|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Er jeg bra nok?
Tok IQ-testen på hjemmesidene til Mensa Danmark, http://mensa.dk/testiq.html . Den kunne fortelle meg at jeg har en IQ på 135, ved å bruke fordeling 15.
Er dette bra nok til å studere matematikk ved UIO? Kommer jeg til å klare det? Tenker på bachelorstudiet. Har lyst på en master og da, men får tenke på bacheloren først. Hva tror dere?
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 04:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003 Innlegg: 648 Bosted: Oslo, Bislett
|
Hvis du liker matematikk og du ønsker å ta en bachelor i matte, så er det det du skal!!!
Om du er smart nok og flink nok i matte til å klare dette? Den enkleste måten å finne ut det på, er å prøve!
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 08:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fideco
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 419 Bosted: Oslo
|
Hvis det er slik at vi mennesker ikke tror vi blir påvirket av alkohol så blir vi det ikke så burde det gjelde læreevner også. Hvis du tror du kan klare master i matte så klarer du det. Hvis du ikke tror det.. You loose!
Dette innlegget er skrevet via WAP
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 09:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| M_Stuff skrev: | Hvis du liker matematikk og du ønsker å ta en bachelor i matte, så er det det du skal!!!
Om du er smart nok og flink nok i matte til å klare dette? Den enkleste måten å finne ut det på, er å prøve! |
Jeg VAR filnk og smart i matematikk. Men så sluttet jeg med det. Vet ikke åssen det står til med evnene mine nå. Desutten så kan det hende univ er så vanskelig etterhvert at man ikke kan sammenlikne vgs-matte og introkurs, som jeg har tatt.
Men jeg har jævlig lyst til å bli matematiker.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| fideco skrev: | | Hvis det er slik at vi mennesker ikke tror vi blir påvirket av alkohol så blir vi det ikke så burde det gjelde læreevner også. Hvis du tror du kan klare master i matte så klarer du det. Hvis du ikke tror det.. You loose! <br/><br/><i>Dette innlegget er skrevet via WAP</i> |
Det var bare en teori... i USA tenker dem sånn at "alle kan klare det, bare de jobber hardt nok"... DET kan hende men jeg tror egentlig ikke jeg man manipulere meg selv til å mestre akademiske disipliner.
Kan vel hende det går an, men jeg vet ikke åssen jeg gjør det.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
Noen mennesker takler ikke matematikk, uansett hvor hardt de prøver... men sånne folk sier sjeldent at de seriøst vil satse på å studere matte.
Er du interessert i matematikk og motivert til å studere det, og i tillegg ikke er totalt matematisk analfabet så tror jeg du har gode sjanser.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 10:51 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
Jepp, studer i vei! Om det er IQ og matteevner du er bekymra for, så er det mulig å trene opp begge deler. Bare løs tusenvis av mattestykker, så bør du merke at du blir litt bedre. Vet ikke helt, men å studere matte er vel egentlig bare å lære enda fler formler og sånt, og det er bare å pugge hvis man sliter med å få dem inn. Jeg tror du kan få det til ganske bra, jeg.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 11:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Vil ikke si det... hadde det vært å pugge formler hadde jeg aldri giddi... man har formelbøker til den slags...
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 13:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Finner vel ut av det.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 14:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
du trenger ikke pugge formler hvis du skjønner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
formler er ikke bare tatt ut av løse lufta, men det er klart en fordel at andre har kommet fra mtil dem før deg, så slipper du liksom å starte helt på bunn. Kunsten er å vite hvor du skal slå opp for å løse en oppgave, og i tillegg å være såpass klar i hodet at du kan vri og vrenge på disse formlene slik at de løser problemet nøyaktig på den måten du ønsker.
Dette krever trening, forståelse og noen ganger også tålmodighet.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 14:42 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Zatharee
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1512 Bosted: Oslo
|
"Den som tviler
på sin sag
han er slagen
før sit slag"
(Piet Hein)
Om du vil klare å komme gjennom en master i matematikk er ikke hovedsakelig avhengig av iqen din. Det det står og faller på, er innsatsvilje, pågangsmot og selvdisiplin. Du må orke å lese så mye du trenger for å lære det du må. Om du har det i deg for å klare dette, finner du ikke ut før du prøver. Hvis du tviler på at du klarer det, er det også større sjanse for at du gir opp. En god dose stahet er sunt.
|
_________________ Vidi, Vici, Veni!
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 18:35 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| M_Stuff skrev: | du trenger ikke pugge formler hvis du skjønner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
formler er ikke bare tatt ut av løse lufta, men det er klart en fordel at andre har kommet fra mtil dem før deg, så slipper du liksom å starte helt på bunn. Kunsten er å vite hvor du skal slå opp for å løse en oppgave, og i tillegg å være såpass klar i hodet at du kan vri og vrenge på disse formlene slik at de løser problemet nøyaktig på den måten du ønsker.
Dette krever trening, forståelse og noen ganger også tålmodighet. |
Ja jeg vet det, jeg har tatt kurs på universitetet jeg, som det gikk meget bra i faktisk. Men jeg sluttet da. Nå vil jeg begynne igjen. Lurer bare på om det er helt uforståellig, det som undervises i 3 året feks...
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 19:59 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
| Zatharee skrev: | "Den som tviler
på sin sag
han er slagen
før sit slag"
(Piet Hein)
Om du vil klare å komme gjennom en master i matematikk er ikke hovedsakelig avhengig av iqen din. Det det står og faller på, er innsatsvilje, pågangsmot og selvdisiplin. Du må orke å lese så mye du trenger for å lære det du må. Om du har det i deg for å klare dette, finner du ikke ut før du prøver. Hvis du tviler på at du klarer det, er det også større sjanse for at du gir opp. En god dose stahet er sunt. |
Er fryktelig kjedelig å måtte gi opp da.
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 20:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Er bedre å gi opp etter man vaffal har forsøkt, enn å gi opp før man har prøvd. For søren. Ta deg sammen og prøv!
*denge*
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 20:07 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
| Terning skrev: | | M_Stuff skrev: | du trenger ikke pugge formler hvis du skjønner matematikken som ligger til grunnlag for formelen...
Dette krever trening, forståelse og noen ganger også tålmodighet. |
Ja jeg vet det, jeg har tatt kurs på universitetet jeg, som det gikk meget bra i faktisk. Men jeg sluttet da. Nå vil jeg begynne igjen. Lurer bare på om det er helt uforståellig, det som undervises i 3 året feks... |
Det som undervises i 3. året skal være uforståelig nå. Ellers ville 1. og 2. året vært unødvendig. Problemet dukker opp hvis første året er uforståelig! Da må du hoppe av og finne på noe annet.
Lærer du alt ordentlig i første året så skal ikke andre året være noe større intellektuell utfordring enn det 1. året var i utgangspunktet. Det samme gjelder 3. året.
Hvis du derimot ikke gjør den jobben du skal gjøre i 1. og 2. året så blir 3. året uforståelig...
Nok tull og snakk rundt mg selv, du skjønner hvor jeg vil.
Stå på hele tida, og lær det du skal lære! Går det bra første året, så er det bare et spørsmål om motivasjon resten av veien!
|
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 21:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Mr_Pin
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 22 Mai 2004 Innlegg: 529 Bosted: Trondheim
|
Vel hvis du faktisk jobber hardt er det neppe uoppnåelig. Man bør vel kanskje ha et slags annlegg, matte er et fag hvor slikt hjelper veldig. Men lesing og oppgaveløsning er alfa og omega i realfag. Stol på meg jeg har faktisk strøket i et mattefag på universitetsnivå...
Du bør så absolutt prøve hvis det virkelig er det du vil, for det viktigste er faktisk interesse og motivasjon.
|
_________________ Kunnskap er ikke makt, korrekt anvendelse av kunnskap er makt.
Skrevet: Tir 25 Jan 2005, 01:24 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Kanskje jeg skal bli programmerer... det er også råtøfft....
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 04:18 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
M_Stuff
OoaHelaNatten

|
| Terning skrev: | | Kanskje jeg skal bli programmerer... det er også råtøfft.... |
Jeg tror Universitetet i Oslo har en slags blandingslinje... Matte og Informatikk ellerno.
Sånt er kjekt når man er litt usikker i starten, også kan man sikkert etter første året, hvis man føler seg mer sikker på hva man virkelig vil studere, velge bort matta, eller velge mer heavy programmering...
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 08:15 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
UiO har også et annet studietilbud - kanskje har de endret navn siden sist, jeg vet ikke - men ihvertfall het det Språk, Logikk og Informasjon. Mange av fagene involverer endel programmering, men også formell logikk og språk. Her får du også mye fra forskjellige verdener.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 14:54 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Er bare matematikk og java jeg er interessert i. Eller filosofi og da. Men det er out of my league.
|
Skrevet: Ons 26 Jan 2005, 15:20 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |