|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Egoister?
har tatt opp dette spÞrsmÄlet en annen plass,men.. prÞver her ogsÄ:
Snakker mennesker bare med andre mennesker for Ă„ snakke om seg selv?
MAn kan jo selvfĂžlgelig snakke om en felles interesse, men det hender jo egentlig ganske sjeldent...
SĂ„? Hva tenker dere om denne saken?
|
Skrevet: Man 09 Mai 2005, 14:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Hvis vi skal vÊre litt pirkete pÄ grammatikken sÄ heter det vel; "er mennesket egoistisk" eller "er vi mennesker egoister". Husk pÄ Ä ikke blande entall og flertall.. Ja, jeg har sÞkt inntak pÄ lÊrerutdanning
Men det spiller jo i grunnen ikke sÄ stor rolle. Jeg forstÄr jo spÞrsmÄlet uansett.
Jeg kan i grunnen bare snakke for meg selv, men jeg snakker titt og ofte med andre mennesker uten Ă„ snakke om meg selv; eller Ă„ i det hele tatt ha noe spesielt Ăžnske om Ă„ snakke om meg selv. Det er og sjeldent jeg opplever det som at andre bare vil snakke om seg selv. Det er sikkert noen som er slik, men det er nok langt fra alle.
Takk for rettskrivningstips, jeg hÄper pÄ Ä en gang i framtiden lÊre meg dette. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Man 09 Mai 2005, 15:42 Sist endret av Mr_Pin den Man 09 Mai 2005, 23:57, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Mr_Pin skrev: | Hvis vi skal vÊre litt pirkete pÄ gramatikken sÄ heter det vel; "er mennesket egoistisk" eller "er vi mennesker egoister". Husk pÄ Ä ikke blande entall og flertall.. Ja, jeg har sÞkt inntak pÄ lÊrerutdanning
Men det spiller jo i grunnen ikke sÄ stor rolle. Jeg forstÄr jo spÞrsmÄlet uannsett.
Jeg kan i grunnen bare snakke for meg selv, men jeg snakker titt og ofte med andre mennesker uten Ă„ snakke om meg selv; eller Ă„ i det hele tatt ha noe spesielt Ăžnske om Ă„ snakke om meg selv. Det er og skjeldent jeg opplever det som at andre bare vil snakke om seg selv. Det er sikkert noen som er slik, men det er nok langt fra alle. |
No meiner sikkert folk eg er kjempeteit, men eg klarar ikkje la vere:
grammatikk
uansett
sjelden
Nei, eg har ikkje sÞkt pÄ lÊrarutdanninga, eg er berre glad i rettskriving. Men eg skjÞnte kva du skreiv ogsÄ, ja. Tjohei. Natta.
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Man 09 Mai 2005, 22:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 10 Mai 2005 Innlegg: 30 Bosted: Fetsund
|
Tror nÄ ikke alle folk er egoister sÄnn sett, men det er utrolig stas Ä snakke om seg selv da PrÞv Ä tell hvor mange ganger du spÞr tilbake nÄr noen spÞr deg "hvordan stÄr det til?". og hvor mange av de gangene du spÞr tilbake som du egentlig bryr deg om du fÄr svar. Ytterst fÄ.
Gir forÞvrig norunn ett klapp pÄ skulderen for at hun/han holder liv i ett dÞende sprÄk Too bad, buddy. Just wasn't ment to last. 
|
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 04:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Det der er helt sant det at man sjelden bryr seg om hva folk svarer nÄr man spÞr "hvordan har du det" om noen sier "forjÊvlig" hva svarer du da? Jeg tror ingen har sagt det noen gang og jeg sier det aldri selv om jeg fÞler meg forjÊvlig. Det at folk snakker om seg selv er jo en ting. Men mennesker er egoistiske pÄ mange andre mÄter..Tenk pÄ hva vi gjÞr med naturen f.eks. Mange driter i hva den mÄ gjennom for at vi skal kjÞre bil, tÞrke oss i rÊva osv. rett og slett fordi vi har "fjernet" oss fra den. og jeg tror de aller fÊrreste av oss egentlig vet sÄ mye om hva det gjÞr med naturen. og kanskje bryr vi oss ikke heller..
|
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 09:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

|
Jeg pleier faktisk alltid Ä gi Êrlige svar nÄr folk spÞr meg hvordan det gÄr. Noen folk responderer, andre ikke, andre igjen slutter rett og slett Ä spÞrre om det lite sosialt studie nesten.
Naturen er en ting vi voldtar uten samvittighet av noen som helst grad. Og naturen er ikke det vÊrste (med naturen mener jeg planter og flora generelt). Det at det fortsatt er lov Ä kverke dyr for mat er noe jeg i grunn ikke er overrasket over, men at det er null komma niks debatt omkring det provoserer meg ofte. De gangene jeg for eksempel i en sosial sammenheng sier "lurer pÄ hvor lenge det er til det faktisk blir forbud mot kjÞtt og fisk som mat" sÄ blir jeg bare sett litt rart pÄ og de ler litt. sÄnn at man ser de er ganske sikre pÄ at jeg kÞdder, men ikke heeeelt siden jeg klarer holde maska. jeg sier det jo i full Êrlighet, men det er ganske ubegripelig for mange at det fÞr eller siden blir forbudt.
det sÞrgelige er at det ikke blir slutt pÄ kjÞtt spising pga humanitÊre grunner, men mest pga at vi overbefolker planeten med den konstante knullinga vÄr. Stop fucking you inbred freaks! Nuff is anuff bitch.
*ble litt sint mens jeg skrev. puh* bedre nÄ
|
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 10:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Jeg synes det er viktig Ä skille mellom de forskjellige typene egoisme man har. Om jeg prater med venner, sÄ er ikke det for Ä prate om meg, men fordi jeg har det hyggelig nÄr jeg prater med venner. det er ikke fordi de skal ha det hyggelig, men fordi jeg skal ha det hyggelig. Jeg prÞver Ä ikke dreie samtalen om meg selv, fordi da kjeder de andre seg, og samtalen blir kjedligere for meg.
Den andre versjonen, den litt mer korttenkte er den der man forteller masse om seg selv, uten Ă„ ta hensyn til de andre. dermed kjeder de fleste seg, noen kan til og med bli sure. Samtalen blir ikke noe hyggelig for en selv heller etterhvert.
begge eksempelene vil jeg kalle egoisme, bare den ene mer langsiktig enn den andre, fordi i det fÞrste tilfellet fÄr jo jeg det mye bedre enn i det andre tilfellet.
Uansett tilfelle kan jeg drite i de andre i samme grad. dvs. I tilfelle 1 mÄ jeg moderere meg litt i forhold til dem, for Ä holde samtalen i gang. i tilfelle 2 snakker man ogsÄ egentlig om seg selv for Ä fÄ andres annerkjennelse.
begge blir egoisme, selv om nummer en ikke regnes som det fordi alle gÄr glade og fornÞyde ut av samtalen
|
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 15:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Eg kan jo berre prate for meg sjÞlv, men eg pratar ikkje med andre for Ä prate om meg sjÞlv. Det er jo grenser for kor interessant eg er. Og ofte har ein jo felles interesser med vener, det er jo difor ein vert vener? SÄ der er det jo ikkje noko problem Ä finne noko Ä prate om. SpÞr eg nokon korleis dei har det, sÄ er det jo fordi eg er interessert i korleis dei har det, ikke fordi eg berre spÞr for Ä spÞrre. Seier dei at dei har det elendig spÞr eg jo om det er noko eg kan gjere.
Sist eg sjekka, sÄ var forresten Norunn eit jentenamn 
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 17:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Om noen spÞr meg hvrdan jeg har det sÄ forteller jeg hvordan jeg har det, nÄr jeg spÞr andre hvordan de har det sÄ hÄper jeg at de faktisk forteller meg hvordan de har det. Er sÄ tÄpelig slitsomt Ä gÄ rundt grÞten nÄr man kan stupe rett inn i smÞrÞyet.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 21:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
huff... Jeg tror ikke jeg helt fikk fram hva jeg ville fram til i spÞrsmÄlet mitt... det jeg mente med Ä "snakke om seg selv" var ikke bare sÄnn "jeg heter bla og kommer fra bla og liker bla og bla", jeg mente mer sÄnn at man snakker om seg selv pÄ en litt diskre mÄte...
la meg ta ett eksempel:
Hele ideen til dette spÞrsmÄlet fikk jeg fra et innsalg pÄ radioen. Verten fortalte om en samtale hun hadde hatt med en veninne. Den gikk omtrent slik:
Vert: Har du hilst pÄ kongen?
Venn: Nei... HAr du?
Vert:Nei, men jeg har tatt kronprinsen i handa en gang.
Verten ville altsÄ fÄ frem at hun hadde hilst pÄ kronprinsen, men kunne ikke si det direkte ut da det ville virke helt meningslÞst. Hun "pakket" det liksom inn, for Ä fÄ det til Ä virke mer interessant.
Verten konkluderte i slutten av innslaget med at man egentlig bare snakker med andre for Ă„ fortelle noe om seg selv.
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Tir 10 Mai 2005, 21:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

|
Nope, pleier ikke gidde pakke inn ting pÄ den mÄten. Men det kan jeg jo begynne med for Ä snakke enda mere om meg selv, pÄ en litt diskre mÄte, i tillegg til Ä bare prate rett ut om meg selv
fikk lyst Ă„ ta ett eksempel selv
"halla"
"halla"
"ser du drikker solo, prĂžvd den nye med jordbĂŠr og hestemĂžkk?"
"nei, har du?"
"nei. men jeg prÞvde analsex i gÄr, og det var DIGG!"
Joa, funker det der, til en viss grad. Men liker bedre Ă„ si ting rett ut jeg assa.
(forresten ikke prÞvd analsex da, men er Äpen for det, send meg pm, fort!)
just couldn't help myself
|
Skrevet: Ons 11 Mai 2005, 07:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sannepus
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 30 Apr 2004 Innlegg: 276 Bosted: KĂžbenhavn
|
Man kan jo vri enhver handling til Ă„ bli egoistisk. Til og med om man Ăžnsker Ă„ hjelpe noen, kan man si at man i bunn og grunn gjĂžr det fordi det fĂžles godt for en selv.
Men sÄ lenge man er egoistisk pÄ en mÄte som ikke skader andre, ser jeg ikke noe i veien med Ä vÊre det. Det er jo liksom ikke sÄ mye Ä gjÞre med det.
Og cassus:
Det vÊrste er ikke at dyrene blir slaktet og spist, men mÄten de blir behandlet pÄ nÄr de stadig er i live! Det er akkurat som om folk tror man gror biff, ikke tar seg av levende vesener.
|
_________________ tikk takk, tikk takk.. takk tikk?
Skrevet: Tor 19 Mai 2005, 10:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
woogie
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Mai 2005 Innlegg: 14 Bosted: Trondheim
|
Er enig i det. Selv syntes jeg egoisme kan vÊre en fin drivkraft og ikke nÞdvendigvis noe Ä skamme seg over. Et eksempel kan vÊre at jeg Þnsker selv Ä vÊre lykkelig, men har samtidig funnet ut at den eneste muligheten jeg kan bli lykkelig pÄ er hvis alle rundt meg er lykkelig. Om folk rundt meg Þnsker Ä vÊre lykkelige er vel kanskje et annet spÞrsmÄl..., men hvis de blir lykkelige av ikke Ä vÊre lykkelige, gjÞr ikke jeg de da lykkelige nÄr de blir lykkelige?
Uansett, egoisme kan ikke sies Ä vÊre verken positivt eller negativt - det kan brukes begge veier. SÄ nÄr Thomas Hobbes skriver at mennesket i bunn og grunn er egoistiske - sÄ tror jeg det har noe for seg. Ikke nÞdvendigvis i betydningen at vi er KUN egoistiske, men at vi hele tiden tar oss selv med i regninga...
|
Skrevet: Tor 19 Mai 2005, 15:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

|
Godt poeng, sannepus. Kyllinger er det vÊrste egentlig.. store tunge digre svÊre gigantiske dyr med bittesmÄ tynne 20 dager gamle ben som mÄ holde de oppe. sÄ knekker de sammen og ruller rundt pÄ bakken. "HÊlga, hent kjeppen, vi har ein ferdig ein her, mÄ fÄ'n ihÊl!" ok var kanskje litt usaklig. men poenget er at nÄr de er pÄ nippet til Ä ikke klare Ä holde seg oppreist, da ern ferdig til Ä slenge pÄ grillen. Og at de steriliserer griser uten bedÞvelse.. thats just.. bad.. Og at de svir av hÞnene debbet nÄr de skal transporteres eller hvis de bor i bur med masse andre hÞner, sÄ de ikke skal hakke hverandre ihjel.. fucking bastards..
Synes regjeringen bÞr fjerne all moms og avgift dritt pÄ grÞnnsaker og veggis mat. og gi bÞndene ett tilskudd om de gidder Ä produsere soya (vet faktisk ikke om det er mulig i norge jeg??) sÄ vi veggisene kan fÄ litt billigere snacks i frysedisken
*sender ett knips pÄ pungen til alle bÞnder som tjener penger pÄ drap. og jeg knipser HARDT, og rett pÄ sÊdrÞret.*
|
Skrevet: Tor 19 Mai 2005, 18:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg kan bare snakke for min egen del - men nÄr det gjelder meg er svaret ihvertfall et ubetinget ja - egoist er jeg. Men om jeg bare snakker med andre for Ä snakke om meg selv... nja... Ganske ofte liker jeg Ä hÞre om andre, sÄ da kan det jo vÊre egoistisk motivert Ä fÄ hÞre om hva andre driver med ogsÄ.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 19 Mai 2005, 22:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
turbogigante
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 19 Sep 2005 Innlegg: 65 Bosted: Oslo
|
hmm
hvis man ser pÄ overlevelseinstinkt sÄ er vel alle skapninger egoister.. men det finnes jo mennesker som vil dÞ.. det kan ogsÄ vÊre egoistisk, siden noen mennesker tar livet sitt pga de tror de ikke har noe Ä leve for.. de glemmer venner og familie som er veldig glad i den personen.. for hvert selvmord sÄ er det 10 nye som forsÞker pÄ Ä ta livet sitt fordi de kjente denne personen.. men ikke ta alle under en tanke.. det finnes selvsagt folk som er helt alene og klarer ingentingen, og som derfor tar sitt liv..dette er vel ikke egoistisk, det er bare trist... sÄnn er det vel nÄr det gjelder om mennesker er egoister eller ikke.. noen er mere enn andre, mens kanskje en ikke er det i det hele tatt
|
Skrevet: Man 19 Sep 2005, 17:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

|
hmm.. for hver person som tar selvmord sÄ er det 10 som prÞver pga det? sÄ hvis si to av de som prÞver lykkes da, sÄ vil det si at det er 20 til som prÞver.. og hvis fire av de lykkes sÄ .. .. wops, tomt med folk gitt. Tror ikke det er helt sÄnn det funker
Egoisme er Ä gi folk skyldfÞlelse for Ä ta sitt eget liv. Er ganske mange som har ett liv som bare er verdilÞst pga diverse ting. f.eks. psykiske lidelser, som oftest er Ärsaken til selvmord. hvis de som virkelig lider skal mÄtte pine seg gjennom livet bare for Ä skÄne frank og linda for litt sutring, ja da er stigebil meg verden mÞrkere enn jeg trodde. Hvis noen jeg kjenner har det sÄ jÊvlig at de ikke orker mer og jeg ikke har noen mulighet til Ä lindre plagene dems pÄ noen mÄte, da skal jeg heller ikke stoppe den personen fra Ä fikse biffen sjÊl.
Typisk mennesker det, Ä se en person falle fra hverandre uten Ä stÞtte pÄ noen som helst mÄte, og sÄ sutre nÄr personen henger seg. "for en egoist han var, tenker han ikke pÄ oss som sitter igjen, buhuhu". DET er stigebil meg egoisme det.
|
Skrevet: Tir 20 Sep 2005, 08:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
cassus skrev: | DET er stigebil meg egoisme det. |
Âżstigebil? 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 20 Sep 2005, 12:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cassus
Varm i trĂžya

|
Wow, hvor det ordet kom fra er ett mysterium for de fleste tror jeg. sitter Ä lurer pÄ hvilket ord jeg egentlig prÞvde Ä skrive der, men finner ikke ut av det. sÄ da sier vi det var stigebil 
|
Skrevet: Tir 20 Sep 2005, 19:47 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Det er et stygt ord, som er blitt Baj-sensurert, det er mange sÄnne.. gÄ pÄ test og finn ut hva det er, jeg blir gal!
Well, back to topic..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Ons 21 Sep 2005, 08:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |