DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Politikk & Religion???
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
 Politikk & Religion???

Politikk og religion er intet annet enn samrøre. La oss "for guds skyld" skille begrepene på dette forum.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 15:29
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
fido
Administrator
Administrator

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Jeg tror ikke alle brukerne klarer å snakke om det ene uten å snakke om det andre.
Men jeg stiller meg bak en oppfordring om å prøve å holde temaene til hver sin tråd i denne gruppen.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 15:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
fido skrev:
Jeg tror ikke alle brukerne klarer å snakke om det ene uten å snakke om det andre.

Du har rett og det er skremmende...

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 16:35
maria
l33t
l33t

Ape se, ape gjøre. *peke på regjering*

InnleggSkrevet: Fre 18 Feb 2005, 00:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Indigo
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005
...også har det seg jo også slik at vi har statskirke i dette landet - politikken påvirker og støtter religion (hvertfall en:S:@) og religion kan påvirke politikken

InnleggSkrevet: Fre 13 Mai 2005, 16:28
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Religion kan jo på mange måter være særdeles politisk. Har vært mye maktkamp mellom kirke og stat opp igjennom tidene, og strengt tatt har det da vært særdeles verdslig makt man har kranglet om.

InnleggSkrevet: Man 16 Mai 2005, 00:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Jeg vil påstå at i det religion blander seg i 'politikk' er det ikke lenger religion. Religion kan kanskje påvirke et samfunn, både positivt og negativt, men religion i seg selv er ikke politisk. Jeg reagerte allerede når vi døpte om forumet her til å ta med både religion og politikk, da jeg mener at det er helt på trynet. Religion burde heller vært sammen med filosofi, det gir i hvert fall mer mening.

Religion er ikke politikk, men det hindrer ikke maktkåte mennesker og benytte religion for å oppnå makt og som et politisk pressmiddel. Men jeg vil da påstå at det ikke lenger er religion, men et politisk redskap som så mye annet.

InnleggSkrevet: Man 16 Mai 2005, 11:33
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
woogie
Främling
Främling

Ble Medlem: 17 Mai 2005
Politikk kan defineres som "alle sosiale forhold som innebærer makt, styre og autoritet". I en sånn definisjon kan det blant annet tenkes at familiestrukturen er en politisk arena. En annen definisjon skiller privat og offentlig. I norge har vi en statskirke. Dette betyr at kirken er et offentlig politisk anliggende i norge. En diskusjon kan være om religion ikke _bør_ være et offentlig politisk anliggende. Men uansett vil mange av verdensreligionene ønske å plassere seg i den vide definisjonen. Kristne tror blant annet på Gud - en allmektig skapning. Slik sett er kristendommen politikk.

InnleggSkrevet: Lør 21 Mai 2005, 14:15
Gunnern
Främling
Främling

Ble Medlem: 15 Jun 2005
woogie skrev:
Kristne tror blant annet på Gud - en allmektig skapning.

Hvem skapte Gud?

Nei, du, jeg tror nok at kristne tror på Gud - en allmektig skaper, dvs. han som skapte skapningene... Wink

InnleggSkrevet: Ons 15 Jun 2005, 19:16
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Politikk og religion har alltid og kommer alltid til å være sammenblandet. Det er ikke mulig å skille de to. Riktignok sa Jesus at man skal gi keiseren det som keiserens er, men veldig mye av det han preket kan tolkes som politikk og ikke religion.

InnleggSkrevet: Fre 17 Jun 2005, 23:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet