|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Pensjon
Dagens pensjonsalder burde høynes! Om du jobber i 40 år og førtidspensjonerer deg, for så å leve til du blir 105, så er du pensjonert like lenge som du jobber. Det blir feil!!!! De fleste pensjonister kunne godt ha jobbet lengre!
I det hele tatt kunne godt pensjonsalderspekteret (fra tidligst førpensjonert til kasta ut av bedrift) økt med et eller to år.
|
Skrevet: Søn 20 Mar 2005, 17:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
root
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Mar 2005 Innlegg: 32 Bosted: Trondheim
|
Pensjon er ikke noe man bare gjør fordi man er for gammel til å arbeide, pensjon er også en belønning for et yrkesaktivt liv. Det å skulle holde på de gamle helt til de er helt ute av stand til å arbeide i det hele tatt, virker helt skinnsykt for meg.
Mennesker er ikke en ressurs, vi er ikke her kun for å produsere. Etter en hvis alder, og dette varierer fra menneske til menneske, så jobber man mindre effektivt. Det er ikke det at man har mindre motivasjon, eller mindre ønske om å jobbe, men kroppen blir gammel. Energi nivået synker, og man blir raskere sliten. Jo eldre du blir jo mer av din totale energi blir brukt i løpet av en arbeidsdag. Det er ikke bare snakk om hva som er produktivt for bedriften, men også hva som er produktivt for deg personlig.
Og bare fordi du lever til du er 105 betyr ikke at du er i stand til å jobbe fram til du er 100. Desto eldre man blir desto mer øker sjansen for mange sykdommer, og arbeid kan øke dette betydelig mer. Hjerteproblemer er langt mer vanlig blant gamle, en blant unge. Å vurdere om man bør øke pensjonsalderen bør vurderes bedre og man bør finne bedre argumenter en at man kanskje kan leve til man er 100.
|
Skrevet: Søn 20 Mar 2005, 19:04 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Det er faktisk ikke alle som har lyst til å jobbe åtte timer om dagen fem timer i uka til de er langt opp i 60åra. Man har lyst til å gjøre litt andre ting her i livet også, og man får gjerne litt andre prioriteringer etterhvert som man blir eldre og ikke lenger finner den samme meningen i å for eksempel sitte på et kontor og flytte på papir og pusle med en datamaskin. Andre har det kjempegøy i jobben og kan ikke tenke seg å slutte selv om de er langt opp i 70 eller 80åra. Men hovedsaken er at vi har nå en gang kommet så langt at livet faktisk kan få lov til å være mer enn jobb, jobb og atter jobb.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 15:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
JC\forum
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003 Innlegg: 166 Bosted: Oslo omegn..Kolsåsbanen leve!
|
Det er bare det at noen må betale for pensjonen.
|
Skrevet: Ons 23 Mar 2005, 08:44 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Ja - det gjør en faktisk selv, gjennom å betale skatt og pensjonsavgift til staten. Og ved å spare opp selv, investere i pensjonsfond etc.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 23 Mar 2005, 11:56 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Statens avkastning er derimot særdeles beskjeden sammenlignet med skattekostnadene.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Lør 26 Mar 2005, 14:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
QIQrrr skrev: | Statens avkastning er derimot særdeles beskjeden sammenlignet med skattekostnadene. |
Avkastning? PÃ¥ pensjoner? Pensjon er en statlig utbetaling, den kan ikke ha avkastning.
Forøvrig blir det meget pussig å si at avkastningen er lav i forhold til skattekostnaddene, når skattekostnaddene er statens inntekskilde. Blir vel gjerne som å si at et selskap går fryktelig i minus hvis vi ser bort fra inntektene deres...
Hvis du mener at staten driver inneffektivt kan du vel gjerne komme med noe litt mer konkret for å vise dette. Det er i allefall lite som tyder på at statlige selskaper gjør det spesiellt dårlig på børsen.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 29 Mar 2005, 13:31 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |