|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
LÃ¥nekassa
Artikkelen er skrevet av Maria Hansen
Visste du at Lånekassens inntektsgrense ikke bare gjelder i studiehalvåret?
Utdanningsminister Kristin Clemet har flere ganger uttrykt bekymring fordi så mange studenter stryker til eksamen. Men hvorfor gjør de det?
Kan det ha noe å gjøre med at mange studenter er tvunget til å ha en (eller flere) jobber ved siden av studiene? Som alle vet er ikke studentjobber de best betalte. Og ikke kan de skryte av å være tilpasset søvn-, lese- eller forelesningsbehov. At du risikerer å overskride Lånekassens magiske grense for inntekt er jo ganske utrolig.
Inntektsgrensa gjelder nemlig ikke bare studiehalvåret, men hele året. Man blir altså straffet for å ha kommet i arbeid etter endt studium!
Den flotte lånekassa har også dårligst rentebetingelser blant alle utlånsbanker i hele landet. Her skrus renta sist ned og først opp...
|
_________________ DSGF Sayit © DSGF.no
Skrevet: Tir 01 Feb 2005, 23:09 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det med å tjene mye, så du mister stipend og får lån... Er det ikke nærmere 250k når man har studert et semester det året? Det er vel ikke veldig mange som får en årslønn på over 500k i det de går ut fra skole/utdanning?
Problemet er heller det at satsene på hvor mye studenter får ikke har endret seg siden jeg startet å studere, altså 40 000 pr semester. Det har det vært siden jeg startet å studere høsten 2002. Jeg tror noen studentpolitikere (alle) har sovet i timen. Studentene bør få lån+stipend som beregnes ut fra den satsen man regner mye annet ut fra... Hadde jeg bare vært våken nok til å huske hva den heter 
|
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 00:42 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Statens lønnsregulativ.
Problemet er at det ville blitt for attraktivt å være student, slik at det ville blitt for mange av dem, og for få av arbeidstakere til drittjobbene.
Dette kan man imidlertid rette på ved å sette strengere karakterkrav.
|
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 01:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Man kan tjene 250.000 i året uten at de gjør om stipend til lån, ihvertfall. Har du derimot over 198.000 i formue, så er det fy-fy. Studenter skal liksom ikke ha lov til å ha så flaks at de har klart å spare opp egenkapital til senere boligkjøp og slikt, de. Takk!
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 01:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Jeg var faktisk på et Landsmøte i Studentene Landsforbund engang, der vi gikk gjennom formålsparagrafer og mål for de neste 4 åra (tror dette var i 2001). (Tidligere StL og NSU er nå slått sammen)
Der jobbet de for en økning av stipendet med 3000 i året (de la seg på 3000 fordi politikerne ikke hadde innfridd kravene forrige periode (som var litt høyere enn dette).
Det var også heftig diskusjon om formue-grensen. Som for eksempel at studenter ikke skal straffes for å arve penger (eventuelt et hus) i studietida.
Mange av folka med sentrale verv og forhandlerne som har mye kontakt direkte med de politikerne som styrer hvor mye penger vi får i stipend og sånn, er skikkelig flinke, men oppgitte over at de ikke får gjennomslag for det de vil.
Jeg tviler ikke på at alt det som er kommet fram i denne tråden er tatt opp med politikerne direkte.
Om politikerne tar oss seriøst derimot...
|
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 08:08 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
plysjhai
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Apr 2003 Innlegg: 409 Bosted: oslo
|
dere tar litt feil. satsene i lånekassen for maksimalt stipend er slik:
inntekt:
Ved støtte hele kalenderåret - Ved støtte i sju måneder eller
mindre per kalenderår
2004 - kr 104 500 - kr 261 250
2005 - kr 108 680 - kr 271 700
formue:
For enslig søker - Samlet for søker og ektefelle/
samboer med felles barn
2004 - kr 206 910 - kr 397 100
2005 - kr 215 000 - kr 413 000
så man kan ikke tjene så mye som 250k i året om man studerer. unntak er jo da seff halvåret før man begynner på skole eller halvåret etter man har sluttet.
men 100k er ikke mye for et helt år, spesielt ikke siden det er brutto inntekt.
så man skal ikke være rik som student..
men jeg er helt enig i at stipend- og låne-satsene bør økes. det følger ikke vanlig prisindex, og studentene blir bare fattigere og fattigere for hvert år (noe som da gjør at de må ta jobber..).
|
_________________ puss puss så får du en suss...
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 09:10 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
Utgangspunktet var at man jobber det halvåret etter at man er ferdig studert, så det er akkurat det vi har snakket om
Ellers vil jeg påstå at 100k i tillegg til de 80k man får fra lånekassa er mer enn nok til å leve vel og bra for i løpet av et år. De 100k blir vel til rundt 85k eller noe sånt (om ikke mer) etter skatt ol. 160k er det faktisk mennesker som tjener selv om de har fulltidsjobb, så det er ikke spessielt ille...
Jeg tenkte ikke på statens lønnsregulativ når jeg mente at lånet skulle følge en satt greie... Er det grunnstøtte det heter? Man snakker i alle fall om 'G-er'...
|
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 10:43 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Men hvor mange klarer jobbe så mye i en mer eller mindre dårlig betalt deltidsjobb, slik at de tjener opp mot grensa, uten at det går ut over studiene? Tror nok det kan bli vanskelig for mange å helt få det til.
Men man kan nok bli straffa ganske hardt hvis man er så uheldig å arve penger fra noen mens man er student, ja. Faktisk er det mest økonomisk for en student å ikke ha særlig mer enn nåla i veggen - men da sliter man tilsvarende etterpå når man skal etablere seg på boligmarkedet.
|
Skrevet: Ons 02 Feb 2005, 12:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
cyan_26
Spitzy (!)

Ble Medlem: 28 Okt 2004 Innlegg: 183 Bosted: Bislett
|
Jeg begynte å ha med lånekassen i begynnelsen av januar, begynte på blindern da....
Etter å ha hatt med de å gjøre i sånn 5 dager hadde jeg allerede begynt å hate dem intenst...
De skal ikke bare være kjipe og gjøre ting på vanskelige måter...
Skulle tro de alle var neadertalere, en smule hemme neandertalere...
|
_________________ Cogito ergo doleo
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 01:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
Det går vel helst utover folk som er ferdig med studiene. Som tjener penger fra skoleslutt og ut året.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 02:02 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Nå skal jeg søke om rentefritak/betalingsutsettelse. Men da vil de jo såklart ha en gjeng med dokumentasjon på arbeidsledighet og inntekt. Problemet er bare det å skulle dokumentere null i inntekt, for skatte-etaten er jo ikke akkurat kjapp av seg til å svare på henvendelser.
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 15:59 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

|
maria skrev: | Det går vel helst utover folk som er ferdig med studiene. Som tjener penger fra skoleslutt og ut året. |
Se et av mine tidligere svar. Det er neppe et stort problem. Og tjener man så godt at det blir et problem, så tror jeg neppe man har betalingsproblemer...
|
Skrevet: Tir 08 Feb 2005, 16:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |