DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
velge å tro på gud..
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 9 av 9 [176 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, ..., 7, 8, 9
Av Innlegg
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Coralin skrev:
selv om jeg ikke tror på bibelen så blir dette her litt flisespikkeri, de nevner da slett ikke alle dyr som ronja sier, nevner de fluer? edderkopper? hester? kaniner? elg? det hadde blitt en feit bok. hehe Og det er jo faktisk deler av bibelen som er tatt bort kanskje dette var flisespikkeri, det som er bort, eller kanskje det ikke var viktig.

En del er tatt bort fordi det ga en annen tolkning av Gud og div. myter. Enoks bok er et godt eksempel på dette. Der var det ikke bare mennesket som syndet, men englene som begjærte menneskedøtrene og steg ned til jorden for å ha omgang med dem. Det var de som lærte menneskene trolldomskunst, å lage våpen og skjold osv.
Dette ble kalt 'englenes fall' og er ikke omtalt slik i Bibelen.

Bibelen i dag representerer èn eller få retninger innen gammel jødedom og kristendom. De andre ble undertrykt og utelatt, og er det vi kaller apokryfe evangelier.

...-:Cináed:-...

InnleggSkrevet: Tor 03 Mar 2005, 21:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Ronja: Det står blant annet i Bibelen at Gud skapte fuglene før landdyra. Dette i seg selv går imot dinosaurforskning, i og med at flyveøglene kom mange mange millioner år etter de første landdinosaurene.

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 11:58
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
For ikke å snakke om at man har gode grunner til å tro at fuglene utviklet seg fra dinosaurene... Ellers er det også litt pussig i skapelsesberetningen at det ble lys før sola ble skapt.

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 19:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Nå må jeg nok en gang nevne at om man skal ta alt som står i bibelen ordrett så ender man opp med mye rart.

Tenk over når dere kritiserer bibelen på bakgrunn av dagens vitenskap at mange av skriftene er flere tusen år gamle... De er skrevet på en tid da 'vitenskap' var at jorda var flat og sto i sentrum av universet...

InnleggSkrevet: Lør 05 Mar 2005, 21:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ja, men når Bibelen sier at lyset kom før sola, og diverse andre ganske så utvetydige ting, så er det temmelig vanskelig å tolke det på noen annen måte. Det er endel ting som står skrevet, som man virkelig må tolke ekstremt velvillig for å få til å gå ihop.

InnleggSkrevet: Søn 06 Mar 2005, 01:20
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Vel... Kom ikke lyset lenge før sola? Big bang skjedde jo en ganske god stund før vår sol ble dannet... Wink

InnleggSkrevet: Man 07 Mar 2005, 07:42
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Men jorda igjen ble skapt før lyset Wink

InnleggSkrevet: Man 07 Mar 2005, 21:14
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Dj_Ista skrev:
Vel... Kom ikke lyset lenge før sola? Big bang skjedde jo en ganske god stund før vår sol ble dannet... Wink

Jeg tror vi alle kan være enige om at det ville vært rimelig mørkt her på jorda uten sola.

InnleggSkrevet: Man 07 Mar 2005, 21:20
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Glahn skrev:
Dj_Ista skrev:

Jeg tror vi alle kan være enige om at det ville vært rimelig mørkt her på jorda uten sola.

[skikkelig off topic, og kverrulerende] Hadde det vært en livsform på jorda uten sola, så kan vi banne på at denne livsformen hadde hatt et så lysfølsomt øyelikknende organ som kunne se perfekt i stjernelys... dette ville medføre at ordet "mørkt" ville bli enda mer det motsatte av "lyst" enn det det er i vår verden

[/skikkelig off topic, og kverrulerende]

InnleggSkrevet: Man 07 Mar 2005, 22:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Glahn skrev:
Dj_Ista skrev:

Og poenget ditt er...?

Hør nå her: Lyset kom før sola, sola kom før jorda.
Dette støtter jo faktisk big bang-teorien. Sola er bare en av mange lyskilder, selve lyset oppsto lenge før sola, og sola oppsto lenge før jorda. Altså kan det ikke ha vært særlig mørkt på jorda, for sola eksisterte allerede.

Og når sant skal sier så er det ikke i skapelsesmyten at bibelen har sin styrke. Den beretningen som står i bibelen er bare en av mange jødiske og kristne skapelsesmyter.

InnleggSkrevet: Tir 08 Mar 2005, 18:24
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Jeg vil nå si at teorier om hvordan verden kom til er ganske grunnleggende saker når man skal lage et verdensbilde...

InnleggSkrevet: Tir 08 Mar 2005, 23:45
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Lyset kan godt ha kommet før sola, men jorda kom før lyset. Det støtter ikke Big Bang-teorien.

Til de som ikke har fått det med seg: (1. mosebok, kapittel 1)

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.

InnleggSkrevet: Ons 09 Mar 2005, 18:17
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Poeng...

Der røk den teorien :p

Nå er det jo verdt å huske at bibelen er skrevet av mennesker for flere tusen år siden. De visste ikke bedre. Så vidt jeg vet er det ingen (bortsett fra ekstremister) som hevder at bibelen er skrevet av Gud. De 10 bud, og andre småting er 'åpenbaringer', mens resten er menneskeskrevet.

Hinduismen derimot har en del 'Ã¥penbarte' skrifter.

InnleggSkrevet: Ons 09 Mar 2005, 21:40
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Og der har du en av grunnene til at selv en kristen ikke skal stole på alt som står i Bibelen.

InnleggSkrevet: Tor 10 Mar 2005, 19:50
Cináed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Helt enig. Det er blitt sagt mange ganger før av mange mennesker: Bibelen er en blanding av eventyr, historie og gode leveregler.

Men, for å gå tilbake til topic, så behøver ikke det faktum at skapelsesberetningen (som er et menneskeskapt eventyr) er feilaktig bety at Gud ikke eksisterer.

Skal vi ta Studio Nova's sannsynlighetsberegning i bruk så er det 50% sjans for at Gud eksisterer. Enten gjør han det, ellers så gjør han det ikke.

...-:Cináed:-...[/i]

InnleggSkrevet: Tor 10 Mar 2005, 22:04
ellWood
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005
Jeg er klar over at relion er et betent emne, og at jeg ikke skal utale meg om religion, da jeg ikke har noen stor sans for det. Men min mening er da slik.
Er det virkelig så vanskelig og tro, kunn på seg selv. Og tørre og tro på seg selv og bare seg selv..
Trenger man religion om man stoler fult og helt på seg selv, og på sinne beslutninger.
Trenger man religion for og slippe og frykte døden, når den kommer uansett.( og JEG tror dessverre at den kommer likt . uansett tro og religion) For det er så mange måter og tro på , at det er (etter min mening) FEIL og velge en, som den riktige.

>Jeg frykter ikke døden, Jeg frykter det jeg går glipp av ved å ikke leve>

ellWooD

InnleggSkrevet: Lør 07 Mai 2005, 23:34
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 9 av 9 [176 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, ..., 7, 8, 9
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Filosofi
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet