|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Leser du etikken paa matvarer? Er mat politisk? Osv.
Spm er foelgende: Driter folk flest fullstendig i hvilke kjemikalier de utsetter kroppen sin hver eneste dag? Jeg vet om folk som drikker flere liter Cola om dagen, er de vel vitende om at Cola inneholder stoffer som fjerner rust, samt kjemisk behandlet hvitt sukker i store mengder, for ikke aa snakke om kunstig kullsyre. Fysj.
Eller alt det andre kunstige som blir tilsatt matvarene for at de skal holde seg lenger, ha fin farge, lukte godt, ha fin konsistens osv. Eller alt det som blir sproytet paa groennsaker og fruk for aa holde insekter unna, eller i jorden faar aa beholde fruktbarheten (paa kort sikt). Vet folk hva industrialiserte boender mater dyra sine med, foruten sin egen avfoering, hormonoekende kjemikalier, matavfall fra mennesker osv osv.
Selv har jeg blitt veldig bevisst paa dette de siste par aarene. Naa spiser jeg stort sett ting som jeg har laget selv fra raavarer eller rene ikke-industrielle produkter, uten tilsetningstoffer. Til gjengjeld har jeg mye mere energi enn foer og foeler meg friskere.
Jeg mener ogsaa at det er politikk her. Hver eneste gang man putter noe i kjeften saa er det et politisk standpunkt. F.eks. spiser du egg fra Prior sier du at det er helt greit at kyllinger lever under de forholdene de gjoer i de fleste kyllingfarmer. Eller spiser du ikke-biologisk dyrkede groennsaker saa ytrer du at det er helt greit at boender dyrker jorda mono-kulturelt, og at all mulige kjemikalier graver seg ned til grunnvannet.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Fre 11 Mar 2005, 21:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Jeg burde nok være mer bevist på hva jeg putter i munnen, men jeg er langt ifra like skeptisk som metaxa når det gjelder tilsetningsstoffer. Jeg har en rimelig tiltro til de kontrollorganene vi har, selv om jeg ikke ville hatt noe imot om de ble bygd enda litt mer ut, det skal godt gjøres å være for sikker.
Nå har jeg forøvrig sluttet å drikke cola, men faktaene her er ikke sa veldig avskrekkende. Man kan fjerne rust med vann (Mythbusters prøvde vel dette?), kullsyre kunstig eller ei er og blir CO2 og til min viten fullstendig ufarlig. Hva sukkeret anngår burde man kanskje vurdere hvilke kjemikalier det er snakk om, de er uannsett neppe mer skadelige enn sakkeret i seg selv, uten at jeg skal leke herr skråsikker.
Jeg liker generellt sett ikke dette kunstig/naturlig skillet, en mengde kunstige stoffer er helt fullstendig ufarlige, mens en helt del naturlige stoffer kan være riktig så skadelige. Jeg foretrekker å skille mellom nettop det som er skadelig og det som ikke er det.
Jeg er dog helt enig i at man gjør politiske valg når man handler, deriblant i forhold til etisk/miljøvennlig jordbruk, rettferdig handel (Max Havelaar) og rent politiske vurderinger. Jeg deltok bla. forrige helg til å stemme for at studentersamfundet i trondheim skulle boikotte Israelsk varer til de oppfylte kravene i veikartet mot fred (voteringen endte forøvrig med 100+ stemmer for boikott, 18 blankt og 6 mot). På disse områdene er jeg helt enig og vet at jeg personlig burde være mer obs.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Fre 11 Mar 2005, 22:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
dobbeltpost.
|
Skrevet: Fre 11 Mar 2005, 23:40 Sist endret av metaxa den Fre 11 Mar 2005, 23:41, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

|
Kunstige tilsetningsstoffer er ikke farlige i den grad at de er giftige eller noe saant, dog en del vil jeg karakterisere som gift. Du sier ogsaa at mange 'kunstige' tilsetningsstoffer er helt naturlige. Jeg skjoenner hva du mener, alle stoffer som finnes i universet, selv de som fremstilles i et laboratorium, er vel naturlige? Ja det er helt sant, men kroppen er bygget slik at den er best i stand til aa takle stoffer som er bundet naturlig sammen med andre stoffer, det er mye lettere for kroppen aa bryte ned og behandle disse stoffene dersom stoffet finnes i en naturlig harmoni med de andre stoffene i matvaren. Kunstige tilsetningsstoffer har ikke denne egenskapen. De er tilsatt kun for aa utsette holdbarheten, endre fargen, lukten og/eller konsistensen. Naar kroppen faar i seg en del av disse stoffene mangler den apparat til aa bryte de ned og behandle de skikkelig og de blir ofte lagret i systemet, koagulerer og etterhvert bygger kroppen og store mengder avfall innvendig som den ikke klarer aa kvitte seg med. Med naturlige matvarer, der f.eks. sukkeret ikke er kjemisk behandlet men man har tatt vare paa de grovere bestanddelene (det som gjoer brunt sukker brunt f.eks.) har kroppen et bedre utgangspunkt for aa bryte ned og bruke den det trenger og kvitte seg med resten. Dette gjelder for en stor mengde matvarer.
|
Skrevet: Fre 11 Mar 2005, 23:40 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Sylvian
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Mar 2005 Innlegg: 44 Bosted: Bergen
|
Jeg klikker på at jeg er veldig årvåken når det gjelder ting som skal inn i min kropp. Jeg leser på etiketter og den slags. Men, en ting skal være sagt, jeg er ikke fanatisk i min sak...
Anyhow.
Jeg holder meg til mat som jeg kan lage selv fra grunnen, og holder meg langt unna ferdigmat... Fysj...
|
_________________ There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots...
Skrevet: Lør 12 Mar 2005, 00:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
| metaxa skrev: | | Du sier ogsaa at mange 'kunstige' tilsetningsstoffer er helt naturlige. Jeg skjoenner hva du mener, alle stoffer som finnes i universet, selv de som fremstilles i et laboratorium, er vel naturlige? |
Nå har du misforstått hva jeg mente. Eller for å være mer presis, jeg har ikke uttrykt meg klart nok. Poenget over er vel og bra, men det fører jo til at begrepet naturlig blir helt verdiløst.
Det jeg prøvde å si var at jeg ikke liker å sette skillet mellom kunstig og naturlig, men heller mellom skadelig og ufarlig. Det er nemlig ikke slik at kunstige stoffer er farlige og naturlige trygge. En hel del naturlige stoffer, som for eksempel NaCl og mettet fett er usunne for organismen, mens enkelte kunstig framstilte stoffer kan være fullstendig ufarlige.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Lør 12 Mar 2005, 02:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
jeg er mer opptatt av næringsinnholdet i matvarene. Jeg skal ha minst mulig kalorier samtidig som jeg vil unngå mest mulig sukker, men da står det ikke igjensåmye kunstig egentig, for kunstige saker har somregel enten mye sukkereller mye fett(kalorier)
|
Skrevet: Lør 12 Mar 2005, 22:39 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Man kan fjerne rust med cola, men det tar sin tid. De færreste bader tenna like lenge i Cola, i ett strekk. Man kan sikkert fjerne rust med magesyre også, så jeg tar ikke det så altfor hardt.
Jeg spiser og liker mat som smaker godt. Kunstige saker smaker sjeldent like godt som de mer naturlige, så da er smaksløkene greie å bruke som rettesnor. Men det er grenser for hvor sunn og naturlig jeg gidder være, så om jeg drikker endel Cola tar jeg ikke det så hardt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 13 Mar 2005, 02:13 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Jeg spiser aldri mat som er blå, bortsett fra blåbær.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Søn 13 Mar 2005, 15:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Jeg drikker aldri brus. Men det har ikke med sunnhet å gjøre... jeg takler bare ikke det søte klisset som legger seg i munn og hals. Gammel dame.
Ellers holder jeg meg unna godteri med veldig unaturlige farger... neonfarger for eksempel.
Det siste året har jeg vært utrolig flink til å få i meg grovbrød og friske grønnsaker. Ellers spiser jeg stort sett det jeg har lyst på. Når kroppen blir eldre, sier den tydelig fra når det er nok sukker eller fett. 
|
Skrevet: Lør 19 Mar 2005, 23:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hüter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: på nettet, vel
|
jeg drikker lite brus. dessuten har jeg politiske problemer med den.. man kan ikke drikke noe fra cola-companiet, men jeg synes også solo-brusene er politisk ukorrekte fordi de spiller nesten utelukkende på nasjonalisme i markedsføringen sin. nesten alt utenom solobruser og eldoradobrus(som smaker hagl) er colacompani nå.
brus smaker ikke godt...
|
Skrevet: Man 21 Mar 2005, 01:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aneena
Veronica

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 701 Bosted: Hjemme
|
Eneste jeg leser på etikketen er næringsinnholdet. For etter jeg begynte på helse og sosial lærte jeg en del om de forskjellige næringstoffene og hvordan de påvirker kroppen... Så nå prøver jeg å spise mat som ikke inneholder så mye kalorier...Og det funker ganske bra 
|
Skrevet: Ons 23 Mar 2005, 20:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
jeg gir egentlig blanke f*** i hva som står på etiketten..så lenge maten smaker godt er jeg fornøyd:D
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Fre 25 Mar 2005, 23:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Selv er jeg veggis, og er enig at man burde i det minste vite hva man putter i seg. hva man vil putte i kroppen sin er en person-sak, men majoriteten av det man kjøper i butikken skal være kontrollert og godkjent og klart til å spises. hvorvodt dette følge, vet jeg ikke. men er man skeptisk er det nok ikke så dumt å gjøre som metaxa og lage maten sin selv utifra råvarer. kanskje litt tidkrevende bare.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Søn 04 Sep 2005, 17:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
jeez,hva er vitsen med og drive og sjekke hva man spiser??burde man ikke få spise hva man vil uten og få dårlig samvittighet ovenfor noe?folk har blitt for opphengt i helse,det er jo blitt så ille at de faktisk skriver næringsinhold på vannflasker...stop kloden,jeg vil av.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Søn 04 Sep 2005, 19:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| darkfrog skrev: | | de faktisk skriver næringsinhold på vannflasker | 
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 05 Sep 2005, 08:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
| aniraC skrev: | | jeg gir egentlig blanke f*** i hva som står på etiketten..så lenge maten smaker godt er jeg fornøyd:D |
Amen sistah!
|
Skrevet: Man 05 Sep 2005, 14:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
darkfrog
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004 Innlegg: 1448 Bosted: Forran pcen.
|
| ønskemestern skrev: | | darkfrog skrev: | | de faktisk skriver næringsinhold på vannflasker |  |
ok,så jeg har sett på en Imsdal flaske nå,og der står det kun mineral innhold osv,men da jeg var i USA stod det "total fat,total kalories"osv...totalt fettinhold i VANN,asso,jeez.
|
_________________ Sit back, relax and smell the roses.
Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?
Skrevet: Man 05 Sep 2005, 17:38 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Jeg bryr meg ikke så mye. Så lenge maten smaker okei, og ikke SER vanvittig skummel ut (f.eks blå mat...) har jeg ingen problemer med å spise.
|
Skrevet: Man 05 Sep 2005, 18:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Er tema-tittelen et snikete tilsiktet ordspill? ("leser du etikken på matvarene") Eller resultat av dysenlektriksi?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Tir 06 Sep 2005, 08:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |