Av
Varm i trĂžya
Ble Medlem: 31 Mai 2003 Innlegg: 59 Bosted: Skotselv Inner City Ring
Teoretisk: Man sitter i et rom der man har akkurat det man trenger for Ä overleve (mat, vann +). I taket, veggen eller i et hjÞrne finnes et hull man kan se inn i rommet fra. PÄ utsiden av dette hullet sitter en person om sikter mot hodet ditt. Dette vet du: du blir siktet pÄ og kan nÄr som helst bli skutt.
Min pÄstand er at man under et slikt forhold ville begÄtt selvmord enn Ä leve i unvisshet.
_________________ Livet Er En Fisk
Skrevet: Man 14 Mar 2005, 21:48
mĂŠrta-bĂŠrta
Spitzy (!)
Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
Mennesket er fÞdt med en sterk selvoppholdelsesdrift, vi vil gÄ temmelig langt for Ä overleve. Men det trenger ikke Ä bety at vi er redde for Ä dÞ, det er bare en "refleks" hos oss.
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 11:37
Glahn
Mors Lille Ole
Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
Jeg tror det faktisk kan vÊre helt greit Ä dÞ, nÄr man for eksempel har rukket Ä bli 94 Är gammel, og er blitt sÄ altfor, altfor gammel og svak. Da kan det hende man synes det er helt greit.
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Ons 16 Mar 2005, 23:08
toth42
Cowboy
Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
Ingenting er jo egentlig bedre enn Ä dÞ.. Man merker jo ikke noe til det, sÄ hva er sÄ fÊlt? Det er jo ingen konsekvenser (sÄ sant man ser bortifra religion), og man ligger vel ikke i kista og tenker "shit, jeg fikk aldri kjÞrt formel 1 som jeg drÞmte om..".. ?
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tor 17 Mar 2005, 10:28
fungi
SteinHakkeToillat
Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
Det skal i det hele tatt utrolig mye til for folk Ä ta selvmord. Veldig mange prÞver utallige ganger uten Ä fÄ det til. Likevel fÞler de at de har lyst til Ä dÞ.
Det sies at en ikke kan drukne seg selv, uten hjelp.
Man kan se pÄ for eksempel dÞgnfluer. Det eneste livene deres gÄr ut pÄ, er Ä formere seg, og dÞ, praktisk mening med et dÞgnflueliv er altsÄ Ä vÊre en del av Þkosystemet. I dag kunne vi godt ha utslettet dÞgnfluearten, uten store fÞlger for Þkosystemet. I praksis er det det som er meningen med menneskeliv ogsÄ (sett bort i fra det religiÞse). Mange mennesker har innsett dette i sin hÞyeste grad, men likevel er egoismen og overlevelsesinstinkter i veien for Ä for eksempel ta selvmord.
Selve Ăžkosystemet har et overlevelsesinstinkt
Skrevet: Sűn 20 Mar 2005, 18:50
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
om man velger Ä ta livet av seg eller ikke under tortur kommer ann pÄ smerteterskel og generel sinnstilstand. et stabilt menneske med hÞy smerteterskel holder ut mye lenger enn en potensiell selvmordskandidat med lav smerteterskel. i tillegg bÞr man ha noe Ä tro pÄ for Ä overleve noe sÄnn. hvis det er sÄnn ordentlig grov tortur er det kanskje like greit Ä ta livet av seg, ettersom man vil fÄ sÄ store psykiske problemer i tillegg til de fysiske skadene at det vil bli et veldig 'amputert' liv.
jeg hadde ikke fikset Ä gÄ rundt med smerter i hele kroppen og gjenoppleve all torturen bare jeg sÄ et videokamera pÄ et kjÞpesenter.
Skrevet: Man 21 Mar 2005, 01:21
Coralin
Veronica
Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
Re: ALT er bedre enn Ă„ dĂž Niconogood skrev: Ărlig talt..
ALT er bedre enn Ä dÞ.. NÄr du er dÞd er alt over, zip, finito, no more.. Du ligger halvannen meter under jorden og rÄtner. Det er som fÞr du ble fÞdt. Du er INGENTING!.
SÄ lenge det er liv er det hÄp.. Du er ihvertfall noe.
Personlig ville jeg heller bli torturert i all evighet enn Ä faktisk dÞ. Hvis noen hadde aktivt dÞdshjelpet meg hadde jeg blitt dritsur! Ville heller vÊrt en siklende grÞnnsak pÄ et bord enn Ä dÞ. Selv om sjansen bare er en minipromille for at jeg noensinne skulle vÄkne igjen, er det ihvertfall bedre enn ingen sjanse i det hele tatt.
Ville heller ikke ofret livet for noen sak. Hvis jeg dĂžr i dag spiller det egentlig jamnt faen hva som skjer med verden i morgen. Fordi jeg ville vĂŠrt borte, zip finito.
SÄ lenge det er liv er det hÄp!
Derfor fatter jeg heller ikke folk som gjĂžr selvmord... Ărlig talt. Selv om livet suger akkurat her og nĂ„ finnes det sĂ„ uendelig mange andre muligheter... Bli beachbum i Australia, meld deg i fremmedlegionen, bli en levende gud i en eller annen forlatt indianerstamme i amazonas. Livet har sĂ„ fordĂžmt mange muligheter, og kaste det bort er ren idioti.
Ingenting er verre enn Ă„ dĂž for pokker!
Jeg tror pÄ reinkarnasjon. SÄ jeg lever til jeg dÞr. og sÄ lever jeg videre. Om du ikke tror det sÄ fÄr jo det bli ditt problem. Men hva er vitsen om vi bare skulle gÄ rundt her nede Ä gjÞre en rekke meningslÞse ting, det livet du lever nÄ er INGENTING i forhold til den store sammenhengen.
Skrevet: Man 21 Mar 2005, 22:53
hĂŒter'n
Slushpuppy!
hva hvis du sammenligner livet uten reinkarnasjon som en deadline pÄ nÄr en oppgave skal vÊre gjort og livet med reinkarnason som en oppgave med en deadline du vet du kan tÞye i det lengere?
jeg er et menneske som gjÞr ting pÄ den aller siste fristen jeg kan fÄ til, tÞyer grensene sÄ langt det gÄr, drar en hvit lÞgn eller to for Ä slippe litt til. ville det ikke da vÊre lurt for meg Ä heller ikke tro pÄ reinkarnasjon? du har bare dette livet, hvis du fÄr et til eller tusen er vel det bare bonus?
ikke det at jeg tror det er sÄ viktig Ä 'gjÞre' masse stash, men hvis man har et mÄl (jeg gjetter pÄ nirvana, ettersom vi var inne pÄ reinkarnasjon), og ikke er disiplinert nok i utgangspunktet vil man automatisk tillate seg mye mer som ikke er god karma hvis man tenker 'jeg har da sÄ mange liv som jeg trenger'.
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 03:25
Coralin
Veronica
noen utvikler seg raskere enn andre, noen bruker 30000 Är pÄ noe som andre bruker 70000 Är pÄ. Og det du gjÞr i dette livet vil ha noe Ä si pÄ hvilke liv du mÄ leve neste gang. Du skal nemlig lÊre noe, gjÞre fremgang, gjÞr du ikke det, mÄ du gjennom det samme gang pÄ gang.
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 10:06
Glahn
Mors Lille Ole
Reinkarnasjon hadde vÊrt noe Ä overveie Ä tro pÄ, hadde det ikke vÊrt for at antallet skapninger med liv pÄ denne planeten er alt annet enn stabilt. I begynnelsen var det ikke liv, nÄ er det 6 milliarder mennesker og gudene vet hvor mange fler andre skapninger pÄ denne planeten. AltsÄ skal man til med mange tilleggsforklaringer for Ä forklare det sterkt varierende antallet sjeler pÄ jorda.
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 15:37
Coralin
Veronica
jaja, men det er ikke det diskusjonen gÄr ut pÄ.. og da mÄ det bli en annen diskusjon. For her snakker vi om Ä leve/dÞ
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 16:24
Glahn
Mors Lille Ole
Hva man tror om et eventuelt etterliv vil da kunne ha ganske store konsekvenser for hva man mener om hvor ille det er Ä dÞ. AltsÄ er det relevant, og det mÄ vÊre lov Ä fÄ folk til Ä tenke litt over hva de tror pÄ, fÄ dem til Ä stille seg selv noen spÞrsmÄl - det vil igjen kanskje ha konsekvenser for hva de mener om at "alt er bedre enn Ä dÞ".
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 20:00
hĂŒter'n
Slushpuppy!
coralin, jeg vet hva grunnfilosofien er, men poenget mitt var at jeg tror man som en lat person vil ha godt av Ă„ ha en tidsfrist
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 20:42
Coralin
Veronica
Glahn skrev: Hva man tror om et eventuelt etterliv vil da kunne ha ganske store konsekvenser for hva man mener om hvor ille det er Ä dÞ. AltsÄ er det relevant, og det mÄ vÊre lov Ä fÄ folk til Ä tenke litt over hva de tror pÄ, fÄ dem til Ä stille seg selv noen spÞrsmÄl - det vil igjen kanskje ha konsekvenser for hva de mener om at "alt er bedre enn Ä dÞ".
Vi lever for Ä lÊre, og det vi ikke lÊrer, det mÄ vi lÊre i neste liv, lÊrer vi det ikke da, mÄ vi lÊre det i neste osv. Men vi utvikler oss alle, gÄr fremover, noen raskere enn andre. Hvor det ender, det fÄr man jo vente Ä se..
Skrevet: Tir 22 Mar 2005, 23:54
Blazer
Varm i trĂžya
Ble Medlem: 18 Apr 2005 Innlegg: 60 Bosted: Gran
Hva gjÞr man nÄr man kommer til toppen av reinkarnasjonsstigen - Da er man jo utlÊrt, skal man da leve det samme livet om og om og om igjen da ?
Min teori er at man fÄr ét liv, én sjanse. Det man gjÞr i det livet er det man gjÞr. Tiden gÄr, til den slutter, sÄ begynner den pÄ nytt igjen og alt skjer pÄ nytt. Det forklarer at noen vet ting som ikke har skjedd enda, at noen drÞmmer hva som skjer i 'fremtiden' etc.
Og de som tror det er et hÞyere vesen eller lignende, mÄ da stille seg spÞrsmÄlet, hvordan ble det hÞyere vesenet skapt, noe mÄ ha skapt det som er hÞyere pÄ rangstigen. Det gÄr da i en uendelig sÞyle oppover og oppover som er umulig og forklare.
Meningen med livet er i og for seg Ä finne meningen med livet, finner vi ut meningen med livet, er det ikke verdt Ä leve lengre, for da skjÞnner vi alt. Det blir som Ä lese en bok og fÄ rÞpet slutten. Det blir ikke like spennende. Og mange vil derfor da droppe boka, eller filmen for den saks skyld. PÄ samme mÄte ville det ha fungert om vi fant ut svaret pÄ den ulÞselige gÄten, meningen med livet og hva som skjer etter dÞden.
Hvis det ikke er noen overraskelser igjen, eller noe slikt Ä fundere pÄ sÄ vil det ikke vÊre sÄ mye vits i Ä fullfÞre livet.
Jeg har mange mange ganger tatt meg selv i Ä tenke dypt over hvorfor jeg er her, hvordan jeg kom hit. Jo mer jeg tenker jo nÊrmere fÞler jeg at jeg kommer lÞsningen. Men sÄ plutselig er det som om det er en sperre for Ä ta det frem. Akkurat som om lÞsningen er i hodet mitt, men det er en firewall der som blokker det, og sÄ blir jeg litt svimmel og fÄr en rar fÞlelse i kroppen. En slags "sensation". Og sÄ mÄ jeg begynne pÄ nytt med tenkingen.
Er det bare meg som har fÞlt det sÄnn ?
Skrevet: Sűn 25 Sep 2005, 02:09
Rambo
FrÀmling
Ble Medlem: 23 Okt 2005 Innlegg: 1
SÄ lenge ein har eit syn pÄ dÞden som Niconogood verkar Ä ha, som ogsÄ eg har, har eg vanskeleg for Ä forstÄ ein frykt for dÞden basert pÄ anna enn mennesket si drift til Ä oppretthalda livet.
Det er sjÞlvsagt lov Ä tru anna, eller Ä tvila pÄ om dÞden faktisk fÞrer til simpelthen slutt pÄ Ä vera medviten. Dersom ein fryktar eit anna liv, i Helheim eller Himmelen er det fornuftig Ä bita litt negler.
Men sett at, dÞden er slutt pÄ eksistens for eit subjekt. Hjartet stoppar, og dermed stoppar og hjernen som konstituerar vÄre medvitstilstandar. Som Niconogood seier, sÄ er det dÄ for meg ingenting . Eg kan ikkje vera glad og eg kan ikkje vera lei meg, fordi eg er ikkje .
Og nett det, at ein dÞd person slettes ikkje er som medviten person gjer det vanskeleg Ä forstÄ kvifor ein skulle vera redd for dÞden. SÄ lenge det er liv, sÄ det hÄp? Ja, OK. Mangel pÄ hÄp for mennesket er at det er mÞrkt i andre enden av tunnelen, frÄver av lÞysingar.
DÞden vil ikkje fÞra med seg eit frÄver av lÞysingar for mennesket. Den fÞrar ikkje med seg noko som helst.
For at dÞden, som opphÞr av eksistens, skal vera eit vonde for mennesket mÄ den vera eit tap for mennesket. Men korleis kan noko som ikkje er, ha tapt noko?
Tap krevjer eit subjekt som tapar, eit subjekt som i tilfelle dĂžden er ikkje-eksisterande.
_________________ Til Helheim med ambulansen
Skrevet: Man 24 Okt 2005, 00:00
kake
FrÀmling
Ble Medlem: 13 Okt 2005 Innlegg: 6
Men, det er jo et tap. Selv om personen som det gÄr utover ikke opplever sin egen dÞd. For det fÞrste kan jeg se fram mot min dÞd, og vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte. Og denne viten gjÞr meg trist nÄ, selv om jeg ikke opplever det nÄr det faktisk skjer. En annen ting er om det kan skje vonde ting med oss uten at vi opplever det selv, er det en dÄrlig ting for en person at den man er gift med er kronisk utro hvis personen aldri fÄr vite om det ?
Skrevet: Tir 25 Okt 2005, 10:59
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
Ble Medlem: 26 Nov 2004 Innlegg: 272 Bosted: The staff of anger
kake skrev: vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte.
NÄ har ikke jeg fulgt denne diskusjonen sÄ nÞye, og gjentar kanskje noe.
Jeg vil pÄstÄ at det IKKe blir borte, det lever videre pÄ ett eller annet vis. Kanskje ikke materielt, men fÞlelsesmessig. Se pÄ sÄkalte "nÊr dÞden opplevelser", folk beskriver Ä fly utenfor sin egen kropp, Ä vÊre bevisst, kjenne at de har et legeme men pÄ en helt annen mÄte enn et jordisk legeme, Ä fÞle seg alene fordi ingen ser dem og plutselig se sine dÞde slektninger som har kommet for Ä ta imot dem, om sÄ se "en skapning av lys" "et sendebud" som spÞr deg om du er rede. "Elsker du meg? Elsker du meg gÄr du tilbake nÄ og fullfÞrer det du har begynt pÄ." Hva som skjer med de som fÞlger med sendebudet vet bare de dÞde selv, men at de opphÞrer Ä eksistere, at de ikke lever mer har jeg store vanskeligheter for Ä tro. Man blir ikke borte.
Skrevet: Sűn 30 Okt 2005, 12:52
Blazer
Varm i trĂžya
Ble Medlem: 18 Apr 2005 Innlegg: 60 Bosted: Gran
sjokoladekjeks skrev: kake skrev: vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte.
NÄ har ikke jeg fulgt denne diskusjonen sÄ nÞye, og gjentar kanskje noe.
Jeg vil pÄstÄ at det IKKe blir borte, det lever videre pÄ ett eller annet vis. Kanskje ikke materielt, men fÞlelsesmessig. Se pÄ sÄkalte "nÊr dÞden opplevelser", folk beskriver Ä fly utenfor sin egen kropp, Ä vÊre bevisst, kjenne at de har et legeme men pÄ en helt annen mÄte enn et jordisk legeme, Ä fÞle seg alene fordi ingen ser dem og plutselig se sine dÞde slektninger som har kommet for Ä ta imot dem, om sÄ se "en skapning av lys" "et sendebud" som spÞr deg om du er rede. "Elsker du meg? Elsker du meg gÄr du tilbake nÄ og fullfÞrer det du har begynt pÄ." Hva som skjer med de som fÞlger med sendebudet vet bare de dÞde selv, men at de opphÞrer Ä eksistere, at de ikke lever mer har jeg store vanskeligheter for Ä tro. Man blir ikke borte.
Den enkle forklaringen pÄ dette, er at hjernen fortsatt er intakt helt til det siste slutt...det er den som dÞr sist av mangel pÄ blodtilfÞrsel og oksygen, derfor sÄ lager hjernen opp de forklaringene pÄ sanseinntrykkene man fÄr selv... eks. en person mistet sin kone eller mann i en ulykke... og dÞr en liten tid etterpÄ...nÄr savnet etter den personen fortsatt er stort... da Þnsker den personen sterkt og se ektefellen som den mistet... og tegner seg et bilde av at personen fÄr se ektefellen igjen nÄr lyset kommer... Men sÄ overlever personen takket vÊre legehjelp e.l. og har fortsatt det sanseinntrykket intakt og forteller det videre til sine nÊrmeste.
Og hvis noe sÄnt skjer hver gang en person holder pÄ Ä dÞ..sÄ blir disse "nÊr-dÞden-opplevelses" teoriene ganske utbredt og like. Det er da en vitenskapelig eller fysisk forklaring om du vil, det andre er Ä implentere det i en eller annen form for gudstro/ukjent kraft.
Skrevet: Ons 17 Mai 2006, 22:48
Pyro
Erkegranul
Ble Medlem: 14 Aug 2004 Innlegg: 3212 Bosted: ImbaCity!
Re: ALT er bedre enn Ä dÞ Niconogood skrev: Ville heller vÊrt en siklende grÞnnsak pÄ et bord enn Ä dÞ. Selv om sjansen bare er en minipromille for at jeg noensinne skulle vÄkne igjen, er det ihvertfall bedre enn ingen sjanse i det hele tatt.
Jeg kan ikke tenke meg noe vÊrre enn Ä ligge bevisst i et dÞdt legeme. Da vil jeg heller fÄ slippe. La noen dra ut kontakten og gi familien min muligheten til Ä bearbeide det og gÄ videre.
Jeg vil blir husket for de tingene jeg gjorde og lo av, enn mange Är med tung forpliktelse til Ä se til meg mens jeg hjelpelÞst er fanget i et dÞdt skall.
Skrevet: Tir 30 Mai 2006, 11:14
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Mćned 3 Mćneder 6 Mćneder 1 Ćr Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende