DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Jeg har en venn og jeg trenger råd!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Av Innlegg
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
 Jeg har en venn og jeg trenger rÃ¥d!

Vennen er vel rett og slett det mest giddalause mennesker jeg noensinne har hatt gleden av å ha møtt.

Men han er likefullt min venn. Jeg er alltid velkommen til å besøke han og kjæresten.

Problemet mitt er at jeg ikke greier helt å se hvordan det går an å aldri bevege seg utenfor leiligheten og trives med det.

I går spurte jeg om han tenkte at han kunne tenke seg å gjøre noe annet enn å bare sitte hjemme hele dagene. Han sa selvfølgelig hadde han lyst til det...

SÃ¥ kommer det kinkige problemet. Jeg er vel stort sett den eneste han har kontakt
med utenom kjæresten som han bor
sammen med. Når jeg foreslår noe, så får jeg konsekvent nei. Jeg har foreslått å gå en tur, men det går ikke an, for det er noe han aldri gjør tror jeg det var han sa. Jeg har foreslått å dra en tur til byen å spille bowling, men det har han gjort en gang før og da syns han ikke det var noe gøy. Jeg har foreslått billiard, men det går ikke an fordi kanalen er lagt ned, og han nekter å sette sin fot innenfor et sted hvor det serveres alkohol. Jeg har foreslått kino, men det går ikke an, fordi han kan laste ned filmene og se dem hjemme på pcn sin!

Jeg har sagt det rett ut, at om han virkelig har lyst til å gjøre noe annet enn å bare sitte hjemme hele dagene, SÅ ER HAN FAKTISK NØDT TIL Å GÅ UT YTTERDØRA Å GJØRE NOE ANNET ENN Å BARE SITTE HJEMME HELE DAGENE OG MOTTA TRYGD....

Men det virker ikke som han forstår det....

Jeg har snakka med kjæresten om det, og hun er rett og slett lei seg fordi han bare sitter hjemme hele dagene, og hun hadde blitt glad om han faktisk kom seg ut å gjorde noe, eller bare kom seg ut.

Jeg har en velsignelse og en forbannelse, og det er at jeg faktisk bryr meg om folk... Jeg har brent meg på dette før og jeg har VIRKELIG ikke lyst til å engasjere meg for mye i noen som ikke vil hjelpes.

Jeg anser begge to som venner og derfor vil jeg gjerne hjelpe, men nå trenger jeg hjelp!! Hva i all verden skal jeg gjøre??? Er det noe å gjøre???

HJELP!!!!!

Råd søkes! Gode og mindre gode!

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 18:08
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
mærta-bærta
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 27 Nov 2004
For meg høres det ut som kompisen din har et problem som han dekker over med mer eller mindre dårlige unnskyldninger. Jeg vet ikke om jeg har i rett i dette, men det kan se ut som han sliter litt med sosial angst eller kanskje han rett og slett "bare" er vanlig deprimert.
Det vil iallfall få han til å stenge verden litt ute og kun forholde seg til noen veldig få, ansett nære mennesker som deg og kjæresten.
Gode råd er vanskelige å gi, ikke mas alt for mye på ham iallfall. Og ikke opptre som "hjelpeorganisasjon", da er det fort gjort at han trekker seg mer unna.
Jeg vil tro at dere i første omgang bør finne på ting hjemme hos en av dere. Prøv å se om du kan finne noe han faktisk interesserer seg for, få han litt "gira".....
Vær uansett en god venn, hvis han vil prate skal du lytte, hvis ikke skal du bare være tilstede. Ring en gang iblant eller send en mail hvis dere ikke ser hverandre så ofte. Tror det er viktig for han å føle seg ønsket, å stadig få bekreftelse på at du er vennen hans.
Vet at dette ikke er spesielt supre råd, men jeg er ikke ekspert på området jeg heller. Har bare samme problem, bryr meg om folk og ender opp med å "hjelpe" mennesker som har falt litt utenfor... Typisk meg det. Dette er iallfall sånn jeg har tolket et par av mine venner, håper det kan være til litt hjelp på en eller annen måte.
Fint at du prøver og at du bryr deg- lykke til!

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 18:27
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Jo takk. Har tenkt på mange av de tingene du nevnte, men det er utrolig greit å høre det fra noen andre. Så det er til stor hjelp.

En ting du nevnte har jeg ikke tenkt på. Det er det med at jeg bør vise at jeg er vennen hans. Der har du nok et poeng, Problemet er bare at jeg har litt dårlig fantasi på det området. Hvordan viser jeg at jeg er vennen hans? Har du noen forslag?

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 18:43
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Er nok lurt å få aktivisert fyren hjemme hos en av dere først. Gjør ting som er gøy hjemme, men som kan bli mye mer interessant hvis han kan inkludere flere folk (altså må han komme seg ut)

Sånne folk har kanskje bygd opp en mur rundt seg selv som er vanskelig for dem å komme over, me nnår de først har sett utenoom-verdenen igjen så er den borte.

Få introdusert han for andre folk, som er villige til å hjelpe til... Opprett en liten gjeng som han trives sammen med når dere er hos han, men som han vet at samles ofte andre steder.
Brettspill er gøy
Datafreak? Dra ham med på et lite lan-party

Eller rett og slett spør ham om hjelp til noe, for eksempel i leiligheten din... inviter andre folk også og "tving" ham til å bli med dere ut etterpå.

En annen ting: Denne vennen trenger DEG antageligvis mye mer enn de fleste av de andre vennene dine gjør. Hvis du klarer å vise ham at du er en god venn, så kanskje han lærer seg å virkelig sette pris på det.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 19:02
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jepp - tror det med å få ham med på noe aktiviteter hjemme hos seg selv eller hjemme hos deg er en veldig god ide. Begynne i det små, på en måte, og gradvis dytte ham litt avgårde. Meget mulig han er litt deprimert, og man lager gjerne en tankeverden rundt seg hvor man setter masse rare grenser for seg selv, hvor man ikke klarer tenke utenfor det vante, velkjente og trygge mønsteret. Han trenger å tørre å ta en risk eller to, rett og slett - og da er det greit å begynne i det små.

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 20:03
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Coralin
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 19 Jul 2004
hmmm...spander en kinopåkaren da vel (en bra film) såhan sleppper og tenkepå at han faktiskmå betale for og se en film hankan laste ned,og hanmåvel ut og kjøpe man? omnoen gjør det for han så nekt dem og gjøre det!

InnleggSkrevet: Ons 12 Jan 2005, 20:14
mattestykke
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 05 Feb 2004
kanskje han og er smart og lat.

Men det burde vel være noe kjæresten kunne gjøre ville jeg tro.
Er vel den personen som har mest innflytelse på han.

Er han interssert i data? Hva med dataparty, det er artig og sosialt.
Innesitting er det men.
Kanskje han vil begyne på Taekwondo.

edit: dataparty var nevnt det ja,, leste ikke.

InnleggSkrevet: Lør 15 Jan 2005, 18:59
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Hm... "lat"... hva er egentlig det for noe? Finnes det, sånn egentlig?

Tviler sterkt...

InnleggSkrevet: Lør 15 Jan 2005, 19:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
maria
l33t
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003
Det kan jo være som nevnt tidligere, at han har et snev av sosial angst? Det er likevel ikke forbudt å "mase" på ham, men unngå å dra han med steder hvor det er massevis av folk. Eneste måten å bli kvitt angst, er å kaste seg ut i situasjoner man er redd for. Men det er en fordel om han er klar over det selv. Smile

InnleggSkrevet: Søn 16 Jan 2005, 00:20
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Som noen sa, start noe hjemme som kan tas ut.. eksempelvis om man kunne bowle hjemme, og han synes det er gøy, så forteller du at det er mye gøyere i bowlinghall..

mer realistisk eks:
Du får ham interessert i modellbygging, for deretter å gå på en messe e.l. ..

Eller bilsport via TV og blader, og går deretter å ser løp..

Er kidnapping aktuelt? eller ville han blitt dritforbanna om du og kjæresten tok ham i en bil, ned til byen på kino, bowlig, billiard o.l..?

Eller det mest geniale: har han internett? få ham inn hit, og deretter på treff!!
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Søn 16 Jan 2005, 23:44
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Den mest åpenbare utveien er jo å få han til å komme seg ut å jobbe da. Veit det ikke er lett å få seg noen jobb, men man kan jo prøve. Forsøk på Aetat.

Hvis ikke så kan han jo overtales til å begynne på et studie. Gjøre noe ut av livet sitt, liksom.

Har vært uten ting å gjøre selv, og jeg veit hvor jævlig det føles. Du føler det absolutt helt elendig. Ikke rart han ikke vil ut å treffe folk, spør du meg! Man føler ikke at man gjør nytte for seg, så man skammer seg og blir deprimert. Derfor "isolerer" man seg.

InnleggSkrevet: Man 17 Jan 2005, 00:06
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

skjer vel sånn ca etter 6 mnd lediggang sier ekspertene...

InnleggSkrevet: Lør 22 Jan 2005, 16:41
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [12 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Hjerneføde »   Hjernemasse
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet