DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SkSk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Tåkeprat
Hva har haren med påsken å gjøre??
Start Nytt Tema   Svar p Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 2 [31 Posts]   G til side: 1, 2 Neste
Av Innlegg
aneena
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005
 Hva har haren med påsken å gjøre??

Jeg har sitte og fundret litt, og sløydlæreren min spurte meg rett før ferien hva haren hadde med påsken å gjøre... Å da sa jeg til han at det skulle jeg tenke på i ferien...
Men jeg er enda ikke kommte på noen forkalring på det, så trenger litt hjelp fra deg...

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 15:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Det vet jeg faktisk ikke, men jeg kan godt forestille meg at det kommer fra en eller annen gammel eller etnisk tradisjon som kristendommen har adoptert.. Slik som alle de andre høytidene..

Tviler i hvertfall på at det har noe med Jesus og gjøre!

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 16:27
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Haren, som egget, er vel et tegn på nytt liv og fruktbarhet... Confused

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 16:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Typo kan jo være en mulig løsning. At det et eller annet sted i en obskur oversettelse har forekommet en samtale mellom jesus og disiplene:

Jesus: Så, finnes det en blant dere som har en ide om hva dere kan trekke frem til minne om meg?
(lang stillhet..)
Johannes: Ja! Har en.. (..tekst falt bort..) ..vil vise oss glede og fylle oss med kos!
Jesus: Godt, la det stå skrevet og la det bli gjort! Nåh, skal vi ta oss et bad gutta?

Dette kan kanskje ha blitt lest som "haren" i senere utgaver..

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 20:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jeg vet, jeg vet!

det med at haren kommer med egg er en gammel hedensk tradisjon som har blitt beholdt.
det har også blitt laget historier om at jesus bad haren om hjelp til noe jeg ikke husker.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 21:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Haren har ingen ting med påsken å gjøre, men den har noe med vårjevndøgn å gjøre som er 20-21. mars. Haren er et symbol på fruktbarhet, som vårjevndøgn da altså og er en "høytid" for.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 22:38
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
hva har kapitalistiske hedninger med påsken å gjøre?

det er bedre å si det nå enn ved juletider, nå blir man hvertfall ikke drept av hauger med nostalgikere...

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 01:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
root
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Mar 2005
Sitat:
"Hva har kapitalistiske hedninger med påsken å gjøre?"

Vell det er vell de som tjener penger på den går jeg ut i fra. Jeg mener; påskemarsipan? Påskekrim? Påsketur? Påskeferie? Hvem finner på dissen tingene egentlig?

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 01:37
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
påsken er en amerikansk konspirasjon?

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 01:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Langemin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 18 Mai 2005
det jeg tror er at påskeharen bare er julenissen i forkledning! ( mulig omvendt) hver jul flyr påskeharen inn i nærmeste telefonboks ( han bor på Grorud, der hvor alle tetefonboksene er spraya sorte..) og blir til... DADADADADADAAAAAAA: julenissen! Laughing

InnleggSkrevet: Tor 26 Mai 2005, 15:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Nenja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 19 Jun 2006
Jeg tror det har med et gammelt gresk sagn å gjøre; En fugl ble forvandlet til en hare, og derfor kunne den legge egg.
Men er det noen som forstår,
hvordan de kan få sove når,
de henger etter tærne?

InnleggSkrevet: Sn 25 Feb 2007, 16:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Jeg liker Adam Ferrara sin forklaring. Påsken er den høytiden da Jesus kom tilbake forvandlet til en kanin som hoppet rundt og gjemte fargelagte egg.

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 09:23
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Både hare å egg er tegn på fruktbarhet og reproduksjon, så når haren kommer med egg er det rett og slett bare et symbol på den økende fruktbarheten og "reproduksjonsviljen"(les: kåtheten) til dyr og menesker. Hele greia med godteri er bare noe barn har funni på fordi de vil ha sjokolade til frokost! Snørrvalper!

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 11:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Det er derfor eg har min heeeeelt spesielle påskefeiring. Men sjokolade kan jo være en del av den... sånn egentlig

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 13:06
wertoi
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 24 Feb 2004
darkfrog skrev:
Hele greia med godteri er bare noe barn har funni på fordi de vil ha sjokolade til frokost! Snørrvalper!

Må si jeg er rimelig fornøyd med det opplegget Razz
"Remember me...?" Slumped on a park bench, at the bottom of the social heap, the drunken derelict turns his eyes to the heavens as the first flakes of snow begin to fall. "Remember me? I ordered the blonde, the Firebird, the Alligator shoes... Somebody's made a terrible mistake."

- Tom Waits

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 21:07
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Ooooh! Jeg liker å lage kjærestepåskeegg! Og jeg er ganske flink også, om jeg må si det selv.
Men har ingen kjæreste å gi egg til i år da... Sad

InnleggSkrevet: Man 26 Feb 2007, 22:49
Zatharee

Ble Medlem: 11 Mar 2003
For å sitere den geniale britiske komikeren Eddie Izzard, som påpekte det åpenbare:

So the Pagan religion had very big festivals, remember, on Easter and Christmas. Christian religion came along and had very big festivals, at Easter and Christmas. Jesus died on one and was born on the other. Hmm, hmm, hmm, hmm… Cause *cough* Jesus, I do think did exist. You know, and, uh, he, uh, was a, I think, uh, a guy who had interesting ideas in the Gandhi-type area, in the, umm, Nelson Mandela-type area. You know, relaxed and groovy. And, uh, the Romans thought, “Relaxed and groovy, nooo no no no no.” Umm, so they murdered him. And kids eat chocolate eggs, because of the color of the chocolate, and the color of the…wood on the cross.

Well, you tell me! It’s got nothing to do with it, has it! You know, people going, uhh,
"Remember kids," the kids who’re eating the chocolate eggs, uhh, "Jesus died for your sins."
"Yeah, I know, it’s great!"
"No, no no, it’s bad, it’s bad! No, it’s bad! It’s very bad. It’s terrible!"
"Whatever you want, I mean – just keep giving me these eggs."

And the bunny rabbits! Where do they come into the crucifixion? There were no bunny rabbits up on the hill going, “Hey – you – what, are you going to put those crosses in our – bur – warrens? We live below this hill, all right?” Bunny rabbits are for shagging, eggs are for fertility. It’s a festival – it’s the spring festival!

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 13:32
Justin Case
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007
Jeg bare lurer på... Haren som fruktbarhetssymbol? Jeg har hørt utrykk som "hadde seg som kaniner" e.l. fordi kaninen får haugevis med barn, men har aldri hørt noe om haren...

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 16:08
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
Justin Case skrev:
Jeg bare lurer på... Haren som fruktbarhetssymbol? Jeg har hørt utrykk som "hadde seg som kaniner" e.l. fordi kaninen får haugevis med barn, men har aldri hørt noe om haren...

Pule som kaniner og knulle som harer er begge like riktige. Både harer og kaniner får massive mengder med unger... Dog er ikke hareungene født blinde og nakene, som kaninunger. Jeg ville heller vært en hareunge, derfor vinner haren! Derfor heter det påskehare, og ikke påskekanin... Det blir dessuten for mange k'er og n'er i påskekanin, påskehare er lettere og utale!

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 17:40
Justin Case
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jan 2007
Men hvorfor kan de ikke blande dem og kalle det for Påskekhare? Stakkars kaniner, må jo føle seg utstøtt...

InnleggSkrevet: Tir 27 Feb 2007, 18:58
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 2 [31 Posts]   G til side: 1, 2 Neste
Start Nytt Tema   Svar p Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Tåkeprat
G Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare p temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet