SayIt
SupersĂžt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
The Jacket : Klaustrofobisk
Artikkelen er skrevet av Marielle LĂžvbakken
The Jacket
Det er sjelden en film tar pusten fra meg pÄ samme mÄte som det denne gjorde. Kald, klaustrofobisk og varm pÄ en og samme tid, en film av ypperste klasse.
\"I was 27 years old the first time I died\"
Jack Starks (Adrien Brody) skulle egentlig vÊrt dÞd. Han kjempet i Gulfkrigen, fikk en kule i hodet og endte opp med hukommelsestap. PÄ vei hjem blir han anklaget for drapet pÄ en politimann og ender pÄ et psykiatrisk sykehus fordi han var \"sinnssyk i gjerningsÞyeblikket\". Her blir han proppet full av medisiner og utsatt for behandling som bestÄr av Ä bli plassert i en likskuff i sykehusets kjeller. Og det er her det begynner. Jack reiser frem i tid, treffer Jackie (Keira Knightley) og fÄr vite om sin egen skjebne. SpÞrsmÄlet er bare: kan man egentlig forandre noe som er skjebnebestemt?
Jeg hadde store forhÄpninger til denne filmen og jeg kan trygt si de ble innfridd. Adrien Brody er strÄlende i rollen som misforstÄtt pasient og han passer til den kalde stemningen som preger filmen. Keira Knightley overrasket stort, kanskje mest fordi jeg har kun har sett henne i \"Pirates of the Carribean\" og \"King Arthur\", der hun spiller feminine rollefigurer som kanskje litt for lett fÄr det de Þnsker seg. Det er ikke tilfellet her; hun har kastet det ultrafeminine og kler Ä spille en rollefigur med en litt \"gi-faen\"-holdning.
MÄten \"The Jacket\" er filmet pÄ er noe utenom det vanlige. Krigsscenene er kornete og veksler mellom sort-hvitt og farger, sykehusscenene er veldig kalde (bÄde stemnings- og fargemessig) og fremtidscenene er preget av en veldig varm stemning. I sykehusscenene spesielt lever man seg inn i hvordan rollefigurene har det og man kan nÊrmest fÞle det de fÞler. Filmingen er intens og til tider klaustrofobisk; akkurat som Jack sÄ Þnsker man Ä komme seg ut av likskuffen. Det fÞles mÞrkt og hÄplÞst. Selv om handlingen hopper mye mellom nÄtid og fremtid, er det ikke vanskelig Ä forstÄ hva som foregÄr, nettopp fordi stemningene er sÄpass tydelig markert gjennom hele filmen.
Eneste negative jeg kan tenke meg er kanskje en liten logisk brist eller to, men har man evnen til Ä leve seg virkelig inn i en film skulle ikke det vÊre noe problem i det hele tatt. Filmen er veldig velspilt og gjennomfÞrt, og det er ikke et kjedelig Þyeblikk. Den har en veldig evne til Ä opprettholde interessen hos publikum og benytter seg ikke av billige triks eller klisjeer for Ä fÄ tiden til Ä gÄ. Absolutt en \"must see\".
\"When you\'re dead, the one thing you want is to come back\"
|