|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det kan vÊre kjekt i denne sammenheng Ä huske pÄ endel ting. Som en lÊrer jeg hadde pÄ videregÄende oppdaget - det er endel som har misforstÄtt noen ting. Var nemlig en elev som sa at han ville stemme RV fordi han ville ha Erling Folkvord inn pÄ Stortinget. Men du kan stemme RV til du blir blÄ i trynet, og du bidrar ikke til at Folkvord kommer inn pÄ Stortinget, sÄ lenge du ikke bor i hans valgkrets. Bor du Akershus er det helt andre folk som fÄr din stemme.
Man stemmer delvis pÄ partier, ja - hvis mange nok stemmer pÄ samme parti slik at det partiet fÄr mange representanter i Stortinget, sÄ Þker ogsÄ sjansen for at det partiet skal fÄ regjeringsmakt. Men fÞrst og fremst stemmer man pÄ enkeltpersoner som representerer partier.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Tor 27 Jan 2005, 16:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
RV
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tor 27 Jan 2005, 17:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Glahn skrev: | Det kan vÊre kjekt i denne sammenheng Ä huske pÄ endel ting. Som en lÊrer jeg hadde pÄ videregÄende oppdaget - det er endel som har misforstÄtt noen ting. Var nemlig en elev som sa at han ville stemme RV fordi han ville ha Erling Folkvord inn pÄ Stortinget. Men du kan stemme RV til du blir blÄ i trynet, og du bidrar ikke til at Folkvord kommer inn pÄ Stortinget, sÄ lenge du ikke bor i hans valgkrets. Bor du Akershus er det helt andre folk som fÄr din stemme.
Man stemmer delvis pÄ partier, ja - hvis mange nok stemmer pÄ samme parti slik at det partiet fÄr mange representanter i Stortinget, sÄ Þker ogsÄ sjansen for at det partiet skal fÄ regjeringsmakt. Men fÞrst og fremst stemmer man pÄ enkeltpersoner som representerer partier. |
Ja, jeg er bittert klar over det... Jeg planlegger Ă„ nok en gang kaste bort stemmen min og stemme etter overbevisning. Men det hadde jo vĂŠrt stas om RV kom over sperregrensen for utgjevningsmandat, selv om det i teorien ikke skal kunne skje.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tor 27 Jan 2005, 23:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg hadde satt pris pÄ om sperregrensen var litt hÞyere. Det er altfor mange smÄ og halvstore (og like) partier Ä velge blant. Stemmer du A, B, C eller D - fÄr du Bondevik, fordi de samarbeider. Frustrerende det der! Jeg er ikke enig i alt AP stÄr for, men for meg er det noksÄ enkelt: Jeg vil ha bort Bondevik! Og det er mer sannsynlig at AP fÄr makten enn at SV fÄr den...
|
Skrevet: Fre 28 Jan 2005, 00:15 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
Jeg stemmer FRP fordi jeg er for HĂžyere straffer for kriminelle, jeg er for strengere innvandringspolitikk, og jeg vil ha lavere skatter, jeg er litt kritisk til skolen de vil ha, men jeg er mer kritisk til andre partier.. jeg fant en god grunn til og stemme AP, men jeg har glemt den.. sĂ„ da gĂ„r jo ikke det, det siste jeg stemmer er hĂžyre eller KRF Rv har jeg ikke studert sĂ„ nĂžye. SV, vel jeg er veldig i mot republikk, sĂ„ det funker slett ikke for meg. og for all del.. FĂ
BORT ERNA SOLBERG!
|
Skrevet: Fre 28 Jan 2005, 08:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Jeg gir rett og slett blaffen jeg.
They are just the same anyway.
Jeg kunne stemt pÄ Doppler, jeg.
|
Skrevet: Fre 28 Jan 2005, 08:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Coralin skrev: | haakoo skrev: | Jeg er litt usikker pÄ hva jeg skal stemme, men det blir garantert ikke Frp, V, KRF, KP eller SP.
StÄr vel hovedsaklig mellom Ap, SV og hÞyre, mÄ sjekke litt hva de forskjellige partiene stÄr for i de sakene jeg anser som viktigst.
Viktigste for meg:
EU (blir vi medlem flytter jeg...)
Monarki (FÄr vi president gjÞr jeg statskupp...)
Fornuftige tanker rundt Äpne(/fri) standarder og patenter pÄ ideer. |
AltsÄ ikke AP for de er for EU og ikke SV for de er republikanere?! |
Og HÞyre vil vel ogsÄ egentlig inn i EU...
Blir blank stemme fra deg i Är Hakoo
|
Skrevet: Fre 28 Jan 2005, 19:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Andre - dvs jeg skal stemme blankt!
FÞkk valg, vi ender bare opp med skitfolk pÄ tinget uansett...
|
Skrevet: Fre 28 Jan 2005, 19:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Og der har vi fordelen med monarkiet framfor republikken. de fleste her vil jo bare ha fler folk fra partier (deriblant meg, som vil ha flere Sv og Rv inn). jeg tror ikke jeg ville likt at Sv eller Rv styrte skikkelig, men heller ikke.. egentlig noen av partiene. SĂ„ da er det fint at vi har mindretallsregjeringer og statsoverhoder som ikke har all verdens med makt (Bondevik som president, Gud forby!).
AngÄende EU kommer vi jo inn under dem fÞr eller siden uansett, men det er finere jo lengre vi kan utsette det. Liker ikke frps politikk. Spesielt ikke den med skolene. Sitat: | skolebÞker pÄ videregÄende skal vÊre gratis | sier frp, etter at Rv gjorde suksess blant ungdom med samme valgsprÄk. I det hele tatt er jeg for at legebesÞk skal bli gratis (skattepenger), og da mÄ jeg jo holde meg mot venstre. Ser forresten at flesteparten her vil stemme venstreorientert. jeg hadde nok stemt Sv om jeg hadde hatt stemmerett, ja.[/quote]
|
Skrevet: Man 31 Jan 2005, 20:36 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..KolsÄsbanen leve!
|
Kommer nok til Ă„ stemme hĂžyre, men er ikke helt sikker. Ănsker en ny periode med HĂžyre, Venstre og KrF. HĂžyre har veldig mye bra, men jeg synes det er bra at Venstre og KrF kan moderere dem litt. Kunne gjerne hatt Jagland som utenriksminister da, det hadde ikke gjort noe:D
Er ikke akkurat redd for at det skal bli republikk, da det fortsatt er et stykke igjen til at SV fÄr 2/3 flertall pÄ tinget:)
Er i utgangspunktet EU-tilhenger, og synes i utgangspunktet 2007 hĂžres ut som et godt tidspunkt for ny sĂžknad.. Da har vi litt tid til Ă„ se hvilken retning "nye" EU tar.
|
Skrevet: Tir 05 Apr 2005, 10:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
CinĂĄed
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003 Innlegg: 171 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg vil legge til to funksjoner pÄ stemmingen. En av funksjonene er Ä stemme ut partier vi ikke vil ha pÄ Stortinget, en annen er Ä stemme "Nei". Hvis du ikke liker noen av partiene, eller er imot styreformen, kan du bare enkelt og greit stemme "Nei".
|
_________________ Man is, rest he has is by addition.
Skrevet: Tor 07 Apr 2005, 20:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
Jeg skulle iallefall IKKE stemt hÞyre, for det er bare teit. Kan ikke forstÄ at folk valgte herman friele til sÄnn ting her i bergen, men er alle folkene fra haukeland som har stemt det....
Jeg ville vel stemt SV eller noe sÄnt tror jeg
|
_________________ This is who I am! Deal with it...
Skrevet: Tor 07 Apr 2005, 20:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Haaa
SteinHakkeToillat