DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Seksuell lavalder
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 3 av 6 [102 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Av Innlegg
Cafein
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 14 Apr 2003
Da kan de få påtaleunnlatelse, hvilket vil si at de slipper mer eller mindre unna. Men på den annen side, hvor ofte har to 13-åringer sex? Det kan være det er vanligere eller i landet, men der jeg kommer fra er det ytterst sjelden. Eksempelet er ikke veldig relevant, for det er ikke slike tilfeller loven er laget for.

Hvis du er en grakaill på 54, så er det faktisk ikke forbudt å forføre en 16-åring, men du sitter i klisteret hvis du prøver deg på søstera hennes på 14. Cool

Man kan argumentere med at "hvorfor skal en 15-åring være så mye mindre moden enn en 16-åring" - og det kan man jo ha rett i. På den annen side, ett sted må grensen gå.

InnleggSkrevet: Ons 09 Jul 2003, 14:25
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
kris_ter
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 04 Jul 2003
vanligere enn du tror... ihvertfall herifra...

>|...::::::::Krister::::::::...|<

------------(www)------------

InnleggSkrevet: Ons 09 Jul 2003, 14:32
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
nuffen
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 21 Aug 2004
Hei
Det blir litt galt å snakke om å bryte reglene, å drite i loven, og ha sex selv om jenta er 15 og gutten er 16, eller lignende. Når man snakker sånn, så viser det at man kun har fått med seg halve loven, fordi den andre halvdelen handler om at regelen om 16-årsgrense ikke gjelder om man er på nogenlunde samme mentale nivå! Feks betyr det at den tilbakestående 23-åringen som er på nivå med en 13-åring seksuelt/følelsesmessig i følge norsk lov, har lov til å ha sex med 13-åringen!

Loven er, som flere har påpekt, kun til for å beskytte yngre gutter og jenter som blir tvunget/presset til sex selv om dem egentlig ikke vil.

Så til kommentaren om jenter som juger på seg voldtekt. Statestikken viser at under 10% av de som blir anmeldt for voldtekt blir dømt for voldtekt. Statestikken viser også at kun 5% av jentene som anmelder juger om dette (altså ikke noe høyere enn i andre saker). Konklusjonen er jo altså at det er 85% sjangs for å slippe unna voldtekt.

InnleggSkrevet: Søn 22 Aug 2004, 14:49
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
det er jo en grunn til at vi har 16 års aldersgrense. En av grunnene er jo pga. hvis en under 16 år blir voldtatt blir straffen større pga. denne reglen..

InnleggSkrevet: Søn 22 Aug 2004, 20:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 23 Jun 2003
Boy loses under-age sex legal bid

A teenager convicted for having under-age sex with a girl of the same age has failed in a High Court bid that he was discriminated against.

The boy was 15 when he was found guilty by Llandudno magistrates.

But two High Court judges said it was right that girls should not face prosecution "even if the girls are willing - because they may become pregnant, the boys will not".

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/wales/north_west/4227287.stm

Ja, få disse tenåringene ut av sengen og inn i fengsel sier nå jeg! Litt statlig omsorg og vann og brød er så mye bedre for dem enn slik kjønnslig selv-voldtekt.

InnleggSkrevet: Lør 05 Feb 2005, 13:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
hrmf?

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 12:13
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
31Ã¥rig mann, 13Ã¥rig jente:

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article407981.ece

Derfor har man lover om seksuell lavalder.

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 17:08
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ja, så de hadde sex, hva så da? Er det liksom nå vi skal hyle i vemmelse? Confused

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 17:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
En 13-åring er bare et barn, selvfølgelig er det kvalmt.

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 17:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
haakoo
Slushpuppy!
Slushpuppy!

david skrev:
Ja, så de hadde sex, hva så da? Er det liksom nå vi skal hyle i vemmelse? Confused

Ja? En voksen mann har utnyttet en barn, det finnes ingen annen rasjonell reaksjon en vemmelse. Hvis man mener det er normalt at 13-åringer har sex med menn på over det dobbelte av alderen bør man sjekke virkelighetsoppfatninga si.

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 18:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Det er ikke noen rasjonell reaksjon å reagere med vemmelse på noe som ikke er helseskadelig for oss. Det er tvert imot en kondisjonert, følelsesmessig reaksjon som har blitt så selvfølgelig for en del at de tydeligvis ikke husker hvorfor lenger.

At en 13-åring bare er et barn er selvsagt et godt argument, men nå har det jo vist seg at 13-åringer faktisk har sex både titt og ofte, og det ser ut til at mange av dem ikke synes det er så "kvalmt" som deres eldre beskyttere.

Ei heller skjønner jeg hvordan dere kommer fra at man bør hindre en 31-åring i å ha sex med en 13-åring til at man bør slenge en 15-åring i fengsel for å ha hatt sex med en jente på samme alder...? Hvordan vil dere, og da spesielt Glahn, forsvare det i forhold til prinsippet som Glahn introduserte?

InnleggSkrevet: Man 07 Feb 2005, 20:05
maria
l33t
l33t

david skrev:
Det er ikke noen rasjonell reaksjon å reagere med vemmelse på noe som ikke er helseskadelig for oss. Det er tvert imot en kondisjonert, følelsesmessig reaksjon som har blitt så selvfølgelig for en del at de tydeligvis ikke husker hvorfor lenger.

At en 13-åring bare er et barn er selvsagt et godt argument, men nå har det jo vist seg at 13-åringer faktisk har sex både titt og ofte, og det ser ut til at mange av dem ikke synes det er så "kvalmt" som deres eldre beskyttere.

Eh, hallo? Kjønnsykdommer? De vet kanskje "alt" om stillinger og erogene soner, men kjønnsykdommer gir de blaffen i.
Skadelig for psyken er det og, så snart de innser at de er utnyttet.

Fordi om 13-åringer har sex, så betyr det ikke at det er riktig. Det er forsåvidt skammelig at foreldrene ikke tar seg bedre av ungene, enn at de i så ung alder blir satt i en situasjon hvor de må ta et slikt valg.

InnleggSkrevet: Tir 08 Feb 2005, 00:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Det er nå engang en grunn til at folk ikke blir myndige før de er 18. Barn er barn, og ikke voksne - de har ikke den samme modenheten, samme oversikten, samme grunnlaget til å ta gode avgjørelser på, med mere. Derfor har vi lover som beskytter barn ikke bare mot voksne - lovene er der også for å beskytte barna mot seg selv. På hvilket grunnlag finner en 13åring ut at hun/han er klar for sex? Barn er ikke modne voksne, og derfor blir endel avgjørelser tatt for dem.

Det skal ha konsekvenser å begå overgrep mot mindreårige - derfor har vi en lov om seksuell lavalder. At en 15åring får fengselsstraff for å ha hatt samtykkende sex med en annen 15åring er høl i huet, men det betyr ikke at det er loven, eller prinsippet om en seksuell lavalder det er noe galt med. Prinsipper må brukes, og de må brukes av noen som har vett til det.

InnleggSkrevet: Tir 08 Feb 2005, 00:36
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
Enig med Glahn. Det er jo også slik at de fleste menneskekropper ikke er skikkelig kjønnsmodne før 14-16 års alderen. Dette gjelder ikke alle, men de fleste skulle jeg tro. Ville vel også mene at når naturen skaper oss slik ligger det vel noe bak.
En person på 13 år vil jeg se på som et barn. Han/hun har såvidt begynt på ungdomsskolen og har rett og slett ikke smakt særlig på hva livet har å by på på godt og vondt. Når jeg var 13 gjorde jeg mye teit og det er mye av det jeg angrer på nå som 17 åring og ikke som 13 åring. Evnen til å tenke rasjonelt stiger betraktelig fra 13 år til 15-16 år.

Det fins hundrevis av bedre ting å gjøre som 13 åring enn å ha sex og det er også noe i det at den sexuelle opplevelsen vil være litt mer betydningsfull med en partner du virkelig bryr deg om og har en god og nær kontakt med enn en eller annen dude du møter på en fest eller whatever. Min mening er ihvertfall at den seksuelle lavalder bør stå der den er.

InnleggSkrevet: Tir 08 Feb 2005, 15:07
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
[kryssklipper fra Senke lavalderen-tråden]

En ting er at normalt oppegående mennesker ikke trenger noen lavalder som rettningsviser, men det finnes nok av idioter der ute som bare tenker på seg og sitt.

Den seksuelle lavalderen (og den som omhandler alkohol, den om bilkjøring, røyk, spill på automater osv) er der for å beskytte de som er under den, ikke fordi staten vil legge bånd på oss som er over.

Hvis det ikke fantes noen seksuell lavalder hadde jeg (som er nesten 30) kunne hatt sex med hvem som helst. Ei på 12? Ja, hvorfor ikke? Ei på 10... Ja, er hun med så... Ikke sant? Det blir F E I L!

Dermed er det ganske dumt å være imot lavaldre generelt.

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 08 Feb 2005, 16:30
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ja, det er kanskje vist å moderere sine meninger litt; det skal jeg medgi. Smile

InnleggSkrevet: Tir 08 Feb 2005, 17:35
Sylvian
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 01 Mar 2005
nuffen skrev:
Så til kommentaren om jenter som juger på seg voldtekt. Statestikken viser at under 10% av de som blir anmeldt for voldtekt blir dømt for voldtekt. Statestikken viser også at kun 5% av jentene som anmelder juger om dette (altså ikke noe høyere enn i andre saker). Konklusjonen er jo altså at det er 85% sjangs for å slippe unna voldtekt.

Hvor tar du statistikken din fra? Og hvordan kan man si at statistikken er sann? De fleste anmeldte voldtektssaker er anmeldt så lenge etter en eventuelt voldtekt at det blir ord mot ord saker av hele greia.

Jeg vil tro at det er trygt å si at all statistikk angående denne formen for lovbrudd er så lite nøyaktig som man kan få det.

Og hvorfor fokusere så vanvittig på at gamle griser har sex med jenter/gutter under 16? Det er like lyserosa forkastelig (om man følger deres form for logikk) for en person på 31 å ha sex med en annen person på 16.

Jeg tror ikke jeg vet om noen mennesker rundt 16 som egentlig burde ha sex. I tilleg så er det like lett å presse/lure en sekstenåring til å ha sex som det er en trettenåring.

David har en del poeng om dere gidder å tenke litt gjennom hva han egentlig sier...

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 02:56
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Takk da ^_^

De tallene der sier jo forøvrig ikke det posteren mener at de sier. Jeg så forresten en post fra en person på Something Awful forums antyde at det finnes vitenskapelig data over hvor mange som har sex i den og den alderen som angrer på det etterpå. Dessverre har det vært umulig å finne de påståtte dataene, men de ville jo vært en gullgruve i en slik debatt.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 09:33
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Sylvian skrev:

Og hvorfor fokusere så vanvittig på at gamle griser har sex med jenter/gutter under 16? Det er like lyserosa forkastelig (om man følger deres form for logikk) for en person på 31 å ha sex med en annen person på 16.

Jeg tror ikke jeg vet om noen mennesker rundt 16 som egentlig burde ha sex. I tilleg så er det like lett å presse/lure en sekstenåring til å ha sex som det er en trettenåring.

Så fordi du synes den nåværende grensen på 16 år egentlig kan være for lav, mener du det vil bli bedre om den ikke er der i det hele tatt? For noe tull. Hvis så er tilfellet, burde du heller mene at man bør heve aldersgrensen.

Det er forøvrig slettes ikke like lett å presse/lure en sekstenåring til å ha sex som det er en trettenåring. Tenårene er en periode hvor man utvikler seg veldig mye på ganske kort tid. Å si at det ikke er noen forskjell på de på 13 og de på 16 er tull. Den gjennomsnittlige trettenåring er mye mer påvirkelig enn den gjennomsnittlige sekstenåring.

Du har rett i at det neppe er noen stor forskjell på personen som er 15 år og 10 måneder, og den på 16 år og 2 måneder. Men et eller annet sted må man jo ha en grense.

Generelt synes jeg alt for mange av argumentene for å fjerne lavalderen, bunner ut i "fordi det passer meg personlig best." Det kan være på tide å legge fokuset på de (potensielle) ofrene i stedet. Fra rundt 16 år under er det snakk om barn! Små mennesker som ikke er fullt utviklet verken fysisk eller psykisk. Hvorfor i alle dager skulle det være greit at de har sex, bortsett fra å gjøre pedofiles liv litt lettere?

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 12:18
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
david
Spitzy (!)
Spitzy (!)

"Fra rundt 16 år", sier du, men hvor henter du det tallet fra?

Det heter seg ellers at mennesker har en stormende utvikling i de frontale delene av hjernen rundt fylte 20 år, noe som gjør dem mye mer rasjonelle og i stand til å ta egne avgjørelser. Bør ikke da både myndighetsalderen og den seksuelle lavalderen flyttes til 20?

Sett fra mitt synspunkt behøver vi ikke å være fullvoksne for å delta i alle deler av samfunnslivet. Og dersom vi setter grensen litt for lavt heller enn litt for høyt, unngår vi å tråkke noen på tærne i vår iver etter å beskytte dem.

Det er kanskje her vi egentlig er uenige? Økt frihet vil jo alltid ha en pris i form av minsket sikkerhet, men det er de som ville mene at det er en liten pris.

InnleggSkrevet: Tir 01 Mar 2005, 12:52
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 3 av 6 [102 Posts]   Gå til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   Sex og sÃ¥nt
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet