|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
og for Ä fÄ arbeidsledigheten litt mer pÄ trykk..
Det bor ca 349000 innvandrere i norge, og i november var over 83000 av disse arbeidsledige. og det er jo ganske mye det ville jo vĂŠre som at om vi var 3,5 mill i norge ville 830000 vert arbeidsledige..
http://www.ssb.no/innvstat/
http://www.ssb.no/emner/06/03/innvarbl/tab-2005-02-17-01.html
|
Skrevet: Tir 22 Feb 2005, 21:38 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004 Innlegg: 1810 Bosted: Kristiansand
|
maria skrev: | Ronja skrev: | 6.. sÄ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sÄ innmari lett lurte.. de kan tjene en drÞss av penger pÄ Ä bo her og ikke gjÞre noe, sÄ gifter de bort dattra til en fetter og fÄr familie gjenforening
Her, Ä pÄstÄ noe sÄnnt er lÞgn.
Ellers er de fleste av dem usaklige og unĂždvendige kommentarer. |
Dette med familiegjenforening er riktig. Og innvandrere som Þnsker Ä starte egen bedrift fikk pr 1999 utbetalt i overkant av 200k fra en eller annen etat i "oppstartsstÞtte". Fint Ä fÄ dem ut i arbeid, men de blir ikke integrert av den grunn.
Nuvel. NOE er feil nÄr innvandrere kan bo i eneboliger og motta sosialstÞtte - nÄr "vanlige mennesker" tvinges til Ä selge bil og bolig og bruke opp barnas sparepenger fÞr de fÄr motta hjelp i en periode. |
Jeg sier ikke at det er feil ALT hun kommer med, men at generalisering ikke passer her.
Kan du komme med fakta som beviser dine pÄstander?
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 00:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Endel ting har ikke kommet klart frem i denne debatten hittil. Det er:
1. Flyktninger er det de er. Flyktninger. De hadde ikke fÄtt lov til Ä komme til Norge hadde de ikke gjennomlevd helvete. Det kan vÊre snakk om ting som tortur. Slik ting etterlater seg spor. Psykisk lidelse. Kan man da kreve at de er like flinke til Ä jobbe som nordmenn? Kan man da kreve at de bruker tiden flittig pÄ Ä lÊre seg norsk og bli kjent med Norge og norsk tradisjon?
2. Mange innvandrere er flinke, flittige folk, som har klart Ä bygge opp en liten geskjeft ut av ingenting. Se pÄ alle kebabsjappene. Se pÄ drosjesjafÞrene. Dette er mennesker som er helt imot trygd (i den grad dette eksisterer nÄ), partiet FrP hÞster faktisk endel stemmer her.
3. Flyktninger er IKKE rike. Det koster staten cirka 150 000 i Äret Ä fÞ pÄ en flykning (hvis jeg husker korrekt). Den lave summen pÄ tross av alle tiltakene som settes igang, eller i alle fall skulle vÊrt satt i gang, for Ä gjÞre oppholdet de venter pÄ asyl sÄ smertelÞs som mulig.
SÄ er det et spÞrsmÄl da, om det lÞnner seg Ä hjelpe stakkarne her eller der de bor. Tanten til mamme, som er litt opp i Ära, mente det var ikke naturlig for en neger Ä vÊre i Norge. De hÞrte ikke hjemme her. Med all den kulden, etc. Jeg vet heldigvis at det ikke finnes noe som heter naturlig , og syns egentlig det var et litt dumt argument.
Men jeg vet at mange innvandrere/flykninger mister noe vi nordmenn har, nÄr de kommer til oss. Dette gjelder bÄde fÞrste, andre og tredje generasjons innvandrere. De mister selvfÞlelsen. Det er fremmedgjÞrende Ä komme til et helt annet land, en helt annen kultur, og mÄtte underordne seg oss, som de i tillegg egentlig ser pÄ som kalde, rare, brÄkete og sure. Etc! Dette gjelder i stor grad muslimer ogsÄ. Kanskje bare sett bortifra de unge, frustrerte. Konfliktsituasjonen disse er havnet oppi er godt dokumentert.
4. SkjÞnner ikke at det gÄr an Ä basere en debatt pÄ 3 sider pÄ argumentet "de 'snylter' pÄ sosialen" - for et samfunn fungerer nemlig aldri slik at ALLE jobber og tjener sine egne penger. Det har til alle tider vÊrt tiggere og fattige. Syke. At det stelles bedre med dem nÄ i dag enn det ble gjort for 100 Är siden, ser jeg ikke pÄ som noe problem, heller som noe godt. ALLE har fÄtt det bedre. FÞr i tiden mÄtte "arbeideren" sykle til jobben grytidlig, vÊre der Ä slite i 12 timer kanskje, sÄ sykle hjem igjen og starte pÄ alt arbeidet som skulle gjÞres der. For fÞr i tiden hadde man mange barn, og husarbeidet var mye tyngre. Man mÄtte ogsÄ ta seg an syke/gamle. At bare de som arbeider skulle tjene pÄ verdens fremskritt, hadde jeg sett pÄ som blodig urettferdig.
SÄ kan kanskje noen si "jamen de gidder jo bare ikke ta seg jobb, det er ikke det at de ikke greier Ä jobbe eller fÄ seg jobb".
Men egentlig tror jeg det er native nordmenn som har den dÄrlige arbeidsmoralen her. Det er tross alt vi som har vokst opp i denne velferdsstaten, innvandrerne kommer fra harde kÄr. Hvorfor skulle det vÊre de som var "snylterne"?
Eneste argumentet mot dette som har slagkraft, er at nordmenn er mer moralske og hĂžyverdige enn fargede.
Men har man kommet dit, da har man ikke noe Ä gjÞre pÄ et offentlig forum.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 00:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | 6.. sÄ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sÄ innmari lett lurte.. de kan tjene en drÞss av penger pÄ Ä bo her og ikke gjÞre noe, sÄ gifter de bort dattra til en fetter og fÄr familie gjenforening
Dette med familiegjenforening er riktig. Og innvandrere som Þnsker Ä starte egen bedrift fikk pr 1999 utbetalt i overkant av 200k fra en eller annen etat i "oppstartsstÞtte". Fint Ä fÄ dem ut i arbeid, men de blir ikke integrert av den grunn.
Nuvel. NOE er feil nÄr innvandrere kan bo i eneboliger og motta sosialstÞtte - nÄr "vanlige mennesker" tvinges til Ä selge bil og bolig og bruke opp barnas sparepenger fÞr de fÄr motta hjelp i en periode. |
Jeg sier ikke at det er feil ALT hun kommer med, men at generalisering ikke passer her.
Kan du komme med fakta som beviser dine pÄstander? |
Det der er taushetsbelagt. Beleilig, ikke sant? Ingen kan motbevise det, men de kan gjemme seg bak "du kan ikke bevise det"-uttrykket.
Men om du vil se det i praksis, mÄ du gjerne hilse pÄ naboen.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 01:37 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
sÄ da er det greit da altsÄ? fordi enkelte har hatt det jÊvli der dem kommer fra sÄ kan de ture fremsom de vil? Det er helt sikkert fÊltÄbli torturert skal ikke nekte noe pÄ det, men at enkelte kommer hit og f.eks knivstikker noen pÄ trikken, sÄ er det ikke sÄ ille, for han kommer jo fra et land der tortur er ganske vanlig.. vel da burde myndighetene plukket opp akkurat slike tilfeller litt fÞr og satt dem til behandling, kriminelle handlinger burde fÞre til utvisning , jeg kan helt sikkert finne statestikk pÄ dette ogsÄ, men akkurat nÄ har jeg ikke tid.
Og Ronja du kommer jo ikke med sÄ veldig mange gode argumenter for at du har rett, sÄ kan ikke du prÞve Ä bevise det du sierogsÄ.. nÄ har jeg faktisk gitt deg noen tall...
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 06:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Coralin skrev: | Usaklige? lukker du Þynene? Þrene? leser du ikke nyheter? Der majoriteten av flyktinger/innvandrere kommer fra, sÄ gjelder kulturen med tvangsekteskap, og de har et helt annet syn pÄ kvinner enn det vi er vant til. Mannen er kvinnens overhode, og kan faktisk bestemme at hun skal holde seg hjemme..Og hva er lÞgn med det? det er "enkelte" som gjÞr det,utnytter systemet, hvis du sier at det er lÞgn sÄ mÄ du vÊre litt naiv | NÄ er det jo litt spesielt at i de fÄ artiklene der innvandrere er omtalt i aviser og nyheter havner alle inn under 2 kategorier: kriminalitet og sport. Det interessante ved det er at i kriminalitetsartiklene blir innvandrerbakgrunnen vektlagt, ofte med henvisninger til tidligere saker og kommentarer fra folk som mener at den Þkte innvandringen er et problem. Slikt selger. I sportsseksjonen hÞrer man sjelden om en stjernespillers innvandrerbakgrunn. Denne personen er "norsk" og representerer oss nordmenn utmerket.
Alt det "gale" blir i stor grad fokusert pÄ av media; omskjÊring, gjengopprÞr, arrangerte ekteskap, arbeidsledighet. Listen er lang. Stereotypene stÄr fremdeles sterkt. Oftest blir jenter som f. eks. omskjÊres fremstilt som "norske" mens de som omskjÊrer er "innvandrere".
RedaktĂžr for Ung muslim sier dette til Dagbladet: "Jeg tror ikke mediene vil snakke med de fornĂžyde, selvstendige innvandrerne som har et godt forhold til familien sin. De vil heller finne en stakkars muslimsk kvinne de kan redde. De vil beholde bildet av syndebukkene og stakkarene." Hun legger dessuten til at det er mange muslimer i Norge i dag som jobber mot omskjĂŠring og tvangsekteskap.
Det virker ogsÄ som at det de fleste nordmenn som krever integrering av innvandrere egentlig Þnsker er assimilering (fullstendig oppgivelse av egen kultur og oppsuging). Og dette er for veldig mange tyngre enn dÞden.
Jeg liker heller ikke hvordan du bruker kun statistikk og skremselsartikler om omskjĂŠring/tvangsekteskap for Ă„ "bevise" at du har rett. Hadde du faktisk hatt "rett" ville det ikke vĂŠrt jevnlige debatter om innvandringspolitikk, fordi da hadde det jo bare vĂŠrt en ting Ă„ gjĂžre med det; det rette.
Innledningsvis spÞr du om hva vi andre her pÄ forumet synes om innvandring generelt, om det er for mye/passe/lite. Du mener vi mÄ fÄ innvandringen ned. Senere hetser du den andelen av innvandrere som har en viss kultur som du misliker, og synes det er helt greit at sÄ mange "vestlige" med ca samme kultur som oss flytter inn. Vil du da at vi skal stenge grensene kun for spesifikke folkegrupper?
Og ang gratis barnehageplasser, jeg tror dette kan fÞles urettferdig for andre foreldre og skape mer fordommer mot innvandrere. Og dette rammer urettmessig innvandrere og ikke politikerne som har vedtatt regelverket. Derfor bÞr det heller bli satset pÄ universelle ordninger som ikke kun gjelder enkelte grupper.
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 09:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
For det fÞrste.. det fÞrste.. de som driver med sport som er utlendinger/innvandrere er som regel hentet inn for Ä drive med sport, altsÄ gjÞre en jobb/tjene penger. Og det skal de fÄ lov til. Jeg sier ikke at flyktningene skal bli helt som oss nordmenn, men de er nÞdt til Ä legge fra seg den kulturen de har som faktisk er ulovlig i norge, og ja jeg vet godt at det er innvandrere/flyktninger som jobber aktivt mot omskjÊring og tvangsekteskap, et prakt ekesmpel mÄ jo vÊre Kadra. Grunnen til at jeg kom med statestikk vare fordi noen hadde et stort behov for at jeg skulle bevise at det var slik det var, og da gjorde jeg det. Jeg sier heller ikke at det gjelder alle, det finnes innvandrere som tilpasser seg fint, men det og skaffe seg en kebabsjappe og tjene penger betyr ikke at de er integrert hva vet vel vi om hva de driver med nÄr de ikek er i sjappa si?
Alle som bor i norge har ikke dsen samme kulturen gang, og et fler kulturelt samfunn har jeg ikke noe i mot, nÄr folk ikke har samme religion skal det litt til for at de har samme kultur. men selv om de har en annen kultur enn oss(jeg sier de for de fleste innvandrere som ikek er fra den vestlige verden har en annen kultur) sÄ betyr ikke det at de kan ture frem som de vil med delene av kulturen som er ulovlig (er klar over at ikke alle har en kultur som er ulovlig, men jeg tror dere skjÞnner hva jeg mener) Og det kan jeg ikke tolerere, jeg innrÞmmer det gjerne.. jeg har 0 toleranse for tvangsekteskap og omskjÊring uansett om noen skulle kommer med noen sabla gode argumenter, og hvis de( som er for dette) ikke kan gi opp det for det er det samme som Ä "selge sjela si" sÄ har de ikke noe her Ä gjÞre rett og slett. Det blir nesten det samme som narkotika, jeg har 0 toleranse for det heller...narkomane er og mennesker, ja og flyktninger og og mennsker, men det de driver med.. er faktisk ikke lov.. men nÄ er det faktisk slik at narkotika det skader en selv.. omskjÊring.. da skader man andre...sÄ det engasjerer meg mer, for hva en gjÞr mot seg selv fÄr en selv tenke over..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 09:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
maria skrev: | Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | 6.. sÄ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sÄ innmari lett lurte.. de kan tjene en drÞss av penger pÄ Ä bo her og ikke gjÞre noe, sÄ gifter de bort dattra til en fetter og fÄr familie gjenforening
Det der er taushetsbelagt. Beleilig, ikke sant? Ingen kan motbevise det, men de kan gjemme seg bak "du kan ikke bevise det"-uttrykket.
Men om du vil se det i praksis, mÄ du gjerne hilse pÄ naboen. |
Jeg sier ikke at det ikke skjer! Men grunnen Coralin tror hun har holder jo ikke i det hele tatt, se selv pÄ formuleringen. Dere kan gjerne bli med meg, sÄ skal jeg presentere dere for mennesker som har hatt ett sÄ grusomt liv at jeg blir kvalm av Ä hÞre pÄ.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 11:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Coralin:
Sitat: ikke bare kjÞre pÄ med omskjÊring og tvangsekteskap
Ingen av dine kilder beviste noe som helst i forhold til din pĂ„stand. Jeg har aldri benektet at det eksisterer, men det er likevell slik at "de" (som du kaller dem) bare kjĂžrer pĂ„. Ă
hva skal vi kaste ut i disse tilfellene? Skal vi bare la dem bli i landet sÄ de kan forsette pÄ samme viset?
Det ser ikke ut som om du ser at dette er mennesker, som har like mye rett som deg pÄ ett verdig liv. Hva med landene de kommer fra da? Skal mennesker som driver med overgrep bli sent rett tilbake, sÄ de kan herje fritt der? Du er klar over at Norge indirekte er en del av grunnen til at det er krig og at det foregÄr grusomme ting i verden? Vi har ett ansvar.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 11:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Coralin:
Sitat: ikke bare kjÞre pÄ med omskjÊring og tvangsekteskap
Ingen av dine kilder beviste noe som helst i forhold til din pĂ„stand. Jeg har aldri benektet at det eksisterer, men det er likevell slik at "de" (som du kaller dem) bare kjĂžrer pĂ„. Ă
hva skal vi kaste ut i disse tilfellene? Skal vi bare la dem bli i landet sÄ de kan forsette pÄ samme viset?
Det ser ikke ut som om du ser at dette er mennesker, som har like mye rett som deg pÄ ett verdig liv. Hva med landene de kommer fra da? Skal mennesker som driver med overgrep bli sent rett tilbake, sÄ de kan herje fritt der? Du er klar over at Norge indirekte er en del av grunnen til at det er krig og at det foregÄr grusomme ting i verden? Vi har ett ansvar. |
sÄ begynner du igjen da... "vi" har et ansvar, hvorfor er "vi" grunnen til at det er krig? om du tror jeg er for at norge sender rundt landminer osv sÄ tar du feil, og hvilke andre grunner er det til at "vi" er grunnen til at det er krig?
SÄ lenge de kommer hit fÄr de(og ja her sier jeg de, for det gjelder ALLE) da oppfÞre seg? eller er det for mye for langt det kanskje? Og nÄ har jeg gÄtt over til Ä si enkelte, sÄ at jeg sier "de" nÄ det gjelder disse "enkelte" det tror jeg og at jeg skrev litt lenger opp. Alle har rett pÄ et verdig liv, men jeg syntes ikke akkurat at de som blir omskjÊrt som 2 Äringer eller 18 Äringer de som gjÞr dette gir dem ikke noen sÊrlig flere verdier? syntes du? Og ja jeg mener at de som driver med overgrep skal bli sendt tilbake, ville du syntes det var positivt om Saddam fikk oppholdstillatelse?
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 12:33 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | 6.. sÄ hvorfor vil de hit da? Jo fordi vi er sÄ innmari lett lurte.. de kan tjene en drÞss av penger pÄ Ä bo her og ikke gjÞre noe, sÄ gifter de bort dattra til en fetter og fÄr familie gjenforening
Men om du vil se det i praksis, mÄ du gjerne hilse pÄ naboen. |
Jeg sier ikke at det ikke skjer! Men grunnen Coralin tror hun har holder jo ikke i det hele tatt, se selv pÄ formuleringen. Dere kan gjerne bli med meg, sÄ skal jeg presentere dere for mennesker som har hatt ett sÄ grusomt liv at jeg blir kvalm av Ä hÞre pÄ. |
SelvfÞlgelig vet jeg at folk har hatt det grusomt!! men er det en unnskyldning for Ä gjÞre grusomme ting mot barna sine det da? og tror du ikke det finnes nordmenn som har det grusomt? som har opplevd helt grusome ting? og jeg blir kvalm av Ä hÞre pÄ hva enkelte nordmenn har og fortelle ogsÄ jeg, hvis jeg hÞrer at noen har blitt omskjÊrt syntes jeg det er sÄ grusomt at jeg blir kvalm, hÞrer jeg om noen som har blitt tvangsgiftet bort sÄ gjÞr det meg kvalm og sint og ja. Og jeg greier ikke Ä finne noen unnskyldninger for det. "de har hatt det fÊlt" det holder bare ikke
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 12:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Ja, men verden er ikke svart/hvit. Hver eneste person bĂžr behandles inviduelt.
Hvorfor vi har ett ansvar? Vi er en del av den 20% av verdens befolkning som bruker 80% av jordas ressurser. Vi lever godt pÄ andres nÞd, vi har det godt. Kampen om ressurser er mye av grunnen til krig flere plasser i verden, f.eks. i Darfur. NÄr VI tar en sÄ stor del av godene blir det krangel om resten...
Jeg kan osÄ nevne hva Norge investerer noe av oljepengene i, det er vÄpenindustri, barnearbeid ol.
DERFOR har vi ett ansvar. Det er MANGE flere problemstillinger en det du ser!
Jeg sier ikke at det er rett med omskjÊring, jeg sier ikke det er rett med tvangsekteskap. Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 12:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Ronja skrev: | Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
Det gjĂžr innvandrerne og! De dĂžmmer oss like mye som vi dĂžmmer dem.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 14:48 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Ja, men verden er ikke svart/hvit. Hver eneste person bĂžr behandles inviduelt.
Hvorfor vi har ett ansvar? Vi er en del av den 20% av verdens befolkning som bruker 80% av jordas ressurser. Vi lever godt pÄ andres nÞd, vi har det godt. Kampen om ressurser er mye av grunnen til krig flere plasser i verden, f.eks. i Darfur. NÄr VI tar en sÄ stor del av godene blir det krangel om resten...
Jeg kan osÄ nevne hva Norge investerer noe av oljepengene i, det er vÄpenindustri, barnearbeid ol.
DERFOR har vi ett ansvar. Det er MANGE flere problemstillinger en det du ser!
Jeg sier ikke at det er rett med omskjÊring, jeg sier ikke det er rett med tvangsekteskap. Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
sÄ var det dette med "vi" igjen da..jeg sitter ikke pÄ 80% gjÞr du? vi alene i vetsen kan ikke ta skylden for dette, hadde de slettet ulandsgjelden sÄ hadde kanskje mye av dette vert lÞst, at "vi" sitter pÄ en del ressurser har kanskje med "vi" ikke fÞder like manga bar"n," vi er fÄ og "vi" har endel goder ved Ä vÊre det. Og ja "vi" har masse penger, men sÄ er "vi" ett av de landene som gir mest i U hjelp ogsÄ.
SÄ om "vi" skal ta skylden for at alle er sÄ fattige, sÄ mÄ "vi" jo fÞre noe av vestens kultur over til dem da, og det vil de jo ikke.. sÄ da fÄr de komme frem til det selv..
Og jeg har slett ikke sagt at jeg er for barnearbeid eller vÄpenindustrien..dette er en debatt om innvandring, ikke sÄ mye om hvem som bruker hvilke ressurser, og jeg fÞler heller ikke at jeg har malt noe som helst svart hvitt, alle land har et ansvar ovenfor vÄr klode, men du kan ikek si at vi har et ansvar for Ä ta imot hvem som helst og la hvem som helst fÄ bli her, og dette "vi" er like ille som at jeg bruker "de".
Det er jo mange land som burde ha gjort det bedre fordi de har de samme ressursene som vi har.. f.eks olje.. i Irak, feilen de gjÞr er at de blander for mye religion og politikk, selv om norge er en kristen stat sÄ er ikke religion sÄ mye blandet inn i politikken som den er i andre land, og jeg akter ikke Ä pÄta meg ansvar for hva andre gjÞr. Det blir for mye for langt, enhver for ta ansvar for sine handlinger..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 15:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
maria skrev: | Ronja skrev: | Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
Det gjĂžr innvandrerne og! De dĂžmmer oss like mye som vi dĂžmmer dem. |
Jeg sier ikke det er riktig, men det var ikke det som skjedde i dette tilfellet.
Problemet deres er at dere ser pÄ innvandrere og utlendinger som EN gruppe. Det gÄr ikke.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
Jeg sier ikke det er riktig, men det var ikke det som skjedde i dette tilfellet.
Problemet deres er at dere ser pÄ innvandrere og utlendinger som EN gruppe. Det gÄr ikke. |
er ikke det samme greia a? innvandrere er jo utlendinger og utlendinger er innvandrere..og sÄ har vi flyktninger..og innvandrere er jo de som kommer hit av egen fri vilje.. flyktninger kommerog hit av fri vilje, men de har ofte en god grunn for Ä komme, men det finnes folk somlyver og bare for Ä komme hit
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:50 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Jeg sitter ikke pÄ 80% og har heller aldri pÄstÄtt det, slutt Ä dum deg. MEN; Vi lever godt pÄ andres ulykke.
NĂ„ tar jeg det i pungter:
1. Grunnen til at det fÞdes mange barn i u-land er fordi barn der er en "pensjonordning", de gamle mÄ ha noen til Ä ta vare pÄ seg.
2. Vesten har en STOR del av skylden.
3. Sitat:
SÄ om "vi" skal ta skylden for at alle er sÄ fattige, sÄ mÄ "vi" jo fÞre noe av vestens kultur over til dem da, og det vil de jo ikke.. sÄ da fÄr de komme frem til det selv..
Kan du NOE historie i det hele tatt? Er du klar over at det har gÄtt ned med land hvor vesten blandet seg inn?
Resten av innlegget ditt forsto jeg ikke.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:51 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ronja

|
Coralin skrev: | Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
Problemet deres er at dere ser pÄ innvandrere og utlendinger som EN gruppe. Det gÄr ikke. |
er ikke det samme greia a? innvandrere er jo utlendinger og utlendinger er innvandrere..og sÄ har vi flyktninger..og innvandrere er jo de som kommer hit av egen fri vilje.. flyktninger kommerog hit av fri vilje, men de har ofte en god grunn for Ä komme, men det finnes folk somlyver og bare for Ä komme hit |
Nei, dere ser utlendinger/flyktinger/invandrere som EN gruppe. Det er STOR forskjeller blandt dem og her nytter det ikke Ă„ dra nesten alle over en kam.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Jeg sitter ikke pÄ 80% og har heller aldri pÄstÄtt det, slutt Ä dum deg. MEN; Vi lever godt pÄ andres ulykke.
NĂ„ tar jeg det i pungter:
1. Grunnen til at det fÞdes mange barn i u-land er fordi barn der er en "pensjonordning", de gamle mÄ ha noen til Ä ta vare pÄ seg.
Kommentar: greit nok
2. Vesten har en STOR del av skylden.
Kommentar: for hva? at de ikke har pensjonsordninger?
3. Sitat:
Kan du NOE historie i det hele tatt? Er du klar over at det har gÄtt ned med land hvor vesten blandet seg inn?
Kommentar: Og hvorfor er det slik?? fordi de vil jo ikke ha noe av vestens kultur de liker det slik de har det, og jeg er slett ikke for at Amerika skal gÄ inn og bombe her og der, det er feil innblanding fra vestens side, man kan ikke tvinge igjennom noe, det gÄr slett ikke, og det er jo slik det har vert hele tiden, man tror at om vi bomber bort saddam eller Osama sÄ vil alle like oss, men slik er det slett ikke.. de hater vesten (og jeg sier de fordi det gjelder VELDIG mange) og det er i hovedsak Amerika som har skylden for det. Syntes jeg hvertfall, det er de som har krÞllet det til for oss andre.
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

|
Ronja skrev: | Coralin skrev: | Ronja skrev: | maria skrev: | Ronja skrev: | Men jeg sier at den holdningen du har vist her er tÄpelig. Du dÞmmer andre kulturer ut i fra din egen og DINE verdier. |
er ikke det samme greia a? innvandrere er jo utlendinger og utlendinger er innvandrere..og sÄ har vi flyktninger..og innvandrere er jo de som kommer hit av egen fri vilje.. flyktninger kommerog hit av fri vilje, men de har ofte en god grunn for Ä komme, men det finnes folk somlyver og bare for Ä komme hit |
Nei, dere ser utlendinger/flyktinger/invandrere som EN gruppe. Det er STOR forskjeller blandt dem og her nytter det ikke Ă„ dra nesten alle over en kam. |
Jeg definere utlendinger som alle som ikke er norske.. hva din definisjon er aner jeg ikke..
|
Skrevet: Ons 23 Feb 2005, 17:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|