|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
Hvem fortjener hĂžyest straff?
Tre Ärs fengsel for overgrep mot mindreÄrig gutt
Alta tingrett har dÞmt en 73 Är gammel mann til tre Ärs fengsel for seksuelle overgrep mot en mindreÄrig gutt. Guttens far er tidligere dÞmt for Ä ha forsÞkt Ä drepe 73-Äringen.
I mer enn tre Är misbrukte den eldre mannen den unge gutten, som han hadde blitt kjent med gjennom guttens familie.
De seksuelle overgrepene startet ifÞlge dommen i 2001 da gutten var elleve Är gammel og varte til februar 2004.
Ni mÄneder av fengselsstraffen pÄ tre Är ble gjort betinget. 73-Äringen ble ogsÄ dÞmt til Ä betale gutten 60.000 kroner i oppreisning.
Mannen erkjente i retten delvis straffskyld og innrĂžmmet Ă„ ha hatt seksuell omgang med gutten.
Da guttens far vÄren 2004 fikk greie pÄ hva som var skjedd, oppsÞkte han den da 72 Är gamle mannen i Alta og knivstakk ham en rekke ganger. Mannen ble i desember i fjor dÞmt til fire Ärs fengsel for drapsforsÞk. Han ble ogsÄ dÞmt til Ä betale 60.000 kroner i oppreisning til 73-Äringen. Dommen ble anket.
(© NTB 21.03.05 kl. 13:34)
Faren mÄ betale 60.000 til 73-Äringen, og 73-Äringen mÄ betale 60.000 til barnet. Rettferdig?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 21 Mar 2005, 14:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
den gamle styggen skulle selvfÞlgelig hatt mye strengere straff, men det er teit Ä heve seg over loven. man kunne trengt litt mer tÄlmodighet.
73Äringen Þdela guttens liv, men faren gjorde det vel ikke noe bedre for gutten? han viste at han brydde seg, men nÄr du ikke kan gjÞre det pÄ andre mÄter, er man litt for primitiv. jeg tror gutten hadde foretrukket at faren tok seg fri fra jobben for Ä bruke tid sammen med ham.
faren Ăždela vel bare livet sitt en del?
|
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 02:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
hĂŒter'n skrev: | 73Ă„ringen Ăždela guttens liv, men faren gjorde det vel ikke noe bedre for gutten? |
Det vet vi jo ikke, det kan godt hende gutten fÞlte seg mye tryggere, at han tidligere var livredd for denne mannen.. Og at nÄr Pappa sa han aldri skulle fÄ rÞre ham igjen, at det var en god ting?
**edit: Gutten er jo forresten 14 Är gammal, er ganske voksen da.. Han har nok ikke hatt mye mot at Pappa hevnet han tror jeg, blir nok mer en "pappa er en helt, han ofret seg for meg!"-attitude, ser jeg for meg..
|
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 08:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg kan vÊre enig i det, men alikevel tror jeg gutten senere vil innse at det var om ikke unÞdvendig, sÄ ihvertfall feil, Ä hevne seg pÄ denne mÄten.
men hvis ikke faren gjorde det, er det jo en sjangs for at gutten hadde gjort det selv, og da hadde ting gÄtt enda mer skeis...
|
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 20:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Det at et drap ble gjort i hevn formilder ingenting. En mÄ se pÄ hevnen som en enkeltstÄende forbrytelse, og ikke som noen naturlig fÞlge av urett.
Og uansett hvordan man vrir og vender pÄ det er det ingenting som er verre enn drap.
|
Skrevet: Lűr 26 Mar 2005, 15:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jo, voldtekter er ti ganger verre enn drap. Synes jeg.
73Äringen burde blitt sperret inne resten av sitt liv. (pÄ den mÄten hadde de jo ogsÄ hindret guttens far i Ä rÞre ham.)
|
Skrevet: Lűr 26 Mar 2005, 23:32 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Terning skrev: | Det at et drap ble gjort i hevn formilder ingenting. En mÄ se pÄ hevnen som en enkeltstÄende forbrytelse, og ikke som noen naturlig fÞlge av urett.
Og uansett hvordan man vrir og vender pÄ det er det ingenting som er verre enn drap. |
Uhm.. han ble ikke drept..
Og som de sier i reklamen for Stine Sofies Stiftelse:
"Nedre strafferamme for Ä kopiere en hundrelapp er 3 Är. Nedre strafferamme for Ä voldta et barn er 2 Är."
Pedofili-straffer stÄr ALLTID i grell kontrast til andre dommer. Hvorfor er det sÄnn?
Vil vi ha det sÄnn?
|
Skrevet: Sűn 27 Mar 2005, 23:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg vet han ikke ble drept, men det var jo et drapsforsĂžk.
Vel, grunnen til at Þkonomisk kriminalitet straffes sÄ mye hardere enn feks pedofilsk voldtekt kan vÊre at dette er noe som rammer de RIKE, ikke fattige eller barn...
|
Skrevet: Man 28 Mar 2005, 01:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Ja, men gutten kommer antakelivis til Ă„ slite med alvorlige fĂžlelsesmessige problemer resten av sitt liv.
Faren bryr seg tydelig vis utrolig mye om denne gutten, og lot fÞlelsene ta overhÄnd. Han skulle heller ha bitt seg i det, og sett mannen ikke var verdt det, og at en rettsak ville vÊrt bedre. Men ville det det? Straffen for slike overgrep er jo utrolig lav...
Og jeg ville ikke hatt noe imot (hvis jeg var faren) Ă„ sitte i fengsel for drap og visst at mannen ikke kunne gjĂžre gutten min noe...
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Man 28 Mar 2005, 10:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Kan den som har stemt "faren bĂžr ha strengest straff" utdype sin mening?
|
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 08:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Ja, det kan jeg nok.
DrapsforsÞk med stor fare for gjentakelse er mer alvorlig enn seksuelt missbruk. Selvtekt er ulovlig, og hevn er ikke en god unnskyldning. Jeg deler heller ikke denne "pedpfile mÄ dÞ, og helst tortureres fÞrst" mentaliteten som virker Ä vÊre utbredt (uten at jeg skal tillegge noen her disse meningene).
Jeg har forstÄelse for farens handlinger, men ser alikevel ingen grunn til at det skal unnskylde ham.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 08:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Mr_Pin skrev: | Ja, det kan jeg nok.
DrapsforsÞk med stor fare for gjentakelse er mer alvorlig enn seksuelt missbruk. Selvtekt er ulovlig, og hevn er ikke en god unnskyldning. Jeg deler heller ikke denne "pedpfile mÄ dÞ, og helst tortureres fÞrst" mentaliteten som virker Ä vÊre utbredt (uten at jeg skal tillegge noen her disse meningene).
Jeg har forstÄelse for farens handlinger, men ser alikevel ingen grunn til at det skal unnskylde ham. |
Stor fare for gjentakelse? Jeg ser ikke for meg at han er troende til Ă„ forsĂžke Ă„ drepe andre.. Her er jo tydelig et enkelttilfelle..
|
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 14:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
Ăžnskemestern skrev: | Mr_Pin skrev: | Ja, det kan jeg nok.
Jeg har forstÄelse for farens handlinger, men ser alikevel ingen grunn til at det skal unnskylde ham. |
Stor fare for gjentakelse? Jeg ser ikke for meg at han er troende til Ă„ forsĂžke Ă„ drepe andre.. Her er jo tydelig et enkelttilfelle.. |
Stor fare for at han prĂžver Ă„ drepe samme mannen en gang til. Han lyktes jo ikke fĂžrste gangen... 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 16:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Nei, han sa jo at han ikke ville drepe han, men torturere han... han sa det ville vĂŠre snillt Ă„ drepe han...
Stor sjanse for at han hadde dratt opp og torturert mere neste gang gutten hans hadde fÄtt ettervirkningsproblemer...
|
Skrevet: Fre 01 Apr 2005, 17:20 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Mr_Pin skrev: | Ăžnskemestern skrev: | Mr_Pin skrev: | Ja, det kan jeg nok.
Stor fare for gjentakelse? Jeg ser ikke for meg at han er troende til Ă„ forsĂžke Ă„ drepe andre.. Her er jo tydelig et enkelttilfelle.. |
Stor fare for at han prĂžver Ă„ drepe samme mannen en gang til. Han lyktes jo ikke fĂžrste gangen...  |
Vel, det hadde vi unngÄtt om vi hadde gjort som vi burde, nemlig Ä bure inne gamlingen pÄ reell livstid.
|
Skrevet: Sűn 03 Apr 2005, 00:28 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Terning skrev: | Nei, han sa jo at han ikke ville drepe han, men torturere han... han sa det ville vĂŠre snillt Ă„ drepe han...
Stor sjanse for at han hadde dratt opp og torturert mere neste gang gutten hans hadde fÄtt ettervirkningsproblemer... |
Det ville jo egentlig vÊrt greit, nÄr staten ikke tÞr.
|
Skrevet: Sűn 03 Apr 2005, 00:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ăžnskemestern skrev: | Terning skrev: | Nei, han sa jo at han ikke ville drepe han, men torturere han... han sa det ville vĂŠre snillt Ă„ drepe han...
Stor sjanse for at han hadde dratt opp og torturert mere neste gang gutten hans hadde fÄtt ettervirkningsproblemer... |
Det ville jo egentlig vÊrt greit, nÄr staten ikke tÞr. |
Husker godt et intervju med noen bygdefolk borte i amerika, som selvsagt stemte Bush... de sa "her pÄ bygda er vi ikke sÄnne feiginger. Her har vi verdier" - de var for dÞdsstraff ol.
|
Skrevet: Sűn 03 Apr 2005, 01:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
|
Vi har det jo sÄnn her i Norge at alle har rett til en retferdig dom...
DĂždsstraff eller torturering er jo ikke det..
SpÞrsmÄlet er jo bare om han som overgrep seg pÄ gutten fortjener en rettferdig straff...
Jeg mener han ikke fortjener det, men at staten burde ta seg av det, ikke faren.
faren burde heller fÄtt fÞlesesmessig hjelp, ikke straff...
|
_________________ Begeret hadde trillet rundt og endt opp i stÄende stilling.
"Hjelp!" ropte han da treet flĂžy forbi ham 
Skrevet: Lűr 07 Mai 2005, 23:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
krusemynte
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 10 Mai 2003 Innlegg: 678 Bosted: MÄnen
|
Jeg er glad man fÄr en rettferdig dom. At man har retten til Ä saken sin behandlet. Selv om jeg synes det er passe sykt at overgrep mot mindreÄringe kan ha en lavere strafferamme enn en svindel.
|
_________________ Hulder..
Skrevet: Sűn 08 Mai 2005, 11:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

|
sjokoladekjeks skrev: | [...]SpÞrsmÄlet er jo bare om han som overgrep seg pÄ gutten fortjener en rettferdig straff...
Jeg mener han ikke fortjener det, men at staten burde ta seg av det, ikke faren.[...] |
Det burde vel ikke vÊre noe spÞrsmÄl om han fortjener rettferdig straff; alternativet er jo urettferdig straff og det virker jo ikke sÄ bra. En annen sak er jo hva strafferammene for dette burde vÊre. Her er jeg helt enig med de fleste andre i at de burde vÊrt mye hÞyere. Tortur, dÞdsstraff og andre umenneskeige straffeformer er jeg dog imot uannsett.
Vi hadde nylig en nyhetssak hvor en ung mann drepte en man pÄ misstanke om at han var pedofil; noe han forÞvrig ikke var.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/05/430949.html
|
Skrevet: Man 09 Mai 2005, 16:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |