DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Utdanning
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [13 Posts]  
Av Innlegg
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
 Utdanning

Sjekk denne trÄden her pÄ Aftenpostens debattsider:
Dyskalkuli -- en farlig "motediagnose"?

Hva synes dere om pÄstandene i denne trÄden? Jeg fikk helt stÄpels da jeg leste en del av dette!

...-:CinĂĄed:-...

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 22:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Moonshade
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005
*Hyyyyyyyyl!*

Hvordan gÄr det an Ä si noe sÄnt?!
Her var det mye rart ute og gikk synes jeg..

En ting er at folk med dysleksi slipper da ikke norsk, de fÄr bare tilgang pÄ mer/bedre hjelp (eller skal i hvert fall fÄ det) sÄ vidt jeg vet..?
-Men ingen prÞver seg lenger pÄ Ä pÄstÄ at dysleksi ikke finnes, selv om de gjorde det fÞr i tiden. Da ble jo dyslektikere sett pÄ som dumme! Tror det var ganske mange som sleit unÞdvendig mye pÄ skolen pga det der. Jeg kan ikke se noen grunn til at det skal vÊre noe mer "oppfunnet" innefor matte! Kan man ikke gjÞre det samme her som med dyslektikere?Ta hensyn, og gi dem ekstra hjelp, men ikke dropp Ä _prÞve_ Ä lÊre dem noe heller. Balansegang er en fin ting!

NÄr det gjelder Ä legge ned musikk/dans/drama, formgivningsfag, idrettslinje og medier og kommunikasjon..
Vel, jeg kan se poenget om at det utdannes alt for mange kunstnere (billedkunstnere, musikere osv.) og idrettsutĂžvere til Ă„ kunne sysselsette alle som det...
MEN
En ting er at jeg ikke synes noe om Ä legge ned de kulturelle linjene! Kulturen er kanskje ikke sÄ direkte Þkonomisk lÞnnsom, men jeg mener den er viktig uansett!! Og de som faktisk _skal_ bli kunstnere trenger gjerne opplÊring de og.. Hvorfor tror han vi har MusikkhÞgskoler og KunsthÞgskoler og sÄnn f.eks? (Og det _er_ ikke alle som blir musikere f.eks. som begynte Ä spille som 7Äringer nei!)
For det andre er det ikke alle som gÄr disse linjene som nÞdvendigvis regner med Ä bruke det direkte i jobbrelasjoner for det. For en del er det rett og slett motiverende Ä kunne gjÞre noe man liker, dyrke en hobby pÄ skolen. Det kan gi krefter og inspirajon/lyst til Ä fortsette pÄ skolen selv om ungdomsskolen kanskje var dÄrlig lagt opp og la en demper pÄ en lÊrelyst som egentlig var der i utgangspunktet..
(JA, jeg gikk musikk, jeg har aldri angra og kommer aldri til Ä gjÞre det! Men nei, jeg regner ikke med Ä bruke det direkte videre. Men jeg fikk studiekompetanse og lÊrte Ä trives pÄ skolen..)

Sammenlikningen mellom sosiale og faglige evner synes jeg er helt horribel!! Er det noen sammenheng her, ville jeg heller pÄstÄtt at de som gjÞr det best pÄ skolen faglig gjerne er av de som stiller dÄrligst sosialt.. -og omvendt. Men jeg ville fortsatt ikke Þnsket Ä sette folk i bÄs pÄ den mÄten. Jeg tror det gÄr mye pÄ kryss og tvers, men _dersom_ man skulle sett pÄ noen sammenheng, ville jeg sagt den var motsatt av det som ble fremsatt i den teksten! Bortsett fra det, skal ikke skolen helst vÊre med pÄ Ä utvikle dine sosiale evner ogsÄ? sÄnn ideelt sett? Hva i all verden oppnÄr man da ved Ä sende dem vekk? Bare gjÞre dem enda mer fremmede for andre og enda fjernere andre mennesker og sosiale relasjoner?

Nei, huttemegtu!

InnleggSkrevet: Tor 27 Jan 2005, 23:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Hmmm... Er det bare meg, eller er det ganske festelig at vedkommende som mener at sosiale og faglige evner henger sammen kaller seg EinstĂžing?

Ikke at jeg har det minste tro pÄ en slik pÄstand. EinstÞing skriver en masse piss, tydeligvis uten det minste peiling pÄ hva han snakker om. Tror faktisk ikke jeg sÄ en eneste fornuftig setning fra den kanten. Besserwisser skroting...

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 00:13
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Sosiale evner finnes det vel forskjellige typer av, skulle jeg tro. Om du er skoleflink vil jeg anta at du har en god evne til Ä lÊre fra hva andre har skrevet, tenke over det selv, osv. Slik sett er du da godt i stand til Ä forholde deg til andres skrevne tanker, og til kanskje Ä gi svar pÄ dem, ihvertfall i ditt eget hode. Det er et sosialt element i det ogsÄ, men jeg tror vi sjeldent tenker pÄ det pÄ den mÄten.

Rent ut over det er dysleksi et faktum, og det skulle ikke overraske meg om dyskalkuli viser seg Ä vÊre et faktum det og. Men bÄde det Ä kunne lese og skrive, og det Ä kunne grunnleggende matte, er utrolig viktige egenskaper her i livet. Man gir da ikke bare opp folk fordi de sliter litt - man hjelper dem til Ä klare det de kan.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 11:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
CinĂĄed
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 16 Jun 2003
Bra at folk er enig med meg her...
Dere mÄ gjerne hjelpe meg i "kampen" mot EinstÞing (hehe... du har helt rett Mr_Pin).
Tviler ikke pÄ at andre her kan komme med bedre argumenter enn meg.

InnleggSkrevet: Fre 28 Jan 2005, 17:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
AngÄende sosiale evner/faglige evner, sÄ har det faktisk litt med hverandre Ä gjÞre. Men her er det ogsÄ sÄnn at om klassekamerater har gode sosiale evner, trekker det alles karakterer opp. Se klassen min, for eksempel, ingen mobbing, alle fÄr fint til Ä fÞre en lang samtale med alle de andre, ingen rÞyker, og det er nesten ikke fravÊr. Vi har det beste snittet noen tiendeklasse (eller tilsvarende fÞr det ble innfÞrt) pÄ skolen har hatt.
Jeg tror heller ikke at det burde finnes noe som heter dyskalkuli, fordi jeg, som har sekser i matte, blander ofte tall om jeg ikke konsentrerer meg. Saken er bare at folk som fra fÞr av sliter med matte har hatt det sÄ dÄrlig pÄ skolen at de gir opp. Selv om noen kanskje har diagnosen, sÄ vil innfÞring av en slik diagnose sÞrge for at fler gir opp matten. Man burde heller jobbe for bedre miljÞ enn Ä droppe de linjene han prata om. Samtlige sÞrger jo tilogmed for bedre miljÞ!

InnleggSkrevet: Man 31 Jan 2005, 21:02
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
fungi skrev:
AngÄende sosiale evner/faglige evner, sÄ har det faktisk litt med hverandre Ä gjÞre. Men her er det ogsÄ sÄnn at om klassekamerater har gode sosiale evner, trekker det alles karakterer opp. Se klassen min, for eksempel, ingen mobbing, alle fÄr fint til Ä fÞre en lang samtale med alle de andre, ingen rÞyker, og det er nesten ikke fravÊr. Vi har det beste snittet noen tiendeklasse (eller tilsvarende fÞr det ble innfÞrt) pÄ skolen har hatt.
Jeg tror heller ikke at det burde finnes noe som heter dyskalkuli, fordi jeg, som har sekser i matte, blander ofte tall om jeg ikke konsentrerer meg. Saken er bare at folk som fra fÞr av sliter med matte har hatt det sÄ dÄrlig pÄ skolen at de gir opp. Selv om noen kanskje har diagnosen, sÄ vil innfÞring av en slik diagnose sÞrge for at fler gir opp matten. Man burde heller jobbe for bedre miljÞ enn Ä droppe de linjene han prata om. Samtlige sÞrger jo tilogmed for bedre miljÞ!

Hoho... jeg har aldri fÞrt en lang samtale med noen i hele mitt liv, men likevel fikk jeg nok poeng til Ä komme inn pÄ medisinstudiet, om jeg ville, uten Ä gjÞre andre lekser enn litt matematikk...

NÄr det gjelder dyskalkuli, sÄ er dette nor som bare gjelder folk som presterer bra i alle andre fag enn matte. Det finnes slike folk og, nemlig, som fÄr 6 i samfunnsfag feks, men som ikke fÄr artium pga at de ikke klarer matte.

InnleggSkrevet: Sűn 06 Feb 2005, 03:37
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

NÄ er samfunnsfag, som alle de andre teoretiske fagene utenom matte, fag som man kan lese seg til Ä bli god i. Kjenner flere, jeg, som har 5,2+ med fire og mindre i matte. det er fordi de ikke har sÄ veldig hÞy IQ (som gir grunnlag for tallforstÄelse), men som jobber masse. Gjelder dyskalkuli med andre ord bare for folk som bare sliter med matte, men klarer seg bra i alle de andre fagene?

Dessuten trenger man ikke Ä fÞre lange samtaler med folk for Ä pÄvise sosiale evner. Det holder Ä bli likt av folk. Blant annet dette (kan anses som trivsel) og sÞvn har mye Ä si pÄ hvor mye man presterer. Hvis man hele tiden blir uvenner med folk, og legger seg etter halv tolv hver kveld (for sÄ Ä stÄ opp kl. halv sju dagen etter), er det helt naturlig at man sliter med matte, fordi det er det faget som blir mest pÄvirket av at hjernen ikke er helt i funksjon.

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 11:04
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Nei... matte er nok ikke sÄ anderledes andre fag... klart man kan vÊre flink i noe, og dÄrlig i noe annet... det henger sammen med hva man trives med...

I alle fag er det nok Ä bare jobbe for Ä fÄ en firer, men fÄr du en sekser, da har man virkelig forstÄtt det. (selv om det ikke er noen prestasjon, vgs er bare smÄtteri mot universitetsnivÄ).

Men uansett sÄ blir jeg ikke likt, sÄ jeg har ikke sosiale evner.

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 14:41
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Matte er faktisk annerledes enn andre fag. Du trenger ikke Ä ha forstÄtt noe for Ä fÄ en sekser i samfunnsfag. Du trenger bare Ä ha pratet mye engelsk for Ä fÄ en sekser i engelsk muntlig. Men uansett hvor mye man regner er det ikke alle som kan fÄ en sekser i matte. Matematikk er nemlig direkte koblet til IQ. Interresse har noe Ä si, ja, som i andre fag, men grunnen til at det bare er begrepene dysleksi og dyskalkuli er fordi man kan blande ord, og man kan ha lav IQ, hvilket gir at man ikke fÄr til matte, som igjen gir at man mister interressen for matte, som enda igjen, hvis man ikke er i et godt miljÞ og blir oppfordret til Ä prÞve igjen, havner helt pÄ bÄnn i matteverden.

InnleggSkrevet: Sűn 13 Feb 2005, 21:11
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Sludder og pĂžlsevev. =)

De med hÞy IQ er jo gjerne sÄnne som er flinke til Ä regne ut hvor mye en skal tipse pÄ restaturanter i hodet, feks... men faktisk er mange store matematikere ganske dÄrlig til nettopp dette... det viser seg at matematikere ikke presterer noe bedre i slik ting enn folk med andre profesjoner.

Hoderegning har noe med IQ Ă„ gjĂžre, men hoderegning har ikke noe med matematikk Ă„ gjĂžre.

InnleggSkrevet: Sűn 13 Feb 2005, 21:23
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Nei, selve forstÄelsen for matte ligger i IQ. Profesjonen krever ikke hÞy IQ, bare interresse, men lav IQ forhindrer interresse, pluss at det, eller fordi at det er mye vanskligere med matte jo lavere IQ man har.

InnleggSkrevet: Man 14 Feb 2005, 12:46
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Javel... tro hva du vil for min del =)

InnleggSkrevet: Man 14 Feb 2005, 13:27
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [13 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema