|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SayIt
SupersĂžt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Bleed Like Me : Sexy
Artikkelen er skrevet av BÄrd André Johnsen
Bleed Like Me
Det er over 10 Är siden MTV diskrét viste en alternativ video det lille Þyeblikket jeg var foran tv-apparatet. Det var Queer av Garbage, og jeg fÞlte meg skitten. Verden ble plutselig en del hakk bedre. I senere tid, og inntil fire Är siden, var skitten vasket vekk og byttet ut med lÄter som Androgyny og Cherry Lips. Men nÄ stÄr Shirley Manson foran meg, dekket i sÞle. Hun blunker, signaliserer at jeg skal komme nÊrmere mens hun synger "C'mon baby, be my bad boyfriend."
Du kan si hva du vil om Nirvana og inntoget av grunge, for meg har det alltid vÊrt Garbage. Det fÞrste selvdÞpte albumet var - og er - et av tidenes beste album, og jeg ser ingen grunn til at det noen sinne skal miste den tittelen. Men med et fantastisk fÞrstealbum kommer utfordringen og forventningene i det andre - og som regel - tredje albumet. Version 2.0 var et gÞyalt, og litt skummelt album. GÞyalt fordi det hadde et par gode lÄter, og en av verdens rÄeste livelÄter (You Look So Fine). Skummelt fordi det tok et steg vekk i fra rÄheten det fÞrste albumet serverte, og det stakte ut en retning jeg helst sÄ man ungikk: En lettbent og poppete retning. Beautifulgarbage bekreftet det hele og presterte et lavmÄl med kun to nogenlunde bra lÄter. Garbage kunne i beste fall kalle seg et alternativt popband med rosa nykker. Det var fryktelig synd for et band med klodens tÞffeste debutalbum, og en fan-elskende tendens til Ä lage flotte b-sider til alle singlene sine. Med sitt fjerde album har de sjansen til Ä gjÞre noe med det. Har de?
Det kan i alle fall virke slik nÄr du trykker pÄ play og gitaren formelig klistrer seg rundt hÞytalerne dine. SÄ kommer Shirley og synger "I've got a fever / come check it and see / There's something burning and rolling in me / We may not last but we'll have fun till it ends / C'mon baby be my bad boyfriend." Det oser attitude og kulhet og jeg tenker pÄ Supervixen og Dog New Tricks, og det som garantert vil bli en dÞdsfet live opplevelse. Bad Boyfriend er en frekk og suggerende albumÄpner, og jeg er med en gang klar for mer.
"Mer" er i dette tilfellet et steg tilbake til Version 2.0 med en fet intro og "Run Baby Run". En lÄt som mÄ hÞres gjennom noen ganger, og sÄ vidt reddes av sine vagt uslipte kanter. Ikke sÄ veldig imponerende, men den finner sin plass etterhvert.
"Right Between the Eyes" fÞlger samme fotspor, og jeg begynner Ä bli bekymret. Dette er ikke sÄ veldig spennende, egentlig. Kjeder de seg?
SÄ fÞlger den radiovennlige "Why Do You Love Me", som selvsagt ogsÄ er den fÞrste singelen fra albumet. Den girer opp det lille hakket de to foregÄende lÄtene mangler og setter meg som lytter inn pÄ riktig kurs igjen. Greit, Ä klistre "radiovennlig" pÄ en lÄt sier sitt, men dette er faktisk helt overlevbart, og bittelitt kult. Det rocker nok av den til at de langhÄrede der ute kan fÄ trimmet nakke og hodet littegrann.
Kvaliteten Þker enda litt mer med mid-tempo-lÄta "Bleed Like Me". Tekstmessig bisarr og morsom, det er ingenting hÞytidelig med dette, det er bare litt digg, og jeg blir litt glad og sola skinner selv om den har en Þks i bakhodet.
"I wish i had a metal heart / I could cross the line / I wish i was half as good / As you think i'm am". Halvveis i albumet, og jeg er fortsatt med. Metal Heart er fet. Dette rocker. Dette er Garbage.
Men sÄ kommer neste lÄt. Enda en av disse intetsigende og kjedelige lÄtene. "Sex Is Not the Enemy" hÞres ut som en mÄte Ä fylle opp en plate pÄ. Den har smÄ ekko og "oh-oh!" og den hÞres ut som lÄter jeg har hÞrt hundre ganger fra fÞr av uten at det hjelper noe sÊrlig. Det er kanskje meningen at den skal vÊre en happy sang hvor alle hopper entusiastisk og slÄr henda i vÊret, og for alt jeg vet, kanskje liveutgaven vil frembringe akkurat dette, men pÄ albumet skaper den mer irritasjon enn musikalsk tilfredsstillelse.
NÊrmere "The Trick Is to Keep Breathing" enn "Milk", men ballader er uansett noe Garbage kan. De har ofte en suggerende og tung stemning over seg, og selv om denne er en anelse mer polert, sÄ er "It's All Over But The Crying" enda en tittel i rekken for Garbage. Det lukter potensiell singel. Dette er i alle fall vakkert og deilig.
"Boys Wanna Fight". En morsom lÄt sett under ett. Den gÄr fra Ä vÊre veldig typisk Garbage til Ä hinte om noe Michael Jackson kunne gjort med en av lÄtene sine. Ikke gjÞr for mye ut av denne kombinasjonen, lÄta er nemlig over snittet tÞff og den kan gjÞre nesten hvem som helst i godt humÞr. Det samme gjelder nest siste lÄt pÄ albumet, "Why Don't You Come Over", som er hva du ville fÄtt om Britney Spears hadde hatt egne meninger, og i det usannsynlige tilfellet hvor Gwen Stefani hadde spurt om et samarbeid med henne. What? tenker du kanskje. Det gjÞr jeg ogsÄ.
"Happy Home" er en okei albumavslutter. En pen og musikalsk korrekt lÄt med akkurat nok nerver til Ä bringe frem antydninger av episke proporsjoner, men bare antydninger. Jeg kan se for meg dette som en konsertavslutter ogsÄ, som et lite Þyeblikk drar deg med til toppen slik at du kan ake fornÞyd ned igjen og anse deg for ferdig med turen.
"Bleed Like Me" er en berg og dalbane av kvalitet. Den er ikke pĂ„ langt nĂŠr sĂ„ rett frem, poppete og kjedelig som Beautifulgarbage, men den mangler fortsatt noe for Ă„ vĂŠre pĂ„ nivĂ„ med det fĂžrste albumet. Det er mer attitude her enn jeg har sett pĂ„ lenge, og totalpakka er er mer interessant enn Version 2.0. En del sterke lĂ„ter og en del elendige lĂ„ter, uten Ă„ helt fylle inn noen pĂ„ midten. Ă
stoppe pÄ elleve lÄter er kjempefornuftig, og er et eksempel en hel del andre grupper ogsÄ burde fÞlge. Jeg fikk ikke alt jeg Þnsket meg, men gjÞr vi uansett noen gang det?
Du kan kjÞpe dette og andre Garbage-album pÄ www.cdon.com
|
_________________ DSGF Sayit © DSGF.no
Skrevet: Sűn 03 Apr 2005, 01:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mr. Grieves
Spitzy (!)

Ble Medlem: 03 Mar 2004 Innlegg: 123 Bosted: mÞrkt sted i bakhodet pÄ rotta
|
*skrive bak Ăžret*
skrible skrable
|
_________________ and you run and you run
to catch up with the sun, but it's sinking
racing around to come up behind you again
the sun is the same
in a relative way, but you're older
shorter of breath
and one day closer to death
Skrevet: Ons 25 Mai 2005, 13:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: KĂžbenhavn
|
Hm, hm.. Jeg er x-Garbage fan. HÞrte mye pÄ dem nÄr jeg var yngre. Jeg ble litt kvalm nÄr de ble til et listepop-band, og sÄ mistet jeg litt respekten for dem.
SÄ de pÄ Roskilde i 2002 da, det var tragikomisk, fordi Sheryl drakk seg drita pÄ senen og begynte Ä syng Kylie Minouge. Men det var jo morsomt.. 
|
_________________ "Du skal ikke vente pÄ inspiration. Du skal gÄ pÄ jagt efter den med en kÞlle". Jack London
Skrevet: Sűn 29 Mai 2005, 22:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|