DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
"religiøse" Norge
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [48 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
 "religiøse" Norge

Jeg mener at Norge ikke bør ha noen for for religiøs stat. Staten burde være nøytral som frankrike. VIsste du at du var medlem av statskirken? med mindre du har meldt deg ut så er du faktisk det. Jeg er verken døpt eller konfirmert men medlem, jah det var jeg. Det er en meget slu måte og tjene penger på syntes nå jeg, da de faktisk får penger per medlem. Og religioner/trossamfunn kan godt få statsstøtte, men staten skal ikke helle den ene eller andre veien syntes nå jeg!!

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 11:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Mirim
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004
Jeg er heller ikke kristen. Har ikke meldt meg ut av statkirken, enda.

Selvom man melder seg ut er man teknisk sett medlem helt til man melder seg inn i et nytt trosamfunn. Det er jeg iallefall blitt fortalt.

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 11:59
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

jeg tror ikke man teknisk sett er medlem til man har meldt seg inn et annet sted, det vill ejo være helt teit, da er det jo ikke noe poeng da?! da støtter man jo statskirka selv om man ikek er meldem.. absurd.. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 12:03
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Man må ha fyllt 15 for å melde seg ut, men foreldre som melder seg ut kan også melde ut barn under 15 år. Det er jo litt rart at selv om over 50% her i landet ikke regner seg som kristne, står over 85% registert i kirkesamfunn (per 01.01.03).

Synes også det er merkelig at politikere skal bruke tid og engasjere seg så for den nye biskopen. Det er ikke noe politikerne eller mannen i gata (hvem nå enn han er) har noe med, det bør være kirken selv som avgjør. Bruk heller skattepengene våre til å gjøre noe nyttig.

Skjema for utmelding.

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 14:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Mr_Pin
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004
Egentlig er det litt greit med en statskirke, den er nemlig underlagt statlig kontroll til en slik grad at man kan tvinge gjennom en mer liberal bibeltolkning enn man trolig ville hatt ellers. Kvinnelige prester, aksept for homofili etc.

Jeg har dog ikke sansen for at de bruker folkeregisteret minus de som er registrert i andre trossamfunn som medlemsliste. Jeg er ikke døpt og burde dermed ikke ha vært innmeldt, men ved forrige stortingsvalg fikk jeg jommen forespørsel om å stemme på menighetsråd. Greide det opp og fikk meg fjernet fra den listen med en telefonsamtale, så får jeg vel se nå til høsten om de fikk det med seg.

InnleggSkrevet: Tor 10 Feb 2005, 22:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

jeg er medlem i et annet trosamfunn da foreldrene mine fikset det når jeg var mindre, jeg lurerpå hvordan jeg kommer meg ut derfra..

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 06:18
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Mr_Pin skrev:
Egentlig er det litt greit med en statskirke, den er nemlig underlagt statlig kontroll til en slik grad at man kan tvinge gjennom en mer liberal bibeltolkning enn man trolig ville hatt ellers. Kvinnelige prester, aksept for homofili etc..

Det er jo nettopp dette som ér problemet med statskirke! Det er sikkert vel og bra med likestilling og homoaksept og alt annet, men det hører IKKE hjemme i en kristen kirke!
Jeg forstår at folk synes det er teit, men slik er nå engang kristendommen, og essensen blir borte når man går rett imot bibelen. Det står rakt ut at homofili er en dødssynd i bibelen. Det står også at kvinner ikke skal ha kirkelige embeter så lenge det fins skikkede menn.

Den Norske Statskirke støtter seg IKKE på kristendommen, men på sin egen religion, som ikke kan spores til noen steds, bortsett fra til regjeringen.
Skal man ha en statskirke, om du liker det eller ei, så er det kirken som må styre staten, ikke omvendt. Og er ikke dette akseptabelt, noe det sjeldent er, da må stat og kirke skilles. Totalt.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

hurra, du får sagt det Hoppido

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 08:50
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003
ønskemestern skrev:

Det er jo nettopp dette som ér problemet med statskirke! Det er sikkert vel og bra med likestilling og homoaksept og alt annet, men det hører IKKE hjemme i en kristen kirke!
Jeg forstår at folk synes det er teit, men slik er nå engang kristendommen, og essensen blir borte når man går rett imot bibelen. Det står rakt ut at homofili er en dødssynd i bibelen. Det står også at kvinner ikke skal ha kirkelige embeter så lenge det fins skikkede menn.

Står dette i Det nye testamentet eller det gamle? Hvis det står i det gamle, er det jo ikke lenger 'gyldig' etter at jesus ble født. Det er en grunn til at vi skiller mellom Kristendom (og der skiller vi mell om Protestantene og Katolikkene) og jøder. Forskjellen er nettopp om man lar GT eller NT være tekstene man skal bassere seg på.

Jeg har aldri sett hvor i bibelen det står at homofile skal drepes eller at kvinner bare skal lage mat/rydde hus/produsere unger.

Uansett, dette er IKKE noe vi ønsker i dagens samfunn, så da må man tolke og modifisere religionen så den passer inn i vårt samfunn. Jeg håper virkelig ikke du mener vi skal få et samfunn/religion som beveger seg tilbake mot steinalderen.

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 09:45
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble jesus egentlig født da?? det er jo faktisk sånn at julaften slett ikke er en kristen høytid..

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 09:55
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Hos oss er ikke julaften noen kristen feiring. Vi henger afrikanske fruktbarhetsstatuer i treet, vi. Så du kan si det er litt postmoderne hjemme hos oss.

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Jul minne mistenkelig om "Yule" som er vintersolverv, og yule kommer av ordet lul som betyr Hjul. Og i betlehem er det gasnke kaldt ved juletider, og hvem gjeter vel sauer da?? det var bare veldig beleilig og legge jesufødsel til denne dagen da "hedningene" allerede feiret at solen kom tilbake..

InnleggSkrevet: Fre 11 Feb 2005, 13:50
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
det er som kjent mye lettere å infiltrere et folk og underlegge dem seg hvis man lar dem fortsette med noe av det de hadde fra før. Bare ta en gammel høytid og kall den noe annet, for så å legge til et par ekstra tradisjoner, og så har ikke folk så mye i mot det. kristendommen bøffa jo påsketiden fra jødedommen. Kan minne litt om måten EU sakte men sikkert overtar Norge.

Hovedsaken til at det er flere trossamfunn i verden er jo uenighet om hvor mye man skal høre på fra GT. I det hele tatt kan man ikke både følge "øye for øye, tann for tann" og "vend det andre kinnet til" på en gang. Det er jo ikke bare forskjellig lære, men Gud har jo også forandra seg suverent, fra en hard og favoriserende gud til en snill, vennlig og rettferdig gud. dette gir at man ikke kan stole på alt som står i GT, fordi Jesu ord tross alt overskriver de gamle budskapene. Tredje Mosebok, kapittel 18 vers 22: Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. selv om Jesus sier at du skal ikke dømme, hvilket gir at Statskirken ikke går mot kristendommen.

Til tråden her vil jeg tilføye at det er mange sider av saken, at mange finner igjen livsgleden ved å bli kristne. slik omvendelse vil minske hvis man fjerner statskirken. PÅ den annen side synes jeg det er irriterende at jeg måtte finne meg et annet trossamfunn (jeg valgte Human-etisk forbund, selv om jeg ikke helt liker humanetikken) for å unngå statskirken. Og jeg synes det er utrolig irriterende å skulle gjenta historien om Jesu fødsel og død de samme tidene hvert år, selv om jeg ikke tror på historiene eller at jesus ble født eller døde på akkarat de tidene av året.

InnleggSkrevet: Søn 13 Feb 2005, 20:59
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
fungi skrev:
kristendommen bøffa jo påsketiden fra jødedommen. Kan minne litt om måten

På den tiden var det ikke ett skille mellom de to relgionene, dermed har begge parter lik grunn for å feire påsken.

Ellers er ikke GT ugyldig, men står det skrevet noe som stider mot hverandre i de to testamentene skal mange følge hva som står i det nye testamentet.

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 10:32
Coralin
Veronica
Veronica

Ronja skrev:
fungi skrev:
kristendommen bøffa jo påsketiden fra jødedommen. Kan minne litt om måten

På den tiden var det ikke ett skille mellom de to relgionene, dermed har begge parter lik grunn for å feire påsken.

Ellers er ikke GT ugyldig, men står det skrevet noe som stider mot hverandre i de to testamentene skal mange følge hva som står i det nye testamentet.

Men påsken var jo liksom da jesus døde, så hvordan kan man plutselig ta en høytid fra gamletestamentet (da jødedommen og kristendommen var omtrent det samme) og si at jesus døde da..dessuten er jeg overbevist om at Påsken har vart så mye mye lenger, eller Ostara som det egentlig heter, Det er en feiring som symboliserer at natten og dagen er like lange (altså at det går mot lysere tider) og det er en feiring som. Egg som males f.eks gammel tradisjon som symboliserer gjenfødsel, og "påskeharen" er et symbol på fruktbarhet (altså det at våren kommer, trærne får blader, osv) Jeg tror nok det at hadde ikke staten vært kristen hadde det ikke vært så mange kristne igjen, for hvor mange er det som egentlig går i kirken? sånn bortsett fra julaften(jeg går ikke da engang) og jul har jo heller ingenting med kristendommen å gjøre.. om nå det som står i bibelen stemmer så ble han hvertfall ikke født på det vi kaller julaften, for det er ikke noen i israel engang som gjeter sauer på den tiden.

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 12:17
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Fant nylig ut at tiden for å feire sankt Valentin egentlig var bøffa fra romerne, fordi de feiret skogsguden luperus på den dagen.

InnleggSkrevet: Tir 15 Feb 2005, 16:48
Ronja

Jeg synes innlegget ditt var veldig forvirrende Coralin.. Wink

Påsken slik kristne feirer den er også til minne om at Moses fikk før Israels barn ut av Egypt og til Kanans land, noe som skjedde LENGE før Jesus kom. Hva egg og påskeharen angår er ikke det noe som inngår i den kristne feiringen i kirken.

Jeg sjønner ærlig talt ikke hva som er så galt med at kristne feirer jul tiden med andre. Og hvem som har stjålet, eller bøffa, hva fra hvem er etter min mening ett tåpelig argument. Er det galt at kristne feirer jul, sel om Jesus ikke ble født da? Er det ikke bare pratisk at det kan kombinerers? Og har akkurat det noen ting med saken å gjøre?

Sitat: Jeg tror nok det at hadde ikke staten vært kristen hadde det ikke vært så mange kristne igjen, for hvor mange er det som egentlig går i kirken? sånn bortsett fra julaften(jeg går ikke da engang) og jul har jo heller ingenting med kristendommen å gjøre.. om nå det som står i bibelen stemmer så ble han hvertfall ikke født på det vi kaller julaften, for det er ikke noen i israel engang som gjeter sauer på den tiden.

Hva mener du egentlig her?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 13:26
Coralin
Veronica
Veronica

hva er det du ikke skjønner med det? det stod jo at gjeterne gjetet noe sauer og pltselig dukket julestjernen opp osv, men det er ingen som gjetersauer i betlehem engang i desember, det er for kaldt til det også der.
Og i norge er det egentlig ikke så mange kristne, det og kalle seg kristen for så og ikke leve som kristen det syntes jeg blir for dumt. De som konfirmerer seg for å få mer penger osv. Altfor dumt. men alle står jo registrert i statskirken når de blir født uansett om de er døpt eller ikke, og alle er kasnkje ikke klar over dette, eller de gidder ikke bruke energi på å melde seg ut, eller de vet ikke hvordan de skal gjøre det.

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 14:27
Ronja

Jeg sjønnte rett og slett ikke sammenhengen, du svarte på innlegget mitt som gikk på ett grunnlag for å feire påsken, så betyr det at når ikke kristne feirer julen på riktig tid, så er det ett argument mot statkirken?

Jeg er mot statskirken selv, men jeg synes det og andre "argumenter" er tåpelige. Det virker som alt går på å bevise at kristendommen har "stjålet" (noe som de ikke har, når de feirer egne begivenheter) høytider fra andre. Hva har det egentlig med saken å gjøre?

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 16:27
Coralin
Veronica
Veronica

JEg syntes ikke det er veldig fair og lyve da, om noe så viktig som religion, Kristendommen i sin tid ble presset på folket som bodde her, og så tok det noen av tradisjonene som allerede folk feiret og gjorde det til sine egne, det er greit at kristne feirer jul, men man trenger slett ikke påstå at det er fordi jesus ble født. Grunnen til at jeg vil ha bort statskirken er vel egentlig at de gjør alle til kristne, og jeg syntes folk burde velge, ikke bare bli dyttet inn i en religion når de blir født. Det gir et falsk inntrykk av hvem som faktisk er kristne og ikke. staten burde være nøytral, ikke "favorisere" noen religion

InnleggSkrevet: Ons 16 Feb 2005, 17:16
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [48 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet