DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Lik lønn for arbeid...
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [17 Posts]  
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Lik lønn for arbeid...

Ja du leste riktig.

Henrik Færevåg, en av de flittigste skribentene på Nettavisens forum "Veggavisen" kommenterer SV's nye kampsak. "Lik lønn for arbeid"(!).

Henrik Færevåg skrev:
I en av de luftigste debattene jeg har hørt i Her og Nå var det Thorkildsen - SV baben - som førte an. Til og med sindige Kari Sørbø måtte spørre to ganger for å være sikker på om hun hørte riktig.
Kvinnebevegelsen i Norge har ikke flere kampsaker igjen. Lik lønn for lik innsats er stort sett en selvfølge, styrekvotering, kontantstøtte og ett års barselspermisjon er bare noen av godene. De er derfor på desperat jakt etter nye saker for å rettferdiggjøre sitt engasjement.
Og Thorkildsen - som er i ferd med å bli en vandrende blondinevits - klinte til. Vi i SV vil at det skal være lik lønn for arbeid.
Mener du ikke lik lønn for likt arbeid? prøvde Kari Sørbø seg.
Nei, det nye nå er å kreve lik lønn for arbeid. Å sammenligne lønnsnivå på tvers av faggrupper, ikke bare innenfor for likt arbeid. Det var som om vi bare ventet på det med at - "åsså er vi i mot krig og fred og sånn".

Det ville være å håpe at noen innenfor deres egne sirkler ville ta mennesket som aldri har vært i noe arbeid, i skole og fortelle henne at den slags eksperimenter har vært prøvd tidligere noen få tidssoner før oss med, katastrofalt resultat. Det er klart vi skal være generøse og la selv enfoldigheten få boltre seg, men på ett eller annet plan må vi bli klar over at det er en av våre lovgivere som snakker og muligens en kommende statsråd.

http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=124&threadid=12125&enterthread=y

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 12:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Jeg likte det denne Færevåg skrev - det virket som han tenkte: "joda, kunne vært flott det, om det virket, men det er jo likevel galskap".

I motsetning til de som begynner å skrike om "tyveri", "snylting" og den slags... Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 12:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
root
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 14 Mar 2005
Jeg finner artikkelen usaklig og dårlig skrevet. I stede for å ta forseg SVs forslag og analysere det i sin helhet angriper han Thorkildsen og debatten i seg selv. Dette ved å karakterisere debatten som "luftig" og Thorkildsen som "SV baben". Usaklig til de grader.

Når det angår: "..den slags eksperimenter har vært prøvd tidligere noen få tidssoner før oss med, katastrofalt resultat." Skulle jeg gjerne sett av Færevåg dokumenterer dette litt nærmere. Mener han at det er ideen eller utførelsen som er problemet? Hvis det er ideen i seg selv vil jeg gjerne høre hans resonnement for å hevde dette og hvis det er gjennomførelsen så er det nesten naivt å hevde at SV tar sine forslag direkte fra det gamle Sovjet.

"Lik lønn for lik innsats er stort sett en selvfølge,.." Kvinner tjener fortsatt mindre en menn i mange yrker, å hevde at dette er noe som er løst og ikke lenger er relevant blir litt for enkelt.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 14:44
Sist endret av root den Ons 16 Mar 2005, 15:16, endret 2 ganger
root
Varm i trøya
Varm i trøya

dobbelpost

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 14:44
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
Støtter du "lik lønn for arbeid"?

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:31
root
Varm i trøya
Varm i trøya

Hvis du mener om jeg støtter det gamle likestillingsmålet som er nedfelt i likestillingsloven av 1978 hvor det heter "lik lønn for arbeid av lik verdi." Så ja da støtter jeg dette, da det sier blant annet sier av menn og kvinner i samme jobb skal tjene likt. Når det gjelder dette nye forslaget fra SV så kjenner jeg ikke til innholdet i dette forslaget og kan derfor ikke vurdere min stilling til det.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:47
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Slik jeg skjønte det var det her snak om lik lønn uansett hva slags arbeid. Butikkmedarbeideren på Kiwi skal tjene like mye som en leder med ansvar for hundrevis av personer. En med master skal tjene like mye som en med yrkesfagutdannelse..

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 18:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Tja, det er jo ikke godt å si hva forslaget var... Lille herr Henrik "mannebeinet" Færevåg var jo litt for opphengt i den fryktelige "SV-baben" Thorkildsen "den vandrende blondinevitsen", til å komentere saken; utover de obligatoriske flosklene. Man skulle nesten tro at han var ulykkelig forelsket i henne, eller noe...

Hvis Færvåg klarer å presse ut noe fornuftig og saklig etterhver blir det kanskje mulig å vurdere det for, hva enn det er. Til da uttaler jeg min enighet i lønnsutgjevning mellom arbeide "av lik verdi"; og uenighet til fullstendig likelønn.

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 21:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tygg litt på den der... da mener man selvsagt at det skal være gratis å ta utdannelse også, ellers ville vel ingen finne på å forville seg inn i den gjeldsbilen...

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 23:20
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:
Tygg litt på den der... da mener man selvsagt at det skal være gratis å ta utdannelse også, ellers ville vel ingen finne på å forville seg inn i den gjeldsbilen...

Nå er det vel i første rekke snakk om lik lønn for arbeide med tilsvarende utdanning (målt i lengde) og arbeidsbelastning. Siden størelsen på studielån ikke varierer utover lengden på utdannelsen, vil vel det og gjerne si at det stort sett er snakk om like store studielån. Per i dag er det jo tvert om svært ulønnsomt å ta enkelte utdannelser, som ikke betaler seg i forhold til lengden på utdannelsen.

Gratis utdanning er dog uannsett helt essensielt i et moderne samfunn. Wink

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 23:54
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Gratis utdannelse hadde vært no.

Men det er jo for mange studenter uansett, så man må jo begrense det litt på en eller annen måte.

Det ville også tiltrukket seg mange strykere.

Så skulle en hatt det slik, måtte en stille krav til karakterer og resultater. det gjør man jo i en hviss grad nå og, men siden man ville fått mange, mange flere studenter, måtte man øke kravene proporsjonalt.

Også syns jeg kantinedriften kunne vært satt bort til studenter som ville tjene noen slanter i uka, istedet for å gi oppdraget til "voksne" folk som ikke engang vet hva som er god mat.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:07
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:
Men det er jo for mange studenter uansett, så man må jo begrense det litt på en eller annen måte.

Det ville også tiltrukket seg mange strykere.

Så skulle en hatt det slik, måtte en stille krav til karakterer og resultater. det gjør man jo i en hviss grad nå og, men siden man ville fått mange, mange flere studenter, måtte man øke kravene proporsjonalt.

Jeg tror ikke det ville blitt særlig mange flere studenter, skillet mellom de som tar høyere utdanning og ikke går vel i dag først og framst i videregående; i skillet mellom allemfaglig og yrkesfaglig. Jeg tror ikke andelen som tar allmen ville øke nevneverdig, og siden de aller fleste som tar allmen tar høyere utdannelse tror jeg ikke mengden studenter ville øke særlig drastisk.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:21
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hmm... hvis det er sånn, så... Har problemer med å se for meg hele min vgs-klasse som akademikere, tho Very Happy

De syntes ikke det var noe gøy å tenke.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:31
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Terning skrev:

Også syns jeg kantinedriften kunne vært satt bort til studenter som ville tjene noen slanter i uka, istedet for å gi oppdraget til "voksne" folk som ikke engang vet hva som er god mat.

Jeg mistenker kantina her for å være en vernet bedrift *hinte litt til en annen debatt*

Tilbake til tema..Jeg synes lønn burde reflektere noen objektive forhold..

1. Ansvar
2. Utdanning
3. Dyktighet
4. Risiko
5. Arbeidstid/sted
(flere momenter)

Noen jobber er slik at etter endt arbeidsdag, går man hjem og har fri.. Andre har det sånn at jobben ikke blir borte, men at den er der og venter på deg neste dag, det du ikke får gjort idag blir en ekstra byrde imorgen..

Noen jobber krever mange års utdanning..Det er viktig med en gulrot som får folk til å ville fullføre utdanningen..

Noen har ansvar for folk.. Går noe galt, er det den personen det går utover, og som må ta konsekvensene.

Dyktige folk er etterspurt, og akkurat som indrefileten er dyrere enn lapskausboksen, bør også dyktige folk få bedre betalt enn udugelige folk.

Risiko..enten økonomisk eller fysisk (altså farlig arbeidsmiljø).. Fortsatt gulroten som må til for at folk skal være villig til å ta risikoen..

Jeg synes faktisk også at de som jobber på oljeplatformene, og som må reise bort flere uker i strekk, eller de som må være tilgjengelige hele døgnet, bør få kompensasjon for det.. enten i lønn, eller i fritid..

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 10:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

JC\forum skrev:
Tilbake til tema..Jeg synes lønn burde reflektere noen objektive forhold..

1. Ansvar
2. Utdanning
3. Dyktighet
4. Risiko
5. Arbeidstid/sted
(flere momenter)

Noen jobber er slik at etter endt arbeidsdag, går man hjem og har fri.. Andre har det sånn at jobben ikke blir borte, men at den er der og venter på deg neste dag, det du ikke får gjort idag blir en ekstra byrde imorgen..

Noen jobber krever mange års utdanning..Det er viktig med en gulrot som får folk til å ville fullføre utdanningen..

Noen har ansvar for folk.. Går noe galt, er det den personen det går utover, og som må ta konsekvensene.

Dyktige folk er etterspurt, og akkurat som indrefileten er dyrere enn lapskausboksen, bør også dyktige folk få bedre betalt enn udugelige folk.

Risiko..enten økonomisk eller fysisk (altså farlig arbeidsmiljø).. Fortsatt gulroten som må til for at folk skal være villig til å ta risikoen..

Jeg synes faktisk også at de som jobber på oljeplatformene, og som må reise bort flere uker i strekk, eller de som må være tilgjengelige hele døgnet, bør få kompensasjon for det.. enten i lønn, eller i fritid..

Du kan sikkert slenge på hvor stor belastning jobben er, fysisk og psykisk.

Jeg er ganske så enig i denne vurderingen ellers. Det er selvsagt gradsvurderinger, men det virker ganske rimelig....

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 16:46
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Veldig enig, selv om denne typen vurdering dømmer folk i stor grad "urettferdig", i og med at man er født helt forskjellig. De med en IQ på 80 vil for eksempel ikke ha mulighet til å karre seg opp til samme lønnsnivå som en person med IQ på 130.

Det blir politisk ukorrekt, naturmessig korrekt.

InnleggSkrevet: Søn 20 Mar 2005, 17:01
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg har ingen forhåpninger om å få bedre lønn enn folk som er mindre kompetente enn meg. har opplevd ofte nok å få dårlig uttelling på karakterer fordi jeg er lat, selvom jeg kan det jeg driver med... ofte er det sånn at man bare går etter noen spesielle kunnskape, og da ender mindre kompetente folk opp på samme nivå som de mer kompetente..

har vel egentlig gitt opp norsk arbeidsliv. *hippiegård på færøyene*

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 01:43
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [17 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet