DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Lik lĂžnn for arbeid...
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [17 Posts]  
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Lik lĂžnn for arbeid...

Ja du leste riktig.

Henrik FÊrevÄg, en av de flittigste skribentene pÄ Nettavisens forum "Veggavisen" kommenterer SV's nye kampsak. "Lik lÞnn for arbeid"(!).

Henrik FÊrevÄg skrev:
I en av de luftigste debattene jeg har hÞrt i Her og NÄ var det Thorkildsen - SV baben - som fÞrte an. Til og med sindige Kari SÞrbÞ mÄtte spÞrre to ganger for Ä vÊre sikker pÄ om hun hÞrte riktig.
Kvinnebevegelsen i Norge har ikke flere kampsaker igjen. Lik lÞnn for lik innsats er stort sett en selvfÞlge, styrekvotering, kontantstÞtte og ett Ärs barselspermisjon er bare noen av godene. De er derfor pÄ desperat jakt etter nye saker for Ä rettferdiggjÞre sitt engasjement.
Og Thorkildsen - som er i ferd med Ă„ bli en vandrende blondinevits - klinte til. Vi i SV vil at det skal vĂŠre lik lĂžnn for arbeid.
Mener du ikke lik lĂžnn for likt arbeid? prĂžvde Kari SĂžrbĂž seg.
Nei, det nye nĂ„ er Ă„ kreve lik lĂžnn for arbeid. Å sammenligne lĂžnnsnivĂ„ pĂ„ tvers av faggrupper, ikke bare innenfor for likt arbeid. Det var som om vi bare ventet pĂ„ det med at - "Ă„ssĂ„ er vi i mot krig og fred og sĂ„nn".

Det ville vÊre Ä hÄpe at noen innenfor deres egne sirkler ville ta mennesket som aldri har vÊrt i noe arbeid, i skole og fortelle henne at den slags eksperimenter har vÊrt prÞvd tidligere noen fÄ tidssoner fÞr oss med, katastrofalt resultat. Det er klart vi skal vÊre generÞse og la selv enfoldigheten fÄ boltre seg, men pÄ ett eller annet plan mÄ vi bli klar over at det er en av vÄre lovgivere som snakker og muligens en kommende statsrÄd.

http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=124&threadid=12125&enterthread=y

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 12:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Jeg likte det denne FÊrevÄg skrev - det virket som han tenkte: "joda, kunne vÊrt flott det, om det virket, men det er jo likevel galskap".

I motsetning til de som begynner Ă„ skrike om "tyveri", "snylting" og den slags... Very Happy

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 12:22
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
root
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 14 Mar 2005
Jeg finner artikkelen usaklig og dÄrlig skrevet. I stede for Ä ta forseg SVs forslag og analysere det i sin helhet angriper han Thorkildsen og debatten i seg selv. Dette ved Ä karakterisere debatten som "luftig" og Thorkildsen som "SV baben". Usaklig til de grader.

NÄr det angÄr: "..den slags eksperimenter har vÊrt prÞvd tidligere noen fÄ tidssoner fÞr oss med, katastrofalt resultat." Skulle jeg gjerne sett av FÊrevÄg dokumenterer dette litt nÊrmere. Mener han at det er ideen eller utfÞrelsen som er problemet? Hvis det er ideen i seg selv vil jeg gjerne hÞre hans resonnement for Ä hevde dette og hvis det er gjennomfÞrelsen sÄ er det nesten naivt Ä hevde at SV tar sine forslag direkte fra det gamle Sovjet.

"Lik lĂžnn for lik innsats er stort sett en selvfĂžlge,.." Kvinner tjener fortsatt mindre en menn i mange yrker, Ă„ hevde at dette er noe som er lĂžst og ikke lenger er relevant blir litt for enkelt.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 14:44
Sist endret av root den Ons 16 Mar 2005, 15:16, endret 2 ganger
root
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

dobbelpost

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 14:44
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
StĂžtter du "lik lĂžnn for arbeid"?

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:31
root
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Hvis du mener om jeg stÞtter det gamle likestillingsmÄlet som er nedfelt i likestillingsloven av 1978 hvor det heter "lik lÞnn for arbeid av lik verdi." SÄ ja da stÞtter jeg dette, da det sier blant annet sier av menn og kvinner i samme jobb skal tjene likt. NÄr det gjelder dette nye forslaget fra SV sÄ kjenner jeg ikke til innholdet i dette forslaget og kan derfor ikke vurdere min stilling til det.

InnleggSkrevet: Ons 16 Mar 2005, 17:47
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Slik jeg skjÞnte det var det her snak om lik lÞnn uansett hva slags arbeid. Butikkmedarbeideren pÄ Kiwi skal tjene like mye som en leder med ansvar for hundrevis av personer. En med master skal tjene like mye som en med yrkesfagutdannelse..

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 18:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Tja, det er jo ikke godt Ä si hva forslaget var... Lille herr Henrik "mannebeinet" FÊrevÄg var jo litt for opphengt i den fryktelige "SV-baben" Thorkildsen "den vandrende blondinevitsen", til Ä komentere saken; utover de obligatoriske flosklene. Man skulle nesten tro at han var ulykkelig forelsket i henne, eller noe...

Hvis FÊrvÄg klarer Ä presse ut noe fornuftig og saklig etterhver blir det kanskje mulig Ä vurdere det for, hva enn det er. Til da uttaler jeg min enighet i lÞnnsutgjevning mellom arbeide "av lik verdi"; og uenighet til fullstendig likelÞnn.

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 21:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tygg litt pÄ den der... da mener man selvsagt at det skal vÊre gratis Ä ta utdannelse ogsÄ, ellers ville vel ingen finne pÄ Ä forville seg inn i den gjeldsbilen...

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 23:20
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:
Tygg litt pÄ den der... da mener man selvsagt at det skal vÊre gratis Ä ta utdannelse ogsÄ, ellers ville vel ingen finne pÄ Ä forville seg inn i den gjeldsbilen...

NÄ er det vel i fÞrste rekke snakk om lik lÞnn for arbeide med tilsvarende utdanning (mÄlt i lengde) og arbeidsbelastning. Siden stÞrelsen pÄ studielÄn ikke varierer utover lengden pÄ utdannelsen, vil vel det og gjerne si at det stort sett er snakk om like store studielÄn. Per i dag er det jo tvert om svÊrt ulÞnnsomt Ä ta enkelte utdannelser, som ikke betaler seg i forhold til lengden pÄ utdannelsen.

Gratis utdanning er dog uannsett helt essensielt i et moderne samfunn. Wink

InnleggSkrevet: Tor 17 Mar 2005, 23:54
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Gratis utdannelse hadde vĂŠrt no.

Men det er jo for mange studenter uansett, sÄ man mÄ jo begrense det litt pÄ en eller annen mÄte.

Det ville ogsÄ tiltrukket seg mange strykere.

SÄ skulle en hatt det slik, mÄtte en stille krav til karakterer og resultater. det gjÞr man jo i en hviss grad nÄ og, men siden man ville fÄtt mange, mange flere studenter, mÄtte man Þke kravene proporsjonalt.

OgsÄ syns jeg kantinedriften kunne vÊrt satt bort til studenter som ville tjene noen slanter i uka, istedet for Ä gi oppdraget til "voksne" folk som ikke engang vet hva som er god mat.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:07
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Terning skrev:
Men det er jo for mange studenter uansett, sÄ man mÄ jo begrense det litt pÄ en eller annen mÄte.

Det ville ogsÄ tiltrukket seg mange strykere.

SÄ skulle en hatt det slik, mÄtte en stille krav til karakterer og resultater. det gjÞr man jo i en hviss grad nÄ og, men siden man ville fÄtt mange, mange flere studenter, mÄtte man Þke kravene proporsjonalt.

Jeg tror ikke det ville blitt sÊrlig mange flere studenter, skillet mellom de som tar hÞyere utdanning og ikke gÄr vel i dag fÞrst og framst i videregÄende; i skillet mellom allemfaglig og yrkesfaglig. Jeg tror ikke andelen som tar allmen ville Þke nevneverdig, og siden de aller fleste som tar allmen tar hÞyere utdannelse tror jeg ikke mengden studenter ville Þke sÊrlig drastisk.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:21
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Hmm... hvis det er sÄnn, sÄ... Har problemer med Ä se for meg hele min vgs-klasse som akademikere, tho Very Happy

De syntes ikke det var noe gĂžy Ă„ tenke.

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 00:31
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Terning skrev:

OgsÄ syns jeg kantinedriften kunne vÊrt satt bort til studenter som ville tjene noen slanter i uka, istedet for Ä gi oppdraget til "voksne" folk som ikke engang vet hva som er god mat.

Jeg mistenker kantina her for Ă„ vĂŠre en vernet bedrift *hinte litt til en annen debatt*

Tilbake til tema..Jeg synes lĂžnn burde reflektere noen objektive forhold..

1. Ansvar
2. Utdanning
3. Dyktighet
4. Risiko
5. Arbeidstid/sted
(flere momenter)

Noen jobber er slik at etter endt arbeidsdag, gÄr man hjem og har fri.. Andre har det sÄnn at jobben ikke blir borte, men at den er der og venter pÄ deg neste dag, det du ikke fÄr gjort idag blir en ekstra byrde imorgen..

Noen jobber krever mange Ärs utdanning..Det er viktig med en gulrot som fÄr folk til Ä ville fullfÞre utdanningen..

Noen har ansvar for folk.. GÄr noe galt, er det den personen det gÄr utover, og som mÄ ta konsekvensene.

Dyktige folk er etterspurt, og akkurat som indrefileten er dyrere enn lapskausboksen, bÞr ogsÄ dyktige folk fÄ bedre betalt enn udugelige folk.

Risiko..enten Þkonomisk eller fysisk (altsÄ farlig arbeidsmiljÞ).. Fortsatt gulroten som mÄ til for at folk skal vÊre villig til Ä ta risikoen..

Jeg synes faktisk ogsÄ at de som jobber pÄ oljeplatformene, og som mÄ reise bort flere uker i strekk, eller de som mÄ vÊre tilgjengelige hele dÞgnet, bÞr fÄ kompensasjon for det.. enten i lÞnn, eller i fritid..

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 10:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

JC\forum skrev:
Tilbake til tema..Jeg synes lĂžnn burde reflektere noen objektive forhold..

1. Ansvar
2. Utdanning
3. Dyktighet
4. Risiko
5. Arbeidstid/sted
(flere momenter)

Noen jobber er slik at etter endt arbeidsdag, gÄr man hjem og har fri.. Andre har det sÄnn at jobben ikke blir borte, men at den er der og venter pÄ deg neste dag, det du ikke fÄr gjort idag blir en ekstra byrde imorgen..

Noen jobber krever mange Ärs utdanning..Det er viktig med en gulrot som fÄr folk til Ä ville fullfÞre utdanningen..

Noen har ansvar for folk.. GÄr noe galt, er det den personen det gÄr utover, og som mÄ ta konsekvensene.

Dyktige folk er etterspurt, og akkurat som indrefileten er dyrere enn lapskausboksen, bÞr ogsÄ dyktige folk fÄ bedre betalt enn udugelige folk.

Risiko..enten Þkonomisk eller fysisk (altsÄ farlig arbeidsmiljÞ).. Fortsatt gulroten som mÄ til for at folk skal vÊre villig til Ä ta risikoen..

Jeg synes faktisk ogsÄ at de som jobber pÄ oljeplatformene, og som mÄ reise bort flere uker i strekk, eller de som mÄ vÊre tilgjengelige hele dÞgnet, bÞr fÄ kompensasjon for det.. enten i lÞnn, eller i fritid..

Du kan sikkert slenge pÄ hvor stor belastning jobben er, fysisk og psykisk.

Jeg er ganske sÄ enig i denne vurderingen ellers. Det er selvsagt gradsvurderinger, men det virker ganske rimelig....

InnleggSkrevet: Fre 18 Mar 2005, 16:46
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Veldig enig, selv om denne typen vurdering dÞmmer folk i stor grad "urettferdig", i og med at man er fÞdt helt forskjellig. De med en IQ pÄ 80 vil for eksempel ikke ha mulighet til Ä karre seg opp til samme lÞnnsnivÄ som en person med IQ pÄ 130.

Det blir politisk ukorrekt, naturmessig korrekt.

InnleggSkrevet: Sűn 20 Mar 2005, 17:01
hĂŒter'n
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004
jeg har ingen forhÄpninger om Ä fÄ bedre lÞnn enn folk som er mindre kompetente enn meg. har opplevd ofte nok Ä fÄ dÄrlig uttelling pÄ karakterer fordi jeg er lat, selvom jeg kan det jeg driver med... ofte er det sÄnn at man bare gÄr etter noen spesielle kunnskape, og da ender mindre kompetente folk opp pÄ samme nivÄ som de mer kompetente..

har vel egentlig gitt opp norsk arbeidsliv. *hippiegÄrd pÄ fÊrÞyene*

InnleggSkrevet: Man 21 Mar 2005, 01:43
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [17 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet