DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
ALT er bedre enn å dø
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 5 av 8 [149 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Av Innlegg
fishsticksboy
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 31 Mai 2003
Teoretisk: Man sitter i et rom der man har akkurat det man trenger for å overleve (mat, vann +). I taket, veggen eller i et hjørne finnes et hull man kan se inn i rommet fra. På utsiden av dette hullet sitter en person om sikter mot hodet ditt. Dette vet du: du blir siktet på og kan når som helst bli skutt.
Min påstand er at man under et slikt forhold ville begått selvmord enn å leve i unvisshet.

InnleggSkrevet: Man 14 Mar 2005, 21:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
mærta-bærta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
Mennesket er født med en sterk selvoppholdelsesdrift, vi vil gå temmelig langt for å overleve. Men det trenger ikke å bety at vi er redde for å dø, det er bare en "refleks" hos oss.

InnleggSkrevet: Tir 15 Mar 2005, 11:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg tror det faktisk kan være helt greit å dø, når man for eksempel har rukket å bli 94 år gammel, og er blitt så altfor, altfor gammel og svak. Da kan det hende man synes det er helt greit.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 23:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Ingenting er jo egentlig bedre enn å dø.. Man merker jo ikke noe til det, så hva er så fælt? Det er jo ingen konsekvenser (så sant man ser bortifra religion), og man ligger vel ikke i kista og tenker "shit, jeg fikk aldri kjørt formel 1 som jeg drømte om..".. ?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 10:28
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Det skal i det hele tatt utrolig mye til for folk å ta selvmord. Veldig mange prøver utallige ganger uten å få det til. Likevel føler de at de har lyst til å dø.

Det sies at en ikke kan drukne seg selv, uten hjelp.

Man kan se på for eksempel døgnfluer. Det eneste livene deres går ut på, er å formere seg, og dø, praktisk mening med et døgnflueliv er altså å være en del av økosystemet. I dag kunne vi godt ha utslettet døgnfluearten, uten store følger for økosystemet. I praksis er det det som er meningen med menneskeliv også (sett bort i fra det religiøse). Mange mennesker har innsett dette i sin høyeste grad, men likevel er egoismen og overlevelsesinstinkter i veien for å for eksempel ta selvmord.

Selve økosystemet har et overlevelsesinstinkt

InnleggSkrevet: Søn 20 Mar 2005, 18:50
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
om man velger å ta livet av seg eller ikke under tortur kommer ann på smerteterskel og generel sinnstilstand. et stabilt menneske med høy smerteterskel holder ut mye lenger enn en potensiell selvmordskandidat med lav smerteterskel. i tillegg bør man ha noe å tro på for å overleve noe sånn. hvis det er sånn ordentlig grov tortur er det kanskje like greit å ta livet av seg, ettersom man vil få så store psykiske problemer i tillegg til de fysiske skadene at det vil bli et veldig 'amputert' liv.

jeg hadde ikke fikset å gå rundt med smerter i hele kroppen og gjenoppleve all torturen bare jeg så et videokamera på et kjøpesenter.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 01:21
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
Re: ALT er bedre enn å dø

Niconogood skrev:
Ærlig talt..
ALT er bedre enn å dø.. Når du er død er alt over, zip, finito, no more.. Du ligger halvannen meter under jorden og råtner. Det er som før du ble født. Du er INGENTING!. Shocked

Så lenge det er liv er det håp.. Du er ihvertfall noe.
Personlig ville jeg heller bli torturert i all evighet enn å faktisk dø. Hvis noen hadde aktivt dødshjelpet meg hadde jeg blitt dritsur! Mad Ville heller vært en siklende grønnsak på et bord Freakish enn å dø. Selv om sjansen bare er en minipromille for at jeg noensinne skulle våkne igjen, er det ihvertfall bedre enn ingen sjanse i det hele tatt.

Ville heller ikke ofret livet for noen sak. Hvis jeg dør i dag spiller det egentlig jamnt faen hva som skjer med verden i morgen. Fordi jeg ville vært borte, zip finito. Exclamation

Så lenge det er liv er det håp!
Derfor fatter jeg heller ikke folk som gjør selvmord... Ærlig talt. Selv om livet suger akkurat her og nå finnes det så uendelig mange andre muligheter... Bli beachbum i Australia, meld deg i fremmedlegionen, bli en levende gud i en eller annen forlatt indianerstamme i amazonas. Livet har så fordømt mange muligheter, og kaste det bort er ren idioti.
Ingenting er verre enn å dø for pokker! Hoppido

Jeg tror på reinkarnasjon. Så jeg lever til jeg dør. og så lever jeg videre. Om du ikke tror det så får jo det bli ditt problem. Men hva er vitsen om vi bare skulle gå rundt her nede å gjøre en rekke meningsløse ting, det livet du lever nå er INGENTING i forhold til den store sammenhengen.

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 22:53
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

hva hvis du sammenligner livet uten reinkarnasjon som en deadline på når en oppgave skal være gjort og livet med reinkarnason som en oppgave med en deadline du vet du kan tøye i det lengere?

jeg er et menneske som gjør ting på den aller siste fristen jeg kan få til, tøyer grensene så langt det går, drar en hvit løgn eller to for å slippe litt til. ville det ikke da være lurt for meg å heller ikke tro på reinkarnasjon? du har bare dette livet, hvis du får et til eller tusen er vel det bare bonus?

ikke det at jeg tror det er så viktig å 'gjøre' masse stash, men hvis man har et mål (jeg gjetter på nirvana, ettersom vi var inne på reinkarnasjon), og ikke er disiplinert nok i utgangspunktet vil man automatisk tillate seg mye mer som ikke er god karma hvis man tenker 'jeg har da så mange liv som jeg trenger'.

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 03:25
Coralin
Veronica
Veronica

noen utvikler seg raskere enn andre, noen bruker 30000 år på noe som andre bruker 70000 år på. Og det du gjør i dette livet vil ha noe å si på hvilke liv du må leve neste gang. Du skal nemlig lære noe, gjøre fremgang, gjør du ikke det, må du gjennom det samme gang på gang.

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 10:06
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Reinkarnasjon hadde vært noe å overveie å tro på, hadde det ikke vært for at antallet skapninger med liv på denne planeten er alt annet enn stabilt. I begynnelsen var det ikke liv, nå er det 6 milliarder mennesker og gudene vet hvor mange fler andre skapninger på denne planeten. Altså skal man til med mange tilleggsforklaringer for å forklare det sterkt varierende antallet sjeler på jorda.

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 15:37
Coralin
Veronica
Veronica

jaja, men det er ikke det diskusjonen går ut på.. og da må det bli en annen diskusjon. For her snakker vi om å leve/dø

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 16:24
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Hva man tror om et eventuelt etterliv vil da kunne ha ganske store konsekvenser for hva man mener om hvor ille det er å dø. Altså er det relevant, og det må være lov å få folk til å tenke litt over hva de tror på, få dem til å stille seg selv noen spørsmål - det vil igjen kanskje ha konsekvenser for hva de mener om at "alt er bedre enn å dø".

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 20:00
hüter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

coralin, jeg vet hva grunnfilosofien er, men poenget mitt var at jeg tror man som en lat person vil ha godt av å ha en tidsfrist Wink

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 20:42
Coralin
Veronica
Veronica

Glahn skrev:
Hva man tror om et eventuelt etterliv vil da kunne ha ganske store konsekvenser for hva man mener om hvor ille det er å dø. Altså er det relevant, og det må være lov å få folk til å tenke litt over hva de tror på, få dem til å stille seg selv noen spørsmål - det vil igjen kanskje ha konsekvenser for hva de mener om at "alt er bedre enn å dø".

Vi lever for å lære, og det vi ikke lærer, det må vi lære i neste liv, lærer vi det ikke da, må vi lære det i neste osv. Men vi utvikler oss alle, går fremover, noen raskere enn andre. Hvor det ender, det får man jo vente å se..Smile

InnleggSkrevet: Tir 22 Mar 2005, 23:54
Blazer
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 18 Apr 2005
Hva gjør man når man kommer til toppen av reinkarnasjonsstigen - Da er man jo utlært, skal man da leve det samme livet om og om og om igjen da ?

Min teori er at man får ét liv, én sjanse. Det man gjør i det livet er det man gjør. Tiden går, til den slutter, så begynner den på nytt igjen og alt skjer på nytt. Det forklarer at noen vet ting som ikke har skjedd enda, at noen drømmer hva som skjer i 'fremtiden' etc.

Og de som tror det er et høyere vesen eller lignende, må da stille seg spørsmålet, hvordan ble det høyere vesenet skapt, noe må ha skapt det som er høyere på rangstigen. Det går da i en uendelig søyle oppover og oppover som er umulig og forklare.

Meningen med livet er i og for seg å finne meningen med livet, finner vi ut meningen med livet, er det ikke verdt å leve lengre, for da skjønner vi alt. Det blir som å lese en bok og få røpet slutten. Det blir ikke like spennende. Og mange vil derfor da droppe boka, eller filmen for den saks skyld. På samme måte ville det ha fungert om vi fant ut svaret på den uløselige gåten, meningen med livet og hva som skjer etter døden.

Hvis det ikke er noen overraskelser igjen, eller noe slikt å fundere på så vil det ikke være så mye vits i å fullføre livet.

Jeg har mange mange ganger tatt meg selv i å tenke dypt over hvorfor jeg er her, hvordan jeg kom hit. Jo mer jeg tenker jo nærmere føler jeg at jeg kommer løsningen. Men så plutselig er det som om det er en sperre for å ta det frem. Akkurat som om løsningen er i hodet mitt, men det er en firewall der som blokker det, og så blir jeg litt svimmel og får en rar følelse i kroppen. En slags "sensation". Og så må jeg begynne på nytt med tenkingen.

Er det bare meg som har følt det sånn ?

InnleggSkrevet: Søn 25 Sep 2005, 02:09
Rambo
Främling
Främling

Ble Medlem: 23 Okt 2005
Så lenge ein har eit syn på døden som Niconogood verkar å ha, som også eg har, har eg vanskeleg for å forstå ein frykt for døden basert på anna enn mennesket si drift til å oppretthalda livet.

Det er sjølvsagt lov å tru anna, eller å tvila på om døden faktisk fører til simpelthen slutt på å vera medviten. Dersom ein fryktar eit anna liv, i Helheim eller Himmelen er det fornuftig å bita litt negler.

Men sett at, døden er slutt på eksistens for eit subjekt. Hjartet stoppar, og dermed stoppar og hjernen som konstituerar våre medvitstilstandar. Som Niconogood seier, så er det då for meg ingenting. Eg kan ikkje vera glad og eg kan ikkje vera lei meg, fordi eg er ikkje.

Og nett det, at ein død person slettes ikkje er som medviten person gjer det vanskeleg å forstå kvifor ein skulle vera redd for døden. Så lenge det er liv, så det håp? Ja, OK. Mangel på håp for mennesket er at det er mørkt i andre enden av tunnelen, fråver av løysingar.

Døden vil ikkje føra med seg eit fråver av løysingar for mennesket. Den førar ikkje med seg noko som helst.

For at døden, som opphør av eksistens, skal vera eit vonde for mennesket må den vera eit tap for mennesket. Men korleis kan noko som ikkje er, ha tapt noko?

Tap krevjer eit subjekt som tapar, eit subjekt som i tilfelle døden er ikkje-eksisterande.

InnleggSkrevet: Man 24 Okt 2005, 00:00
kake
Främling
Främling

Ble Medlem: 13 Okt 2005
Men, det er jo et tap. Selv om personen som det går utover ikke opplever sin egen død. For det første kan jeg se fram mot min død, og vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte. Og denne viten gjør meg trist nå, selv om jeg ikke opplever det når det faktisk skjer. En annen ting er om det kan skje vonde ting med oss uten at vi opplever det selv, er det en dårlig ting for en person at den man er gift med er kronisk utro hvis personen aldri får vite om det ?

InnleggSkrevet: Tir 25 Okt 2005, 10:59
sjokoladekjeks
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Nov 2004
kake skrev:
vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte.

Nå har ikke jeg fulgt denne diskusjonen så nøye, og gjentar kanskje noe.
Jeg vil påstå at det IKKe blir borte, det lever videre på ett eller annet vis. Kanskje ikke materielt, men følelsesmessig. Se på såkalte "nær døden opplevelser", folk beskriver å fly utenfor sin egen kropp, å være bevisst, kjenne at de har et legeme men på en helt annen måte enn et jordisk legeme, å føle seg alene fordi ingen ser dem og plutselig se sine døde slektninger som har kommet for å ta imot dem, om så se "en skapning av lys" "et sendebud" som spør deg om du er rede. "Elsker du meg? Elsker du meg går du tilbake nå og fullfører det du har begynt på." Hva som skjer med de som følger med sendebudet vet bare de døde selv, men at de opphører å eksistere, at de ikke lever mer har jeg store vanskeligheter for å tro. Man blir ikke borte.

InnleggSkrevet: Søn 30 Okt 2005, 12:52
Blazer
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 18 Apr 2005
sjokoladekjeks skrev:
kake skrev:
vite at alt som er meg og som jeg har bygd opp, blir borte.

Nå har ikke jeg fulgt denne diskusjonen så nøye, og gjentar kanskje noe.
Jeg vil påstå at det IKKe blir borte, det lever videre på ett eller annet vis. Kanskje ikke materielt, men følelsesmessig. Se på såkalte "nær døden opplevelser", folk beskriver å fly utenfor sin egen kropp, å være bevisst, kjenne at de har et legeme men på en helt annen måte enn et jordisk legeme, å føle seg alene fordi ingen ser dem og plutselig se sine døde slektninger som har kommet for å ta imot dem, om så se "en skapning av lys" "et sendebud" som spør deg om du er rede. "Elsker du meg? Elsker du meg går du tilbake nå og fullfører det du har begynt på." Hva som skjer med de som følger med sendebudet vet bare de døde selv, men at de opphører å eksistere, at de ikke lever mer har jeg store vanskeligheter for å tro. Man blir ikke borte.

Den enkle forklaringen på dette, er at hjernen fortsatt er intakt helt til det siste slutt...det er den som dør sist av mangel på blodtilførsel og oksygen, derfor så lager hjernen opp de forklaringene på sanseinntrykkene man får selv... eks. en person mistet sin kone eller mann i en ulykke... og dør en liten tid etterpå...når savnet etter den personen fortsatt er stort... da ønsker den personen sterkt og se ektefellen som den mistet... og tegner seg et bilde av at personen får se ektefellen igjen når lyset kommer... Men så overlever personen takket være legehjelp e.l. og har fortsatt det sanseinntrykket intakt og forteller det videre til sine nærmeste.

Og hvis noe sånt skjer hver gang en person holder på å dø..så blir disse "nær-døden-opplevelses" teoriene ganske utbredt og like. Det er da en vitenskapelig eller fysisk forklaring om du vil, det andre er å implentere det i en eller annen form for gudstro/ukjent kraft.

InnleggSkrevet: Ons 17 Mai 2006, 22:48
Pyro
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 14 Aug 2004
Re: ALT er bedre enn å dø

Niconogood skrev:
Ville heller vært en siklende grønnsak på et bord Freakish enn å dø. Selv om sjansen bare er en minipromille for at jeg noensinne skulle våkne igjen, er det ihvertfall bedre enn ingen sjanse i det hele tatt.

Jeg kan ikke tenke meg noe værre enn å ligge bevisst i et dødt legeme. Da vil jeg heller få slippe. La noen dra ut kontakten og gi familien min muligheten til å bearbeide det og gå videre.
Jeg vil blir husket for de tingene jeg gjorde og lo av, enn mange år med tung forpliktelse til å se til meg mens jeg hjelpeløst er fanget i et dødt skall.

InnleggSkrevet: Tir 30 Mai 2006, 11:14
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 5 av 8 [149 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet