|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
En liten mattenøtt.
Dette er en liten oppgave til de som føler seg stødige i matematikk:
De fleste husker vel pytagoras:
x^2 + y^2 = z^2
Altså at summen av de to katetene kvadrert er lik summen av hypotenusen kvadrert (i en rettvinklet trekant).
Men hva hvis vi opphøyer verdiene i et tall som er høyere enn 2? Altså:
x^n + y^n = z^n ---> Der n er et naturlig tall større enn 2.
Finnes det et sett verdier (altså en serie tall for x, y, z og n) hvor ligningen går opp? Eller er det slik at denne ligningen ikke har noen løsning i det hele tatt?
Oppgaven blir da å enten finne et tallsett som fungerer, eller å vise at ligningen ikke kan løses.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 14:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Enhver ligning av denne typen er loeselig dersom man antar at x = 0 og y = z:
0^34 + 6^34 = 6^34,
det vil si, enhver kombinasjon av x=0, y=z=a, n=b er loeselig.
Men det var vel neppe svaret du lette etter?
Jeg jobber med en annen loesning som ikke involverer at x=0, men det tar nok litt tid.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 17:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Re: En liten mattenøtt.
Mr_Pin skrev: | Dette er en liten oppgave til de som føler seg stødige i matematikk | Hehe, stødig i matematikk er ordet.
Men jeg ville ikke kalt oppgaven å bevise/motbevise Fermats siste teorem for "en liten oppgave" akkurat når et av verdens lyseste hoder nesten brukte 10 år på oppgaven før han fikk det til 
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 17:23 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Hva med matematisk induksjon? Det foelgende faar bli paa engelsk ettersom min terminologi er stoedigere i det spraaket naar det kommer til matematikk.
Principle of mathematical induction: Let A or {a_1 , ... , a_n , ....} be a set indexed by Z^+. If a_1 has property P and for each i in Z^+, if a_i has property P then a_i+1 has property P, then each member of A has property P.
Claim: For all w in the set of positive integers, w greater than or equal to 2, x^w + y^w = z^w is a solvable equation.
Base step is to show that x^w + y^w is solvable when w=2. This is done by pythagoras theorem:
x^2 + y^2 = z^2
Induction step: The task is to show that for each w in the set of positive integers greater than or equal to 2, if x^w + y^w = z^w is solvable, then x^w+1 + y^w+1 = z^w+1 is solvable.
Induction hypothesis: Let k be an arbitrarily chosen integer greater than or equal to 2, such that x^k + y^k = z^k.
x^k + y^k = z^k is solvable:
x = kV(z^k - y^k) (where kV is the k'th root)
or y = kV(z^k - x^k)
or z = kV(x^k + y^k)
Then, x = k+1V(z^k+1 - y^k+1)
or y = k+1V(z^k+1 - x^k+1)
or z = k+1V(x^k+1 + y^k+1)
Since k is arbitrarily chosen, it follows from the principle of mathematical induction that for each w in Z^+, w greater than or equal to 2, x^w + y^w = z^w is a solvable equation.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 17:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Feil.
Du antar at aV(x^a+y^a) = (a+1)V(x^(a+1)+y^(a+1)), noe som er helt feil.
Det gjelder ikke engang om x = y.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 18:00 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Nei dette antar jeg ikke i det hele tatt. Mitt argument er at dersom en likning av typen
z = kV(x^k + y^k)
er loeselig, saa er ogsaa likningen
z = k+1V(x^k+1 + y^k+1)
loeselig.
Jeg antar altsaa ikke at z_1 = z_2.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 18:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Surrer visst i dag jeg. =)
Men det gjenstår jo for deg å bevise at z = kV(x^k + y^k) ER løselig - du må jo gjøre det for å føre et induktivt bevis.
Og det er sikkert ikke lett.
For det under roten kan jo bli negativt, og da har man ingen løsning, om k er et heltall...
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 18:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Hmm.. du har nok rett i at beviset ikke er komplett paa det punktet. Men det under roten kan kun bli negativt under tilfeller der x og/eller y mindre enn null, noe som det vel antas ikke er tilfellet i dette problemet? Og dersom det ikke er tilfellet at det under roten er negativt saa er vel ligningen til enhver tid loeselig? Jeg kan vel legge til foelgdende: likningen er loeselig dersom x,y stoerre enn null. I de andre to der termene under roten har et minustegn: det er vel ikke noevdendig aa si at dersom A + B = C saa er C stoerre enn baade A og B, dersom A og B er positive. Altsaa, ingen av likningene vil gi negative tall under roten dersom baade x og y er positive. Det er vel garantien.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:04 Sist endret av metaxa den Tir 15 Mar 2005, 19:10, endret 1 gang |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg ser ikke om det er noe/hva feilen er i utledningen din, jeg... om det gjelder x og y større enn 0, altså hvis man kan snakke om en trekant i planet.
Men det kan godt være noe...
Håper jeg ikke driter meg ut nå =)
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Jeg er nok ganske sikker paa at det er feil, eller at det har store mangler, men kondisjonen at x og y maa vaere over null er vel gyldig? Saa negative tall under roten kan umulig vaere problemet med dette beviset. HVa problemet er aner jeg ikke, men jeg er sikker paa at det er et problem.

|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Jeg tror jeg har funnet loesningen paa problemet vaart. Mr_Pin's problem er ikke en korrekt gjengivning av Fermats teorem. Fermats teorem sier nemlig ogsaa at x,y,z ikke maa vaere positive, men heltall (integers) ikke lik null. Dermed fungerer ikke mitt bevis for Fermats teorem, men det fungerer for Mr_Pins teorem, selv om han ikke nevnte at x,y,z maa vaere positive saa sa han at det er ok med et hvilket som helst sett med tall som gir en loesning. Med en ekstra kondisjon om at x,y,z maa vaere positive, og siden positive tall er en delmengde av alle tall, saa er beviset gyldig.
Det gjenstaar da aa fundere paa det faktiske Fermats teorem:
Sitat: |
Suppose we have the following equation:
x^n + y^n = z^n
where x, y, and z are nonzero integers. Then the equation has no solution for integers n larger than 2.
|
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ja, det var noe som skurret. Jeg har lest om Fermats teorem før, nemlig.
Men Mr Pin sa jo aldri det var fermats teorem han spurte om, da.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Nei, det er sant, derfor mener jeg at mitt "bevis" fungerer for Mr_Pins teorem.
|
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 19:49 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Merker jeg ble en smuule deprimert nå... Vanskelig....... skjønner ingenting.. må forte meg til en annen tråd.... 
|
_________________ Det er bedre å sitte inne med unyttig viten, enn å ikke vite noen ting.
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 22:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Terning skrev: | Ja, det var noe som skurret. Jeg har lest om Fermats teorem før, nemlig.
Men Mr Pin sa jo aldri det var fermats teorem han spurte om, da. |
Hehe, nei i grunn ikke... Men det er ment å være det, selv om jeg tydeligvis har glemt en liten detalj. Sånnsett er denne mattenøtten av en mer historisk art. Det morsomme ville jo nettopp være å se om jeg klarte å lure noen til å kaste bort en ettermiddag i gremmelse over å ikke få det til å stemme.
Andrew Wiles brukte som nevnt omtrent ti år på å løse Fermats siste sats, og han baserte seg på å bevise en meget avansert formodning (Taniyama-Shimura formodningen). Beviset Wiles produserte er vel på omlag 200 sider meget avansert mattematikk. Jeg annså det som rimelig sikkert at ingen på dette forumet ville klare å løse det på mindre tid.
Så lenge jeg ikke har oppgitt at x, y og z må være heltall kan du selvsagt bruke hvilken som helst x og y og rett og slett regne ut z ut fra de to tallene. Ironisk nok fikk jeg i tilbakemelding på en historieinnlevering i dag høre at jeg av og til var litt for inneforstått. 
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 15 Mar 2005, 23:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |