DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
"religiøse" Norge
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Jepp. Enig med Coralin. Det er mange ateister som ikke gidder å melde seg inn i andre trossamfunn, fordi ingen egentlig appellerer til dem. og dermed fortsetter de å være medlem av statskirken, selv om de ikke tror på kristendommens lære. Dessuten sørger det også for å legge et lokk på oppvekkelse i andre religioner. Tenk for eksempel på hvordan det ville ha vært med en hvilken som helst annen statsreligion. Nå har kirken mange medlemmer, men det er jo fordi ateistene ikke har meldt seg inn i noe annet!

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 17:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
på den tiden de tvang gjennom kristendommen bestemte de vel at alle skulle fødes kristne..slik at kirken fikk flest mulig medlemmer, dåpen skal egentlig gjøres når folk er voksne og kan velge selv, for dåp er faktisk en tros handling, ikke en måte å få navn på.. det var kirken som innførte dette for at folk ikke skulle kunne velge selv.. men ble tvunget til dåp, såjeg kommer ikke til å døpe mine barn,..hvis de virkelig tror på gud så lar de seg døpe som voksne...og det skal de seff fålov til om de vil

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 18:03
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Sånnsett synes jeg også litt synd på folk som er født inn i en religiøs familie, fordi mange bare fortsetter med samme religion de ble opplært til å følge, uten å ha et nyansert syn på hvilken religion som faktisk appellerer mest til en. Dessuten har de da fått inn at slik er rett og slik er galt, og sånn skal man synge før man spiser.

Jeg husker at Jeg var kristen på barneskolen, fordi vi hadde en kristen lærer, som lærte oss kristne sanger og sånt som vi sang i starten av hver dag, og fremstilte jødenes historie på en veldig naiv, unyansert måte. Hva de andre, som jeg nå vet at var muslimer og sikher, drev med i de timene ante jeg ingenting om, annet enn at de fikk livssynsopplæring. De sluttet heldigvis med dette faget, kristendom, og gikk over til krl, som fortsatt fokuserer mest på kristendom.
Krl-boka jeg har nå har veldig mange feil i dens utsagn om andre religioner, og halvparten av boka omhandler kriten tro og forskjellige trossamfunn. Dette irriterer meg, fordi jeg har lyst på god pedagogisk gjennomgang av ikke bare Buddhismen, Jødedommen, Hinduismen og Islam, men også for eksempel sikhismen, jainismen, zoroastrianismen med fler.
Har sjekka ut litt, og funnet ut at jeg ikke kommer til å få noe religionslærdom på videregående, og om jeg da ikke velger å studere religion, så vil jeg aldri få vite noe særlig mer om for eksempel scientologikirken at det er en gjeng som tror på at romvesener kommer til å komme tilbake og hente oss en dag, og at størsteparten av skrullingene i Hollywood tror på dette. Jo, jeg kan finne ut selv at scientologien ble oppfunnet av en forfatter tidlig på femtitallet, og at kirken startet oreganisasjonen narcocon, som er veldig flinke med å helbrede narkovrak. Dessuten får jeg med det samme vite at dette er veldig underfundig, fordi flesteparten av disse igjen blir omvendt til scientologien. jeg kommer ikke til å få vite noe mer om ikke jeg oppsøker et scientologisamfunn, og det har jeg absolutt ingen planer om å gjøre, fordi jeg ikke aner en døyt om hvordan de kan komme til å behandle personer som oppsøker dem men som ikke har noen som helst lyst til å bli omvendt. Kan jo, for alt jeg ikke har fått vite, hende at det er en okkult religion som ikke ville nølt med å kappe av meg hånden eller noe.

Dette problemet vil nok gå bort med statskirken. Håper jeg. Jeg hadde iallefall hatt glede av å få vite hvordan Bahá'í troende praktiserer religionen sin, eller om hvordan Cao Dai troendes vanligste fordommer (som at kristne som regel mener at homofile ikke hører hjemme i verden). Håper vi kan slippe statskirken en gang. Håper virkelig det.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:40
Coralin
Veronica
Veronica

jeg heller mer og mer mot paganismen. det finnes ikke noe slikt som godt og vondt. Alle veier leder til vår skaper (som slett ikke har noe med den kristne gudå gjøre) vi må bare finne veien, og noen må gå lenger enn andre. da det tar dem lenger tid å finne frem. Vi har alle evner, vi må bare komme i kontakt med dem

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:50
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
De feirer jo at Jesus ble født, det er da ikke å lyve! Alle VET jo nå at Jesus egentlig ikke ble født på julaften.Det går jo ikke ann å bruke det som argument mot kristendommen i dag!

Bodde '"her", hva mener du med det? Norge hadde da ingen tradisjon for å feire julaften før kristendommen kom, så grunnen til at det norske folk feirer julaften kommer fra kristendommen, ikke omvent.
Dessuten er det viktig og skille mellom katolske og protestantiske kristendommer.

Jeg mener ikke at det bør være noen statskirke, men flere argumenter som kommer frem her holder ikke.
Har "bøffa" påska (noe som ikke er sant en gang) eller "bøffa" jula, hva har det å si egentlig?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:10
Sist endret av Ronja den Ons 16 Feb 2005, 21:16, endret 2 ganger
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja

Kom to ganger.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

JO folk feiret vintersolverv (Yule) så ble dagen flytta et par dager og kalt julaften? det vile jeg si er å legge julaften på en dag slett ikk ehar noe med at jesus ble født å gjøre..

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:22
Ronja

Coralin skrev:
JO folk feiret vintersolverv (Yule) så ble dagen flytta et par dager og kalt julaften? det vile jeg si er å legge julaften på en dag slett ikk ehar noe med at jesus ble født å gjøre..

Ok, er det noe galt i det?
Er det virkelig ett argument du bruker mot statskirken?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:30
Coralin
Veronica
Veronica

Bøffa jula spør du.. ja det har de..for det er egentlig vintersolvervv som ble feiret og det har de feiret MYE lenger en jesufødsel, påsken..ja den kommer jo et visst tidspunkt etter julen..så kanskje døde ikke jesus da i det hele tatt, siden en annen "hedensk" feiring fant sted på dette tidspunktet,nemlig Ostara, det er jo der påskeharen og eggene kommer fra, så fant de ut at det var beleilig at jesus døde på dette tidspunktet da, siden dette allerede ble feiret likevel..?! I norge bodde jo det som i dag kalles hedninger/ paganister sisse dyrket naturen, det var deres religion kan man si, som f.eks samene. Så kom det noen som skulle omvende hele verden, og red rundt og tvang sin tro på folk. Og siden dette kanskje ikke gikk så bra så la de høytider til høytider hedningene allerede feiret slik at det ble lettere å "overbevise dem", Det var jo Luther som startet det vi i dag kjenner som kristne protestanter, og ikke engang luther ville vedkjenne seg julen som kristen høytid, det var det noen "fine folk" i roma som fikset. Var det noe mer jeg skulle svare på?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:43
Ronja

Ja, er dette ett argument mot statskirken?

Sitat: så kanskje døde ikke jesus da i det hele tatt, siden en annen "hedensk" feiring fant sted på dette tidspunktet,nemlig Ostara, det er jo der påskeharen og eggene kommer fra, så fant de ut at det var beleilig at jesus døde på dette tidspunktet da, siden dette allerede ble feiret likevel..?

Er det ett argument at påsken kansje blir feiret på samme tid som noe annet?

Jeg trodde dette var en debatt om statskirken, ikke kritikk rettet mot kristendommen? Eller kansje det er umulig på dette forumet å trekke inn kristendommen uten at det blir masse angrep på den.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:48
Coralin
Veronica
Veronica

Hovedargumentet mitt er: Enhver må få velge selv, ikke bli tildelt en religion ved fødselen.
andre ting som jeg syntes folk bør bli opplyst om er at høytidene ikke har noe hold i kristendommen i det hele tatt, det er jo ingen som vet når jesus ble født (om han da ble født) og hvis jeg skal dra inn mere så har en gruppe prester bestemt at visse deler av bibelen slett ikke skal være med i bibelen, så de har fjernet det.
Og Et annet argumant da det mellom hovedargumentet og hit ikke er så veldig gode argument kanskje, så burde man skille politikk og religion, og detgjør man ikke når staten er "underlagt en religion" med det mener jeg at grunnloven osv har en masse kristne henvisninger. (gud og kirken er nevnt)
Og man ser jo hva som skjer i midtøsten? hvor religion og politikk blir blandet, muslimske land, hvor de må leve etter religiøse regler istedet for egne regler..nå er kanskje ikke dette så utbredt i norge..men likevel? det blir for dumt at man ikke skal kunne velge selv omman vil støtte kirken eller ikke, for kirken får faktisk penger ut i fra antall medlemmer..

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:56
Ronja

Jeg er fullt enig med deg i alt som har med saken å gjøre.

Jeg er uenig i dine påstander om at høytidene ikke har hold i kristendommen, men det har faktisk ingenting i denne debatten å gjøre, om det er viktig eller ikke.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:59
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Man hadde bare rett og slett ganske god praktisk sans da kristendommen etterhvert ble innført. De fleste feiret fra før av vintersolverv, og at det gikk mot lysere tider midt i en mørk og kald vinter. Å skulle ta fra folk en slik feiring ville ikke akkurat gjort kristendommen mer populær, og siden man så allikevel ikke lenger husket helt nøyaktig når Jesus ble født falt det seg naturlig å legge feiringa av hans fødsel til ca samme tid som den gamle feiringa av vintersolverv.

Hovedsaken var å få spredt det kristne budskap, så da inngikk man et kompromiss eller flere underveis for å tilpasse religionen de diverse folkeslagene i Europa. Nøyaktig det samme har for eksempel skjedd i Sør-Amerika.

Men å ha statskirke i våre dager er det rene skjære nonsens. Samfunnet er langt fra like ensretta som det var før, og religion har ikke lenger den samme dominerende plassen i folks liv som før - ihvertfall ikke i alle folks liv. Staten bør representere og ta seg av hele befolkningens interesser og rettigheter, derfor bør den være ganske nøytral med hensyn til religion/ikke religion.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 12:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Her er et forslag. Kan ikke kirken sende et brev til samtlige som står registrert som medlemmer? De som fortsatt ønsker å stå oppført, gir tilbakemelding om dette. De som ikke svarer / takker nei, strykes.

Det står jo i bibelen at man ikke skal stjele, så hvorfor skal ikke det gjelde kirken/statskassa?

InnleggSkrevet: Lør 19 Feb 2005, 02:50
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
haakoo skrev:
Uansett, dette er IKKE noe vi ønsker i dagens samfunn, så da må man tolke og modifisere religionen så den passer inn i vårt samfunn.

Så absolutt ikke!! man kan ikke modifisere til å gå stikk i strid med det som står i hovedboka, da får man heller droppe hele religionen. Ihvertfall kan man ikke enda kalle den kristendom og skryte på seg at man har basis i bibelen.

Hvem er vi? Dersom de som følger bibelen ennå finnes, ønsker disse det i dagens samfunn.

Uansett var jo ikke dette poenget mitt, poenget er at skal man ha en religion, kan man ikke la den styres av politikk! Religion er over politikk, Gud har høyere rang enn bush.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:52
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Glahn skrev:
Staten bør representere og ta seg av hele befolkningens interesser og rettigheter, derfor bør den være ganske nøytral med hensyn til religion/ikke religion.

Netopp! og motsatt. Religionen skal ikke legge seg opp i politikken, og politikken skal ikke legge seg opp i religionen! (selvsagt unntatt ved lovbrudd)
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:55
SecretWindancer
l33t
l33t

Ble Medlem: 21 Mar 2004
Er det ikke sånn at man ikke er medlem av statskirka med mindre man er døpt i kirken?
Jeg fikk bedskje om at jeg iallefall ikke kunne konfirmere meg kirkelig med mindre jeg var døpt (medlem av statskirka).
Ikke det at jeg ville konfirmert meg kirkelig uanset.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 18:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det er jo først de siste 3-5 årene at folk virkelig har begynt å finne alternativer til dåp (i statskirken), så de fleste er vel døpt der. Derfor så mange er medlem.
Jeg ble aldri døpt, men jeg stod som medlem... mulig det har noe med foreldre å gjøre, jeg vet ikke.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 18:14
sharee
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003
Om man skal melde seg ut av statskirka før man er konfirmert må en av foreldrene dine ikke være medlem, om begge foreldrene dine er medlem av statskirka er du også medlem (det var iallfall det de fortalte meg på barneskolen). Jeg er forresten medlem av Human Etisk Forbund og ikke statskirka Smile

Reality is what you make of it.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 16:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

SecretWindancer skrev:
Er det ikke sånn at man ikke er medlem av statskirka med mindre man er døpt i kirken?
Jeg fikk bedskje om at jeg iallefall ikke kunne konfirmere meg kirkelig med mindre jeg var døpt (medlem av statskirka).
Ikke det at jeg ville konfirmert meg kirkelig uanset.

du er nok medlem...mine foreldre var ikke medlem, og så vidt jeg vet er ingen av dem døpt i kirken, og de var medlemer, jeg er ikke døpt, jeg var medlem også.. siden det er statskirke så er de så slue at de setter opp alle og en hver som meldem ved fødselen, dette tjener de jo tross alt gode pengerpå (de får penger per medlem) og siden mange ikke er klar ogver dette såslipper de jo unna med det

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 19:16
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 3 [48 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet