DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

For eller imot åndsverkloven?

For
27%
 27%  [ 3 ]
Vil heller at all kopiering skal bli forbudt
0%
 0%  [ 0 ]
Vil heller ha avgift på mp3-spillere/mobiler etc
9%
 9%  [ 1 ]
Vi bør melde oss ut av EU og gå på tvers av resten av verden
63%
 63%  [ 7 ]

Antall stemmer : 11

Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Ny Ã…ndsverklov
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 2 av 5 [81 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Av Innlegg
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004
haakoo skrev:
QIQrrr skrev:
http://forum.dlf.info/viewtopic.php?t=866

Skal du først slenge inn link til et annet forum bør du sørge for at den fungerer.

...den fungerer helt fint for meg. Vet ikke hva som er galt?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jul 2003
Du tar fortsatt utgangspunkt i at kopisperrer kommer til å bli vanlig. Hvis du trenger bevis for ulovlig kopiering, kan du jo bare gå inn på Kazaa... Ikke kom å si at alle filene du finner der er lovlig delt? Eller at det bare er utenlandske brukere?

Jeg tror ikke bransjen vil være tjent med å ha kopisperre som hindrer kopiering til mp3-spiller, privat bruk osv.

NÃ¥r det gjelder traktater vil jeg vise til WIPO-traktat om opphavsrett (WCT) artikkel 11:
Fra KKDs Ot.prp. skrev:
Artikkel 11 gjelder teknologiske beskyttelsessystemer og sier at avtalepartene skal sørge for rettslige tiltak mot omgåelse av slike systemer.

Artikkel 12 gjelder informasjon om rettighetsforhold og innebærer at kontraktspartene plikter å ha rettslige tiltak mot fjerning av slik informasjon samt det å gjøre tilgjengelig for allmennheten verk hvor informasjonen er fjernet. Artiklene pålegger ingen plikt til å innføre nasjonale krav om verken teknologiske beskyttelsessystemer eller rettighetsinformasjon.

I artikkel 14 heter det at avtalepartene påtar seg å sørge for midler til å gjennomføre traktaten.

Du kan fortsatt bable i vei om rettigheter osv, men faktum er at dersom eieren kun vil selge deg retten til å spille av platen, så må eieren få lov til det. Dersom eieren vil selge deg retten til å kopiere platen til andre media og til venner etc, så må han få lov til det. Og lar han deg kopiere, så vil han bli belønnet.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Den linken fungerte forresten for meg også..

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 19:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Poenget er at den som skaper noe (være seg musikk, litteratur eller annet) selv bestemmer verkets begrensning eller mangel på sådan. Du som kjøper velger dernest om kriteriene for erverv av det som skapes passer deg. Herunder følger naturligvis retten til å nekte kopiering med dertilfølgende massedistribusjon til individer som ikke har ervervet retten til å inneha det kreerte. Sagt på en annen måte: Den som skaper noe bestemmer selv hvem som skal nyte godt av det skapte på egne premisser. Det er dette som kalles eiendomsrett eller åndsverk.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 20:18
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Akkurat det jeg mener også.. bra formulert=)

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:10
metaxa
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 26 Apr 2003
Jeg liker Cola-eksemplet til Spirre, men jeg skal forandre litt paa det:

Cola-oppskriften er hemmlig, naturlig nok, og er som en slags kopisperre. Saa naar jeg kjoeper en flaske cola, saa tilhoerer denne kvantiteten cola meg, men Coca-Cola sender ikke med en oppskrift slik at jeg kan kopiere den.

For det foerste, denne kopisperren er ikke der fordi jeg skal hindres i aa lage Coca-Cola og selge den til andre. Dette er allerede beskytted av eksisterende patenter. Men dersom jeg er lur nok til aa knekke cola-koden, saa kan ingen nekte meg aa reprodusere cola til mitt eget bruk. Det er kun naar jeg proever aa selge den til andre at jeg er i troebbel.

Paa samme maate, naar jeg kjoeper en CD-plate, saa kjoeper jeg en mengde musikk, la oss si 67 minutter med musikk. Formatet eller mediet er irrelevant, jeg kjoeper hverken formatet eller mediet; jeg kjoeper innholdet. Dette er ganske aapenbart. Hvis jeg bare var interessert i mediet, ville jeg kjoept hvilken som helst CD-plate (kanskje til og emd Sputnik) men det gjoer jeg jo selvsagt ikke. Jeg kjoeper innholdet paa platen.

La oss si at denne platen har en kopisperre, lignende coca-cola's hemmelig oppskrift. Jeg har ennaa til gode aa hoere et godt argument i mot at jeg skal kunne ta innholdet, som jeg har kjoept og kopiere det over til et annet format eller medium, til mitt eget private bruk. Dersom jeg er noedt til aa omgaa en kopisperre, laa saa vaere, kopisperren er et hinder i min aksess til det som tilhoerer meg, nemlig innholdet, som jeg har kjoept.

Mitt argument er ikke i favoer ulovlig videredistribuering av aandsverk, slikt er allerede forbudt ved lov og trenger ingen ny lov.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Dersom du klarer å knekke oppskriften til Cola har du ikke lov til å distribuere oppskriften.

En vesentlig forskjell på Cola og digitalt media er at digitalt media kan kopieres på sekunder, ved et par museklikk, det er så enkelt at selv bestemor kan gjøre det.. Og det er gratis. Dette er en helt ny form for utfordring, som krever lover og regler som kan hanskes den utfordringen.

Må presisere at også jeg synes det er dumt og urettferdig om det blir slik at musikken vi kjøper kun kan bli brukt i cd-spillere, men sånn tror jeg rett og slett ikke det blir. Det er heller ikke bransjens eller myndighetens intensjon.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 21:47
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
QIQrrr skrev:
...den fungerer helt fint for meg. Vet ikke hva som er galt?

Den fungerte nå...

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 22:26
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

JC\forum skrev:
Du kan fortsatt bable i vei om rettigheter osv, men faktum er at dersom eieren kun vil selge deg retten til å spille av platen, så må eieren få lov til det. Dersom eieren vil selge deg retten til å kopiere platen til andre media og til venner etc, så må han få lov til det. Og lar han deg kopiere, så vil han bli belønnet.

Vel, hvis du hadde gjort som jeg sa og lest loven vi har i dag. Og som gjør alt det WIPO forlanger, så er det lett og lese at loven gir oss en rettighet til privatkopiering. I det du limte inn fra et trakat sa heller ingenting om at man må forbyd det å bryte en sperre for å kopiere privat. Den sier at man skal ha "rettslige tiltak mot omgåelse av slike systemer", men sier ingenting om at dette også skal gjelde privatkopiering, som pr dags dato er lovlig.

JC\forum skrev:
Må presisere at også jeg synes det er dumt og urettferdig om det blir slik at musikken vi kjøper kun kan bli brukt i cd-spillere, men sånn tror jeg rett og slett ikke det blir. Det er heller ikke bransjens eller myndighetens intensjon.

Nei vel, men hvis det ikke er itensjonen, hva skal de med den delen av loven? De bare slenger den med fordi den ser fin ut, men de har ingen planer om at den skal brukes til noe?

Hvis du synes det er dumt, hvorfor argumenterer du for at vi skal ha det sånn, det gir ikke mye mening.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 22:34
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Nei, det er ingenting i loven som forby privatkopiering hvis du har kjøpt rettigheten til privatkopiering. Dersom du ikke har kjøpt den retten har du heller ikke lov til å gjøre det. Kan det være så vanskelig å forstå?

Det står at det skal være et forbud mot omgåelse av sperrer. En kopisperre som hindrer kopiering til mp3spiller er en slik sperre. Å omgå den sperren er vi forpliktet til å forby. Dersom du ikke må omgå en sperre, er det heller ikke ulovlig.

Skulle ønske du leste litt juridisk metodelære før du uttalte deg som en ekspert.

Leste du i det hele tatt sitatet fra lovforslaget?

O`g hvor i huleste har du det fra at DRM kun vil få betydning for CDer? Hva med iTunes? og tjenester som kommer til å komme med helt nye former for kjøp av media via internett? for ikke å snakke om leie via internett og mulighet til å høre musikken før du kjøper den.. Bedre med en lovfestet rett til å lage en sang som kun kan brukes i 24 timer enn å stole på at forbrukeren faktisk sletter den etter 24 timer..

24-timers regelen blir stort sett bare skalkeskjul for piratdistribusjon...

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 23:00
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

JC\forum skrev:
Nei, det er ingenting i loven som forby privatkopiering hvis du har kjøpt rettigheten til privatkopiering. Dersom du ikke har kjøpt den retten har du heller ikke lov til å gjøre det. Kan det være så vanskelig å forstå?

Nei, det er ikke vanskelig å forstå, men det er du som ikke forstår hvordan loven fungerer i dag. Loven i dag gir forbrukerne en del rettigheter uansett hva du mener vi betaler for. Jeg inngår INGEN avtale med musikkindistrien når jeg kjøper en CD. Jeg kjøper en CD fra en platebutikk, og Åndsverksloven gir meg en del rettigheter, inklusiv å kunne kopiere så mye jeg vil til privat bruk.

Hadde jeg derimot skrevet under på en kontrakt med et musikkimperium, så kunne jeg godtatt forklaringa di. Poenget er at det ikke er sånn i dag. Uansett har vi egne lover som kontrakter, og det er ikke dagens åndsverkslov eller lovforslaget som har kommet nå.

JC\forum skrev:

O`g hvor i huleste har du det fra at DRM kun vil få betydning for CDer? Hva med iTunes? og tjenester som kommer til å komme med helt nye former for kjøp av media via internett? for ikke å snakke om leie via internett og mulighet til å høre musikken før du kjøper den.. Bedre med en lovfestet rett til å lage en sang som kun kan brukes i 24 timer enn å stole på at forbrukeren faktisk sletter den etter 24 timer..

24-timers regelen blir stort sett bare skalkeskjul for piratdistribusjon...

Hvem siterer du her?

Få frem hvem du henvender deg til, så blir det litt lettere å fortsett diskusjonen.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 23:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Forbrukere forholder seg til butikkene de kjøper varer fra. Butikkene forholder seg til leverandører som igjen forholder seg til produsenter. All den tid man ikke handler musikk direkte fra produsentene av den, er det meningsløst å be forbrukeren om å skulle inngå avtaler med produsentene. Det er det vi har butikker og leverandører for!

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 12:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Tull. Opphavsretten forsvinner ikke på mystisk vis gjennom distribusjonsleddene...

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 13:02
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Siterte ingen, men henvende meg til deg, Haakon. Du spurte meg hva poenget med loven var om ikke kopisperrer kom til å bli brukt på CDer.

Det er nok umulige for oss å bli enige, vi gjentar stort sett de samme argumentene om og om igjen.

Jeg mener at bransjen er i sin fulle rett til å bestemme hva de vil selge. De kan velge om de vil selge deg en rett til å høre en sang 1 gang, 10 ganger, på cd-spillere, på alle avspillingsmedier osv. Når du kjøper en cd som kun kan spilles av på cd-spillere, så har ikke du lov til å bryte avtalen om å bare spille den av på cd-spillere om du legger den inn på mp3-spilleren. Når du kjøper en CD, men ikke retten til å kopiere er det åpenbart at du ikke har noen rett til å kopiere.

Du mener at kopisperrer ikke fortjener et rettslig vern, enda vi er pålagt å ha et slik vern etter internasjonale avtaler.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 13:43
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

http://www.jussnettavis.no/news.asp?NyhetId=1219

Et nøytralt sammendrag av forslaget.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 13:46
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Begrepet "kopiere" går igjen, men ytterst sett handler dette om å distribuere opphavsrettslig materiale til tredjepart som ikke har betalt for å nyte godt av produktet. Dette undergraver virksomheten til de som produserer og konsekvensen kan bli at ingen orker å produsere eksempelvis musikk.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 13:49
JC\forum
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Tror ikke det blir et problem med det første. Vi er forresten enige i at distribusjon til 3djepart burde være forbudt. Det er biten med kopisperrer vi strides om.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 13:56
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

JC\forum skrev:
Tror ikke det blir et problem med det første. Vi er forresten enige i at distribusjon til 3djepart burde være forbudt. Det er biten med kopisperrer vi strides om.

Nei, jeg tror dette handler om at enkelte finner det ubekvemt å ikke kunne erverve musikk uten å betale for det. Dette er også intensjonen med loven i ytterste konsekvens. Musikkbransjen hadde aldri reagert hvis de ikke hadde tapt store summer som følge av ulovlig kopiering og distribusjon av produktene. Problemet er å kombinere kopieringsmulighetene samtidig med at mulighetene for massedistribusjon begrenses.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 14:00
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
QIQrrr skrev:
Tull. Opphavsretten forsvinner ikke på mystisk vis gjennom distribusjonsleddene...

Det var ikke poenget. Poenget er at jeg som forbruker forholder meg til den jeg kjøper produkter fra, ikke instanser i 2. eller 3. ledd bakover i rekka. Skal jeg klage på produktet klager jeg til butikken - det er de jeg har størst mulighet til å forholde meg til på noen fornuftig og nyttig måte.

Opphavsretten handler om norsk lov, ikke avtaler jeg som person inngår med musikkindistrien. Det blir butikkene, leverandørene, og staten som forholder seg direkte til musikkbransjen. Jeg som forbruker gjør det kun indirekte.

Problemet er ulovlig distribusjon av musikk og andre typer data. Ikke at folk kopierer dataene og beholder dem selv. Kopisperrer er med på å gjøre det vanskelig for folk å ta kopier av data de har kjøpt og eier, det være seg til eget bruk, eller for å distribuere videre. Kopisperrer skjærer alle over en kam, likeså det nye lovforslaget.

Så ja - debatten handler egentlig om hvorvidt kopisperrer har noe for seg, eller om de bare er det rene, skjære vås.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 14:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
QIQrrr
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Nei slett ikke. Det hele handler om at musikere selv må få bestemme over sitt eget åndsverk. Hvis du som forbruker ikke finner det bekvemt å kjøpe et produkt på grunn av restriksjoner så står du fritt til å la være å kjøpe produktet.

InnleggSkrevet: Tor 17 Feb 2005, 14:34
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 2 av 5 [81 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet