|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Religion
Vitenskap viser at sjel, Magi, og spøkelser ikke finnes, og forskning på religionene viser at de hellige skriftene ikke holder helt stand, for ikke å glemme ting som dinosaurer eller the Big Bang. Alle religionene inkluderer vitenskap, mens vitenskap ekskluderer religionene. Saken er bare at folk ikke er opplyste.
Sjelen er for eksempel avvist av fysikkens lover, på samme måte som at det at to parallelle linjer aldri vil møte hverandre er vist av matematikkens lover. Ikke alle vet dette. Man stoler på fysikk, matematikk, kjemi ...og religion samtidig. Andre mener at forskerne er flinke som har laget datamaskiner, men at atomer og elektroner er rent oppspinn. Folk burde opplyses!
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 21:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Hva vil du frem til? At all religion kan/bør avfeies med vitenskap..?
Opplysning sier du..? Oppsøk Ordo Illuminatorum, http://www.ordoilluminatorum.com
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 03:25 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Re: Religion
| fungi skrev: | Vitenskap viser at sjel, Magi, og spøkelser ikke finnes, og forskning på religionene viser at de hellige skriftene ikke holder helt stand, for ikke å glemme ting som dinosaurer eller the Big Bang. Alle religionene inkluderer vitenskap, mens vitenskap ekskluderer religionene. Saken er bare at folk ikke er opplyste.
Sjelen er for eksempel avvist av fysikkens lover, på samme måte som at det at to parallelle linjer aldri vil møte hverandre er vist av matematikkens lover. Ikke alle vet dette. Man stoler på fysikk, matematikk, kjemi ...og religion samtidig. Andre mener at forskerne er flinke som har laget datamaskiner, men at atomer og elektroner er rent oppspinn. Folk burde opplyses! |
Bah! For en kjedelig verden det hadde vært om jeg trodde på det. Enkelte ting bør ikke forklares med vitenskap.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 04:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Feil - vitenskapen er ikke ute etter å avfeie religion som usant eller upålitelig. Ikke pr definisjon. Vitenskapen er ute etter å beskrive og forklare verden på best mulig måte, og den har endel arbeidsprinsipper den bruker for å gjøre dette.
Sjeler og andre åndelige fenomener er ikke-fysiske ting som vitenskapen ikke befatter seg med, så vitenskapen har fint lite å si om disses eksistens eller ikke-eksistens. Den klarer seg uten dem. Så kan det være nærliggende å trekke den konklusjonen at hvis man kan forklare verden uten å måtte blande inn guder og sjeler i likningen, så finnes heller ikke gudene og sjelene. Men sikker kan man aldri bli, ettersom guder og sjelers eksistens hverken kan bevises eller motbevises.
Når religion derimot begynner å bevege seg inn på vitenskapens område - for eksempel med påstander om hvor gammel verden er - da blir det en annen sak.
Forøvrig har jeg aldri forstått dette med at verden blir kjedelig bare fordi den får en vitenskaplig forklaring. Verden blir ikke noe mindre fin av den grunn - nordlyset er like vakkert selv om man vet det er solpartikler som treffer atmosfæren som skaper lyset. Og man kan bli like inspirert, kan allikevel drømme, fantasere, undre seg og glede seg over verden. Vitenskap utelukker ikke livsglede og undring.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 13:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
| Glahn skrev: |
Forøvrig har jeg aldri forstått dette med at verden blir kjedelig bare fordi den får en vitenskaplig forklaring. Verden blir ikke noe mindre fin av den grunn - nordlyset er like vakkert selv om man vet det er solpartikler som treffer atmosfæren som skaper lyset. Og man kan bli like inspirert, kan allikevel drømme, fantasere, undre seg og glede seg over verden. Vitenskap utelukker ikke livsglede og undring. |
Men magien blir borte...
|
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 16:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
man kan jo prøve åforklare alle uforklarlige hendelser, men Jeg tror det finnes noe mer mellom himmelog jord enn vi vet om, jeg tror at alle mennesker har en sjel, jeg tror og at sjelen lever videre når kroppen dør, jeg tror og at det finnes gjenferd jeg tror at menneskersomhar noe ugjort før de dør kan gå igjen. Jeg tror og på at det finnes mennesker som kan se mer enn det den "vanlige mann i gata" kan se. Jeg møtte nemlig en mann som ga meg noe, dvs han kunne fortelle meg om meg.. og jeg kjente slett ikke denne mannen. og jeg tror det skal littmer til en flaks, og du kan godt komme med en eller annen forklaring som at han er en forfølgereller noe, men jeg tror at det finnes tingman ikke kan forklare ved hjelp av undersøkelser og forskning osv. De som baserer hele sitt liv på det skal jo få lov til det, men jeg har ikke engang lyst åhøre på alle teoriene vitenskapsmenn kommer med,for de kan ikke kommeåsi at de har alle fakta liggende på bordet
|
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 17:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| sharee skrev: | | Glahn skrev: |
Forøvrig har jeg aldri forstått dette med at verden blir kjedelig bare fordi den får en vitenskaplig forklaring. Verden blir ikke noe mindre fin av den grunn - nordlyset er like vakkert selv om man vet det er solpartikler som treffer atmosfæren som skaper lyset. Og man kan bli like inspirert, kan allikevel drømme, fantasere, undre seg og glede seg over verden. Vitenskap utelukker ikke livsglede og undring. |
Men magien blir borte... |
Magien blir borte, men all evne til fantasi og undring og fascinasjon forblir den samme. Har det egentlig skjedd så mye da? 
|
Skrevet: Søn 27 Feb 2005, 19:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
| Glahn skrev: | | sharee skrev: | | Glahn skrev: |
Men magien blir borte... |
Magien blir borte, men all evne til fantasi og undring og fascinasjon forblir den samme. Har det egentlig skjedd så mye da?  |
Ja...magi er viktig.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 01:11 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Litt enig med sharee her.. Det blir ikke det samme å peke på himmelen og rope "øy, sjekk solpartiklene"! Som det var for 200 år siden å sitte med dama på fjellet og si "oohh.. det er ren magi!"
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 08:49 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
Hva har dinosaurer med denne saken å gjøre? For å ta opp det ene som ikke Glahn nevnte.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 11:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Vel, endel teologer/prester med mere har forsøkt å regne ut jordas alder, med Bibelen som kunnskapsgrunnlag. Og somregel lander de på ca 4000-5000 år, tror jeg. Eller kanskje litt mer - ihvertfall er det snakk om årtusener, og ikke millioner eller milliarder med år slik paleontologer eller geologer snakker om. Kan jo trygt si at disse beregningene - samt metodene for å beregne - kræsjer ganske grundig med hverandre.
Jeg synes forøvrig det blir akkurat det samme å titte på nordlyset, selv om forklaringen er at det er solpartikler. Jeg synes det er minst like fantastisk - om mulig mer fantastisk, enn bare en vag formening om at det er magi.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 20:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Argh - trippelpost. Noen slett?
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 20:56 Sist endret av Glahn den Man 28 Feb 2005, 20:58, endret 1 gang |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Ditto.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 20:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
| Glahn skrev: |
Jeg synes forøvrig det blir akkurat det samme å titte på nordlyset, selv om forklaringen er at det er solpartikler. Jeg synes det er minst like fantastisk - om mulig mer fantastisk, enn bare en vag formening om at det er magi. |
Jeg snakker ikke om den vage formeningen om magi, jeg snakker om vissheten om at det fins noe der ute som er større enn det som kan forklares. Jeg snakker om magien som skaper drømmer og som sørger for at de oppfylles. Jeg snakker om å få lov til å være naiv og tro at ting kan ordne seg selv om all logikk tilsier at det ikke går an. Jeg snakker om å se på nordlyset og tro at nå kommer dragene hjem snart eller nå danser alvene. Du får på ingen måte den samme følelsen når du tenker, solpartikler lager jaggu meg fine farger når de kommer inn i atmosfæren vår.
|
Skrevet: Man 28 Feb 2005, 21:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Det er da ingen som hindrer deg i aa se paa verden som magisk. Selv har jeg et vitenskapelig verdensbilde men det er ikke det samme som at jeg har svaret paa all verdens gaater eller at jeg ikke har droemmer eller at jeg ikke kan beundre nattehimmelen for det den er. Bare det aa forestille seg at lyset fra en stjerne er milliarder av aar gammelt (saa lang tid tok det foer det lyset naadde mine oyne) og at den stjernen jeg ser paa kanskje ikke en gang eksisterer lenger, er ganske magisk , men jeg er inneforstaatt med at det kan forklares vitenskapelig. Jeg er sikker paa at Einstein ogsaa var en mann full av droemmer og emosjoner. Jeg ser ingen motsetning mellom de to aspekter av livet.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 01:08 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

|
| metaxa skrev: | | Det er da ingen som hindrer deg i aa se paa verden som magisk. Selv har jeg et vitenskapelig verdensbilde men det er ikke det samme som at jeg har svaret paa all verdens gaater eller at jeg ikke har droemmer eller at jeg ikke kan beundre nattehimmelen for det den er. Bare det aa forestille seg at lyset fra en stjerne er milliarder av aar gammelt (saa lang tid tok det foer det lyset naadde mine oyne) og at den stjernen jeg ser paa kanskje ikke en gang eksisterer lenger, er ganske magisk , men jeg er inneforstaatt med at det kan forklares vitenskapelig. Jeg er sikker paa at Einstein ogsaa var en mann full av droemmer og emosjoner. Jeg ser ingen motsetning mellom de to aspekter av livet. |
Men om man tror helt og holdent på vitenskapen, og bare den, blir veldig mange ting umulige.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 16:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
| sharee skrev: | | Men om man tror helt og holdent på vitenskapen, og bare den, blir veldig mange ting umulige. |
Hva da for eksempel?
Slik jeg ser det fortoner det seg slik at de tingene vi ikke kan forklare vitenskapelig gir grunnlag for undring; altså det som betegnes som "magisk". Det er når man forsøker å forklare det uforklarlige at det magiske elementet forsvinner. Religion forsøker eksempelvis å forklare det uforklarlige. Hvem vet vel hva som skjer når man dør, tidens beskaffenhet og størrelsen på universet?
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 17:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
metaxa
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003 Innlegg: 342 Bosted: Oslo
|
Enig med QIQrrr til en forandring. Som jeg skulle sagt det selv.
|
_________________ Colorless green ideas sleep furiously (Noam Chomsky)
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 17:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Nei, hvem vet? Der er teorier, da. Ganske sikre teorier.
men iallefall skal det føyes til at selv om "all logikk tilsier at det ikke går an", så har det egentlig ingenting med vitenskap å gjøre likevel. Hvis du går ordentlig vitenskapelig inn for det vil du finne at det er en sjanse for at det ordner seg uansett, for alt en selv vet, iallefall. Om man tar med alle nødvendige beregninger kan man si det helt sikkert, men det kan til gjengjeld ikke et menneske gjøre, hvilket gir grunnlag for håp i alle aspekter av livet.
Helt enig med dere i at det er mye kjedeligere å tenke på det vakre sollyset som lyspartikler, enn å tenke påd et som magi. Det er en av ulempene ved at vitenskapen er mer fremtredende (ikke det at jeg tror noen her ville tenke magi når de ser sola). Det er vel hovedgrunnen til at fantasybøker, dataspill, fjernsynsprogrammer og rollepill er blitt mer og mer vanlig. Samtidig som at mer og mer kan forklares av vitenskap. Virkelighetsflukt. Driver selv med både fantasybøker, dataspill og rollespill. drømme seg til steder med magi og lignende. Men tenk på fordeler som at de mørkeredde kan tenke over at sjansen for at det gjemmer seg et monster i skogen er så liten at du må ha et helt A4 ark og mikroskop for å kunne få øye på ettallsifferet bak alle 0,00...-ene.
Før i tiden, da vitenskapen fortsatt var et frø, kunne man ikke tenke sånn. da var det mer sånn: "Nå gjemmer det seg nok et troll innenfor døra for å ta meg! Men, nei, tussene har nok sikkert passet godt på huset. Men tenk om de gjemmer seg på lur der inne!" Dessuten hadde man ikke mobiltelefon, datamaskin, bil, fly, vannklosett med mer.
Og til alle dere som har lest for mange nasjonalromantiske bøker: Nei, vi hadde det ikke bedre før. seksdagersuka ble først innført på 1930-tallet, og arbeidsforholdene var elendige. Før der igjen var det forskjellige pester som har rammet oss, spedalskhet var blant annet et problem. Før industrialismen var man gammel om man ble seksti år før man døde. Kirken hadde utrolig stor makt i Norge, og hvis man uttalte sin egen tolkning av Bibelen uten å være prest kunne man havne i fengsel. Ute på landet var det slit fra morgen til kveld. var det upassende uvær et år måtte man sulte hele vinteren. Takket være vitenskap/teknologi/forskning, er alt dette nå historie. Bare for å slå ned før noen nevner at alt var mye bedre før.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 18:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg synes nå vitenskapen gir minst like mange muligheter til fantasi og fabulering, som den tar bort... Det mest naive ville forøvrig være å tro at alt kan forklares på en måte som mennesker kan forstå. Det er jo slettes ikke sikkert. Er ellers enig med både metaxa og QIQrr.
|
Skrevet: Tir 01 Mar 2005, 23:21 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |