bli ferdig med en bok. Hovedsaken var å sitte og lese og drømme seg bort noen timer Drøye, velskrevne bøker ble etter hvert en kjær eiendel som jeg ble glad av å bare se coveret til. Kunne liksom alltid vende tilbake til "goboka" Så da var det alltid litt trist å lese ferdig den siste siden. |
Hehe.
Helt enig! Du vet, største feilen med Ringenes Herre f.eks... Den er for KORT!
Ingen fare for å ødelegge min leseglede eller interesse heldigvis!
(men så har ikke jeg så mye faglitteratur jeg må gjennom heller da, siden jeg driver med kunst..)
Men har desverre ikke hatt noe særlig tid eller ro på meg til å lese i det siste.. Blir så mye annet som må gjøres.
Har nå blitt litt Sandman i hvert fall dvs... egentlig hele serien; fikk jo dilla når jeg først hadde begynt 
|
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 12:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
IceRose
Varm i trøya

Ble Medlem: 07 Mai 2005 Innlegg: 78 Bosted: Oslo
|
Aneena: De Dødes Tjern av André Bjerke er ikke så veldig lang, tror den er på rundt 150 sider eller noe sånt og veldig spennende. 
|
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 13:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
jeg er som ellwood, leste nærmere nada på skolen.. bokrapporter og slikt hadde man internett til.
Etter å ha lest Nicky Cruz derimot, i 9kl eller sånn, så begynte det å hjelpe.. Jeg leste alle Betongrosene-bøkene og litt annet.. så dabbet det av igjen til jeg oppdaget Hitchhiker's Guide to the Galaxy på GK.. For en bok! Jeg leste ikke mye mer, men når jeg leste samme boken igjen for et år siden, begynte det.. siden da har jeg vært stamkunde på bokkilden.no , og stor fan av penguin classics-serien.. Det går da i engelsk, som med hitchhiker's. Jeg må lese på engelsk om de er skrevet på engelsk.. Jeg har lest alt av John Grisham siden det, han er umåtelig bra.. Så Frankenstein, Dracula, nettopp ferdig med Journey to the centre of the earth, og skal nå igang med Crime & Punisment.. Bok er gøy!
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 22 Mai 2005, 21:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
rotta
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: lothlorien. ok da, oslo.
|
tror ikke det finnes noen som ikke kan ha stor glede av å lese. det gjelder bare å finne riktig type bøker. tror jeg. leser for lite selv for tiden, men jeg har noe perioder en gang i blandt.
|
_________________ Smil
og du får en støvel
midt mellom øynene
smil
likevel
Skrevet: Man 23 Mai 2005, 00:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Jeg syns du bør lese "Doppler" av Erlend Loe. En kort men veldig bra bok
Jeg liker den ihvertfall veldig godt..
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stående stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet fløy forbi ham 
Skrevet: Man 23 Mai 2005, 15:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Jeg elsker å lese.
Romaner, noveller, dikt osv.
Alt fra Wergeland til Tolkien.
Bøkene om Harry Potter er lange, men morsomme og lette og lese.
|
Skrevet: Man 23 Mai 2005, 16:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stabeistet
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Okt 2003 Innlegg: 392 Bosted: I de dype skoger på Østlandet
|
Jeg er i grunn ikke så veldig glad i lese bøker. Har generelt sett lest veldig få bøker i mitt liv, så blir mest med de bøkene vi må lese i forbindelse med skolen.
Akkurat nå skal vi lese en roman som er skrevet etter 1945 (fritt valg), og skal helst være ferdig med boka til 6. juni (eller 8. - husker ikke helt). Noen som kan anbefale en? En som er ganske lettlest, og ikke så alt for stor bok...
|
Skrevet: Man 23 Mai 2005, 20:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
rotta
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 457 Bosted: lothlorien. ok da, oslo.
|
high fidelity av nick hornby
|
_________________ Smil
og du får en støvel
midt mellom øynene
smil
likevel
Skrevet: Man 23 Mai 2005, 21:27 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg like rå lese, men etter at jeg fikk bredbånd har jeg blitt nettslave. Før jeg fikk det kunne jeg nesten lese en bok om dagen. Jeg kjeda meg jo max da, nå har jeg prøvd å begynne å lese litt igjen. Er jo ikek sunt og sitte foran skjermen hele dagen heller:P Men jeg liker å lese ja!!
|
Skrevet: Tir 24 Mai 2005, 09:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Trenger jeg engang si at jeg liker å lese?
Men det er mye god litteratur som er undervurdert også. Klassiske tegneserier som Asterix og Tintin er også svært god litteratur. Og det finnes en hel haug med nyere tegneserier i bokhandlene som er svært gode.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 25 Mai 2005, 08:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stabeistet
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 20 Okt 2003 Innlegg: 392 Bosted: I de dype skoger på Østlandet
|
Jeg trenger å finne en roman å lese nå. Og det litt fort...! Har bare to uker å lese den på... Den bør ikke være så lang. Noen forslag, anyone???
|
Skrevet: Ons 25 Mai 2005, 09:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
| Stabeistet skrev: | | Jeg trenger å finne en roman å lese nå. Og det litt fort...! Har bare to uker å lese den på... Den bør ikke være så lang. Noen forslag, anyone??? |
Huckleberry Finn skrevet av Mark Twain
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Ons 25 Mai 2005, 11:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| Stabeistet skrev: | | Jeg trenger å finne en roman å lese nå. Og det litt fort...! Har bare to uker å lese den på... Den bør ikke være så lang. Noen forslag, anyone??? |
Jules Verne - Journey to the centre of the earth!
lettlest, morsom og gripende. leser den greit på et par dager..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 25 Mai 2005, 18:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Duckling
Varm i trøya

Ble Medlem: 10 Mar 2004 Innlegg: 44 Bosted: I kjellern min :)
|
aneena: jeg er heller ikke en type som er glad i å lese, men enkelte bøker prøver jeg meg på, og mange facinerer meg virkelig! Dette er spesielt morsomme og/eller spennende bøker, som er forholdsvis lettleste.
Første jeg leste ordentlig var Harry Potter, og jeg falt pladask. Etter første boka bare MÅTTE jeg lese de neste 4, og kan knapt vente på at 6ern skal komme. De er spennende og lettleste, og anbefales på det sterkeste!
Ellers leste jeg i høst Arne Berggrens "Fisken", og den var fantastisk morsom, og veldig lettlest. Dessverre var den veldig kort, så gleden var over etter 2 timer, men det var to veldig latterfylte timer. Andre bøker av Arne Berggren er også bra, likte spesielt godt Aldo Monrad-serien
Sist men ikke minst; Hitch Hiker's Guide to the Galaxy, eller Haikerens Guide til galaksen om du vil lese på norsk (jeg foretrekker det.. hater å lese engelsk ). Det er en bok som er relativt lettlest, og det er en serie på 5 bøker som er på over 800 sider totalt. Bøkene er spekket med så absurd humor som man ikke trodde eksisterte på denne jord, og jeg ler minst en gang per side! Anbefales på det aller sterkeste!
Stabeistet: Mange alternativer her. Du kan for eksempel lese Harry Potter and the prisoner of Azkaban. Det er etter min mening den beste boka i harry potter-serien. (bok nr 3, selvfølgelig, det er en fordel å lese 1ern og 2ern først, men det er ikke nødvendig). Lettlest, og leses ut på et par dager om du er effektiv. Det samme gjelder Haikerens Guide til Galaksen. Første boka er på nesten 200 sider, og med litt effektivitet skal det ikke mange dagene til. Mye absurd humor, så det er virkelig en glede å lese denne boka
Ellers har man jo også en nødløsning: Fisken av Arne Berggren. Leses på få timer om du er kjapp, og det er en veldig morsom bok, dersom du liker "pubertetshumor". (jeg er 17 og synes boka var fantastisk
Mye tekst fra meg i kveld, mye unødvendig og kansje, men håper da dere har fått noe fornuftig ut av svaret mitt Lykke til med lesinga!
|
_________________ Kvakketigakk
Skrevet: Tor 26 Mai 2005, 00:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Jeg begynte vel å lese allerede i 5/6 års alderen og har vel holdt koken kontinuerlig siden da, men har fått mindre og mindre tid til å lese etterhvert som årene begynte å hope seg opp. Den sjangeren som alltid har fascinert meg mest er nok fantasy/fiction. Noen av de (hittil) beste forfatterene er Terry Goodkind, JRR Tolkien, Anne Rice, Douglas Adams og Jon Bing (<-tro det eller ei:))
Mener selv at bøkene er best på det språket forfatteren selv skriver på. Kan ikke flere språk enn diverse typer engelsk, fransk og norsk men det kommer. Jeg tror det har en del å si på måten du opplever boka. Bare se på hitchhikers guide to the galaxy for eks. Jeg liker den klart best på engelsk. Det samme gjelder lotr, harry potter og the hobbit som er klassiske fantasy bøker. Allikevel leser jeg alt fra the vampire chronicles til Wergeland. Å lese er noe av det beste jeg vet, nest etter å skrive selv.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Tir 07 Jun 2005, 21:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
Nå har jeg satt meg selv på oppdrag. Idag skal jeg gå inn på rommet til min lillesøster, finne meg en bok å lese. Så skal jeg lese hele boken å ikke bare legge den vekk etter en side å aldri røre den igjen.
Jeg skal legge hånden på hjerte at jeg skal lese, og hvis jeg ikke finner noen bok idag så skal jeg få min søster til å gå på biblioteket for meg, siden jeg ikke har peiling på biblioteket og heller ingen anelse på bøker.
I'm going to read 
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 16:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg brukte å henge ut på biblioteket etter skolen når jeg var yngre.. Har alltid likt å lese!
Den siste boken jeg leste var både liten, lettlest og god! Det var "Alkymisten" av Paulo Coelho. Den anbefales på det stærkeste til alle! 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Ons 08 Jun 2005, 21:43 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |