DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Kristendom kontra homofili
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 5 [88 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
fungi skrev:
Hadde egentlig hÄpet Ä fÄ med noen kristne her ogsÄ, fordi det jeg egentlig lurte pÄ, er hvordan man kan tolke Bibelen i den retning at homofile er unaturlige og er fulle av synd.

Det er ikke rart pÄ dette forumet Rolling Eyes og jeg forstÄr godt alle som vil holde seg unne slike debatter. Wink

InnleggSkrevet: Lűr 19 Feb 2005, 13:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Ronja skrev:
Glahn skrev:
Er jo egentlig ganske pussig - verden er full av krig, folk som tar livet av hverandre, plager hverandre, sult, lidelse, osv osv. Men hva er det man vil til livs? Jo - homofili og onani! Snakker om prioriteringer...

Hvem snakker du egentlig nÄ om?

Om hva endel mennesker velger Ä fokusere pÄ som styggedom man vil til livs. NÄr man kunne fokusert pÄ sÄ sykt mye annet som ville vÊrt sÄ utrolig mye mer konstruktivt.

InnleggSkrevet: Lűr 19 Feb 2005, 16:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
fungi skrev:
Hadde egentlig hÄpet Ä fÄ med noen kristne her ogsÄ, fordi det jeg egentlig lurte pÄ, er hvordan man kan tolke Bibelen i den retning at homofile er unaturlige og er fulle av synd.

Trenger ikke vÊre kristen for Ä svare pÄ det;
enkelt. Alle mennesker er fulle av synd. Alle synder hver dag ifĂžlge bibelen.
Du sier skaperverket ikke kan regnes som perfekt hvis homofili er naturlig.. vel, er mord naturlig? eller biltyveri? Det er jo ingen oppegÄende kristen som vil hevde at verden er perfekt! pga. syndefallet er verden full av synd, ifÞlge bibelen/kristne bla. gjennom homofili, vold, drap, lÞgn, utroskap osv osv..

Jeg skjÞnner egentlig ikke hvorfor dette skal diskuteres opp og i mente, homofili kontra kristendom. IfÞlge kristendommen ér homofili synd, det er en prÞvelse/fristelse som blir lagt pÄ noen mennesker, og som de mÄ stÄ imot for Ä bli salige. enkelt og greit. Kall det en syk lov, menneskerettihetsbrudd, absurd, intolerant eller hva du vil, men ifÞlge bibelen er det slik uten tvil. sÄ fÄr man velge selv om man vil tro/fÞlge det.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 00:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besűk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Ăžnskemestern skrev:
sÄ fÄr man velge selv om man vil tro/fÞlge det.

De homofile har ikke noe valg om de vil henges ut eller ikke.

Hva folk mener og tror, mÄ de selv stÄ for. Men de trenger ikke skrike det ut ved enhver anledning nÄr det gÄr ut over andre mennesker.
Kardemommeloven ville vĂŠrt fin her. Smile

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 01:03
toth42
Cowboy
Cowboy

maria skrev:
Ăžnskemestern skrev:
sÄ fÄr man velge selv om man vil tro/fÞlge det.

De homofile har ikke noe valg om de vil henges ut eller ikke.

Hva folk mener og tror, mÄ de selv stÄ for. Men de trenger ikke skrike det ut ved enhver anledning nÄr det gÄr ut over andre mennesker.
Kardemommeloven ville vĂŠrt fin her. Smile

Fullstendig enig med deg, de fÄr holde det for seg selv. MEN(!) jeg synes det er riv ruskende galt at stat eller andre skal tvinge menigheter til Ä ansette homofile prester, dersom det strider mot deres overbevisning! Da kan jo hele menigheten bare opplÞses..

SÄ: Menighetene fÄr styre som de vil etter deres overbevisning, sÄfremt det ikke bryter med norsk lov.

Og: menighetene skal holde meningene for seg selv, ikke trakassere bla. homofile.

Ville ikke de fleste vĂŠrt fornĂžyd da..?

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 10:34
maria
l33t
l33t

Om de som har noe i mot homofile lot vÊre Ä kritisere dem, ville det blitt mye enklere bÄde for de homofile og for de homofobe. *nikke*

Hvem kirken ansetter som prest eller biskop er meg revnende likegyldig! Om det blir Per eller Kari, om de er homofile eller ikke, kunne ikke brydd meg mindre. (Men jeg synes jo det er rart at homofile vil vÊre prester nÄr de blir hengt ut som de gjÞr. Modig gjort.)
Jeg synes det er tÄpelig at regjeringen bruker tid og krefter pÄ dette. Det er en person som skal representere en kirke eller et omrÄde, ikke en person som skal representere landet. Hvorfor kan ikke de som gÄr i kirka bestemme sÄnt selv?

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 15:10
toth42
Cowboy
Cowboy

maria skrev:
Hvorfor kan ikke de som gÄr i kirka bestemme sÄnt selv?

*klappe*

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 15:52
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Problem 1: vi har statskirke. Staten skal representere alle deler av folket, og en kirke som da vil ekskludere en sÄ stor gruppe mennesker som de homofile er bare ikke holdbart.

Problem 2: ogsÄ religiÞse samfunn mÄ forholde seg til norsk lov nÄr de ansetter og lÞnner folk, som blant annet slÄr fast at diskriminering pÄ grunnlag av kjÞnn eller seksuell legning eller religion faktisk ikke er lov. Dette gjelder uansett om det er statskirke eller ikke.

SÄ er det selvfÞlgelig ingen menneskerett Ä fÄ lov til Ä vÊre medlem av et religiÞst samfunn, sÄ om man overhodet ikke er velkommen et sted, sÄ kan det ogsÄ lÞnne seg Ä ikkë forsÞke Ä komme inn. Da blir det kanskje lettere Ä finne et annet sted man er velkommen, eller lage et sted selv. Men i bygdenorge er ikke det nÞdvendigvis lett.

InnleggSkrevet: Man 21 Feb 2005, 19:32
maria
l33t
l33t

Glahn skrev:
Problem 2: ogsÄ religiÞse samfunn mÄ forholde seg til norsk lov nÄr de ansetter og lÞnner folk, som blant annet slÄr fast at diskriminering pÄ grunnlag av kjÞnn eller seksuell legning eller religion faktisk ikke er lov. Dette gjelder uansett om det er statskirke eller ikke.

Der har kirken et problem, og om de mener Ä fÞlge norsk lov strider mot religionen sin, sÄ fÄr de velge om de vil tolke bibelen pÄ tradisjonell mÄte eller pÄ en mÄte tilpasset vÄrt samfunn. NÄ ja, de blir vel tvunget.
(Dette minner meg litt om barnehagen. Vi grupperte oss selv, med 2-5 pĂ„ hvert "lag" nĂ„r vi lekte. Men tantene sa at alle mĂ„tte leke med alle. Å bli tvunget til Ă„ leke med noen man ikke liker... vel, det er rĂŠva.)

Om bibelen ble skrevet pÄ 70-tallet, tviler jeg pÄ jesus ville minglet med tyver og mordere, men ikke med homofile. Fordi: det tyvene og morderne gjÞr gÄr ut over andre, mens Ä vÊre homofil ikke pÄfÞrer uskyldige skader. Bibelen sier jo at den tilgir alle synder og at alle synder er like store, sÄ hvorfor kan man ikke fÄ vÊre homofil? De kristne vil jo ikke drepe biltyver. *gruble*

OT: Homofil venn har en teori. Vi har Þdelagt naturen sÄ jÊvlig at menneskene skal dÞ ut. Derfor ordner naturen selv opp ved Ä la noen mennesker fÞdes som homofile -> ikke reprodusere seg. Til slutt forsvinner menneskene og naturen fikser seg selv. SÄ kommer menneskene tilbake. Evt vi lÊrer leksen og menneskerasen Þker igjen. SÞt teori, synes jeg. Wink

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 00:17
Ronja

Vil "de kristne" drepe homofile da?

Jeg tror egentlig ikke at det vil bli ett stort problem med at menigheter kan bli tvunget, fordi: For Ä bli medlem i en menighet blir man dÞpt eller andre lignende ting. Da mÄ man si hÞyt at hva man tror og at man vil fÞlge det menigheten stÄr for. StÄr menigheten pÄ at det er synd med homofili, sÄ det det vel fÄ homofile som vil inn i menigheten.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 10:10
maria
l33t
l33t

De vil be for dem sÄ de blir "friske". Og det stÄr i bibelen(.no) at homofili er en dÞdssynd.

InnleggSkrevet: Tir 22 Feb 2005, 17:36
Ronja

maria skrev:
De vil be for dem sÄ de blir "friske". Og det stÄr i bibelen(.no) at homofili er en dÞdssynd.

Om det stÄr i bibelen at homofili er dÞdsynd, betyr det ikke at kristne vil drepe dem.

InnleggSkrevet: Ons 23 Feb 2005, 18:04
toth42
Cowboy
Cowboy

maria skrev:

Ja, de mÄ jo fÄ lov Ä be, sÄ lenge de gjÞr det for seg selv..?
Og de mÄ fÄ lov Ä mene at det er en dÞdssynd sÄ lenge de holder det for seg selv.. Det betyr bare at de TROR at GUD vil dÞmme dem til dÞden, ikke at de skal kjÞre pÄ med korstog selv..

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 03:37
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Diskuterte nettopp dette med en kompis som er dypt religiĂžs.

Vi ble nesten uvenner et Ăžyeblikk..

Hans stÄsted er at kristendommen har opphav i en bok. Hvis man skal vÊre skikkelig kristen, mÄ man faktisk fÞlge denne boka.

Mitt ankepunkt er at det stÄr en rekke andre ting i bibelen ogsÄ, som de fÊrreste kristne fÞlger...

Hadde man skulle fulgt bibelen til punkt og prikke ville man endt opp med et samfunns system ikke ulikt det i fundamentalistiske muslimske land.

Jeg syns ihvertfall ikke det er en god ting.

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 08:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
Motviljen mot homoseksualitet i bibelen bunner vel opp i to sitater.

Han duden i historien om sodoma og gamorra som tilbÞd at noen menn kunne fÄ skjende hans dÞtre heller enn Ä ha seg med hverandre.

Jesus sier at homofili er en vederstyggelighet.

Syns dette er litt tynt for Ă„ kvalifisere som en dĂždssynd jeg da.

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 10:12
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Husker jeg riktig nevner vel ikke Bibelen begrepet dĂždssynd i det hele tatt? Var mer et begrep som diverse kirkefedre utover i middelalderen laget, ut i fra sine mer eller mindre berettigede tolkninger av skriften.

Og det er nettopp det som er tingen - uansett om man mener at kristendommen mÄ basere seg pÄ det som stÄr i Bibelen, sÄ er ganske mye som stÄr inni der enten selvmotsigende (Þye for Þye, tann for tann kontra snu det andre kinnet til), eller sÄ mÄ det i det minste tolkes, og man mÄ bestemme seg for hva av det som stÄr som er viktigst, og hva som er mindre essensielt. Nytter ikke Ä bare si at "det stend i bokji", og toe sine hender pÄ den mÄten.

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 11:31
Ronja

Det mÄ tolkes og motsetnigene er oftest mellom GT og NT og da setter man NT fÞrst.

Men kan noen komme med hva som stÄr i bibelen som de fleste kristne ikke fÞlger og hvilke stor motsetninger?

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 12:14
songbird
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 09 Apr 2003
Det er da vel ingen dĂždssynd? det er bare 7 dĂždssynder, og homofili er ikke en av de.

men godtatt er det absolutt ikke. det er en synd, bare ingen dĂždssynd...

men det er jo bare Ä lese litt i bibelen, og fÄ noen til Ä be for deg, sÄ blir du jo frisk? ikke sant?

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 15:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Jeg lurer litt pÄ hvor dette dÞdssynd-opplegget stammer fra i det hele tatt.. Jeg lÊrte det ikke pÄ den kristne skolen jeg gikk pÄ, der lÊrte vi at alle synder er like store.. (ja, lÞgn og drap er begge "like ille" i Gud's Þyne)

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 17:29
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Akkurat. SÄ da skjÞnner jeg ikke helt hvorfor det skal vÊre sÄ ille Ä ha homofile prester? Ingen mennesker er syndfrie, sÄ derfor burde det ikke vÊre noe verre Ä ansette homofile prester enn Ä ansette prester som har lÞyet. Og alle mennesker har lÞyet, enten de klarer Ä overbevise seg selv om at de ikke har gjort det eller ikke.

Eller for den saks skyld Ä omgÄs med mennesker som har lÞyet fremfor homofile? Det stÄr i Bibelen at du ikke skal dÞmme, sÄ hvorfor skal kristne dÞmme homofile hardere enn lÞgnere, selv om de homofile bare har syndet overfor Gud, mens lÞgnerne er overfor en selv?

Jeg tror vel at det var ren skjĂŠr homofobi som sĂžrget for at antihomofili har vĂŠrt en aktiv del av mange kirkesamfunn.

InnleggSkrevet: Lűr 26 Feb 2005, 21:03
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 5 [88 Posts]   Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet