|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004 Innlegg: 191 Bosted: Midt-Norge
|
Kosttilskudd
Nå i disse grå januardager er det mange som lover seg selv (og andre) å begynne et nytt og sunnere liv. Mange tar kosttilskudd, ekstra vitaminer og mineraler, som skal gjøre oss så friske og raske. Men funker det? Hva tror dere?
Jeg tar Møllers Basic, som inneholder det aller aller meste presset sammen i en bitteliten pille, + en kapsel med omega3. Om vinteren forebygger jeg mot forkjølelse ved å ta rød solhatt.
Tror egentlig at ting funker delvis pga sin egenskap, men også fordi jeg tror at det skal funke. Blir jo denne placebo-effekten. Det viser vel at med riktig psyke/innstilling, så holder man seg lettere frisk.
Jeg vet ikke jeg. Men uansett hjelper det meg, så jeg kommer ikke til å slutte. Selv om noen vil hevde at jeg nærmest kaster penger ut av vinduet...
|
_________________ Det er bedre å sitte inne med unyttig viten, enn å ikke vite noen ting.
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 18:00 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Coralin
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004 Innlegg: 724 Bosted: Drammen
|
vel det eneste jeg tar til vanlig er p pille og levaxin (for stoffskiftet) innimellom tar jeg ginseng når jeg føler meg skikkelig uten overskudd, jeg har noen algetabletter som jeg forsøker og ta, og jeg tar krom i ny og ne og har masse c vitaminer men de er i hovedsak til sjokklike før jeg blir syk:P og jeg har omega 3 jeg aldri tar
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 18:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
plysjhai
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Apr 2003 Innlegg: 409 Bosted: oslo
|
jeg drikker noe sånn der aloe vera-juice. min mor mener det skal hjelpe mot det meste, både imunforsvaret og alt sånt, så jeg prøver å ta det for å finne ut om det er noe i det..
|
_________________ puss puss så får du en suss...
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 18:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Det som er med sånne kosttilskudd er at det følger med diverse kjemikalier fra fremstillingen. Dette er ikke kokeekstrakt fra en grønnsaksgryte.
Så det er i alle fall ikke bra, og man bør unngå dette så langt det er mulig. Spis variert kost med grønnsaker.
Gå til legen og sjekk om du får alt du skal ha da. Gjør du det, trenger du ikke kosttilskudd.
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 19:34 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er man et normalt friskt menneske som har et godt og variert kosthold, er kost-tilskudd somregel overflødig.
Hvis man derimot har noen intoleranser eller allergier for visse matvarer, har en eller annen form for kronisk sykdom, osv som gjør at en har vanskelig for å få i seg nok av visse næringsstoffer, har kost-tilskudd noe for seg.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 20:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

|
Men hva er det egentlig som går under betegnelsen kosttilskudd, da? Er litt usikker på det.. Er omega3 det for eksempel? eller tran? Er naturmedisin kosttilskudd på lik linje med "legemidler"? Bare lurer jeg.
|
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 21:01 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Er endel rare lover og regler på hva som klassifiseres som legemiddel og hva som ikke blir det. Ting man har dokumentert at har medisinsk effekt blir klassifisert som legemidler, og kan ikke uten videre selges på andre steder enn apotek. Dette betyr ikke at diverse naturmidler og slikt kan brukes ukritisk i de mengdene man måtte føle for. For mye tran kan faktisk være farlig, ettersom vitamin A og D er fettløslige. Vitaminer skal man tross alt bare ha ganske små mengder av hver dag - alle ting er giftige i for store mengder, og for store mengder vitamin A og D lagres i kroppens fettvev. Slikt kan være usunt.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 21:17 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mærta-bærta
Spitzy (!)

|
Oppklarende 
|
_________________ Det er bedre å sitte inne med unyttig viten, enn å ikke vite noen ting.
Skrevet: Man 17 Jan 2005, 22:26 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
aniraC
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004 Innlegg: 2097 Bosted: Karlsborg, Sverige
|
til frokost tar jeg, 1 møllers tran piller, 4 bittesmå b-vitamin piller + 1 p-pille.. yeah.. også spiser jeg suuunt 
|
_________________ Some Will Seek Forgiveness, I Will Escape....
Skrevet: Ons 19 Jan 2005, 15:55 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Jeg tar B-vitamin og et kosttilskudd for gravide fra nycomed. Åsså tar jeg omega3. Får ikke ta noen sånne tilskudd som skal gi masse energi jeg, Rosenrot og sånt. Fordi det kan visst øke forbrenninga mi så jeg går mer ned i vekt, veier visst for lite. !? Tullete. Og jeg hadde visst for lavt blodtrykk så det kunne visstnok slå ut negativt der og.
Men hvis noen hadde tips på noen ting som kan forebygge, og vaffal dempe mer eller mindre kronisk forkjølelse uten og vrenge magen min så jeg kaster alt opp igjen hadde jeg blitt glad 
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Man 24 Jan 2005, 19:57 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|