DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Tverrfløyte
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Av Innlegg
siv_elisabeth
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 29 Apr 2003
 Tverrfløyte

Hei!

Jeg har alltid hatt lyst til å kjøpe meg tverrfløyte. Nei, jeg kan ikke spille på, men nei jeg har ikke lyst til å gå på musikkskole. Jeg vil bare ha en og leke med..
Men noen som har vært borti og har peil og kan gi meg noen tips?
Jeg har lyst til å kjøpe meg en YAMAHA YFL-211WC, men den koster jo en del.. fant ellers SELMER PRELUDE FL700E M/E MEK. som kostet bare halvparten av det yamaha'en .. men regner jo med at man får det man betaler for..
men hva betyr det med e mekanisme?

- ses

InnleggSkrevet: Tir 18 Jan 2005, 21:48
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Moonshade
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 09 Jan 2005
Hei!
Jeg kjenner desverre ikke betegnelsene på de forskjellige fløytene og har heller ikke _så_ peiling.. Men hvis du sender en link el. kan jeg _sjekke_ om jeg ev. kan si noe mer. Selv har jeg en Miyazawa fløyte som jeg er veldig fornøyd med. Lenge siden sist jeg fikk spilt noe særlig riktignok, men..

Har du vurdert om du vil ha åpne eller lukkede klaffer? Åpne gir ofte litt finere klang (synes hvert fall jeg), men da er det viktig at du faktisk dekker alle hullene skikkelig! Hvis ikke blir den nemlig veldig lett falsk... Kan være verd å tenke gjennom -egentlig helst prøve!

E-mekanisme er.. eh.. Hvordan forklarer jeg dette? En mekanisme som gjør at en ekstra klaff holdes nede av en annen.. Klønete svar men... I praksis vil det si at høy e (trestrøken, ligger på 3. hjelpelinje over notesystemet) blir veldig mye lettere å få til, og jeg tror kanskje den blir litt finere også. Jeg har ikke e-mekanisme på min, men har til tider savnet det.. Fløytestemmer går ofte ganske lyst og "e" er en ikke helt uvanlig tone. Kjenner du E'ntracte (ikke sikker på skrivemåten) av Bizet? Fra Carmen. Veldig vakker og ganske så kjent fløytesolo der... og den inneholder hvert fall masse "e"er.. Veldig standard/typisk fløytesolostoff å spille. For ja, det er absolutt morsomst å spille sammen med noen, men det kan være gøy å spille litt alene iblant også..

HÃ¥per du ble litt klokere
Lykke til!
-Og be gjerne om å få prøve fløytene før du bestemmer deg. Sånt er helt lov og eldig forståelig når det tross alt er snakk om såpass dyre ting som instrumenter Smile

InnleggSkrevet: Tir 18 Jan 2005, 23:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
siv_elisabeth
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 29 Apr 2003
tusen takk for svar. det hjalp meg masse. jeg prøvde en fløyte av en venninne en gang. husker ikke om det var med åpne eller lukkede klaffer, kan høres ut som lukkede er tingen for en nybegynner da.. skjønner nu hva den mekanismen er for noe også.. mener at den mest trolig hadde det..

http://express.bits-ikt.no/musikk/customer/home.php?cat=1239

Her har de begge fløytene. Men var ikke noe særlig beskrivelse av dem.. har slitt med å finne noe omtale. men stod et sted at den yamaha fløyten var en best selger... så jeg vurderer den sterkt..

Men forskjellen mellom 5000 og 2500 kr er en del. men samboern min skal snart til england, så de har kanskje litt penere priser der..

- ses

InnleggSkrevet: Tir 18 Jan 2005, 23:47
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
Nr1. Hvis du skal ha et instrument til å leke med så ikke betal dyre dommer. Du kjøper ikke en fløyte til 20 000 når du kan få en for 2000 liksom. Om du fatter poenget mitt?

Jeg skal kjøpe meg fiolin nå, men jeg skal ikke gi mer enn max 4500 for den. Selvom jeg kan få kjøpt fioliner til 40000 også. Men det kommer ikke til å gjøre meg til en bedre musiker av den grunn i begynnelsen.

Når det er sagt: et instrument er en fantastisk ting å leke med, å utfolde seg med. Jeg fikk aldri utfolt meg helt nok da jeg spilte trombone, så jeg håper det hjelper nå. Men i alle fall: Lykke til Smile

InnleggSkrevet: Ons 19 Jan 2005, 13:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Musikk
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet