Av
Spitzy (!)
Ble Medlem: 23 Jun 2003 Innlegg: 166
1. Man har lavalderen. Noen vil havne urettmessig i fengsel. De som har noen fordel av den, har stort sett beskyttelse under andre lover. Eller
2. Man dumper lavalderen. Færre uskyldige i fengsel. Saker vurderes etter riktige kriterier.
Ønsker du virkelig å sette uskyldige i fengsel?
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 00:01
Veronica
Erkegranul
Ble Medlem: 16 Mar 2003 Innlegg: 3335 Bosted: Hovedstaden
De uskyldige som her settes i fengsel, er folk som har hatt sex med mindreårige. Jeg er i sterk tvil om at disse faktisk ER uskyldige. Mange har fått bevist, flerfoldige ganger, at det er nærmest håpløst å få satt noen i fengsel på grunnlag av voldtekt, overgrep o.l., fordi det alltid er så vanskelig å bevise. Når det er så få av de som faktisk begår ugjerningene som blir straffet for det, ser jeg det ikke som noen stor risiko at dette er noe uskyldige vil bli utsatt for.
De som har fordel av den har stort sett beskyttelse under andre lover? Hvilke? Hvilke andre lover er det som beskytter en 13 år gammel jente fra å la seg utnytte av en eldre fyr, når hun selv lar seg overtale til å tro at hun er klar for det? Så lenge hun gir sitt samtykke, er det ingen annen lov som passer på henne, annet enn lavalderen.
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 12:24
Panter
l33t
Ble Medlem: 06 Apr 2003 Innlegg: 1382 Bosted: Thrinelda
Det teite er at det er veldig stor forskjell på mennesker.
Noen er klar før, noen er ikke klar før lenge etter.
Jeg synes allikevel seksuell lavalder er satt på et ålreit sted.
Den er der for en grunn liksom.
Etter det burde folk være voksne nok til å klare å bestemme om de vil ha sex selv.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 12:37
david
Spitzy (!)
Vel, det kan man si, men en sier jo også gjerne i andre land, der den seksuelle lavalderen er en helt annen, at den er satt på et passende sted. Du vil for eksempel høre amerikanere si at 18 eller 21 er akkurat den alderen når en er klar for sex. Dette burde jo være en pekepinn om at det egentlig bare er vår egen trang etter å opprettholde status quo som lurer oss til å tro det.
Det er i det hele tatt heller usannsynlig at seksuelle lavalderen skulle være basert på vitenskapelige beregninger av når en tidligst er klar for sex. Faktisk samsvarer den seksuelle lavalderen med den alderen når en tidligst etter loven kan inngå ekteskap. Tanken om at sex er noe utelukkende for voksne kan derfor tenkes å henge tett sammen med tanken om at sex er en ekteskapelig syssel.
Vi kan også tenke på hvor mange stereotyper som påvirker oss i spørsmål som dette - Vi ser for eksempel ofte for oss at den yngre part er en jente. Ville vi sagt det samme dersom vår lillebror på 14 var i et forhold med en eldre jente? Vi ville vel rynket på øyenbrynet, men det gir ikke helt de samme assosiasjonene. Og vi ser alltid for oss at det er den eldre part som er pådriveren, noe som får oss til å tenke på utnytting - Men er det utnytting dersom den yngre part tar initiativet?
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 16:47
haakoo
Slushpuppy!
Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
Kan man gifte seg når man er 16? Det var jeg i så fall ikke klar over, trodde det var 18, når man ble myndig. Jeg vil gjerne ha en henvisning til en kilde på det punktet.
Det å se hvordan amerikanere gjør saker og ting har vel aldri vært oppfattet som veldig fornuftig? Hvis vi skal se på andre 'kulturer' kunne vi godt henretta mordere/voldtektsforbrytere ved steining. Hvorfor ikke ta med jenter/damer som blir gravide utenfor ekteskapet, siden vi først er i gang med å herme etter andre...
Hadde broren min vært 14, og en dame på 30+ hadde hatt sex med han, tror jeg den dama hadde fått relativt store problemer med meg. Er man 30 bør man vite bedre enn at man har seg med en under 16....
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 18:15
maria
l33t
Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
Det er 18. Men man kan søke om unntak fra regelen, med foreldrenes samtykke.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 19:29
Veronica
Erkegranul
david skrev: Og vi ser alltid for oss at det er den eldre part som er pådriveren, noe som får oss til å tenke på utnytting - Men er det utnytting dersom den yngre part tar initiativet?
Aha, der stiller du endelig et relevant spørsmål. Og jeg mener svaret på dette er nei, sånn generelt. Men det er naturligvis et og annet "men" ute og går.
1. Den yngre part kan ha tatt initiativet fordi den eldre har drevet fram mot denne på en diskret måte som den yngre, naiv som han/hun er, ikke har lagt merke til.
2. Den yngre part kan meget mulig ha tatt initiativet til det fullstendig på egenhånd. Men det hindrer ikke den yngre part i å angre seg desperat etterpå, når vedkommende for sent innser at han/hun slettes ikke var klar for det likevel. For som jeg har sagt før; tenåringer er dumme, de tror de vet ting de ikke har snøring på. Om du mener de fortjener å lide etter å ha foretatt et slikt dumt valg fordi de mangler livserfaringen til å vite bedre, synes jeg du er hard.
Å ha en lavalder, en slik lov som beskytter dumme mindreårige både mot andre og seg selv, skader ingen (som er oppegående nok til å holde seg til denne loven). Å fjerne den (evt. senke den med noen år) vil sannsynligvis, slik jeg ser det, føre til at langt flere unge jenter (og gutter, for den saks skyld, men det er nå mest ungjenter som kommer i slike situasjoner) vil bli presset til noe de i utgangspunktet ikke er så gira på, og/eller tror de er klare for noe de vil andre på etterpå.
Jeg ser virkelig ikke hva det er å argumentere, for å være ærlig. Eneste type person jeg kan tenke meg kan dra noe godt ut av å fjerne lavalderen, er noen som er over grensa som vil ha sex med noen under. Men ærlig talt: er man virkelig glad i den yngre parten, kan man godt vente noen år. Hvis man ikke er det, kan man drite i å ha sex med den personen og heller finne noen som er gammel nok.
_________________I do not want people to be agreeable, as it saves me the trouble of liking them. - Jane Austen
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:06
david
Spitzy (!)
Ah! Ja, angående ekteskapsalderen tok jeg feil. Det virker som om allle kan inngå eksteskap med tillatelse fra verge og fylkesmannen, men en må jo være 16 for å ha seksuell omgang. Skuffelse. Der trodde jeg ellers jeg hadde et godt argument.
Når det gjelder amerikaner-argumentet, er det nettopp dette med fornuften og andre "kulturer" jeg vil inn på. Det er slett ikke fortreffelig med en seksuell lavalder på 18 og 21 (og uten sammenligning forøvrig enda mindre fortreffelig med steining), men med bakgrunn i at andre kulturer har andre verdier kan vi se at heller ikke våre egne lover og verdier er ubestridelige.
Det er mange som vil argumentere for at enkelte bestemmelser, for eksempel da den som omhandler seksuell lavalder, er akkurat riktige sånn som de er, men dette gjøres som regel uten forankring i vitenskapelige fakta - det er simpelthen en antagelse om at tingenes nåværende tilstand er den riktige som ligger til grunn. Med like stor iver som enkelte forsvarer den seksuelle lavalderen på 16 år nå, har folk for eksempel forsvart et forbud mot homofili, uten at så mange husker hvorfor lenger nå.
At vi faktisk kanskje behøver å ha en seksuell lavalder kan ikke uten videre avfeies, men i så fall må vi jo også ha et mål med denne bestemmelsen. Og hvis målet er å beskytte barn mot å bli utnyttet av voksne, kan jeg ikke se at å kaste folk i fengsel hvis partnere er under 5840 dager gamle kommer til å hjelpe nevneverdig på det problemet.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:11
david
Spitzy (!)
Veronica skrev: Om du mener de fortjener å lide etter å ha foretatt et slikt dumt valg fordi de mangler livserfaringen til å vite bedre, synes jeg du er hard.
Det har jeg heldigvis aldri ment.
Veronica skrev: Å ha en lavalder, en slik lov som beskytter dumme mindreårige både mot andre og seg selv, skader ingen (som er oppegående nok til å holde seg til denne loven).
Det kan du si om alle lover. Men grunnen til at bestemmelsen om en seksuell lavalder er der, er jo nettopp at det finnes folk som vil bryte den, og vi kan fastslå at loven vil skade disse.
Veronica skrev: Men ærlig talt: er man virkelig glad i den yngre parten, kan man godt vente noen år. Hvis man ikke er det, kan man drite i å ha sex med den personen og heller finne noen som er gammel nok.
Du antar nemlig at det å ikke ha sex med noen er et tegn på kjærlighet. At sex er en negativ ting. Den tanken greier jeg ikke en gang ta innover meg helt.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:27
maria
l33t
Om et barn under 16 er pådriveren, bør den andre være moden nok til å avvise!
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:34
david
Spitzy (!)
Det å si nei til sex er ikke et tegn på modenhet.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 21:44
maria
l33t
Visst pokker! Personer som sier ja takk til å ha sex med et barn, er (blant annet) umodne.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 22:06
david
Spitzy (!)
I denne tråden snakker vi vel først og fremst om å ha sex med tenåringer, og ikke om sex med barn. For det andre så presenterer du bare en mening. Ja vel, synes du det.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 22:10
maria
l33t
Selv om loven sier 16 år, så er en 16-åring i enkelte tilfeller fortsatt bare et barn. I følge loven er personer under 16 år, barn.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 22:16
david
Spitzy (!)
Sannelig har du rett. Det står der svart på hvitt. Men jeg er ikke enig i at den som sier ja til noe slikt, er umoden. Er ikke modenhet nettopp evnen til å ta egne vurderinger?
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 23:00
Veronica
Erkegranul
david skrev: Du antar nemlig at det å ikke ha sex med noen er et tegn på kjærlighet. At sex er en negativ ting.
Slettes ikke. Det å ikke klare å vente til den andre parten er klar til å ha sex (og da mener jeg ER klar, og ikke TROR han/hun er klar, slik 90% av ungdom gjør), er en negativ ting. Mellom to voksne, ansvarsbevisste personer er det en positiv ting.
Du sier du ikke mener dumme ungjenter fortjener å angre og lide etter å ha gjort noe de trodde de var klare for, samtidig som du sier at lavalder er bortkastet. Dette funker jo ikke. Det er bare lavalderen som har en viss sjanse til å forhindre slike tilfeller. Du har ennå ikke kommet med eksempler på disse "andre lovene" som liksom skal beskytte mot slikt.
Når det gjelder barn/tenåringer, er det vanskelig å trekke et klart skille på dette. Det finnes tenåringer som går både over og under lavalderen; man har eldre tenåringer (16-19) og yngre (13-15). I de fleste omstendigheter er det store forskjeller på disse to gruppene, både i modenhet og vett. Gruppen 13-15 er i mye høyere grad barn enn gruppen 16-19.
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 23:28
david
Spitzy (!)
Veronica skrev: Slettes ikke. Det å ikke klare å vente til den andre parten er klar til å ha sex (og da mener jeg ER klar, og ikke TROR han/hun er klar, slik 90% av ungdom gjør), er en negativ ting. Mellom to voksne, ansvarsbevisste personer er det en positiv ting.
Vi diskuterer ellers et forbud mot å ha sex med alle som er under 16 år, enten de er klare eller ikke.
Sitat: Du sier du ikke mener dumme ungjenter fortjener å angre og lide etter å ha gjort noe de trodde de var klare for, samtidig som du sier at lavalder er bortkastet. Dette funker jo ikke. Det er bare lavalderen som har en viss sjanse til å forhindre slike tilfeller. Du har ennå ikke kommet med eksempler på disse "andre lovene" som liksom skal beskytte mot slikt.
Jeg sa at andre lover kan beskytte mot barneprostitusjon . Men bare fordi enkelte kan komme til å lide for valg de har tatt, betyr ikke at de fortjener det.
Sitat: Når det gjelder barn/tenåringer, er det vanskelig å trekke et klart skille på dette. Det finnes tenåringer som går både over og under lavalderen; man har eldre tenåringer (16-19) og yngre (13-15). I de fleste omstendigheter er det store forskjeller på disse to gruppene, både i modenhet og vett. Gruppen 13-15 er i mye høyere grad barn enn gruppen 16-19.
Selvfølgelig, men gruppen 20-22 er også langt mer moden enn gruppen 16-19. Nettopp fordi det er vanskelig å trekke et klart skille bør vi trekke det så lavt som mulig. Sies det ikke at det er bedre at ti skyldige går fri enn at én uskyldig dømmes?
Skrevet: Ons 09 Feb 2005, 23:38
Vis Innlegg fra: Alle Innlegg 1 Dag 7 Dager 2 Uker 1 Måned 3 Måneder 6 Måneder 1 År Sorter etter: Dato Innleggets tittel Av Stigende Synkende