|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
| fungi skrev: | | Hadde egentlig håpet å få med noen kristne her også, fordi det jeg egentlig lurte på, er hvordan man kan tolke Bibelen i den retning at homofile er unaturlige og er fulle av synd. |
Det er ikke rart på dette forumet og jeg forstår godt alle som vil holde seg unne slike debatter. 
|
Skrevet: Lør 19 Feb 2005, 13:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
| Ronja skrev: | | Glahn skrev: | | Er jo egentlig ganske pussig - verden er full av krig, folk som tar livet av hverandre, plager hverandre, sult, lidelse, osv osv. Men hva er det man vil til livs? Jo - homofili og onani! Snakker om prioriteringer... |
Hvem snakker du egentlig nå om? |
Om hva endel mennesker velger å fokusere på som styggedom man vil til livs. Når man kunne fokusert på så sykt mye annet som ville vært så utrolig mye mer konstruktivt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Lør 19 Feb 2005, 16:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
| fungi skrev: | | Hadde egentlig håpet å få med noen kristne her også, fordi det jeg egentlig lurte på, er hvordan man kan tolke Bibelen i den retning at homofile er unaturlige og er fulle av synd. |
Trenger ikke være kristen for å svare på det;
enkelt. Alle mennesker er fulle av synd. Alle synder hver dag ifølge bibelen.
Du sier skaperverket ikke kan regnes som perfekt hvis homofili er naturlig.. vel, er mord naturlig? eller biltyveri? Det er jo ingen oppegående kristen som vil hevde at verden er perfekt! pga. syndefallet er verden full av synd, ifølge bibelen/kristne bla. gjennom homofili, vold, drap, løgn, utroskap osv osv..
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal diskuteres opp og i mente, homofili kontra kristendom. Ifølge kristendommen ér homofili synd, det er en prøvelse/fristelse som blir lagt på noen mennesker, og som de må stå imot for å bli salige. enkelt og greit. Kall det en syk lov, menneskerettihetsbrudd, absurd, intolerant eller hva du vil, men ifølge bibelen er det slik uten tvil. så får man velge selv om man vil tro/følge det.
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 00:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
| ønskemestern skrev: | | så får man velge selv om man vil tro/følge det. |
De homofile har ikke noe valg om de vil henges ut eller ikke.
Hva folk mener og tror, må de selv stå for. Men de trenger ikke skrike det ut ved enhver anledning når det går ut over andre mennesker.
Kardemommeloven ville vært fin her. 
|
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 01:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| maria skrev: | | ønskemestern skrev: | | så får man velge selv om man vil tro/følge det. |
De homofile har ikke noe valg om de vil henges ut eller ikke.
Hva folk mener og tror, må de selv stå for. Men de trenger ikke skrike det ut ved enhver anledning når det går ut over andre mennesker.
Kardemommeloven ville vært fin her.  |
Fullstendig enig med deg, de får holde det for seg selv. MEN(!) jeg synes det er riv ruskende galt at stat eller andre skal tvinge menigheter til å ansette homofile prester, dersom det strider mot deres overbevisning! Da kan jo hele menigheten bare oppløses..
Så: Menighetene får styre som de vil etter deres overbevisning, såfremt det ikke bryter med norsk lov.
Og: menighetene skal holde meningene for seg selv, ikke trakassere bla. homofile.
Ville ikke de fleste vært fornøyd da..?
|
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 10:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
Om de som har noe i mot homofile lot være å kritisere dem, ville det blitt mye enklere både for de homofile og for de homofobe. *nikke*
Hvem kirken ansetter som prest eller biskop er meg revnende likegyldig! Om det blir Per eller Kari, om de er homofile eller ikke, kunne ikke brydd meg mindre. (Men jeg synes jo det er rart at homofile vil være prester når de blir hengt ut som de gjør. Modig gjort.)
Jeg synes det er tåpelig at regjeringen bruker tid og krefter på dette. Det er en person som skal representere en kirke eller et område, ikke en person som skal representere landet. Hvorfor kan ikke de som går i kirka bestemme sånt selv?
|
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 15:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| maria skrev: | | Hvorfor kan ikke de som går i kirka bestemme sånt selv? |
*klappe*
|
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 15:52 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Problem 1: vi har statskirke. Staten skal representere alle deler av folket, og en kirke som da vil ekskludere en så stor gruppe mennesker som de homofile er bare ikke holdbart.
Problem 2: også religiøse samfunn må forholde seg til norsk lov når de ansetter og lønner folk, som blant annet slår fast at diskriminering på grunnlag av kjønn eller seksuell legning eller religion faktisk ikke er lov. Dette gjelder uansett om det er statskirke eller ikke.
Så er det selvfølgelig ingen menneskerett å få lov til å være medlem av et religiøst samfunn, så om man overhodet ikke er velkommen et sted, så kan det også lønne seg å ikkë forsøke å komme inn. Da blir det kanskje lettere å finne et annet sted man er velkommen, eller lage et sted selv. Men i bygdenorge er ikke det nødvendigvis lett.
|
Skrevet: Man 21 Feb 2005, 19:32 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
| Glahn skrev: | | Problem 2: også religiøse samfunn må forholde seg til norsk lov når de ansetter og lønner folk, som blant annet slår fast at diskriminering på grunnlag av kjønn eller seksuell legning eller religion faktisk ikke er lov. Dette gjelder uansett om det er statskirke eller ikke. |
Der har kirken et problem, og om de mener å følge norsk lov strider mot religionen sin, så får de velge om de vil tolke bibelen på tradisjonell måte eller på en måte tilpasset vårt samfunn. Nå ja, de blir vel tvunget.
(Dette minner meg litt om barnehagen. Vi grupperte oss selv, med 2-5 på hvert "lag" når vi lekte. Men tantene sa at alle måtte leke med alle. Å bli tvunget til å leke med noen man ikke liker... vel, det er ræva.)
Om bibelen ble skrevet på 70-tallet, tviler jeg på jesus ville minglet med tyver og mordere, men ikke med homofile. Fordi: det tyvene og morderne gjør går ut over andre, mens å være homofil ikke påfører uskyldige skader. Bibelen sier jo at den tilgir alle synder og at alle synder er like store, så hvorfor kan man ikke få være homofil? De kristne vil jo ikke drepe biltyver. *gruble*
OT: Homofil venn har en teori. Vi har ødelagt naturen så jævlig at menneskene skal dø ut. Derfor ordner naturen selv opp ved å la noen mennesker fødes som homofile -> ikke reprodusere seg. Til slutt forsvinner menneskene og naturen fikser seg selv. Så kommer menneskene tilbake. Evt vi lærer leksen og menneskerasen øker igjen. Søt teori, synes jeg. 
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 00:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Vil "de kristne" drepe homofile da?
Jeg tror egentlig ikke at det vil bli ett stort problem med at menigheter kan bli tvunget, fordi: For å bli medlem i en menighet blir man døpt eller andre lignende ting. Da må man si høyt at hva man tror og at man vil følge det menigheten står for. Står menigheten på at det er synd med homofili, så det det vel få homofile som vil inn i menigheten.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 10:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

|
De vil be for dem så de blir "friske". Og det står i bibelen(.no) at homofili er en dødssynd.
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 17:36 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
| maria skrev: | | De vil be for dem så de blir "friske". Og det står i bibelen(.no) at homofili er en dødssynd. |
Om det står i bibelen at homofili er dødsynd, betyr det ikke at kristne vil drepe dem.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:04 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
| maria skrev: | | De vil be for dem så de blir "friske". Og det står i bibelen(.no) at homofili er en dødssynd. |
Ja, de må jo få lov å be, så lenge de gjør det for seg selv..?
Og de må få lov å mene at det er en dødssynd så lenge de holder det for seg selv.. Det betyr bare at de TROR at GUD vil dømme dem til døden, ikke at de skal kjøre på med korstog selv..
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 03:37 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Diskuterte nettopp dette med en kompis som er dypt religiøs.
Vi ble nesten uvenner et øyeblikk..
Hans ståsted er at kristendommen har opphav i en bok. Hvis man skal være skikkelig kristen, må man faktisk følge denne boka.
Mitt ankepunkt er at det står en rekke andre ting i bibelen også, som de færreste kristne følger...
Hadde man skulle fulgt bibelen til punkt og prikke ville man endt opp med et samfunns system ikke ulikt det i fundamentalistiske muslimske land.
Jeg syns ihvertfall ikke det er en god ting.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 08:33 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
lastebil
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003 Innlegg: 136 Bosted: Trondheim
|
Motviljen mot homoseksualitet i bibelen bunner vel opp i to sitater.
Han duden i historien om sodoma og gamorra som tilbød at noen menn kunne få skjende hans døtre heller enn å ha seg med hverandre.
Jesus sier at homofili er en vederstyggelighet.
Syns dette er litt tynt for å kvalifisere som en dødssynd jeg da.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 10:12 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Husker jeg riktig nevner vel ikke Bibelen begrepet dødssynd i det hele tatt? Var mer et begrep som diverse kirkefedre utover i middelalderen laget, ut i fra sine mer eller mindre berettigede tolkninger av skriften.
Og det er nettopp det som er tingen - uansett om man mener at kristendommen må basere seg på det som står i Bibelen, så er ganske mye som står inni der enten selvmotsigende (øye for øye, tann for tann kontra snu det andre kinnet til), eller så må det i det minste tolkes, og man må bestemme seg for hva av det som står som er viktigst, og hva som er mindre essensielt. Nytter ikke å bare si at "det stend i bokji", og toe sine hender på den måten.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 11:31 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Det må tolkes og motsetnigene er oftest mellom GT og NT og da setter man NT først.
Men kan noen komme med hva som står i bibelen som de fleste kristne ikke følger og hvilke stor motsetninger?
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 12:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
songbird
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003 Innlegg: 4174 Bosted: oslo
|
Det er da vel ingen dødssynd? det er bare 7 dødssynder, og homofili er ikke en av de.
men godtatt er det absolutt ikke. det er en synd, bare ingen dødssynd...
men det er jo bare å lese litt i bibelen, og få noen til å be for deg, så blir du jo frisk? ikke sant?
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 15:48 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

|
Jeg lurer litt på hvor dette dødssynd-opplegget stammer fra i det hele tatt.. Jeg lærte det ikke på den kristne skolen jeg gikk på, der lærte vi at alle synder er like store.. (ja, løgn og drap er begge "like ille" i Gud's øyne)
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 17:29 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Akkurat. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor det skal være så ille å ha homofile prester? Ingen mennesker er syndfrie, så derfor burde det ikke være noe verre å ansette homofile prester enn å ansette prester som har løyet. Og alle mennesker har løyet, enten de klarer å overbevise seg selv om at de ikke har gjort det eller ikke.
Eller for den saks skyld å omgås med mennesker som har løyet fremfor homofile? Det står i Bibelen at du ikke skal dømme, så hvorfor skal kristne dømme homofile hardere enn løgnere, selv om de homofile bare har syndet overfor Gud, mens løgnerne er overfor en selv?
Jeg tror vel at det var ren skjær homofobi som sørget for at antihomofili har vært en aktiv del av mange kirkesamfunn.
|
Skrevet: Lør 26 Feb 2005, 21:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |